Lane skrev:
Har märkt det här med behörighet på forumet, att många nog tror att utbildad = behörig. Det trodde jag efter att ha hängt här på byggahus länge. Snacka om att jag blev lång i ansiktet när min pappa, elektriker, 60+ aldrig brytt sig om det här med behörighet och ingen av de han jobbar med heller, han har lärlingar, installerat el på väla, fängelselarm, gasfält, i stridsbåtar utan någon med behörighet på plats. Det är cheferna på kontoret som har behörigheten. Erkänner att jag inte fattar helt själv fortfarande men enligt pappa får han i princip göra allt på befintliga system, men han får inte ansluta nya anläggningar. Dock måste han ju vara anställd, han kan inte starta eget.

Men nya lagen att man kan överlåta på yrkesman gör tydligen att de nu får skriva papper på att de ändå är ansvariga.
Det stämmer att det är en på företaget som behöver ha den allmänna behörigheten. Dock så bör hans anställda vara certifierade elektriker. Däremot kan din far inte utföra ett godkänt arbete om personen med A-behörigheten inte tar på sig ansvaret.
Den ansvariga för jobbet måste ha Allmän behörighet (AB) och den som utför arbetet skall ha Begränsad behörighet (BB1/BB2). För att få det krävs både praktisk och teoretisk utbildning. För att bli certifierad elektriker måste du ha BB1.

Och till Matstj som inte tycker man behöver något intyg, detta är saxat från elsäkerhetsverket:

Som ägare eller användare av en fastighet är du ansvarig för att elinstallationerna är korrekt utförda och säkra. Ska du köpa tjänster inom elinstallationer kan du få veta om personen har behörighet i vårt elinstallatörsregister. Där finns också information om personen varnats eller om behörigheten inskränkts eller återkallats.

Matstj skrev:
Jag kan inte förhindra dig att tolka det jag skriver på ditt eget sätt och sen döma mig på samma sätt du dömer Bauhaus!
Om något är oklart för dig då kan du fråga, hur menar du med det. Eller mejla till företaget och begära ut handlingar.
Jag har ingen anledning att misstro varken advokaten eller Walter. Båda två beskriver händelsen ur sin egen synpunkt. Bara för att jag misstror inte advokaten göt mig inte till en sämre människa.

Inget med din inställning är oklart, du har upprepade gånger skrivit och antytt att Bauhaus inte gjort några fel och att Hans bara är ute efter det stora företaget och så vidare. Om det inte är att döma någon (Hans) då vet jag inte.
Om jag nu tolkat ditt inlägg #114 så fel, kan du då inte förklara hur du menade? Jag har läst det flera gånger nu och kan fortfarande inte tolka det annorlunda. Men kan du övertyga mig så är jag inte sämre än att jag kan ändra mig.

Det är helt korrekt att jag dömt Bauhaus, på det viset att det finns tydliga exempel på felaktigheter och brister, både i utfört arbete och i dokumentationen. Det betyder inte att jag tycker att Hans är felfri, det finns nästan alltid saker båda parter kunde gjort annorlunda. Däremot är jag övertygad om att Bauhaus har gjort överlägset flest och grövst fel. Du däremot hävdar att det inte finns några fel på jobbet men svarar inte ens när man ifrågasätter hur du vet det.

Jag har aldrig påstått att du är en sämre människa, bara att jag inte förstår hur du kan komma till dina märkliga slutsatser med den information vi fått. Ska du leka offer nu också?

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Fast installationen är fortfarande inte godkänd eftersom ingen tagit på sig ansvaret. Och den som är behörig bör övervaka jobbet på plats så han ser att det är rätt utfört. Så jag kanske utrycker mig annorlunda nu men min ställning är precis samma som innan....
''Den som är behörig bör övervaka jobbet på plats''. Var kommer det ifrån ?
Reglerna för delegring av arbetsuppgifterna är reglerad hos EIO (Elektriska installatörsorganisationen). Är du säker på att det du skriver har en riktig referens källa ? Har du kollat upp det med EIO ?

Jag förstår inte att det ska vara så svårt för vissa att förstå. Om det saknas intyg är det väl ganska solklart att jobbet inte utförts av behörig personal.
Har man behörighet så är den en självklarhet att man skriver under dokumentet korrekt, DET Matstj är inte rocket science.
Om någon skriver under en blankett med oläslig underskrift och inget namnförtydligande så är det klart som fan, att inget vågar stå för jobbet.
Skulle ni vilja bo i ett hus där varken Bauhaus, underleverantören eller deras underleverantör vågar skriva under på att elen är korrekt installerad???

Hur svårt är det att verkligen ta reda på vem som installerat elen? Dom lär knappast haft 25 elektriker på plats och är osäkra på vem som har gjort vad.

Det är bara för Bauhaus och ringa sin underleverantör. Hur många elektriker har ni på firman? Hur många var med vid renoveringen? Sen pratar man med dom.
Sen gör man samma sak med deras underleverantör.

Eftersom man blivit stämd så gör nog Bauhaus och advokaterna allt i sin makt för att få fram korrekta intyg. Och lyckas man inte så är det klart som korvspad att ingen behörig person gjort jobbet.

Sen är jag trött på allt dravel om att "det är inte konstaterat att en obehörig person utfört elarbetet". Vad är det för, rent ut sagt, kvalificerat skitsnack?
Det ENDA som ska kunna konstateras är att en behörig elektriker utfört jobbet, inte tvärtom. Så länge det inte kan konstateras är det bara att inse att en obehörig person utfört jobbet. Varför vill annars ingen elektriker ta på sig ansvaret?

• Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Anna1984 skrev:
Jag förstår inte att det ska vara så svårt för vissa att förstå. Om det saknas intyg är det väl ganska solklart att jobbet inte utförts av behörig personal.

Skulle ni vilja bo i ett hus där varken Bauhaus, underleverantören eller deras underleverantör vågar skriva under på att elen är korrekt installerad???
?
''ganska solklat'' vad är det för uttryck?! är det solklat eller är det inte, eller är det ganska suddigt solklat eller varför inte luddigt solklat eller kanske solklart som sjutton fast med flera stycken moln och lite regskurar här och där.
Jag vill bo i ett hus med badrum renoverat av Bauhaus som efter slutbesiktningen får godkänd på arbetet inkl elinstallation. Sen bryr jag mig inte om allt annat. Det är inte min sak, det är företaget som har ansvaret för jobbet och det godkända besiktningen. Om jag hitttar fel då reklamerar jag felet.
Just i det här fallet har företaget genomfört en slutbesiktning inkl el arbetet som jag har förstått och de hittar inga fel. Är DET rocket science att förstå ?

Fairlane
Matstj skrev:
Just i det här fallet har företaget genomfört en slutbesiktning inkl el arbetet som jag har förstått och de hittar inga fel.
Det är ett stort frågetecken om man verkligen inkluderat el-arbeten i slutbesiktningen. Om de gjort det och inte hittar några fel, så är ju frågan om kompetensen finns, med tanke på att det är ett fel om nödvändig dokumentation saknas.

Att Bauhaus inte klarar av att tala om vem som är ansvarig för elarbetet är det som många reagerar mot. Det är viktigt, även om du personligen inte bryr dig om det.

Sen är advokatens svar rent nonsens i just den frågan. Det inte intressant att veta att det inte kan uteslutas att arbetet utförts av en behörig person. Det är intressant att veta vem som tar ansvar för arbetet och den frågan vill man inte besvara (förmodligen för att man inte har en blekaste aning, alternativt vet vem det är som gjort installationen och vet att denna person saknar behörighet, kombinerat med att ingen behörig vill ta ansvar för arbetet.)

Kan inte den här tråden låsas tills det kommer ny information i fallet...snälla? Tråden har i skrivande stund tio sidor inlägg, och det mesta av det är rent tjafs.

Och nej, jag vill inte sluta bevaka tråden eftersom jag är intresserad av det verkliga fallets utveckling...inte spekulationer vid sidan om inlägg från vissa som bara är ute efter att provocera fram frustration hos övriga.

• Gilla
Csms
  • Laddar…
En elinstallation är "godkänd" om den är utförd enligt gällande föreskrifter, standarder och god elsäkerhetsteknisk praxis, detta oberoende av om den är gjord av en behörig eller obehörig person.

En obehörig person bryter dock mot ellagen, det är alltså sitt handlande som är åtalbart. Han kan likfullt åstadkomma en fullt korrekt och "godkänd" installation.

Det är innehavaren som har ansvaret för att anläggningen är korrekt installerad (=säker). Det behöver han ju hjälp med att kontrollera. Därför finns behörigheten, att han kan fråga efter och kontrollera behörigheten, och kontrollen där han kan kräva ett protokoll på att kontrollen är utförd.

Om han inte vet någonting så har han alltså en anläggning med okänd status. Det går inte att hävda varken bu eller bä. Ett tränat öga ser dock ganska snabbt om det finns anledning att misstänka att anläggningen är farlig. Någon lär ju ha tittat på den, men...vad framkom där?

• Gilla
Matstj
  • Laddar…
Kan inte det här med el men är det inte "bara" att ta dit en behörig elektriker som går igenom badrummets el, meggar golvvärme osv.
Då får Hans iaf ett badrum som är säkert även om elektrikern kanske inte själv vill godkänna / ta över ansvar för installationen, men de slipper iaf vara rädda för elen i badrummet

• Gilla
Matstj och 1 till
  • Laddar…
Anna1984 skrev:
Har man behörighet så är den en självklarhet att man skriver under dokumentet korrekt, DET Matstj är inte rocket science.
Om någon skriver under en blankett med oläslig underskrift och inget namnförtydligande så är det klart som fan, att inget vågar stå för jobbet.

Hur svårt är det att verkligen ta reda på vem som installerat elen? Dom lär knappast haft 25 elektriker på plats och är osäkra på vem som har gjort vad.

Det är bara för Bauhaus och ringa sin underleverantör. Hur många elektriker har ni på firman? Hur många var med vid renoveringen? Sen pratar man med dom.
Sen gör man samma sak med deras underleverantör.

Eftersom man blivit stämd så gör nog Bauhaus och advokaterna allt i sin makt för att få fram korrekta intyg. Och lyckas man inte så är det klart som korvspad att ingen behörig person gjort jobbet.

Sen är jag trött på allt dravel om att "det är inte konstaterat att en obehörig person utfört elarbetet". Vad är det för, rent ut sagt, kvalificerat skitsnack?
Det ENDA som ska kunna konstateras är att en behörig elektriker utfört jobbet, inte tvärtom. Så länge det inte kan konstateras är det bara att inse att en obehörig person utfört jobbet. Varför vill annars ingen elektriker ta på sig ansvaret?
Här är ett sånt typiskt missförstånd som jag menade är den missuppfattningen som sprids på byggahus, jag tror det beror på att de som kan allt om detta ofta uttrycker sig lite oklart och "slarvigt" eftersom det är så självklart för dem vad behörighet innebär. Det blir lätt så, men om msn inte vet tänker man lätt att som med andra yrken: man läser till ssk, eller lärare, eller läkare, sen tar man ut din legitimation ("behörighet") men så är det alltså inte med elektriker, det är som att en på varje sjukhus är leg. kirurg men alla kirurger opererar på hans leg. En behörig elektriker behöver alltså INTE utföra jobbet, bara den anställde har en chef (ofta) med behörighet som då tar på sig ansvaret. Denna person behöver alltså inte ens vara på plats, utan kommer det en ny får han följa med en äldre "pålitlig".

Sen saknas information om vem som har behörigheten och den ska finnas. Men denne person behöver varken sett eller utfört jobbet.

Bo.Siltberg skrev:
En elinstallation är "godkänd" om den är utförd enligt gällande föreskrifter, standarder och god elsäkerhetsteknisk praxis, detta oberoende av om den är gjord av en behörig eller obehörig person.

En obehörig person bryter dock mot ellagen, det är alltså sitt handlande som är åtalbart. Han kan likfullt åstadkomma en fullt korrekt och "godkänd" installation.

Det är innehavaren som har ansvaret för att anläggningen är korrekt installerad (=säker). Det behöver han ju hjälp med att kontrollera. Därför finns behörigheten, att han kan fråga efter och kontrollera behörigheten, och kontrollen där han kan kräva ett protokoll på att kontrollen är utförd.

Om han inte vet någonting så har han alltså en anläggning med okänd status. Det går inte att hävda varken bu eller bä. Ett tränat öga ser dock ganska snabbt om det finns anledning att misstänka att anläggningen är farlig. Någon lär ju ha tittat på den, men...vad framkom där?
Tackar Bo för ditt värdefulla klargörande.

Bo.Siltberg skrev:

Exempel där det låter som att man bryter mot lagen för att man själv är obehörig, vilket jag efter att ha läst många inlägg av dig förstår du vet. Men om man läser det med ögonen att alla som arbetar med el ska ha behörighet, att behörigheten är detsamma som att man är elektriker. en elektriker bryter bara mot lagen om ingen han jobbar för står för arbetet.

Behörighetsreglerna är så att en elektriker utan egen behörighet ska jobba under överinseende av en behörig elinstallatör, då är han behörig för att installera en starkströmsanläggning. Sedan är det helt riktigt så att den behörige elinstallatören aldrig behöver sätta sin fot på arbetsplatsen, han kan sitta hemma. Det bygger givetvis på att han har förtroende för sin elektrikers kunskaper. Samtidigt slarvas det säkert här.

Det ska hur som helst inte vara några som helst problem eller dröjsmål med att få veta vem som är/var den behörige elinstallatören, och hur kan har kontrollerat installationen. Egentligen ska ju innehavaren kontrollera behörigheten innan arbetet påbörjas, och då "godkänna" de personer som jobbar i huset. Det är inte busenkelt och snabbt att kontrollera behörigheten med elsäkerhetsverket, och en totalentreprenad gör det inte lättare...

Återigen, den betydelse behörigheten har för innehavaren här är ett "kvitto" på att elektriker och elinstallatörer har gått utbildningen, vilket sannolikt men inte garanterar en säker installation... Innehavaren har en skyldighet i lagen att kontrollera kompetensen, inte behörigheten. Även om Bauhaus elektriker skulle sakna behörighet så är det inte liktydigt med att installationen är farlig, den kan mycket väl vara helt korrekt. En second source vore alltså på sin plats.

• Gilla
Matstj
  • Laddar…
Villen tur att det finns kompetena personer som Bo som kam bidra med kunskap och erfarenhet i omtådet.
Det är väldigt glädjande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.