M Maijckel skrev:
Med "praxis" menar du kanske "sedvana"?

Eller känner du till domstolspraxis där ridning på skogsbilvägar fastställts som något slags servitut?
Fundera på om allt är tillåtet som inte är förbjudet, istället för allt är förbjudet som inte är tillåtet.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Med "praxis" menar du kanske "sedvana"?
Ja sedvana eller sedvanerätt är nog ett bättre ord än praxis.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Med "praxis" menar du kanske "sedvana"?

Eller känner du till domstolspraxis där ridning på skogsbilvägar fastställts som något slags servitut?
Polisanmäl dom förbaskade ridarna om du tycker att det är ett problem..
Att tjafsa här läser inget.
 
M Maijckel skrev:
Med "praxis" menar du kanske "sedvana"?

Eller känner du till domstolspraxis där ridning på skogsbilvägar fastställts som något slags servitut?
Hästburna människor borde ingå i alla? Och du skrev tidigare "Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten oberoende av vad som föreskrivits ovan"

Kanske finns undantag från "alla".. hittar du ett för folk på häst någonstans?
 
D Dilato skrev:
Polisanmäl dom förbaskade ridarna om du tycker att det är ett problem..
Du tänker kanske att den ridande polisen då omgående sätter av i galopp mot brottsplatsen? 😂
 
  • Haha
  • Älska
cdx873v och 4 till
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Eller känner du till domstolspraxis där ridning på skogsbilvägar fastställts som något slags servitut
Det kommer aldrig till domstol eftersom det är uppenbart tillåtet.
 
S skrållis skrev:
Det är en outredd samfällighet.Jag har betalat de andras slitage i 30 år.Till och med när jag inte ens bodde här på några år fick jag faktura av min granne .Samma summa som han tilldelade sej själv .Han kör med jordbruksmaskiner,timmerbilar . Kör o h hämtar sin fru 3 gånger om dagen till jobbet ,morgon ,lunch o h eftermiddagen.
Det finns inget andelstal.
Står bara olika mantal i styckning av skog och mark. Hälften av fastigheterna har inget mantal. Vet inte vad det innebär. I mina papper .Står det att jag har andelstal i vägen.
Nej då behövde jag hjälp hur jag skulle göra när jag blivit åtalad.Skutte in på en ny rättegång.
G gaidin skrev:
Det är inte hästar som trampat sönder dina avlopp och elkablar.

De är otrevliga och hotfulla mot dig, ok, men hur framställer du dig själv?
Att rida ingår i allemansrätten och det har inget att göra med om det är enkelriktat eller inte. Man får rida mot enkelriktat.
Man får däremot inte orsaka skador med sin häst, t ex har det varit många konflikter i skidspår kring detta.

Jag tror du behöver få lite perspektiv på din tillvaro, du lägger in mycket känslor i det du skriver, du har bott där länge o s v, det är helt irrelevant.

Försök att skriva lite mer sakligt.

Ett tips är att du själv bär en kroppskamera med dig så om du blir hotad kan du visa dokumentation på hela händelseförloppet och på så vis styrka din rätt.
Nej men ö dr 150000 i kostnader över 43 meter och grannar inte har förstånd o h kör mot enkelriktat med kranbil fullastad med vitvaror under tjällossningen.3 andra grannar gör samma sak får för sej att sälj ved när min åker står under vatten och vägen inte tål det .Däck sjunker ner i vägen ,hovarn ,går ner i vägen .Tror inte du vet hur mjuk gammal sjöbotten väg blir under sådana omständigheter.
Trafikverket uppmanar .RID inte under tjälmossningen.Transporter ingen tung trafik om det regnat mycket eller fodertransporter.Ska planeras i god tid innan tjällossningen.
Pratade med naturvårdsverket stöder inte regelbunden ridning över enskild väg ej heller motorfordon.Finns inte i Allemansrätten .Du får vistas ute i naturen o h rida om det inte skadar .Men det är många ridintresserade som vill försvara sej och åberopa allemans rätten . Man ska ha ett så pass bra omdöme att det säger sej själv när det inte är lämpligt..Försöka följa dom rekommendationerna som myndigheternas, försöker ge.Rev hade en lång artikel också där ser man också hur vägkroppen påverkas. När det är torrt väder och vägen är lagad och slät.Då håller den för ridning .Men inte för hur många ton som helst.
Förra året svämmade hela Västmanland över.Det var .ånga åkrar och många vägar som fick lo att stängas av för lång tid.Ett område på riksvägen upp emot Dalarna fick stängas av under tjällossningen och sedan hela sommaren och hösten .Därför att vägen inte höll.Det är som vid mej det spelar ingen roll vad du gör den håller inte.Men grannar har en möjlighet att visa hänsyn och använda vägen åt andra hållet.Under vissa perioder.När vägen inte är åkrar längre , så kanske dom fattar.
 
D Dilato skrev:
Polisanmäl dom förbaskade ridarna om du tycker att det är ett problem..
Att tjafsa här läser inget.
Vad är det för trams?

TS har problem med ryttare som åberopar allemansrätten. Min poäng här är att det är ett missförstånd att ridning ingår i allemansrätten.
 
M Maijckel skrev:
Min poäng här är att det är ett missförstånd att ridning ingår i allemansrätten.
Men kan du anföra något stöd för din tes? Vi har referenser till två statliga myndigheter som anser att ridning ingår i allemansrätten.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Vad är det för trams?

TS har problem med ryttare som åberopar allemansrätten. Min poäng här är att det är ett missförstånd att ridning ingår i allallemansrätten
Ur Naturvårdsverkets skrift om allemansrätten.
Informationsblad om cykling och ridning under allemansrätten från Naturvårdsverket, med sektioner för vad som är tillåtet och inte tillåtet, kommentarer och diskussionsfrågor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Vad är det för trams?

TS har problem med ryttare som åberopar allemansrätten. Min poäng här är att det är ett missförstånd att ridning ingår i allemansrätten.
Och min poäng är att om det inte ingår så löser man det inte genom att tjafsa här.
Du påstår att det inte omfattas, andra (inklusive mig själv) hävdar motsatsen.
Men, att rida ställer större krav på hänsyn avseende slitage och skador.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men kan du anföra något stöd för din tes? Vi har referenser till två statliga myndigheter som anser att ridning ingår i allemansrätten.
Transportstyrelsen hänvisar till Naturvårdsverket, så egentligen en myndighet.

Ett litet antal personer vid denna myndighet uttrycker sig som om de hade behörighet att framföra lagligen gällande föreskrifter i myndighetens namn, vilket inte alls är fallet. Det finns ingen behörighet för Naturvårdsverket att uttrycka sig som de gör helt enkelt.
 
M Maijckel skrev:
Stålskodda hästar skadar dessutom grusvägar genom sin tyngd, och är man som rättighetsinnehavare i vägen missnöjd med att behöva stanna för nervösa hästar är det dessutom störande. Både skada och störning därmed - vilket ju nollställer eventuella allemansrättsliga anspråk.
Och feta människor, är de också ett oacceptabelt problem? Högljudda barn?

Jag har helt enkelt inget emot allemansrätten. Jag nyttjar den själv och unnar andra att göra detsamma. Det är klart att människor är ett jävla folk och att de är svåra att förstå sig på ibland. Men man kan välja att sköta sitt och inte bry sig så mycket om att man måste stå ut med små kompromisser ibland. Det brukar kunna göra livet rätt lätt att leva.
 
  • Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och feta människor, är de också ett oacceptabelt problem? Högljudda barn?

Jag har helt enkelt inget emot allemansrätten. Jag nyttjar den själv och unnar andra att göra detsamma. Det är klart att människor är ett jävla folk och att de är svåra att förstå sig på ibland. Men man kan välja att sköta sitt och inte bry sig så mycket om att man måste stå ut med små kompromisser ibland. Det brukar kunna göra livet rätt lätt att leva.
Då håller du helt enkelt med om att det saknas lagstöd för Naturvårdsverket att uttrycka sig som de gör beträffande allemansrätten och ridning?
 
D Dilato skrev:
Du påstår att det inte omfattas, andra (inklusive mig själv) hävdar motsatsen.
Ja jag är en av dessa, men med rätten följer även stora skyldigheter. Bland annat att rida med förnuft så man inte orsakar skador.

Att rida så att en väg skadas utöver normalt slitage hävdar jag inte ingår i allemansrätten. Och det är väl det som TS har problem med om jag fattar honom rätt.
 
  • Gilla
jullejulius och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.