Våtrum funkar nog inte så bra, svårt med anslutningen mot väggar att få tätt.
Varför skulle inte det funka? Det funkar ju med anslutningen när man flytspacklar. Borde ju funka med samma tätskikts-remsa som man använder i vanliga fall.

Nej, du bör inte ha betonggolv i badrummet. Det håller inte tillräckligt tätt för så mycket vattensvabb och torkar därför inte upp mellan varven.

Yonna...vi verkar va ute efter ungefär samma typ av golv, läste att du ville ha ett lite mattare inte superblankt, o en enhetlig färg....precis va jag e ute efter, vill nog inte ha de superblankt o vill inte ha de så där prickigt heller...men gärna färgat i nån lite varmare grå-brun färg på nåt sätt....Är de här verkligen möjligt? Rakt på betongen? Vart vänder jag mig? Va kostar de ca kvm? Nåt jag behöver tänka på nu när vi snart ska gjuta plattan? EL. fixar man til govlet efter plattan e gjord? Snälla hjälp mig med mina frågor!!! :)

Calle Anka skrev:
Jo lite va.....och klinker har man ju inte i hela huset....
jo, vi hade tänkt ha klinker i hela huset annars , och ska man tänka så, så kan de ju inte va ute heller, för asfalt är ju ganska hårt också...vem har inte slagit sig några gånger under livet...?

sasha skrev:
Yonna...vi verkar va ute efter ungefär samma typ av golv, läste att du ville ha ett lite mattare inte superblankt, o en enhetlig färg....precis va jag e ute efter, vill nog inte ha de superblankt o vill inte ha de så där prickigt heller...men gärna färgat i nån lite varmare grå-brun färg på nåt sätt....Är de här verkligen möjligt? Rakt på betongen? Vart vänder jag mig? Va kostar de ca kvm? Nåt jag behöver tänka på nu när vi snart ska gjuta plattan? EL. fixar man til govlet efter plattan e gjord? Snälla hjälp mig med mina frågor!!!  :)
Lösningen är inte så enkel som den verkar - förstår jag nu ;) - MatildaSofia har gett mig lite goa råd - jag bollar det vidare till de tekniska till proffsen ::). Ska du inte ha 'prickar' dvs inte synlig ballast bör du ha högre kvalitet på ytskiktet & slipa/polera snabbt & försiktigt. Jag vet inte vad kvadratmeterpriset blir men det ska, enligt min byggare bli billigare än att lägga klinker.

Förstår att de måste va högre kvalitet på ytskiktet men sen då? Färgen, finns den ens o få tag på?
Jag pratade lite me våran plattgubbe han skulle kolla me sin golvkille...han visste alltså inte hur man kunde färga golvet så som matilda beskriver...bara som man alltid gjort förut :-/ Hmm, de här verkar bli krångligt o vi måste snart bestämma oss.....
Berätta gärna mer :)

Jag ser inte någon omöjlighet att färga in betongen till önskad nyans. Däremot kan jag tänka mig att denna typ av behandling är så ny på marknaden att man inte kan få ngn garanti på önskat slutresultat. Tidigare har man blandat in färgat glas i betongen som, efter slipning, givit ytan både lyster och färg - men då blir ytan prickig, vilket du också vill undvika.

Sasha - vi är lite för tidigt ute med våra visioner  ::). Men jag är övertygad om att detta är något som kommer starkt de närmaste åren.

Ja, mer betong blir det, kul att även svenskar börjar ta in betong i hemmen.
Som ni var inne på, finns det mängder med varianter av fyllmedel. Mässing, rostfritt, krossat glas o massor av andra metaller och mineraler.
Själv gillar jag betongen som den är..grå med granitkrossen.

Duktiga slipare finns det runt om i Sverige. Stadax (www.stadax.se) är den firma jag vet har gjort flest slipade betonggolv i privata villor, med väldigt nöjda kunder. (Samtliga av de reportage som varit med i inredningstidningar senaste tiden, har varit gjorda av Stadax.)

Värre är att få tag i duktiga gjutare som lyssnar på råd...de vill göra som de alltid har gjort.

Calle Anka, att betong skulle vara hårdare än klinkers eller övriga stengolv ..får Du gärna utveckla, men heltäckningsmatta till Dig då..för ett ekgolv är inte heller mjukt.. :cool:

Ska se om jag har några fler bilder...

Intressant, mycket intressant, keep going.........

Det går att pigmentera men det är tyvärr ganska dyrt, åtminstone när vi var inne på det. Vi valde istället en ljusare sand i betongen för att få en lite ljusare grå ton.

Janne

JanneaH, Hur blev ditt golv tillslut?
Vi har mixtrat med nya färger som kommit.. Det är inte dyrt alls, jämfört med gamla metoderna. Färgerna sprayas på i efterhand, mellan slipning och sista poleringen.
Blir jämt resultat.

Kolla detta inslag från Trädgårsdmässan förra veckan, det är jag som polerat  plattorna som är blanka. Jag kommer ha både råa och blanka i mitt hem.
Men vardagsrummet ska fortfarande vara ett slipat golv.
Bordet som står på det vackra golvet är också mitt.... :) :D

http://tv4.se/player/categories.aspx?treeId=100311&pid=46228&more=1

Stadax kommer till mig och slipar min nygjutna platta precis efter påsk. Längtar efter att få ett superfloor. Är det ingen här som har några bilder på slipade betonggolv?
:) :)

Jag har snart foton! Mitt vardagsrumsgolv blev slipat idag. Ska poleras imorgon... :D

Pris...
Varierar, men arbetet tar minst 2 dagar då impregneringen måste torka under 8 timmar. En gubbe slipar troligen 100m2 färdigt superfloor under två dagar. Kostnad mellan 10-15 000kr per dag.

Vad jag menar är att marknadspris 200-250kr/m2 får man inte om rummet understiger 100m2.

f ö det sista steget slipas med 3000 grit vilket motsvarar omkring 6000 korn i sandpapper, ganska blankt.

Jag har nyss tagit bort vinylgolv i min bostadsrätt och hyrt in Betongsliparna AB för att slipa och polera det. Det är svårt att utföra på egen hand.Och vilket resultat!Kontrasten mellan polerad /slipad golv och matt vägg känns fantastiskt. Betongen blir som marmor men inte så kylig. Faktisk blir det inte kallt alls. Har endast en liten matta i våningen. Rekommenderas! Parkett är mycket övervärderad som golvyta.

Tommy

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.