P
E enoch85 skrev:
Det är emot reglerna att ladda batteriet på natten, och nyttja på dagen. Hur vridet det än låter så är bidraget byggt så. Visst kan du köpa batterier utan bidrag och göra vad du vill, men får du bidrag ska batteriernas el komma från produktion och inget annat.

Tycker det är konstigt att alla säljare går ut med fel info.

Skatteverket formulerar sig såhär gällande stödet: Installation av system för lagring av egenproducerad elenergi.
Nu tror jag du läser det lite väl hårt.
Jag tror det dom menar är att man får inget bidrag om man bara köper batteri och inte har några solceller dvs inte har någon produktionsanläggning. Vilka elektroner som går in i batteriet bryr de nog sig inte om.

Sen runt batteri i allmänhet så har ingen nämnt detta med ha reservkraft om nätet försvinner och att ha en sån kostar men väldigt bra att ha.
Inte räknar vi på om en brandvarnare, brandsläckare, bilbälte, flytväst och andra reservlösningar är lönsamma.
Elavbrott är ju klart mer vanliga än en brand.

Och sen med framtidens troliga effekttariffer så är ett batteri bra på att kapa effekttoppar och därmed blir nätkostnaden lägre.
Lägger ni in det i kalkylen när ni tänker på ören hit och dit?
 
  • Gilla
Holypain och 6 till
  • Laddar…
Maalox
Med risk för att det redan tagits upp ovan: en aspekt att ta med i lönsamhetsberäkningen är att om du inkluderar batteri i samband med installation av anläggningen så faller även priset på växelriktaren under det "högre" gröna bidraget, då det anses utgöra en del av lösningen för lagring.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
Med risk för att det redan tagits upp ovan: en aspekt att ta med i lönsamhetsberäkningen är att om du inkluderar batteri i samband med installation av anläggningen så faller även priset på växelriktaren under det "högre" gröna bidraget, då det anses utgöra en del av lösningen för lagring.
Och även en del av elektrikern för installationen.
I mitt fall så adderar ett 10kWh batteri endast 35 000 SEK på kostanden i samband med solcellsinstallation.
 
  • Gilla
RIOBLAST och 4 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Och sen med framtidens troliga effekttariffer så är ett batteri bra på att kapa effekttoppar och därmed blir nätkostnaden lägre.
Lägger ni in det i kalkylen när ni tänker på ören hit och dit?
Effektavgifter , om de bara tas ut dagtid, kommer nog att bli ett ganska bra argument för batterilagring. Vi har tariff vintertid på 96 kr/Kwh mellan 07-19. Nu ger ju inte solceller så mycket tillskott på vintern, så kan man då tanka upp batteriet nattetid och kapa topparna från säg 5 kW till 1 kW så är det 4*96 kr/månad bara där. I mitt fall är det främst bergvärmepumpen som ger dessa toppar, och den går ju sällan hela tiden. Jag tror det skulle räcka bra med 5-10 KWh för att kapa det mesta.
 
P PappasHammare skrev:
Nu tror jag du läser det lite väl hårt.
Jag tror det dom menar är att man får inget bidrag om man bara köper batteri och inte har några solceller dvs inte har någon produktionsanläggning. Vilka elektroner som går in i batteriet bryr de nog sig inte om.

Sen runt batteri i allmänhet så har ingen nämnt detta med ha reservkraft om nätet försvinner och att ha en sån kostar men väldigt bra att ha.
Inte räknar vi på om en brandvarnare, brandsläckare, bilbälte, flytväst och andra reservlösningar är lönsamma.
Elavbrott är ju klart mer vanliga än en brand.

Och sen med framtidens troliga effekttariffer så är ett batteri bra på att kapa effekttoppar och därmed blir nätkostnaden lägre.
Lägger ni in det i kalkylen när ni tänker på ören hit och dit?
Om jag hade haft olika avgift beroende på toppeffekt hade jag definitivt lagt in det, men det har jag inte i nuläget.
 
Ber om ursäkt om jag delvis kapar tråden. Men vi pratar om det verkligen lönar sig med batterier. Men min fråga är om det verkligen lönar sig med solceller? På pappret förstår jag att det lönar sig i slutändan. Men är då verkligen alla aspekter medräknade då? Eller är det tillochmed så lönsamt att det märks på ekonomin efter några få månader. Dvs att elkostnaden minskar mer än vad amortering och ränta kostar för systemet? Eller är det inga pengar man märker av?
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ber om ursäkt om jag delvis kapar tråden. Men vi pratar om det verkligen lönar sig med batterier. Men min fråga är om det verkligen lönar sig med solceller? På pappret förstår jag att det lönar sig i slutändan. Men är då verkligen alla aspekter medräknade då? Eller är det tillochmed så lönsamt att det märks på ekonomin efter några få månader. Dvs att elkostnaden minskar mer än vad amortering och ränta kostar för systemet? Eller är det inga pengar man märker av?
Det finns ju massa olika sätt att räkna på, men visst får man tillbaka sina pengar hur man än räknar. Sedan kan du givetvis jämföra med någon fond eller annat som kanske ger mer avkastning.
Jag satte upp min första anläggning 2018 och den har gett inkomster som mer än väl motsvarar eventuella räntor och amorteringar, om jag nu hade valt att ta lån i stället för mina egna pengar.
Jag har också bra med överkapacitet, vilket alla sa var onödigt på den tiden, men under senaste sommaren har jag ju dragit in pengar som har räckt till alla elräkningar hela vintern så i praktiken kan man ju säga att jag bara betalar fasta avgifter. och en del av överföringsavgiften på den köpta elen.
 
  • Gilla
Kroksjö och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Genom att kika på elpriserna, gäller om man har timavtal, så är det lätt att se att man med dagens batterilösningar för det mesta förlorar på att ha batteri. Förenklat så laddar du batteriet med dyr dag-el och använder denna istället för billig kvälls/natt-el. Min slutsats är att innan dessa lösningar kliver upp ett steg i styrningen, i ett första steg tar hänsyn till elpriser och sedan kanske mer med förbrukningsprognoser baserat på väderprognos, historik, etc. Så är det en dubbel förlust, dels kostar det och dels försämrar de lönsamheten på din anläggning.
Varför skulle jag styra ett batteri att ladda när det är som dyrast. Jag tror att du missförstått något.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
W Webgurun skrev:
Varför skulle jag styra ett batteri att ladda när det är som dyrast. Jag tror att du missförstått något.
han menar väl att tanken är att man lagrar solenergin på dagen och använder den på kvällen, det är ursprungslogiken i systemet. Allt annat kräver avancerad styrning som inte gemene man kan fixa själv.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ber om ursäkt om jag delvis kapar tråden. Men vi pratar om det verkligen lönar sig med batterier. Men min fråga är om det verkligen lönar sig med solceller? På pappret förstår jag att det lönar sig i slutändan. Men är då verkligen alla aspekter medräknade då? Eller är det tillochmed så lönsamt att det märks på ekonomin efter några få månader. Dvs att elkostnaden minskar mer än vad amortering och ränta kostar för systemet? Eller är det inga pengar man märker av?
Den enkla beräkningen är väl att en 10 kWp anläggning kostar 150 000 SEK och producerar (i bästa fall) 10 000 kWh. Om det skulle vara 8 000 kWh produktion och 100 öre elpris i snitt samt 60 öre skattereduktion så är återbetalningen 12 år. Vid 150 öre spotpris så är återbetalningen 9år. Allt detta utan ränte/investeringskostander.
Kalkylerna de gör idag baseras på 2022 vilket var ett extraordinärt år och då ser återbetalningstiden ännu bättre.
Också om subventionen fortsätter då förlorar man som producent ...
 
  • Gilla
emilvikstrom och 1 till
  • Laddar…
D
J j-o75 skrev:
Det finns ju massa olika sätt att räkna på, men visst får man tillbaka sina pengar hur man än räknar. Sedan kan du givetvis jämföra med någon fond eller annat som kanske ger mer avkastning.
Jag satte upp min första anläggning 2018 och den har gett inkomster som mer än väl motsvarar eventuella räntor och amorteringar, om jag nu hade valt att ta lån i stället för mina egna pengar.
Jag har också bra med överkapacitet, vilket alla sa var onödigt på den tiden, men under senaste sommaren har jag ju dragit in pengar som har räckt till alla elräkningar hela vintern så i praktiken kan man ju säga att jag bara betalar fasta avgifter. och en del av överföringsavgiften på den köpta elen.
Det beror ju lite på hur man räknar men det är en ganska hygglig affär, sett som en investering, lånar man pengarna tror jag det blir lite sämre (många aspekter då) men som diversifiering tillsammans med andra investeringar är det en sund placering.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Walle85
Ett exempel från verkligheten med ett batteri som laddar på natten, används på morgon och kväll när priset är högt samt laddar på dagen om det finns sol. I detta exempel ett 10 kWh batteri, orange färg är när det laddas och röd när det laddas ur. Upp till er själva att använda det som ett räkneexempel om ni har intresse

Prisutvecklingsgraf, öre över tid, topp mitt på dagen, minskar mot kvällen, "Snittpris idag: 81 öre".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Energihanterings-appgränssnitt som visar förbrukning, produktion och nätförbrukning av solenergi med tidspecifik graf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RIOBLAST och 3 till
  • Laddar…
E
P PappasHammare skrev:
Nu tror jag du läser det lite väl hårt.
Jag tror det dom menar är att man får inget bidrag om man bara köper batteri och inte har några solceller dvs inte har någon produktionsanläggning. Vilka elektroner som går in i batteriet bryr de nog sig inte om.

Sen runt batteri i allmänhet så har ingen nämnt detta med ha reservkraft om nätet försvinner och att ha en sån kostar men väldigt bra att ha.
Inte räknar vi på om en brandvarnare, brandsläckare, bilbälte, flytväst och andra reservlösningar är lönsamma.
Elavbrott är ju klart mer vanliga än en brand.

Och sen med framtidens troliga effekttariffer så är ett batteri bra på att kapa effekttoppar och därmed blir nätkostnaden lägre.
Lägger ni in det i kalkylen när ni tänker på ören hit och dit?
Nja, det är ju ganska tydligt. Hade det istället stått Installation av system för lagring av elenergi så hade det varit solklart (no pun intended) att det var fritt fram. Nu står det ju dock egenproducerad...

Alla jag pratat med hävdar samma sak som mig. Det är vrickat, och gynnar inte systemet generellt, men stödet är utformat så att du med dina solceller lagrar din egenproducerade energi till batteriet. Att ta kraft från nätet är alltså inte tillåtet (i största möjliga mån).
 
Walle85 Walle85 skrev:
Ett exempel från verkligheten med ett batteri som laddar på natten, används på morgon och kväll när priset är högt samt laddar på dagen om det finns sol. I detta exempel ett 10 kWh batteri, orange färg är när det laddas och röd när det laddas ur. Upp till er själva att använda det som ett räkneexempel om ni har intresse

[bild] [bild]
Vilket automationssystem sköter detta?
 
Walle85
D Dr.Feelgood skrev:
Vilket automationssystem sköter detta?
Har fram till nu bara satt upp fasta tider, så kan såklart slå lite fel ibland sett till spotpris, men senaste månaden är det endast någon enstaka dag/timme det inte är optimalt.
Planen är att framöver få till något eget baserat på spotpris och använda API för att styra det. Har iaf förstått det som att det låter sig göras med Huawei.
 
  • Gilla
Maalox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.