153 850 läst · 103 svar
154k läst
103 svar
Behandlad BETONG som golv? [Vardagsrum/hall]
Kam man få se en bild (eller två) kanske? :inredare07 skrev:Jag har nyss tagit bort vinylgolv i min bostadsrätt och hyrt in Betongsliparna AB för att slipa och polera det. Det är svårt att utföra på egen hand.Och vilket resultat!Kontrasten mellan polerad /slipad golv och matt vägg känns fantastiskt. Betongen blir som marmor men inte så kylig. Faktisk blir det inte kallt alls. Har endast en liten matta i våningen. Rekommenderas! Parkett är mycket övervärderad som golvyta.
Tommy
Hur halt blir ett sådant här golv? Funderar på att ha det i soutterängplanet men är rädd för att vi eller barnen slinter om vi kommer för snabbt ur duschen i källaren.
Någon som gjort det här direkt på bottenplattan? Måste man inte värmeisolera och lägga in golvvärme för att få det bra?
Någon som gjort det här direkt på bottenplattan? Måste man inte värmeisolera och lägga in golvvärme för att få det bra?
Det är själva bottenplattan som slipas. Precis som med andra golv så läggs ju golvvärme och isolering i plattan vid nybygge. Platta utan golvvärme passar ej för slipat betonggolv. En gammal dåligt isolerad platta utan golvvärme passar med andra ord inte.sollentunahuset skrev:
Betonggolv är vanligt i USA med flera länder. Det finns behandlingar som får det att se ut som trä, marmor, just name it. Ibland lägger man ett toppskikt på äldre sula, med tintad betong, som lätt går att få slät, och målar ett skikt ovanpå. Man har även schabloner så att det ser ut som natursten eller klinkers. Tekniken används även för att hårdbelägga utomhus istället för plattor, resultatet kan bli "gatsten" eller i stort sett vad man vill.
Finns hundratals platser på nätet som beskriver betonggolv.
Finns hundratals platser på nätet som beskriver betonggolv.
En kort undran. Vi har skaffat ett 40:tals hus med en gammal dåligt isolerad platta, vad tycker ni är bra att göra? Vi blev nämnligen också sugna på betonggolv!Byggarebert skrev:
Vi kommer i vår blivande villa ha slipat betonggolv på större delen av bottenvåningen. Vi är inte ute efter den där "blanka" looken men slät och snyggt vill vi ha de.
Och hör här, jag har efter samtal men Betongindustrin (största tillverkarn på Gotland) fått reda på att man kan få betongen färgad redan från fabrik!
Vi kommer beställa mörk-mörk grå eller ev svart betong när vi skall gjuta plattan. Sen kommer en firma få slipa de innnan stomresning. Sen ska vi behålla de golvet som de är. Ev slipa en/två ggr till när väggar är uppe för att vi slut finishen... lite så där lagom blankt.
De kommer blir grymt snyggt! Rekommenderar starkt färgad betong! SKitsnyggt!
Sen måste jag också slå ett slag för betonggolv som första golv i ett hus. Det är ju perfekt sen när man tröttnar efter en 10år kanske. Bara och lägga in vilket golv som helst upp på den gjutna plattan! Försök och göra de jobbet enkelt om ni lagt in klinker på bottenvåningen!? Inte kul alls....
Plattan kommer med färgning kosta ca 50% mer i inköp av betongen. Sen kommer ju slipningen till de. Det blir ca 250kr+moms för slipningen. Detta total pris är VÄLDIGT överkommligt för de resultatet vi kommer få. Jämfört med dom flesta andra golv man kan lägga in...
Länge leve betongolv!
DVE
Villa Ansarve - Ansarve 1:84 Gotlands Tofta.
Och hör här, jag har efter samtal men Betongindustrin (största tillverkarn på Gotland) fått reda på att man kan få betongen färgad redan från fabrik!
Vi kommer beställa mörk-mörk grå eller ev svart betong när vi skall gjuta plattan. Sen kommer en firma få slipa de innnan stomresning. Sen ska vi behålla de golvet som de är. Ev slipa en/två ggr till när väggar är uppe för att vi slut finishen... lite så där lagom blankt.
De kommer blir grymt snyggt! Rekommenderar starkt färgad betong! SKitsnyggt!
Sen måste jag också slå ett slag för betonggolv som första golv i ett hus. Det är ju perfekt sen när man tröttnar efter en 10år kanske. Bara och lägga in vilket golv som helst upp på den gjutna plattan! Försök och göra de jobbet enkelt om ni lagt in klinker på bottenvåningen!? Inte kul alls....
Plattan kommer med färgning kosta ca 50% mer i inköp av betongen. Sen kommer ju slipningen till de. Det blir ca 250kr+moms för slipningen. Detta total pris är VÄLDIGT överkommligt för de resultatet vi kommer få. Jämfört med dom flesta andra golv man kan lägga in...
Länge leve betongolv!
DVE
Villa Ansarve - Ansarve 1:84 Gotlands Tofta.
Hej,
Jag är nyfiken på att ha slipat betonggolv i vår kommande villa och undrar om det ska vara någon speciell kvalite på betongen för att få ett speciellt resultat i slutändan?
Om jag använder standard (K35) betong för grund, ska jag då lägga någon annan kvalitet högst upp (slitskikt) som jag sedan slipar och bearbetar? Det kan ju vara bra att tänka till innan för att slippa få reda på av golvslipfirman att jag borde ha gjort annorlunda vid gjutningen....
Jag vet inte om det är möjligt men kan man slippa att se ballasten men ändå få ett högblankt ev färgat golv?
//nilhen
Jag är nyfiken på att ha slipat betonggolv i vår kommande villa och undrar om det ska vara någon speciell kvalite på betongen för att få ett speciellt resultat i slutändan?
Om jag använder standard (K35) betong för grund, ska jag då lägga någon annan kvalitet högst upp (slitskikt) som jag sedan slipar och bearbetar? Det kan ju vara bra att tänka till innan för att slippa få reda på av golvslipfirman att jag borde ha gjort annorlunda vid gjutningen....
Jag vet inte om det är möjligt men kan man slippa att se ballasten men ändå få ett högblankt ev färgat golv?
//nilhen
Redigerat:
Gå in på http://www.htc-sweden.com/download/ och ladda hem HTC_Superfloor_SE.pdf. Där finns svar på några av frågorna och dessutom lite bilder. Bland annat så finns det 4 olika slipkoncept på Superfloor som ger olika typer av utseende och egenskaper.
HTC är de som producerar tekniken som ligger bakom Superfloor-konceptet.
/Niclas
HTC är de som producerar tekniken som ligger bakom Superfloor-konceptet.
/Niclas
Betong och slipad betong i all ära, men kolla in detta golvet:
http://www.maxit.se/media/22/pdf/leca/broschyrer/att_bygga_nytt.pdf
maxit Designgolv
10 olika kulörer
färdigt golv utan slipning
ytbehandla med tex. lack, vax eller polish
http://www.maxit.se/media/22/pdf/leca/broschyrer/att_bygga_nytt.pdf
maxit Designgolv
10 olika kulörer
färdigt golv utan slipning
ytbehandla med tex. lack, vax eller polish
Aha, det måste vara "Baron house" som Maxit visar i sin broschyr ...
http://www.ystadsallehanda.se/article/20070910/SKANE/709100098/1249
Se bildspelet om ni vill se många fler bilder.
http://www.ystadsallehanda.se/article/20070910/SKANE/709100098/1249
Se bildspelet om ni vill se många fler bilder.
Hej
Ville bara gå in och meddela att det är relativt stora problem med just Maxit designgolv, det krävs att golvet pumpas i en pumpning utan skarvar, och dessutom att materialet är tillverkat i samma tillverkningsperiod.
Ni vet när man köpt tapeter i en viss serie och färg men sedan räckte inte tapeten till hela rummet , då är det oerhört viktigt att man får tag på samma produktionsserie, annars får du en annan ton i färgen och precis samma sak gäller Maxit´s färgade flytspackel golv.
Finns väldigt få som klarar göra dessa golv riktigt bra.
MvH Jawen
Ville bara gå in och meddela att det är relativt stora problem med just Maxit designgolv, det krävs att golvet pumpas i en pumpning utan skarvar, och dessutom att materialet är tillverkat i samma tillverkningsperiod.
Ni vet när man köpt tapeter i en viss serie och färg men sedan räckte inte tapeten till hela rummet , då är det oerhört viktigt att man får tag på samma produktionsserie, annars får du en annan ton i färgen och precis samma sak gäller Maxit´s färgade flytspackel golv.
Finns väldigt få som klarar göra dessa golv riktigt bra.
MvH Jawen
Medlem
· Södermanland
· 200 inlägg
Nazistgolv!