Jag tyckte jag var tydlig men tar om det. Undvik uttryck i absoluta termer hävda att något inte är korrekt när så inte ör fallet. Hade du i ditt första inlägg bara skrivit att det inte är korrekt utfört enligt ama men att följa ama är inget krav och att fackmannamässigt utfört kan även vara alternativa lösningar på väl grundade instruktioner eller erfarenhet också är godkända av tex försäkringsbolag, så hade du undvikit säkerligen 100st följdinlägg.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 3 till
  • Laddar…
H Högtigolv skrev:
Jag tyckte jag var tydlig men tar om det. Undvik uttryck i absoluta termer hävda att något inte är korrekt när så inte ör fallet. Hade du i ditt första inlägg bara skrivit att det inte är korrekt utfört enligt ama men att följa ama är inget krav och att fackmannamässigt utfört kan även vara alternativa lösningar på väl grundade instruktioner eller erfarenhet också är godkända av tex försäkringsbolag, så hade du undvikit säkerligen 100st följdinlägg.
fast det är exakt det jag skrivit men har. ju fått ungefär 100st inlägg efter det som säger att Ama har fel och så gör man inte i verkligheten.
 
O oliven1 skrev:
fast det är exakt det jag skrivit men har. ju fått ungefär 100st inlägg efter det som säger att Ama har fel och så gör man inte i verkligheten.
Nej du har skrivit att om det ska vara fackmässigt utfört så ska det vara enligt ama. Och nej, jag tänker inte peka ut var du skrivit det.

Och när hantverkarna här säger att man sällan gör så i verkligheten, vad har du för grund för att ifrågasätta det? Ingen har sagt att ama-lösningen är fel.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej du har skrivit att om det ska vara fackmässigt utfört så ska det vara enligt ama. Och nej, jag tänker inte peka ut var du skrivit det.

Och när hantverkarna här säger att man sällan gör så i verkligheten, vad har du för grund för att ifrågasätta det? Ingen har sagt att ama-lösningen är fel.
haha, skönt att du ändrar dig.

jag har dock aldrig sagt att man att det ska vara fackmässigt så måste man göra enligt Ama, jag har snarare sagt tvärtom.

om man inte gör enligt Ama så måste man ändå utföra det fackmässigt men då blir det upp till entreprenören att bevisa att det är fackmässigt.
gör man det enligt Ama så är det automatiskt fackmässigt utfört
 
O oliven1 skrev:
haha, skönt att du ändrar dig.
Ingen har ändrat sig.

Däremot sitter du och hittar på nya saker i dina senaste inlägg, men det är kanske inte lika förvånande.
O oliven1 skrev:
jag har dock aldrig sagt att man att det ska vara fackmässigt så måste man göra enligt Ama, jag har snarare sagt tvärtom.
Du menar att jag hittar inlägg från dig som säger att AMA inte är fackmässigt? Ok.

Du blir bara snurrigare och snurrigare.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ingen har ändrat sig.

Däremot sitter du och hittar på nya saker i dina senaste inlägg, men det är kanske inte lika förvånande.

Du menar att jag hittar inlägg från dig som säger att AMA inte är fackmässigt? Ok.

Du blir bara snurrigare och snurrigare.
vad prat du om, nä du hittar inga inlägg från mig som säger att Ama inte är fackmässigt.
men absolut jag utmanar dig gärna att hitta det.

tvärtom Ama är alltid fackmässigt, det är därför den finns.
 
R
N Niq skrev:
Hur långt överlapp ska det vara enligt ama ?
Han har ingen aning då förrän han har läst sig in i frågan, tänk på att han är civilingenjör väg o vatten som har noll koll på utförandet på våra villor i landet😬😉😀
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Han har ingen aning då förrän han har läst sig in i frågan, tänk på att han är civilingenjör väg o vatten som har noll koll på utförandet på våra villor i landet😬😉😀
säger han som inte visste att pappen ska vara runt vindskivan enligt Ama.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
R
AMA nämner inte fackmannamässigt utförande mig veterligen, det finns tusentals godkända och vedertagna lösningar i småhus som anses vara fackmannamässigt utförda utan att följa AMAs beskrivningar..
Mäster trollaren Oliven1 kan lungt sätta sig i soffan och tillbe sin bibel vid namn AMA vilken version kvittar då han inte begriper verkligheten😂
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
AMA nämner inte fackmannamässigt utförande mig veterligen, det finns tusentals godkända och vedertagna lösningar i småhus som anses vara fackmannamässigt utförda utan att följa AMAs beskrivningar..
Mäster trollaren Oliven1 kan lungt sätta sig i soffan och tillbe sin bibel vid namn AMA vilken version kvittar då han inte begriper verkligheten😂
har jag någon gång sagt att man inte kan utföra det fackmässigt utan att följa Ama?, självklart går det.
 
O oliven1 skrev:
har jag någon gång sagt att man inte kan utföra det fackmässigt utan att följa Ama?, självklart går det.
Jag har använt följande utryck tidigare, känner att det passar här igen: ”det är inte viktigast att ha rätt utan huvudsaken är att inte ge sig”😀
 
  • Gilla
  • Haha
Zsam och 4 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
Men skojar du nu eller, det är väl bara komplettera med en remsa papp?
Eller tror du att lagt kort ligger?
Om pappen går sönder på ett tak så byter du klart inte hela pappen.

Är ju en av fördelar med papp att det är jätteenkelt att lappa, laga och komplettera
Var du det var därför det blev att kosta 26000:- efter ROT per sida för ts, pga en remsa papp?
 
O oliven1 skrev:
skojar du eller?

du har inte tid att läsa Ama men du anser att andra ska göra det åt dig, vad är det för stil?

du anser ju ändå inte att man ska följa Ama?
Jag tänkte eftersom att du verkar kunna ama så bra kunde du vara hjälpsam och tala om för mig hur man bygger om det så det uppfyller ama. Bla hur lång överlapp man behöver på pappen. Hur den ska skarvas. Jag har frågat flera gånger men du vägrar svara.
Om någon frågar mig om något som jag är insatt i så delar jag gärna med mig av min kunskap istället för att bara hänvisa till vart det står.
 
R Rejäl skrev:
Han har ingen aning då förrän han har läst sig in i frågan, tänk på att han är civilingenjör väg o vatten som har noll koll på utförandet på våra villor i landet😬😉😀
Nä han verkar inte ha koll på hur världen fungerar utanför hans böcker.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att oliven igentligen driver förlaget som ger ut AMA....🤣🤓
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
claym och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.