Hur tunt kan man gjuta betong då? 25m2 flytspacke i 3cm blir väldigt dyrt, runt 16.000:-.

Kanske då bättre att bila ur betongen, gräva ur och lägga 25cm cellplasrt och 10cm betong med golvvärme ingjuten?
Varför blir det alltid mer jobb än man tänkt sig.
 
Kave skrev:
Hur tunt kan man gjuta betong då? 25m2 flytspacke i 3cm blir väldigt dyrt, runt 16.000:-.

Kanske då bättre att bila ur betongen, gräva ur och lägga 25cm cellplasrt och 10cm betong med golvvärme ingjuten?
Varför blir det alltid mer jobb än man tänkt sig.
Gjuta 3 cm med betong kan du sluta att tänka på, en toppgjutning är minimum ca 6 cm och dom blir aldrig bra.

Sedan behöver dom 54 kilo spackel per M2 du ska köpa inte kosta 16.000 kr, på byggmax finns fiberbaserat flytspackel för 169 kr á 25 kilo d.v.s. ca 9.000 kr för dom 1350 kilo du behöver.

Nu har jag inte några fakta ang din villa om byggnadsår, byggnadstyp, mm, så det är svårt att ge dig den mest ekonomiska "accepterbara" lösningen.

Men att från oisolerat bara att isolera 3 cm eller mer gör en mycket stor skillnad, vad gäller energiförluster, sen att försöka sträva efter just 25-30cm är inte ekonimiskt försvarbart.

För att ge dig en ekonomisk vägledning kan jag nämna dessa siffror.

Exemplet avser en grundisolering på 25 kvm yta.

100mm cellplast ger U-värde ca 0,24 W/m2K
200mm cellplast ger U-värde ca 0,18 W/m2K
300mm cellplast ger U-värde ca 0,12 W/m2K

Om du har 20 grader inomhus och ca 5 grader i marken under isoleringen, så ger det.

Vid 100mm isolering ca 95 Watt i "förluster"/ner i marken, sett till hela ytan
Vid 200mm isolering ca 67 Watt i "förluster"/ner i marken, sett till hela ytan
Vid 300mm isolering ca 42 Watt i "förluster"/ner i marken, sett till hela ytan.

25 kvm ytan som du pratar om har alltså 95 Watt i "förluster"/ner i marken vid 100mm cellplast och 20 grader inne och 5 i marken.

Kostnaden på ett år blir ca 368 kW i "förluster"/ner i marken, sett till hela ytan med 300mm.
587 kW med 200mm.
832 kw med 100mm.
Och har du bergvärmepump eller luft/vatten med cop på ca 3, så ger det bara 1/3 i kW i kostnad på ett år, d.v.s. 123 kW med 300mm, 196 kW med 200mm och 277 kW med 100mm.

Sen kan det finnas fördelar med 100mm isolering i.o.m att golvet är svalare på sommaren, och att grunden runt håller något högre temp vintertid.

Bygger du nytt kör 300mm, bygger du om och det krävs stor insats för att få i mer isolering, så kör med 100mm, dom ca 140 kronorna du spar om året med 200mm blir inte ekonomiskt försvarbart oftast i.o.m insatsen det kräver.

Men bra ventilation är alltid A och O.

MvH Jawen
 
Jawen, stort tack för ditt utfylliga svar. Vi har mekanisk ventilation för närvarande så det är imget problem.
Jag lär återkomma, har precis slängt ut en gigantisk vedpanna i utrymmet.
 
Om jag gjuter en platta till 1-planshuset och sedan i kök och hall vill jag ha betongen framme och polera den hur gör jag bäst med övergången till övriga golv? Tänker mig 14mm ekparkett i övriga rum. Blir ju lite nivåskillnader och hur skulle det bli tror ni?

Lite bildexempel på polerad betong i gömmorna kanske?
Övergångar mellan betong och trägolv, för och nackdelar med att ha betongen framme?
 
Ett urval...
 
  • IMG_0095.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0092.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0097.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0106.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0108.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 27082010366.jpg
  • foto0001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 05052011853.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 19012011636.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 26012011657.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mixar´n skrev:
Ett urval...
Härligt!
Är något ditt eget golv eller är det bilder du hittat?
 
en del från källaren hemma...
 
Mikael_L
Härligt Mixar´n :)

Väldigt bra bilder, jättetrevligt att få ta del över hur det kan se ut. d^_^b
Lite åt det här hållet har jag minsann funderat på, men det är troligen totalt omöjligt att få med den bättre hälften på denna ide. :|

Jobbar du med sånt här, eller är det ditt eget hus?
 
Både och faktiskt = )
 
Mixar'n, du bor i Värmland ser jag. Vet att det finns ett företag i den lilla orten där jag bor som pysslar med sånt där. Ser mycket intressant ut. Finns det några referensobjekt i Värmland som man kan besöka för att på plats se hur det blir?
 
Jag undrar vad man använder efter man slipat? kommer att slipa 50m2 nygjuten källarplatta i helgen och funderar på om jag ska strunta i klinker och testa att polera golvet och undrar med vad i så fall.
 
Jag undrar om man lämpligtvis lägger golvslipningen innan man bygger innerväggar för att få stor yta att slipa obehindrat - eller om man väntar till slutet av bygget för att inte repa golven under byggtiden?

Hur svårt är det att komma åt i hörnen med en golvslipmaskin? Tar man dem med en vinkelslip el. liknande?
 
Det absolut bästa är om man har möjlighet att grovslipa & dammbinda, för att göra ett uppehåll under färdigställandet och sedan polera till slutfinish när huset är klart för inflyttning, just med tanke på reop & dyl.
Vad det gäller hörnen så finns det maskiner som kommer väldigt nära i hörnen, (Flex) detta löser ju sej per automatik om man slipar innan den sista spikregeln sätts invändigt, då hamnar ju "hörnen" innanför väggen.
Lycka till !!!
 
Jag skulle gärna veta mer om dom olika systemens för- och nackdelar. Det verkar finnas två olika system? Stadax/HTC och Maxit/Weber? Finns det fler? Och vad är skillnaden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.