D Dilato skrev:
Ägaren kan inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på vägen.
Nej, men en rättsinstans, som i detta fallet länsrätten, kan besluta om ett sådant förbud om incitamentet är starkt nog, vilket i just detta fall en inspektion genomförd av inblandade myndigheter visade att det var.
 
  • Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Nej, men en rättsinstans, som i detta fallet länsrätten, kan besluta om ett sådant förbud om incitamentet är starkt nog, vilket i just detta fall en inspektion genomförd av inblandade myndigheter visade att det var.
Så vi är överens om att det bara är när allvarliga skador uppstår som man kan (via rättsväsendet) förbjuda verksamheten.

Om inga allvarliga skador uppstår kan man därför inte heller förbjuda det.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Så vi är överens om att det bara är när allvarliga skador uppstår som man kan (via rättsväsendet) förbjuda verksamheten.

Om inga allvarliga skador uppstår kan man därför inte heller förbjuda det.
Absolut och fullständigt.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
S skrållis skrev:
Hur får man bort en sån här som utgett sej själv som förvaltare för vägen ,och säger till mej att " Jag diskuterar inte med dej ."
Slutar betala. Du har fått rimliga svar utifrån samfällighetslagen och annan lagstiftning flera gånger att den du betalar till inte har någon rätt att kräva pengar av dig.

Så bara sluta betala!

Är karlfan därtill otrevlig mot dig finns det ännu mindre skäl att göra som han säger. Vill du bara klaga och tycka synd om dig själv är det förstås svårt för oss att hindra, men här har du makten helt i din egen hand. Utan samföllighetsförening och fastställd debiteringslängd – inget pröjs. Och prata inte med honom om hsn inte vill prata med dig. Sen lär ni väl bli varse vem som är beroende av vem.
 
  • Gilla
vcx och 7 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Sorry, men jag ser inga anmärkningsvärda skador på dina bilder.

Bara "normala" gropar som blir på grusvägar, och som man tar bort genom det regelbundna underhållet av vägen.

Att lägga grus i sådana där gropar är miningslöst, det åker iväg igen,
Man måste sladda/skrapa vägen, och sedan, när groparnas kanter är mjuka, kan man lägga grus i groparna.

Då och då behöver man täcka hela vägbanan med mera grus.
Har gjort det i 30 år
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är det så TS är alltså? Jag har inte läst hela tråden. Hoppade ur när jag fick mitt ursprungliga inlägg raderat.
Är du säker på att man inte får det förresten? Det är väl inte säkert att man som markägare behöver be om lov för det?
På vilket sätt skulle jag vara en rättshaverist ? Då har du nog missuppfattat det hela
 
S skogaliten skrev:
Sorry, men jag ser inga anmärkningsvärda skador på dina bilder.

Bara "normala" gropar som blir på grusvägar, och som man tar bort genom det regelbundna underhållet av vägen.

Att lägga grus i sådana där gropar är miningslöst, det åker iväg igen,
Man måste sladda/skrapa vägen, och sedan, när groparnas kanter är mjuka, kan man lägga grus i groparna.

Då och då behöver man täcka hela vägbanan med mera grus.
Har gjort det tagit hjälp av andra som sköter andra grusvägar .Skrapt sladdar, sist lade jag på 4 lager grus lite större slitage lager . MEN DET HJÄLPER INTE
 
S skogaliten skrev:
Återigen, ingen av de bilder du visar, vare sig på hästspår eller traktorspår är några djupa eller skadliga spår.

Söker du efter en helt slät och spårfri väg, så är det nog en nylagd asfaltsväg du önskar.
S skrållis skrev:
Har gjort det i 30 år
 
  • Grusväg med flera vattenpölar, vid sidan av vägen syns en gul byggnad, en plaststol och en båt täckt med presenning. Hus och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grusväg med vattenpölar mellan några hus på landsbygden, med grön växtlighet och träd längs sidorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom är jätteduktig syns nog inte på bilden riktigt.Det behöver grävas ,det går inte att sladda tyvärr ..Det här kommer inte av person bilar . JA vi har varit inne på det men bäriheten underifrån håller inte för asfalt det kommer att brist.
 
Claes Sörmland
S skogaliten skrev:
Bara "normala" gropar som blir på grusvägar, och som man tar bort genom det regelbundna underhållet av vägen.

Att lägga grus i sådana där gropar är miningslöst, det åker iväg igen,
Man måste sladda/skrapa vägen, och sedan, när groparnas kanter är mjuka, kan man lägga grus i groparna.
Dessa potthål är mycket lätta att få bort. Man lägger väggrus, 0-18 mm i hålet och packar. Detta måste ske när vägbanan är fuktig och mjuk, förslagsvis under hösten efter regnen i oktober eller under våren alldeles efter tjällossning och sista plogning.

Man fyller hålen så att det blir en liten lätt kulle så när allt packat sig så blir vägen plan. Hålen återkommer inte men det kommer naturligtvis nya hål på olika ställen. Är man på dem minst en gång per år så blir det aldrig så stora potthål som i TS fall. Lämnar man dem så växer de. Behovet av att sladda och skrapa vägen blir minimalt. Och när det ändå görs för att få fall och bombering rätt så blir resultatet bättre eftersom hålen inte behöver hanteras då. De återkommer nämligen ganska snart efter en sladdning eftersom en sådan endast fyller hålen med större makadamkorn som snart har körts bort igen. Sladdning kan inte ersätta en skyffel med nytt jungfruligt material.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rooten48 och 3 till
  • Laddar…
Eftersom de har en annan väg in till sig från stora vägen, kan du försöka upphäva rätten att köra över din tomt.


Om jag inte minns fel ser väl vägsträckan ut som ett U ? Man måste ju inte köra runt man kan ta sig ut till stora vägen ändå till vänster eller höger och inte hela rundan över din tomt.
 
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Eftersom de har en annan väg in till sig från stora vägen, kan du försöka upphäva rätten att köra över din tomt.


Om jag inte minns fel ser väl vägsträckan ut som ett U ? Man måste ju inte köra runt man kan ta sig ut till stora vägen ändå till vänster eller höger och inte hela rundan över din tomt.
Tydligen fast det är enkelriktat ,ska dom åka fram och tillbaka.
 
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Eftersom de har en annan väg in till sig från stora vägen, kan du försöka upphäva rätten att köra över din tomt.


Om jag inte minns fel ser väl vägsträckan ut som ett U ? Man måste ju inte köra runt man kan ta sig ut till stora vägen ändå till vänster eller höger och inte hela rundan över din tomt.
Jag vet inte om man kan få bort de andra att köra över min tomt när vägen är samfälld
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Dessa potthål är mycket lätta att få bort. Man lägger väggrus, 0-18 mm i hålet och packar. Detta måste ske när vägbanan är fuktig och mjuk, förslagsvis under hösten efter regnen i oktober eller under våren alldeles efter tjällossning och sista plogning.

Man fyller hålen så att det blir en liten lätt kulle så när allt packat sig så blir vägen plan. Hålen återkommer inte men det kommer naturligtvis nya hål på olika ställen. Är man på dem minst en gång per år så blir det aldrig så stora potthål som i TS fall. Lämnar man dem så växer de. Behovet av att sladda och skrapa vägen blir minimalt. Och när det ändå görs för att få fall och bombering rätt så blir resultatet bättre eftersom hålen inte behöver hanteras då. De återkommer nämligen ganska snart efter en sladdning eftersom en sådan endast fyller hålen med större makadamkorn som snart har körts bort igen. Sladdning kan inte ersätta en skyffel med nytt jungfruligt material.
Det är inte det som är problemet .Utan jag har fått betal mina grannars respektlösa åkande och ridande .Utan att dom överlåter kostnaden till mej ,år ut och år in.Nu har det hänt som inte fick hända att lösningarna inte har tålt all tung trafik.Det har hantverkarna sagt , att grävs inte inte vägen upp och mina anslutningar av el och avlopp. Så får jag tillslut avloppet in i mina 2 hus. Det bekostas inte av hemförsäkringen .Pga.att det ligger i vägen.Hade vi haft en vägförening .Så ska den ha försäkring på samfälld väg .Mina grannar motarbetar en vägförening. HAN SOM SKÖTT VÄGEN I ÖVER 30 ÅR .Lagar inte vägen alls tillfredsställande. Nu har jag tröttnat att ta deras slitage. Dom verkar inte skämmas heller. Ibland önskar jag att jag att jag var en man på 2 meter och minst 100 kg.
När jag försökte prata med grannen.Då fräste han bara .Jag diskuterar inte med dej
Det är väl det man måste annars kan väl samfälligheten upphöra. När jag växte upp här som barn hjälpte alla varandra ,gammal som ung. 57 års erfarenhet av vägen .Det har aldrig varit så här dåligt.
 
S skrållis skrev:
jag har fått betal mina grannars respektlösa åkande och ridande
Sluta betala.
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.