22 558 läst · 102 svar
23k läst
102 svar
Batterilagring - kalkyl
ja precis. Sitter bara med telefonen nu men här är länk till tillverkarens sida, där finns en massa dokument längre ner. Kanske finns där? Annars får jag kolla senare.D Dr.Feelgood skrev:
https://sofarsolar.eu/products/gtx3000/
Det är 700 cykler per år som gäller för ditt system men fortfarande 10 år livstid.Hemmagrejjarn skrev:
Du har 35 kWh batteri, den skall laddas snabbt under de billiga timmarna så då kommer du lätt upp i 11kW effekt, vet inte om du betalar för effekttopp men det är nackdelen med större batteri.
I princip så kan du använda i bästa fall 20 000 kWh per år som du säljer till ett högre timpris. Säljer du det till 50 öre så har du tjänat 10 000 om året. Kan tänka mig att ditt system kostade mycket mer än 100 000
Visst, pengar är inte allt och investeringskalkyler tar hänsyn till parametrar kända idag. Är lite avundsjul på ditt system
Jag håller inte med Skatteverket, och tycker det är vridet som sagt. Det gynnar ju bara nätet att tunga grejer körs på natten. Men det är off topic som sagt.Hemmagrejjarn skrev:
Alla bidrag missbrukas, speciellt de till de redan rika, och det är vi medvetna om, man räknar väl med någon form av trickle down effekt som ändå ska vara positiv, ROT, RUT, hybridbilar som får premie men som aldrig laddats, osvE enoch85 skrev:
Jag har ett batterilager på 7 kWh i mitt fritidshus, tror det blir svårt att räkna hem även om min grovt uppskattade kalkyl säger 12 år.
I Februari har det faktiskt varit lönsamare att sälja elen, än att lagra i batteriet.
Men vi vet ju inte vad som kommer hända med elpriset framöver, troligtvis blir det nog högt.
Och de statliga bidragen tas väl bort framöver, men de höga batteripriserna kommer nog sjunka också.
Growatt har precis visat ett hemmabatteri på 30 kWh som ska klara 7000 cykler till exempel.
Att öka egenanvändningen, som jag kör just nu, borde nog kunna löna sig framöver.
Kapa effekttoppar när alla elnätsbolag har infört effektavgift till år 2027 bör också kunna ge lite besparing.
Eventuella framtida stödtjänster till elnätet kan också ge lite intäkter.
Såg att Ferroamp har gjort integration mot vissa laddboxar för elbilar, där de kan styras så allt överskott från solcellerna åker ned i elbilens batteri. Förutsätter förstås att elbilen står parkerad hemma och ansluten då.
Då behövs inget dyrt batteri köpas in alls.
Så här kan det se ut en februaridag med lite sol i min stuga, kör endast en luftvärmepump där, så förbrukningen är låg.
I Februari har det faktiskt varit lönsamare att sälja elen, än att lagra i batteriet.
Men vi vet ju inte vad som kommer hända med elpriset framöver, troligtvis blir det nog högt.
Och de statliga bidragen tas väl bort framöver, men de höga batteripriserna kommer nog sjunka också.
Growatt har precis visat ett hemmabatteri på 30 kWh som ska klara 7000 cykler till exempel.
Att öka egenanvändningen, som jag kör just nu, borde nog kunna löna sig framöver.
Kapa effekttoppar när alla elnätsbolag har infört effektavgift till år 2027 bör också kunna ge lite besparing.
Eventuella framtida stödtjänster till elnätet kan också ge lite intäkter.
Såg att Ferroamp har gjort integration mot vissa laddboxar för elbilar, där de kan styras så allt överskott från solcellerna åker ned i elbilens batteri. Förutsätter förstås att elbilen står parkerad hemma och ansluten då.
Då behövs inget dyrt batteri köpas in alls.
Så här kan det se ut en februaridag med lite sol i min stuga, kör endast en luftvärmepump där, så förbrukningen är låg.
![Energihanteringssystem-dashboard visar strömförbrukning, solkraft, batteriladdning, produktions- och konsumtionssammanfattning, väderinformation.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/664/664691-93c51f386fe38a220e12217f2f03f4d9.jpg)
Tack, jag tror jag kommer avvakta något/ett år till innan batterierna bli bättre/billigare.
Gillar starkt konceptet och älskar framtidsteknologi men är inte tillräckligt motiverat att investera idag.
Känner också att man blir mer stressad av att jaga prisdiff och optimera systemet hela tiden, om man nu inte köper en system med smart AI styrning.
Kan man få 50% stöd på hybrid växelriktare utan att man köper batteri idag?
Gillar starkt konceptet och älskar framtidsteknologi men är inte tillräckligt motiverat att investera idag.
Känner också att man blir mer stressad av att jaga prisdiff och optimera systemet hela tiden, om man nu inte köper en system med smart AI styrning.
Kan man få 50% stöd på hybrid växelriktare utan att man köper batteri idag?
Early adopter är inte alltid det mest ekonomiska jag är nöjd med systemet oavsett. Det jobbar för mig varje dag hela tiden.D Dr.Feelgood skrev:Det är 700 cykler per år som gäller för ditt system men fortfarande 10 år livstid.
Du har 35 kWh batteri, den skall laddas snabbt under de billiga timmarna så då kommer du lätt upp i 11kW effekt, vet inte om du betalar för effekttopp men det är nackdelen med större batteri.
I princip så kan du använda i bästa fall 20 000 kWh per år som du säljer till ett högre timpris. Säljer du det till 50 öre så har du tjänat 10 000 om året. Kan tänka mig att ditt system kostade mycket mer än 100 000
Visst, pengar är inte allt och investeringskalkyler tar hänsyn till parametrar kända idag. Är lite avundsjul på ditt system![]()
Intressant! Såhär ser det ut för mig just nu. Passar på att ladda bilen när solen skiner.S Superrobban skrev:Jag har ett batterilager på 7 kWh i mitt fritidshus, tror det blir svårt att räkna hem även om min grovt uppskattade kalkyl säger 12 år.
I Februari har det faktiskt varit lönsamare att sälja elen, än att lagra i batteriet.
Men vi vet ju inte vad som kommer hända med elpriset framöver, troligtvis blir det nog högt.
Och de statliga bidragen tas väl bort framöver, men de höga batteripriserna kommer nog sjunka också.
Growatt har precis visat ett hemmabatteri på 30 kWh som ska klara 7000 cykler till exempel.
Att öka egenanvändningen, som jag kör just nu, borde nog kunna löna sig framöver.
Kapa effekttoppar när alla elnätsbolag har infört effektavgift till år 2027 bör också kunna ge lite besparing.
Eventuella framtida stödtjänster till elnätet kan också ge lite intäkter.
Såg att Ferroamp har gjort integration mot vissa laddboxar för elbilar, där de kan styras så allt överskott från solcellerna åker ned i elbilens batteri. Förutsätter förstås att elbilen står parkerad hemma och ansluten då.
Då behövs inget dyrt batteri köpas in alls.
Så här kan det se ut en februaridag med lite sol i min stuga, kör endast en luftvärmepump där, så förbrukningen är låg.
[bild]
Är det helt manuellt styrt, du stoppar i laddkontakten och kör igång bara?E enoch85 skrev:
Ser ut som att elbilen laddas med 11 kW effekt och ditt hemmabatteri håller på att tömas ur?
Skulle ju vara bättre att elbilen endast laddades med överskottet som finns, och hemmabatteriet står oanvänt.
Jag har redan effektabonnemang i min permanentbostad, och skulle då även drabbas av effektavgift.
Hur stort hemmabatteri har du och hur många kWp solceller?
Helt korrekt, batteriet laddas ur och det sker automatiskt just nu. Jag kan styra batteriet ytterligare men har inte brytt mig då jag kör rörligt elpris så det jämnar ut sig i slutändan ändå. Kör med Easee laddbox och det kommer en funktion snart som enbart laddar med solel, får se hur den funkar. Men som sagt, då jag kör rörligt så har jag inte brytt mig utan låter min växelriktare sköta det där själv. Kör även en lastbalanserare från Easee kan tilläggas.S Superrobban skrev:Är det helt manuellt styrt, du stoppar i laddkontakten och kör igång bara?
Ser ut som att elbilen laddas med 11 kW effekt och ditt hemmabatteri håller på att tömas ur?
Skulle ju vara bättre att elbilen endast laddades med överskottet som finns, och hemmabatteriet står oanvänt.
Jag har redan effektabonnemang i min permanentbostad, och skulle då även drabbas av effektavgift.
Hur stort hemmabatteri har du och hur många kWp solceller?
Batteri: 11 kWH BYD
Panel: 12.5 kWp Meyer Burger
Laddbox: Easee (x2) + Equlizer
Växelriktare: Fronius Gen 24 ,10 kW
Contura Kamin vid behov
E enoch85 skrev:Helt korrekt, batteriet laddas ur och det sker automatiskt just nu. Jag kan styra batteriet ytterligare men har inte brytt mig då jag kör rörligt elpris så det jämnar ut sig i slutändan ändå. Kör med Easee laddbox och det kommer en funktion snart som enbart laddar med solel, får se hur den funkar. Men som sagt, då jag kör rörligt så har jag inte brytt mig utan låter min växelriktare sköta det där själv. Kör även en lastbalanserare från Easee kan tilläggas.
Batteri: 11 kWH BYD
Panel: 12.5 kWp Meyer Burger
Laddbox: Easee (x2) + Equlizer
Växelriktare: Fronius Gen 24 ,10 kW
Contura Kamin vid behov
E enoch85 skrev:Helt korrekt, batteriet laddas ur och det sker automatiskt just nu. Jag kan styra batteriet ytterligare men har inte brytt mig då jag kör rörligt elpris så det jämnar ut sig i slutändan ändå. Kör med Easee laddbox och det kommer en funktion snart som enbart laddar med solel, får se hur den funkar. Men som sagt, då jag kör rörligt så har jag inte brytt mig utan låter min växelriktare sköta det där själv. Kör även en lastbalanserare från Easee kan tilläggas.
Batteri: 11 kWH BYD
Panel: 12.5 kWp Meyer Burger
Laddbox: Easee (x2) + Equlizer
Växelriktare: Fronius Gen 24 ,10 kW
Contura Kamin vid behov
Vill bara förstå om jag tänker helt fel.
Hade ni läst garantibladet och gjorde beräkningar när ni beslutade om batteriet?
BYD anger inte laddcykler men de använder "Minimum Throughput Energy" vilket kan översättas till laddcykler. För din 11 kWh batteri så är det garanterat 34,15 MWh eller ca 3000 fulla laddcykler innan batteriet går ner till under 60% kapacitet och därifrån går det snabbare ner tills det slutar fungera.
Är intresserat om det skiljer från vad försäljaren säger och vad leverantören garanterar och om det påverkar besluten kring investeringen.
Det är tyvärr så att batterier har begränsad livstid och man kan inte förvänta sig att de kommer fungera efter garantitiden, garantitiden är oftast maxat och villkoren i garantin är också "pro-rata".
Jag räknade med att batteriet blev förlust, och tog det mest för att jag gillar teknik. Sen hjälper det till på molniga dagar, men rent ekonomiskt så går det inte ihop. Bara ytterligare en leksak.D Dr.Feelgood skrev:Vill bara förstå om jag tänker helt fel.
Hade ni läst garantibladet och gjorde beräkningar när ni beslutade om batteriet?
BYD anger inte laddcykler men de använder "Minimum Throughput Energy" vilket kan översättas till laddcykler. För din 11 kWh batteri så är det garanterat 34,15 MWh eller ca 3000 fulla laddcykler innan batteriet går ner till under 60% kapacitet och därifrån går det snabbare ner tills det slutar fungera.
Är intresserat om det skiljer från vad försäljaren säger och vad leverantören garanterar och om det påverkar besluten kring investeringen.
Det är tyvärr så att batterier har begränsad livstid och man kan inte förvänta sig att de kommer fungera efter garantitiden, garantitiden är oftast maxat och villkoren i garantin är också "pro-rata".
Ferroamp har peak shaving och verkar gå med Huawei med. Eller om det inte släppts publikt ännu. https://forum.huawei.com/enterprise/en/huawei/m/ViewThread.html?tid=995885&lang=en
Laddar man en elbil är ett batteri på 10kw inte till mycket hjälp. Om man kör längre sträckor dagligen. Då hjälper det mer att ladda ofta på låg effekt med styrning på laddaren.
Laddar man en elbil är ett batteri på 10kw inte till mycket hjälp. Om man kör längre sträckor dagligen. Då hjälper det mer att ladda ofta på låg effekt med styrning på laddaren.
Vi förbrukar 68 kWh per dygn i genomsnitt under januari & februari, utan solelproduktionen avräknad.
Vi har två elbilar som laddas på kvällen, och där går det åt cirka 30 kWh en arbetsdag.
Det skulle betyda att ett 10kWh hemmabatteri töms på några timmar. Fast då utnyttjas det till max förstås.
Om det skulle gå att styra så att elbilarna laddas lördag & söndag med solenergi skulle vi troligen kunna köra 3-4 arbetsdagar på solelen och få bättre funktion på batteriet.
Det är ju förhållandevis stora batterier i elbilarna, vi har 80 & 90 kWh kapcitet i våra elbilar.
Men de står ju inte hemma när solen skiner många av dagarna.
Vi har två elbilar som laddas på kvällen, och där går det åt cirka 30 kWh en arbetsdag.
Det skulle betyda att ett 10kWh hemmabatteri töms på några timmar. Fast då utnyttjas det till max förstås.
Om det skulle gå att styra så att elbilarna laddas lördag & söndag med solenergi skulle vi troligen kunna köra 3-4 arbetsdagar på solelen och få bättre funktion på batteriet.
Det är ju förhållandevis stora batterier i elbilarna, vi har 80 & 90 kWh kapcitet i våra elbilar.
Men de står ju inte hemma när solen skiner många av dagarna.
Redigerat:
Jag har också gjort lite beräkningar på batterilagring och min slutsats var att har man inte en bra styrning och tillräckligt stor prisskillnad blir det en tradig affär. Jag är ändå sugen på att investera i ett batteri men främst för att stilla min spot-pris-optimerings-ådra