22 056 läst · 233 svar
22k läst
233 svar
Behöver hjälp vem ska stå för skadegörelse på väg o h fastighet
Trafikverket uppmanar sannolikt inte till att ridning ska undvikas vid tjällossning, snarare så säger de antagligen att "ridning kan vara olämpligt på vissa vägar eller vägsträckor under tjällossningen".S skrållis skrev:Nej då behövde jag hjälp hur jag skulle göra när jag blivit åtalad.Skutte in på en ny rättegång.
Nej men ö dr 150000 i kostnader över 43 meter och grannar inte har förstånd o h kör mot enkelriktat med kranbil fullastad med vitvaror under tjällossningen.3 andra grannar gör samma sak får för sej att sälj ved när min åker står under vatten och vägen inte tål det .Däck sjunker ner i vägen ,hovarn ,går ner i vägen .Tror inte du vet hur mjuk gammal sjöbotten väg blir under sådana omständigheter.
Trafikverket uppmanar .RID inte under tjälmossningen.Transporter ingen tung trafik om det regnat mycket eller fodertransporter.Ska planeras i god tid innan tjällossningen.
Pratade med naturvårdsverket stöder inte regelbunden ridning över enskild väg ej heller motorfordon.Finns inte i Allemansrätten .Du får vistas ute i naturen o h rida om det inte skadar .Men det är många ridintresserade som vill försvara sej och åberopa allemans rätten . Man ska ha ett så pass bra omdöme att det säger sej själv när det inte är lämpligt..Försöka följa dom rekommendationerna som myndigheternas, försöker ge.Rev hade en lång artikel också där ser man också hur vägkroppen påverkas. När det är torrt väder och vägen är lagad och slät.Då håller den för ridning .Men inte för hur många ton som helst.
Förra året svämmade hela Västmanland över.Det var .ånga åkrar och många vägar som fick lo att stängas av för lång tid.Ett område på riksvägen upp emot Dalarna fick stängas av under tjällossningen och sedan hela sommaren och hösten .Därför att vägen inte höll.Det är som vid mej det spelar ingen roll vad du gör den håller inte.Men grannar har en möjlighet att visa hänsyn och använda vägen åt andra hållet.Under vissa perioder.När vägen inte är åkrar längre , så kanske dom fattar.
Vad har riksvägar i Dalarna att göra med "din" grusväg?
Vilka är "reglerna för grusväg" som talar om?S skrållis skrev:Har gjort det. Före nyår fick jag lunginflammation (drabbades svårt av covid 2020 på ett äldreboende och vårdade 9 döende utan munskydd eller visir .fick bara hälften av lungorna kvar ) Åkte in till stan 2cm snö hade kommit inga problem att åka iväg.Men när jag kom hem så kom jag inte in på min parkering.Då hade grann gubben plogat in en halvmeter snö Jag ställde mej på vägen med nöd och näppe tog jag mej upp 3 etage och hämta skyffel .Grannfrun och en annan står och tittade på.Efter ett tag ser jag att 3 tjejer står och väntar vid mitt garage och kan inte rida förbi .När det gått 20 minuter kommer pappan på 4 hjuling och går in på min parkering och är bara 1 dm från mitt ansikte Han skriker till mej at " Du ska sluta jävlas med mina barn din förbannade gamla horkärring fy faan va äcklig du är ." Jag försöker bara skotta bort snön så jag kan parkera sa jag .Jag har aldrig sagt ett ont ord till barnen någonsin.Däremot har jag tillrätta visat mamman när det inte har varit bra vägförhållande.Då har hon iför barnen skrikit till mej "Du är så jävla dum I huvudet ,du kan ju inte ha några hjärnceller .Varför bor du som är så elak på landet för du kan flytta här ifrån
Alla I Byn hatar dej." Sen har hon ändå fortsatt .Dom är inga mark ägare .Men har hästar 3 st hos sin mamma. Dom har nyttjat vägen minst 2 gånger om dagen i 20 års tid ,och struntat i alla regler för grusväg. Deras grannflicka och nån Anna kompis stor nedanför min balkong och skrek jävla kärring jävel du äger inte vägen.Så dom går med förtal till minderåriga barn .Innan andra rättegången förra våre fick jag 3 däck sönderstuckna .Polisen ringde upp min granne och han som gjorde intrång på min mark och krängte mej inför sina och annans barn .Nekade förstås. Dom kan inte göra något
Jag har aldrig sett några sådana.
Du förnekar existensen av Allemansrätten till stora delar.M Maijckel skrev:
Kan du inte beskriva vad skulle vilja ha för regelverk, och hur skulle du vilja att det ska fungera i skog och mark, och på enskilda vägar ute på landsbygden.
S skrållis skrev:
S skrållis skrev:
S skrållis skrev:
S skrållis skrev:Hämtade min telefon och filmade skadorna. SÅ kom dom tillbaka (emot enkelriktat ) hade då en kvinna med sej som hyr en fastighet hon har inga avtal fastigheten saknar servitut. Hon ledde sin häst de andra satt upp på hästryggen och bakom mej fanns en släkting med en stor kamphund. Så jag var helt inspärrad .Jag sa till henne att hon inte fick rida för vi höll på att laga vägen .Att hon inte hade någon bestämmande rätt alls (hon och hennes kompisar har aldrig lagat efter sej eller tagit hänsyn alls) . Då börja hon skrika till mej Det har jag visst det .Jag har större rätt att rida här än att köra bil. Hon åberopade allemansrätten Se preja hon mej med hästen.
Ok tråkig historia, men har inte något med vägen att göra egentligen då.S skrållis skrev:Jag stor med armarna upp och ut för att skydda mej.Jag är 1 ,53 lång och 40 kg .Lätt att knuffa omkull.Då anklaga hon mej för att ha tagit tag i hennes axlar och knuffat henne baklänges .Så polisanmälde hon mej ,och fick de här andra 2 att vittnet hennes historia till 100% .Dom hade kropps kameror ,men filmen slutar när jag står med armarna och försöker skydda mej .Vittnena ändrade sin historia .Äklagaren ville dömma mej för deras historia som inte var sann .Jag berättade när de hör kvinnorna hade lämnat rättssalen.Jag skulle inte ta i dom med tång ens.Ok om ni dömmer mej så får dom eld på brasan att man kan ljuga en historia ,där dom skulle egentligen dömmas för skadegörelse.Jag berättade att dom hade filmat .ej med både mobil,och den filmen fick jag av en på nätet .Så dom hade dessutom spridit filmen på nätet .Jag fick igenom en ny rättegång och occhon fick order att lämna in alla filmer på mej,till polisen .Så jag blev kallad till polisen och titta på filmerna.Så skrev jag ett brev och överklagade till åklagaren. Talade om att vittnena var jävliga eftersom de var do som ridit sönder vägen mest .Tog fram bilder ifrån den dagen,och tidigare bilder .Berättade också att vittnena hämtade sina hästar samma dag första rättegången.Så blev det en ny rättegång.Jag talade om att dom hade massakern vägen under hela blöta vintern och tjäl lyssningen,.en trots det så ville åklagaren dömma mej.Då åberopade jag nja 1996 sid 495 .
Som några andra har postat så är det oftast ok med ridning, MEN man skall förstås ta hänsyn till vägen.S skrållis skrev:Allemansrätten är emellertid begränsad.att nyttjande av annans mark,inte får ske nämnvärd skada,eller olägenhet för fastighetsägaren ägaren eller annan rättsinnehavare .Jag säger inte vad jag egentligen tycker om såna här människor,eller vad jag skulle vilja göra .Det har jag inom mej ,och det har nog räddat mej att inte spöa upp dom.
I grundfrågan: Du kommer behöva stå för dins skador, men rekommendabelt är väl att antingen fixa en samfällighet för vägen med delade kostnader ELLER, om det går, så strunta i den, och dra om din ledningar (om dom ändå behöävde lagas) så dom inte går under vägen,alt förstärk. För om ledningarna går sönder av att några hästar rider där så känns det som att dom borde läggas djupare och säkrare
Nej det är 8 fastigheter men 4 som har mantal ..En familj som kör såna otroligt stora tunga traktorer ( HAR INGEN FASTIGHET ALLS) Jag frågade min granne som sköter vägen .Vem har gett dej uppdraget att sköta vägen." DET KOMMER JAG INTE IHÅG ," ) Jag har betalt honom solidarisk i 27 år men slösat 3-4 tusen om året i merkostnad. Försök att förklara för mej .Hur kann ekvationen gå ihop när jag hittade en faktura ifrån 2019 .Arbetskostnad på 800m grus kostnad 1100 kronor. Det är inte konstigt att vägen är så dålig ,för han plogar bort gruset ,även nu fast vi sagt ifrån hans entreprenörskap.( man plogar när det frusit till så gruset ligger kvar )( VI HAR TAGIT ANDRA BÖNDER SOM ÄR DUKTIGA.) .Hur får man bort en sån här som utgett sej själv som förvaltare för vägen ,och säger till mej att " Jag diskuterar inte med dej ." Har aldrig gjort något emot dom någonsin. Har aldrig skrivit kontrakt med honom eller vad han ska utföres eller fått offert.Bara fått en faktura i Jan .varje år. Förhållandena är verkligen inte likvärdig.Jag tog tid en gång när han fyllde potthål.Det tog 15 min för både min och mitt föräldra hem,en gången på sommaren ,2 st plogning den vintern .Räkningen var den samma som de andras trots att vi lagat deras slitage. Min granne har gjort samfälld väg .Till enskilda markägare ansvar .Så det som går sönder hos mej får jag betalaS skrållis skrev:Nej för han tjänar pengar på de andra att laga vägen åt dom ,sen har han berggrun under sin mark han har inte dom problemen alls hos sej .Det har vi diskuterat för några år sedan .När vi diskuterade att vibrationerna gör att alla gamla murar rasae .Min höga mur bakom min lillstugan på andra etagen,finns inte en enda stenbumling kvar .Tänk då att vid mycke regn påverkas inte bara marken på vägen utan över 100 år gamla murar rasar.För att mä niskor inte tänker sej för . D et är lätt när man inte betalar för skador man åsamkar ,och andra får betala för det .Först till honom ,och sen minst ett lass grus var .Det är visst bara min och mitt föräldrahem som gar den här sankmarken .De andra kan nog inte visa upp en faktura på grus det lagat här hos oss.Så här säger lantmäteriet oavsett om du har en vägförening ,ska du betal för det du sliter .Hur får man ihop det här ,för mej och min granne .Nu till De här ledningarna som gått sönder och ,avloppsrör som tryckt ihop av för tung belastning.Som gett större komplikationer. De andra har luftburna ledningar och gamla cement trummor .Medan vi har 3 kammarbrunns rör i plast. Markledningar i vägen som är moderna med just jordfelsbrytare brytare .Hade jag varit bort rest hade ännustörre skada ha hänt..
Nu säger mitt försäkringsbolag .När felet ligger i vägen tar dom inte skadan .Hade det varit en privat mark hade det gått på försäkringen .Hade vi haft en vägförening så hade vi kunnat vara med i rev i medlems avgiften .ingår ansvars försäkringar som täcker sånt här .Hemförsäkringen gör inte det.
Ja och hur gör man det när h min granne och hans fru motarbetar en förening.Hur ska jag ensam bilda en .Har försökt i flera år att bilda enS skogaliten skrev:Normalt skyltar man bort tung trafik (t.ex. timmertransporter) från enskilda vägar under tjällossningen.
Men transporter till och från fastigheterna längs vägen som varuleveranser eller sopbilar måste ju åka.
Om du tror att hästar kan skada en väg, så har du nog väldigt stora problem. En häst väger 500-600 kg, en personbil kanske 2000 kg, en lastbil bra många ton.
Du verkar ha problem med dina grannar, och att det finns en väg i din närhet. Fokusera på annat, strunta i vägen kvalitet om du inte använder den.
Eller, bidra till att det bildas en formell vägsamfällighet, med styrelse, andelstal etc, som får i uppgift att sköta vägen, och luta dig tillbaka.
.
S skogaliten skrev:Ta och ge dig.
Jag kör med hästar i skogsbruket, och dessa ger minimal påverkan i skogsmarken, trots rejäla lass som körs samma sträcka.
Folk lejer ju in hästkörare vid skogsbruk i känslig terräng just för att undvika skador som lätt uppstår av motordrivna maskiner.
Att då påstå att att hästar med ryttare skulle skada en väg verkar tramsigt.
I inlägg nr 23 klippte @Alfredo in information om rättsläget.
Är du rädd för hästar, när du påstår att de är nervösa?
S skogaliten skrev:
S skrållis skrev:Nej det är 8 fastigheter men 4 som har mantal ..En familj som kör såna otroligt stora tunga traktorer ( HAR INGEN FASTIGHET ALLS) Jag frågade min granne som sköter vägen .Vem har gett dej uppdraget att sköta vägen." DET KOMMER JAG INTE IHÅG ," ) Jag har betalt honom solidarisk i 27 år men slösat 3-4 tusen om året i merkostnad. Försök att förklara för mej .Hur kann ekvationen gå ihop när jag hittade en faktura ifrån 2019 .Arbetskostnad på 800m grus kostnad 1100 kronor. Det är inte konstigt att vägen är så dålig ,för han plogar bort gruset ,även nu fast vi sagt ifrån hans entreprenörskap.( man plogar när det frusit till så gruset ligger kvar )( VI HAR TAGIT ANDRA BÖNDER SOM ÄR DUKTIGA.) .Hur får man bort en sån här som utgett sej själv som förvaltare för vägen ,och säger till mej att " Jag diskuterar inte med dej ." Har aldrig gjort något emot dom någonsin. Har aldrig skrivit kontrakt med honom eller vad han ska utföres eller fått offert.Bara fått en faktura i Jan .varje år. Förhållandena är verkligen inte likvärdig.Jag tog tid en gång när han fyllde potthål.Det tog 15 min för både min och mitt föräldra hem,en gången på sommaren ,2 st plogning den vintern .Räkningen var den samma som de andras trots att vi lagat deras slitage. Min granne har gjort samfälld väg .Till enskilda markägare ansvar .Så det som går sönder hos mej får jag betala
Nu säger mitt försäkringsbolag .När felet ligger i vägen tar dom inte skadan .Hade det varit en privat mark hade det gått på försäkringen .Hade vi haft en vägförening så hade vi kunnat vara med i rev i medlems avgiften .ingår ansvars försäkringar som täcker sånt här .Hemförsäkringen gör inte det.
Ja och hur gör man det när h min granne och hans fru motarbetar en förening.Hur ska jag ensam bilda en .Har försökt i flera år att bilda en
.
S skogaliten skrev:
Det är väl knappast en 40 tons skogsmaskin med stålband som utgör referenspunkt när det kommer till vad som ska bedömas orsaka skador på grusväg?
Alla med paddock vet att man behöver byta ut/fylla på material i denna efter viss tid. Det beror på att en stålskodd häst sliter ned/mosar även småsten och grus.
Alla med häst vet att man behöver byta ut hästens skor ganska ofta. Det beror på att hästens skor (som är av stål) slits ned i kontakt med underlaget.
På en grusväg blir hästen ungefär som en vandrande stenkross, vilket orsakar att vägen skadas. Skadan kanske blir minimal efter endast en ridtur, men så som hästhållning fungerar idag ger den upphov till återkommande ridturer.
Vilket rättsläge? Du kanske menar det rättsläge som uppstår när en tjänsteperson vid myndighet utan behörighet att utfärda myndighetens föreskrift ändå ger sken av att inneha sådan behörighet, och därmed lurar allmänheten med felaktig information? Det rättsläget kallas brott mot 5 § Förvaltningslagen och innebär tjänstefel. Tjänstefel bestraffas i normalfallet med upp till två års fängelse.S skogaliten skrev:
Jag är nog mer nervös för personen på hästryggen som väljer att ta ut hästen i farliga situationer, än för hästen. Hästen kommer alltid välja att kasta av denna person och sätta sig själv i säkerhet om något uppstår.S skogaliten skrev:
Vad som "uppstår" för att sätta hästen i sådan panik kan i princip vara vad som helst. T.ex. förklarade hästägare M Högberg att det måste varit ett bi som skrämt hans hästar på Djurgården för drygt ett år sedan. Dessa hästar sprang ned flera personer med allvarliga skador som följd varav N Norman som blev nedsprungen bakifrån senare avled.
I vart fall konstaterade domstolen i sina domskäl något du och jag inte var överens om i en annan tråd om hästar för något år sedan.
Domstolen (Stockholms tingsrätt, målnr B 9741-23) konstaterade bl.a. följande i sina domskäl när de dömde Högberg för vållande till annans död:
"Hästar är flykt- och flockdjur. Vid upplevd fara är deras instinkt att så snabbt som möjligt ta sig till säkerhet."
"Hästen blir då okontaktbar och fortsätter springa trots att vägen inte är fri"
"Det finns många anledningar till att en häst kan bli skrämd. Det kan t.ex. bero på höga ljud, lösspringande hundar eller getingstick. Eftersom hästar är stora, tunga och kraftfulla utgör deras flykt- och flockbeteende en risk för människor."
Det är helt enkelt oansvarigt att ta ut hästar i miljöer, t.ex. på bilvägar, där hästägaren inte kan kontrollera vad hästen utsätts för och vad som då händer om hästen tappar sin besinning.
Produkter som diskuteras: "stålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Ja så här ser det ut .Vissa tycker nog att det är ok.Enligt lagen om samfälligheter .Ett visst slitage får man räkna med
För mej är det inte ett visst slitage.Det här förväntar dom sej at jag ska laga år ut och år in. Innan den här bilden lad jag på ett ordentligt slitlager för nästan 10000 kr Min Granne och de andr hästägare debiterade han för gruskostnad 137.50 kr .En hästägare som inte bor här fick ingen faktura.Skulle det vara eventuellt bedrägeri eller ska jag räkna ihop alla fakturor ( Nu har jag inte alla kvar) och ge dom en slitage avgift .Dom verkar helt obekymrat kör fram och tillbaka o h verkar tro att det är mitt problem och ansvar
Jag har lovat kommunen och polisen att inte lägga ut en enda krona till av mina pengar ,för att laga vägen .Får väl vänja mej att bli uthängd på nätet,nid skyltar.Polisen har lovat mej att jag är inte juridiskt ansvarig om någon kör sönder sin bil eller vrickar fötterna eller cyklar omkull .
För mej är det inte ett visst slitage.Det här förväntar dom sej at jag ska laga år ut och år in. Innan den här bilden lad jag på ett ordentligt slitlager för nästan 10000 kr Min Granne och de andr hästägare debiterade han för gruskostnad 137.50 kr .En hästägare som inte bor här fick ingen faktura.Skulle det vara eventuellt bedrägeri eller ska jag räkna ihop alla fakturor ( Nu har jag inte alla kvar) och ge dom en slitage avgift .Dom verkar helt obekymrat kör fram och tillbaka o h verkar tro att det är mitt problem och ansvar
Jag har lovat kommunen och polisen att inte lägga ut en enda krona till av mina pengar ,för att laga vägen .Får väl vänja mej att bli uthängd på nätet,nid skyltar.Polisen har lovat mej att jag är inte juridiskt ansvarig om någon kör sönder sin bil eller vrickar fötterna eller cyklar omkull .
Nu är dom helt beroende av den här sträckan över min tomt,efter mej .Dom har inga nedfarter eller parkering,som mitt föräldrahem och jag har ifrån övre plan ifrån riksdagen.Pappa och jag gjorde ,parkering och nedfarter till husen .Så han som köpte mitt föräldrahem och jag behöver inte vägen för att nå våra bostäder.De andra är helt beroende av den här vägen .S skrållis skrev:Ja så här ser det ut .Vissa tycker nog att det är ok.Enligt lagen om samfälligheter .Ett visst slitage får man räkna med
Det där är en sanning med modifikation.D Dilato skrev:
Har exempel där länsrätten tillåtit markägare att helt förbjuda ridning på sin mark.
Detta för att ridningen blev så omfattande att den förorsakade omfattande skador, och de som red vägrade att upphöra med ridningen med mindre än att ett förbud fastställdes.
Nu är de så att det inte går .Ledningarna måste gå i vägen.Tyvärr ,har redan kontrollerat det.Eller kanske dom andra får bygga en annan sträckning på vägen .Experter har informerat mej att ,materialet i vägen är bottenlös .Det är blåaven.Vattnet både uppifrån och underifrån.Påverkar stabiliteten.Det verkar som det är moment 22 Jag kan inte rå för att naturen beter sej så här .Att just min mark är en dy sänka. Men därför måste passerande visa extra hänsyn .Inte behandla mej ,med hämd aktioner ,förnedringen, och kränkningar.klaskarlsson skrev:Ok tråkig historia, men har inte något med vägen att göra egentligen då.
Som några andra har postat så är det oftast ok med ridning, MEN man skall förstås ta hänsyn till vägen.
I grundfrågan: Du kommer behöva stå för dins skador, men rekommendabelt är väl att antingen fixa en samfällighet för vägen med delade kostnader ELLER, om det går, så strunta i den, och dra om din ledningar (om dom ändå behöävde lagas) så dom inte går under vägen,alt förstärk. För om ledningarna går sönder av att några hästar rider där så känns det som att dom borde läggas djupare och säkrare
Jag har också hört om fall där just ridning och hästspillet ger skador och olägenheter på enskild väg, och att det är tolkat som att det icket ingår i allemansrätten.UlrikaSpg skrev:
Nja, hovslagare behövs rätt ofta (6-8v) för att verka hoven, men utslitna skor är nog inte särskilt vanligt. Vi brukar återanvända våra flera gånger eftersom jobbet är att anpassa nya till hoven, men utslitna har nog aldrig stålskor varit, däremot är inte hoven statisk så det kan behövas nya ibland för att passa bra.M Maijckel skrev:
Har försökt .Dom behandlar bara registrerade samfälligheter,och deras ärenden .Polisen kan inte göra något ,därför att dom inte erkänner. Lantmäteri bara hänvisar till en förättning.Det är momen 22.Det enda dom allihop uppmanar mej att dokumentera.UlrikaSpg skrev: