Walle85 Walle85 skrev:
Har fram till nu bara satt upp fasta tider, så kan såklart slå lite fel ibland sett till spotpris, men senaste månaden är det endast någon enstaka dag/timme det inte är optimalt.
Planen är att framöver få till något eget baserat på spotpris och använda API för att styra det. Har iaf förstått det som att det låter sig göras med Huawei.
Jag har home assistant / node-red givare med nordpool priser och hoppas kunna styra mot de.
Mitt system skall levereras om några månader och är baserat på Growatt växelriktare.
Får se hur jag lyckas med det, får återkomma i automationsforumet.
 
  • Gilla
r.kaden
  • Laddar…
Det viktigaste att ha koll på är fortfarande pris för inköp, användbar kapacitet och antalet fulla laddcykler. Med dessa siffror så vet vi vad batteriet kostar per levererad kWh.

Vill vi lyxa till det så lägger vi till förluster, försämrad kapacitet mm.

När vi har dessa saker på plats, då kan man titta på hur man skall kunna nyttja batteriet....

Edit: rättstavning
 
Redigerat:
P
E enoch85 skrev:
...... hävdar ......
Hmmm just det hävdar/gissar.. eller helt enkelt killgissar. Precis som jag men inte lika pragmatiskt.

Du kan ju anmäla din granne om denna laddar batteriet fel och se vad som händer.
Hade det stått som du vill så hade man kunnat få bidrag utan att ha solceller.
 
S
D Dr.Feelgood skrev:
Jag har home assistant / node-red givare med nordpool priser och hoppas kunna styra mot de.
Mitt system skall levereras om några månader och är baserat på Growatt växelriktare.
Får se hur jag lyckas med det, får återkomma i automationsforumet.
Osäker på din växelriktare, men min Fronius ska iaf gå att styra ”dynamiskt” via Modbus TCP. Jag har inte orkat sätta mig in i hur än. Nu styr jag via webbgränssnitt och kan då använda klockslag i kombination med styra på laddeffekt eller urladdningseffekt.
 
  • Gilla
r.kaden
  • Laddar…
Vi har beställd solpaneler som monteras i april, vi har förberedd för batterilagring (11 KW), men struntar i den, och väntar att V2G-teknik (vehicle to grid) tar fart, inom ett par år bör den vara här på riktigt.
Vi har 2 elbilar så en kan gott vara hemma vid elavbrott, eller för att tanka el från solpaneler.
 
  • Gilla
ettan47 och 1 till
  • Laddar…
M Maamies skrev:
Vi har beställd solpaneler som monteras i april, vi har förberedd för batterilagring (11 KW), men struntar i den, och väntar att V2G-teknik (vehicle to grid) tar fart, inom ett par år bör den vara här på riktigt.
Vi har 2 elbilar så en kan gott vara hemma vid elavbrott, eller för att tanka el från solpaneler.
V2G är klart intressant men jag tror inte det blir verklighet inom några år, det är komplext ansvarstagande konstellation mellan biltillverkare och andra system, även om det är tekniskt fullt möjligt så tror jag det blir svårt implementera det i verkligheten. Kanske om tex. Tesla skulle komma med kompletta system men då får man byta växelriktare på nytt. Jag beställde också nu med installation i April och valde att ta 10kWh batteri eftersom det var väldigt förmånligt med extra stöd för VR och även installation så batteriet var inte dyrt för sig.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Skumpe
Aldrig hört talas om att man använder batterier för att spara pengar. Det handlar ju om beredskap.
 
Skumpe
pacman42 pacman42 skrev:
Det viktigaste att ha koll på är fortfarande pris för inköp, användbar kapacitet och antalet fulla laddcykler. Med dessa siffror så vet vi vad batteriet kostar per levererad kWh.

Vill vi lyxa till det så lägger vi till förluster, försämrad kapacitet mm.

När vi har dessa saker på plats, då kan man titta på hur man skall kunna nyttja batteriet....

Edit: rättstavning
Du ska också ta hänsyn till den uteblivna vinsten av att stoppa in pengarna på börsen istället.

I snitt 7% per år historiskt.
 
  • Gilla
  • Haha
Zakalwe och 5 till
  • Laddar…
Om man ska få någon bra ekonomi i batterilager så bör man nog se vilka möjligheter till nätstabiliserande tjänster/systemtjänster men kan bidra till. Man kan som privatperson ansluta sig till en aggregator som utnyttjar en av dig vald del av kapaciteten för att sälja nätstabilisering och få betalt för detta. Jag är tyvärr ingen expert på detta, men kunde inte se är det tagits upp i tråden så tänkte lyfta det för den som vill undersöka närmare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Maalox
Konsensus är väl att med dagens elpriser så går det knappast att räkna hem kalkylen med batteri. Ett par personliga tankegångar som gjorde att jag till slut valde att inkludera det var:

1) En typ av försäkring mot högre elpriser (precis som med solceller i stort): skulle priserna gå upp så kommer anläggningen (och även batteriet) betala av sig bra mycket snabbare.

2) Med ett batteri så sänker du din nettoförbrukning vilket konceptuellt höjer marknadsvärdet på ditt hus, i synnerhet i dagens läge där marknaden tycks värdera detta. Förenklat exempel: med ett 10kW batteri som halva året kan lagra solenergi så sänker du din nettoförbrukning med 1800kwh. Detta tänker jag har något typ av värde? Exemplet innebär givetvis att du går miste om motsvarande i försäljning.

3) Det mjuka värdet i att man blir mer självständig / bidrar.

Sen är det även förbaskat tillfredsställande att plöja igenom en pris-peak med batteriet snarare än från nätet :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S
H Hajjen skrev:
Om man ska få någon bra ekonomi i batterilager så bör man nog se vilka möjligheter till nätstabiliserande tjänster/systemtjänster men kan bidra till. Man kan som privatperson ansluta sig till en aggregator som utnyttjar en av dig vald del av kapaciteten för att sälja nätstabilisering och få betalt för detta. Jag är tyvärr ingen expert på detta, men kunde inte se är det tagits upp i tråden så tänkte lyfta det för den som vill undersöka närmare.

Bra tips. Har anmält mitt intresse till ett par aggregatorer, så får vi se vad det ger.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E
P PappasHammare skrev:
Hmmm just det hävdar/gissar.. eller helt enkelt killgissar. Precis som jag men inte lika pragmatiskt.

Du kan ju anmäla din granne om denna laddar batteriet fel och se vad som händer.
Hade det stått som du vill så hade man kunnat få bidrag utan att ha solceller.
....
 
  • Gilla
Webgurun
  • Laddar…
En sak som sällan tas upp när det gäller batterier utöver en prisskillnad på "2kr" är att man ofta tjäna mer på att minska sin konsumtion när det är dyrt. I de flesta fallen lagar man mat när det är dyrt på kvällen men det kostar inte många kronor ändå.

Som det ser ut nu kan man tjäna en del på nättjänster men Checkwatt har aviserat att ersättningen inte kommer hålla sig på den nivån när konkurrensen ökar.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
En sak som sällan tas upp när det gäller batterier utöver en prisskillnad på "2kr" är att man ofta tjäna mer på att minska sin konsumtion när det är dyrt. I de flesta fallen lagar man mat när det är dyrt på kvällen men det kostar inte många kronor ändå.

Som det ser ut nu kan man tjäna en del på nättjänster men Checkwatt har aviserat att ersättningen inte kommer hålla sig på den nivån när konkurrensen ökar.
Det går du ju räkna separat, jag har redan timtaxa så den förtjänsten gör jag ju redan i den mån det går.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det går du ju räkna separat, jag har redan timtaxa så den förtjänsten gör jag ju redan i den mån det går.
Absolut, fast själv har jag inte många timmar jag skulle kunna ladda batteriet eftersom man vill det ska ladda när det är minst 2kr diff. Sen om du inte har förbrukningstopparna finns det ofta ingen annan tid då batteriet är lönsamt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.