22 056 läst · 233 svar
22k läst
233 svar
Behöver hjälp vem ska stå för skadegörelse på väg o h fastighet
Är du säker på det? Trafikförordningen säger:G gaidin skrev:
Spontant tycker ja det borde innebära att man inte får rida mot enkelriktat. Men jag kan ha fel och tar i så fall gärna en källa till det.
Det handlar inte om att upplåta eller om vad man vill eller tycker.M Maijckel skrev:
Lagen ser ut såhär och det är bara att rätta sig in i ledet.
Vill du förändra lagar får du engagera dig politiskt. Man kan inte som enskild fastighetsägare utropa en egen republik och skapa egna lagar.
Transportstyrelsen exempelvis.M Maijckel skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/s...ullstolsburen-rullskridskor/Hastar-i-trafiken
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var väl just denna "lag" jag tänkte @Nötegårdsgubben kunde redogöra för. Men eftersom du verkar ha koll på rättsläget får du gärna redogöra i hans ställe. Vilken "lag" menar du tillåter ridning på en fastighet emot fastighetsägarens vilja.G gaidin skrev:
Ridning ingår i allemansrätten, på samma sätt som cykling eller promenader gör.M Maijckel skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 699 inlägg
Jag menar att det inte är upp till mig att upplåta de vägar som går över min fastighet för ridning, den rätten följer av allemansrätten.M Maijckel skrev:
Jag hejar också glatt på de (mestadels) tjejer jag möter på de vägarna och visar extra hänsyn om jag möter dem i bil.
Så även om det inte är min sak att bestämma ser jag gärna att de rider på vägar som ligger på min mark och/eller som jag har andel i – ja. Det håller landsbygden levande.
Det är svårt att förstå vad det är du vill.
Det låter som du använder vägen lite och andra använder vägen mycket.
Men ändå är det du som är orolig för att vägen är dålig. Dom som använder vägen mycket struntar i att den är dålig.
Det verkar som att ditt mål är att hindra folk från att använda vägen under vissa tider.
Jag rekomenderar att du byter fokus istället försöker få vägen användbar året om. Och att detta betalas på ett rättvist sätt baserat på användning.
För att få en rättvis fördelning kan man bilda en samfällighetsförening.
Då räknas andelstal ut av lantmäteriet baserat på typen av användning det är inte gratis men kostnaden delas av alla delägare. Och som nötegårdsgubben skrev i förra tråden:
"Grundregeln är att om en delägare begär att det ska skapas en samfällighetsförening för en samfälld väg så gör Lantmäteriet det."
Det låter som du använder vägen lite och andra använder vägen mycket.
Men ändå är det du som är orolig för att vägen är dålig. Dom som använder vägen mycket struntar i att den är dålig.
Det verkar som att ditt mål är att hindra folk från att använda vägen under vissa tider.
Jag rekomenderar att du byter fokus istället försöker få vägen användbar året om. Och att detta betalas på ett rättvist sätt baserat på användning.
För att få en rättvis fördelning kan man bilda en samfällighetsförening.
Då räknas andelstal ut av lantmäteriet baserat på typen av användning det är inte gratis men kostnaden delas av alla delägare. Och som nötegårdsgubben skrev i förra tråden:
"Grundregeln är att om en delägare begär att det ska skapas en samfällighetsförening för en samfälld väg så gör Lantmäteriet det."
Ok, jag kan ju inte se att det skulle finnas något stöd i allemansrätten för ridning. Allemansrätten handlar om tillgång till natur, och den upplever man minst lika bra till fots.Nötegårdsgubben skrev:Jag menar att det inte är upp till mig att upplåta de vägar som går över min fastighet för ridning, den rätten följer av allemansrätten.
Jag hejar också glatt på de (mestadels) tjejer jag möter på de vägarna och visar extra hänsyn om jag möter dem i bil.
Så även om det inte är min sak att bestämma ser jag gärna att de rider på vägar som ligger på min mark och/eller som jag har andel i – ja. Det håller landsbygden levande.
Stålskodda hästar skadar dessutom grusvägar genom sin tyngd, och är man som rättighetsinnehavare i vägen missnöjd med att behöva stanna för nervösa hästar är det dessutom störande. Både skada och störning därmed - vilket ju nollställer eventuella allemansrättsliga anspråk.
https://www.naturvardsverket.se/4ac.../publikationer-pdf/8500/978-91-620-8533-9.pdfM Maijckel skrev:Ok, jag kan ju inte se att det skulle finnas något stöd i allemansrätten för ridning. Allemansrätten handlar om tillgång till natur, och den upplever man minst lika bra till fots.
Stålskodda hästar skadar dessutom grusvägar genom sin tyngd, och är man som rättighetsinnehavare i vägen missnöjd med att behöva stanna för nervösa hästar är det dessutom störande. Både skada och störning därmed - vilket ju nollställer eventuella allemansrättsliga anspråk.
Vad tycker du själv?Alfredo skrev:
Allemansrätten är reglerad i Regeringsformen 2 kap. 15 § 4 st.
Där framgår "Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten oberoende av vad som föreskrivits ovan"
Det står väl inget om hästar eller ridning där?
Att allemansrätten överhuvudtaget nämns i lagtext är ett nytt påhitt. Vad allemansrätten innebär och vad som däri ingår, och inte ingår, har aldrig definierats i lagtext utan växt fram under mycket lång tid och etablerats som en praxis.M Maijckel skrev:
Ridning på exempelvis privata skogsbilvägar ingår normalt som en rätt enligt denna praxis.
Med "praxis" menar du kanske "sedvana"?Alfredo skrev:Att allemansrätten överhuvudtaget nämns i lagtext är ett nytt påhitt. Vad allemansrätten innebär och vad som däri ingår, och inte ingår, har aldrig definierats i lagtext utan växt fram under mycket lång tid och etablerats som en praxis.
Ridning på exempelvis privata skogsbilvägar ingår normalt som en rätt enligt denna praxis.
Eller känner du till domstolspraxis där ridning på skogsbilvägar fastställts som något slags servitut?