E
S Superrobban skrev:
Vi förbrukar 68 kWh per dygn i genomsnitt under januari & februari, utan solelproduktionen avräknad.

Vi har två elbilar som laddas på kvällen, och där går det åt cirka 30 kWh en arbetsdag.

Det skulle betyda att ett 10kWh hemmabatteri töms på några timmar. Fast då utnyttjas det till max förstås.

Om det skulle gå att styra så att elbilarna laddas lördag & söndag med solenergi skulle vi troligen kunna köra 3-4 arbetsdagar på solelen och få bättre funktion på batteriet.

Det är ju förhållandevis stora batterier i elbilarna, vi har 80 & 90 kWh kapcitet i våra elbilar.

Men de står ju inte hemma när solen skiner många av dagarna.
Nu var nu inte tanken från min sida att ladda elbilen med kraft från batteriet. Egentligen är det än ganska dålig idé då det blir fler cykler och kortare därmed livslängd. Nu gjorde jag det idag lite som en test, men normalt sett så laddar jag bilen under natten eller kort innan avfärd för att behålla låg SoC.

Hade jag kört en fuling samt haft spotpris (har rörligt) så hade jag laddat både elbil, och batteri mellan kl 01-05 (billigt) för att nyttja batteriet under molniga dagar och maxa egenförbrukningen eller sälja dyrt mitt på dagen.

Så med andra ord, ladda bilarna på natten och inte från batteriet, kör man spotpris så blir ju det mest lönsamt ändå.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Sammy_j Sammy_j skrev:
Jag har också gjort lite beräkningar på batterilagring och min slutsats var att har man inte en bra styrning och tillräckligt stor prisskillnad blir det en tradig affär. Jag är ändå sugen på att investera i ett batteri men främst för att stilla min spot-pris-optimerings-ådra
Är väl i samma sits, analyshjärnan säger nej, men jag villl ändå ha det och ljuger för mig själv att det finns fördelar som inte går att analysera.
Synd att ö-drift/off grid system blir mer komplext och dyrare också. Skulle man lätt kunna köra ö-drift då kan jag tänka mig att motiveringen blir ännu högre.
Får läsa igenom flera garantiblad, det är tydligt att BYD och Growatt är sämst, Huawei är kanske något bättre och Sofar verkar bäst.
Det konstiga är att alla använder samma teknologi så det kan vara så att visa tillverkare medvetet tar riskerna med garantin och hoppas att många ger upp kraven senare och även om man gör anspråk på garanti så kommer de endast med pro-rata återstående kalkylerat värde på batteriet och kommer kräva att kunden köper en ny ersättningsbatteri från de.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Den är färdigköpt och givetvis inte av det billigare slaget. Den jobbar med någon AI funktion för att lära sig alla parametrar inkl väder, produktion, förbrukning och givetvis elpriser. Sen ställer man in hur mkt skillnaden ska vara på Max/min spotpris över dygnet för att den ska agera på det. Har just ju inställt på 50 öre men funderar på att öka ytterligare. Är det mindre skillnad så lagrar systemet bara solelen och använder för egenförbrukning. Nu på morgonen tex när prisstoppen var så sålde systemet till bra pris (se bild)
Var köper man ett sådant system färdigt? Jag är också intresserad, men tycker skillnaden skulle kunna vara större mellan köp och sälj. Det är väl snarare runt två kronor många dygn?
 
  • Gilla
mardamsson
  • Laddar…
Hur ser statistiken ut på högsta och lägsta priser egentligen? Finns det något excelark att ladda ned och följa historiken?
Ett typiskt dygn, som dom senaste skulle man alltså kunna ladda på natten för 26 öre, sedan ladda ur på morgonen för 209, ladda på igen mitt på dagen för 128 och ut för 209 på kvällen. Det blir ju 2,64 kr per Kwh.
Jag har för mig att man får skatteavdrag på 60 öre upp till 30000kwh per år(?) och jag gör åt ca 10 000. Jag skulle då kunna låta batteriet ladda in och ut 20000kwh per år med ett överskott på 2,64 på kwh vilket ger 52800 på ett år, minus förluster givetvis.
Är det verkligen helt omöjligt att räkna hem detta? har man ett kan man lagra 10kwh så räcker det väl att man kör 200 dagar i så fall? då kan man ju strunta i dagar med liten prisskillnad som helger tex? Tänker jag helt fel nu?,
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Det är emot reglerna att ladda batteriet på natten, och nyttja på dagen. Hur vridet det än låter så är bidraget byggt så. Visst kan du köpa batterier utan bidrag och göra vad du vill, men får du bidrag ska batteriernas el komma från produktion och inget annat.

Tycker det är konstigt att alla säljare går ut med fel info.

Skatteverket formulerar sig såhär gällande stödet: Installation av system för lagring av egenproducerad elenergi.
Det gäller väl bara om man får bidrag för det hela eller? Annars finns väl inget generellt förbud mot att ladda på natten och ladda ur på dagen?
 
Även med bidrag och gratis el har jag svårt att få ihop en kalkyl på batterier.

Jag tog två slumpmässiga leverantörer som levererar 5kWh:
1) Batteri till solceller | Green Cell Power Nest | Lagra upp till 40 kWh– Chargehome Technology Scandinavia AB
40kkr
150+ recharges enbart, detta håller inte alls...

2) https://www.otovo.se/blog/solpaneler-solceller/solcellsbatteri/
65-70 000 kronor för 5kWh kapacitet, efter bidrag
Hittar ingen info om laddcykler, men låt oss anta 5000 st --> 5kWh * 5000 för 65kkr vilket blir 65000/25000=2,6kr/kWh

Nu är säkert inte dessa bland de billigare, men även om det skulle bli halva priset per kWh så är det dyrare än att köpa el med elpriserna vi har på nätterna jsut nu och större delen av dagen imorgon också. Och då har vi inget underhåll, ingen växelriktare, vi har inte räknat på förluster, inte heller på batteriets degenerering osv...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
E
J j-o75 skrev:
Hur ser statistiken ut på högsta och lägsta priser egentligen? Finns det något excelark att ladda ned och följa historiken?
Ett typiskt dygn, som dom senaste skulle man alltså kunna ladda på natten för 26 öre, sedan ladda ur på morgonen för 209, ladda på igen mitt på dagen för 128 och ut för 209 på kvällen. Det blir ju 2,64 kr per Kwh.
Jag har för mig att man får skatteavdrag på 60 öre upp till 30000kwh per år(?) och jag gör åt ca 10 000. Jag skulle då kunna låta batteriet ladda in och ut 20000kwh per år med ett överskott på 2,64 på kwh vilket ger 52800 på ett år, minus förluster givetvis.
Är det verkligen helt omöjligt att räkna hem detta? har man ett kan man lagra 10kwh så räcker det väl att man kör 200 dagar i så fall? då kan man ju strunta i dagar med liten prisskillnad som helger tex? Tänker jag helt fel nu?,
Det är ju något sånt man får göra för att tjäna på det. Rätt tänkt, men du kan då alltså inte få bidrag och sova med gott samvete. Dumt, jag vet.

Köper du utan att ta bidrag så är det fritt fram!
 
J j-o75 skrev:
Var köper man ett sådant system färdigt? Jag är också intresserad, men tycker skillnaden skulle kunna vara större mellan köp och sälj. Det är väl snarare runt två kronor många dygn?
Jag har köpt och fått det installerat av Enequi. Man ställer in själv hur mkt diff det ska vara mellan Max/min på spotpriset för att systemet ska agera på det.
 
  • Gilla
j-o75
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Hur ser statistiken ut på högsta och lägsta priser egentligen? Finns det något excelark att ladda ned och följa historiken?
Ett typiskt dygn, som dom senaste skulle man alltså kunna ladda på natten för 26 öre, sedan ladda ur på morgonen för 209, ladda på igen mitt på dagen för 128 och ut för 209 på kvällen. Det blir ju 2,64 kr per Kwh.
Jag har för mig att man får skatteavdrag på 60 öre upp till 30000kwh per år(?) och jag gör åt ca 10 000. Jag skulle då kunna låta batteriet ladda in och ut 20000kwh per år med ett överskott på 2,64 på kwh vilket ger 52800 på ett år, minus förluster givetvis.
Är det verkligen helt omöjligt att räkna hem detta? har man ett kan man lagra 10kwh så räcker det väl att man kör 200 dagar i så fall? då kan man ju strunta i dagar med liten prisskillnad som helger tex? Tänker jag helt fel nu?,
Det är laddcyklerna och livstiden som spökar, de bättre batterierna kommer kanske upp till 6 000 cykler på 10 år, sen är det inte mycket kvar och batteriet är slut.
Det är också laddförluster åt båda håll samt kapaciteten minskar med användning.
En bra 10kWh batteri kan max ge 45 MWh som skall betala för investeringskostnaden.

Men, jag kommer köpa det ändå, växelriktare och elinstallation subventioneras också i samband med solcellsinstallation så batteriet kostar inte mycket jämfört med en system utan
 
  • Gilla
  • Wow
ettan47 och 3 till
  • Laddar…
S
D Dr.Feelgood skrev:
”Skulle man lätt kunna köra ö-drift då kan jag tänka mig att motiveringen blir ännu högre.
Man kan hyfsat lätt skaffa ö-drift funktionalitet. Jag har en sådan anläggning, och det enda jag ångrar är att jag inte köpte ett större batteri. Funderar på att slänga på ett par moduler till för dubbel kapacitet. Men mitt konsumtionsmönster har ändrats en smula sista tiden, så avvaktar nig något år eller så med det.
 
Redigerat:
  • Gilla
allban och 1 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Det är ju något sånt man får göra för att tjäna på det. Rätt tänkt, men du kan då alltså inte få bidrag och sova med gott samvete. Dumt, jag vet.

Köper du utan att ta bidrag så är det fritt fram!
Jag har ändå solcellerna och utrustning på företag så det blir inte bidrag ändå.
 
  • Ledsen
  • Gilla
he-peter och 1 till
  • Laddar…
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Jag har köpt och fått det installerat av Enequi. Man ställer in själv hur mkt diff det ska vara mellan Max/min på spotpriset för att systemet ska agera på det.
Tack för tipset. Skall kolla på det!
 
pacman42 pacman42 skrev:
Även med bidrag och gratis el har jag svårt att få ihop en kalkyl på batterier.

Jag tog två slumpmässiga leverantörer som levererar 5kWh:
1) Batteri till solceller | Green Cell Power Nest | Lagra upp till 40 kWh– Chargehome Technology Scandinavia AB
40kkr
150+ recharges enbart, detta håller inte alls...

2) [länk]
65-70 000 kronor för 5kWh kapacitet, efter bidrag
Hittar ingen info om laddcykler, men låt oss anta 5000 st --> 5kWh * 5000 för 65kkr vilket blir 65000/25000=2,6kr/kWh

Nu är säkert inte dessa bland de billigare, men även om det skulle bli halva priset per kWh så är det dyrare än att köpa el med elpriserna vi har på nätterna jsut nu och större delen av dagen imorgon också. Och då har vi inget underhåll, ingen växelriktare, vi har inte räknat på förluster, inte heller på batteriets degenerering osv...
Det är ju väldigt många parametrar att ta hänsyn till och svårt att förutse framtiden, Men jag skall också räkna på detta och se vad jag kommer fram till.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Det gäller väl bara om man får bidrag för det hela eller? Annars finns väl inget generellt förbud mot att ladda på natten och ladda ur på dagen?
framförallt så finns det väl inget lätt sätt att se om man bryter mot den regeln, och eftersom det gynnar alla om man gör så lär ingen lägga tid på att leta efter det.
 
A ajn82 skrev:
framförallt så finns det väl inget lätt sätt att se om man bryter mot den regeln, och eftersom det gynnar alla om man gör så lär ingen lägga tid på att leta efter det.
Nej det stämmer. Dessutom kan jag inte riktigt ser att det skulle vara förbjudet att ändra användning heller.
 
  • Gilla
SverreK
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.