20 868 läst · 102 svar
21k läst
102 svar
Batterilagring - kalkyl
Hur har ekonomin sett ut för dig?Hemmagrejjarn skrev:
Hur har det sett ut för dig?D Dr.Feelgood skrev:
Jag har försökt mig på en beräkning, är det någon som har ett bättre Excelark?
Förutsättningarna är villa med bergvärme, årsförbrukning 18 000 kWh inklusive el till två elbilar.
Solelanläggning 15 kWp och ett batterilager 28,4 kWh där 90% kan användas.
Vi har effektavgift Må-Fr mellan 07:00-19:00
Nu på vintehalvåret så stödladdar jag batteriet varje natt för säkerhets skull, och kör på max egenförbrukning hela dagarna.
Med bra optimering ser det ut att kunna bli en besparing på cirka 500:- per månad.
(Jämfört med året innan)
Det ger 21 års återbetalningstid för min del. Så länge håller nog inte batteriet.
Batteriet kostade 125 000:- efter i grönt teknikavdrag.
Förutsättningarna är villa med bergvärme, årsförbrukning 18 000 kWh inklusive el till två elbilar.
Nu på vintehalvåret så stödladdar jag batteriet varje natt för säkerhets skull, och kör på max egenförbrukning hela dagarna.
Med bra optimering ser det ut att kunna bli en besparing på cirka 500:- per månad.
(Jämfört med året innan)
Det ger 21 års återbetalningstid för min del. Så länge håller nog inte batteriet.
Räkna med 5000 till 6000 cykler, så 13-16 års livslängd, kan bli längre eller kortare...S Superrobban skrev:Jag har försökt mig på en beräkning, är det någon som har ett bättre Excelark?
(Jämfört med året innan)
Ja, med nuvarnade förutsättningar verkar det inte gå att räkna hem batterilager alls.pacman42 skrev:
Det är ju möjligvis om jag vågar teckna avtal för någon typ av stödjänst, jag köpte batteriet år 2023.
Egenförbrukningen av solel kommer förstås öka nu för varje vecka, men frågan är hur elpriserna komemr utvecklas. Verkar ju ofta vara ekonomiskt lönsammare att sälja det mesta av solelen istället för att ladda sitt batteri.
Bästa är att självförbruka. Sen sälja.
Det beror ju på vad du kan få betalt för inköp och försäljning samt vilken typ av elhandelsavtal du har.Kristian Ask skrev:
Med rörligt timpris om du får mitt på dagen 90 öre per kWh och 60 öre i skattereduktion för såld solel, och sedan på natten kan köpa för 1 öre plus 60 öre energiskatt och överföringsavgift, då blir det ju lite bättre ekonomi att inte självförbruka något extra genom att ladda upp batteriet och elbilarna med solel.
Batteri är inte vidare lönsamt. Nu kollar jag inte så ofta längre men det skiljer inte lika mycket mellan dag och natt längre vad jag har sett. Det är 60-öringen som gör det lönt att sälja.
Liknande trådar
-
Huawei Sun 2000 - frågor solcells el - övervakning och kalkyler
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Kostnadskalkyl ny brf - aldrig sett detta förr
Bostadsrätt -
Vad kostar solceller och hur snabb återbetalning - 2 kalkyler
Artikelkommentarer -
Färdigställa vädertätt hus invändigt - rimlig kostnadskalkyl?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Kalkyl lösvirkeshus ca 90-100 kvm i 1800-talsstil
Lösvirke & Timmerhus