Z Zodde skrev:
Om dokumentation presenteras å banken INTE menar den håller måttet så är nog banken så sjysst och preciserar VAD det är som inte håller och VILKEN typ av dokumentation som måste till för att situationen ska lösas. Tror du inte det själv? Banker är pragmatiska och gillar absolut inte å hamna i sådana här situationer.
Å stänga ned konton helt sker ytterst sällan

Återigen, vi vet NOLL vad banken har anfört som skäl, därför blir detta meningslöst
I detta fall var det helt enkelt som jag skrev.
Inga ledtrådar , inga specifikationer utan bara pang boom butiken stängd efter mycket kommunikation och massor av dokumentation. Det var t.o.m. så att samtliga transaktioner var gjorda inom samma bank.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I detta fall var det helt enkelt som jag skrev.
Inga ledtrådar , inga specifikationer utan bara pang boom butiken stängd efter mycket kommunikation och massor av dokumentation. Det var t.o.m. så att samtliga transaktioner var gjorda inom samma bank.
Vilket ”fall”?
Cadinovinsten, arvet eller nåt självupplevt?
De 2 första har vi alltför lite info.

Är det nåt du själv varit med om, ja då gör banken fel utifrån vad du beskriver.
Självklart måste banken precisera VAD som saknas efter ”massor av dokumentation ” som inte håller måttet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Du uttrycker dig så dåligt i skrift att det är svårt att förstå vilka poänger det är du försöker få fram. Men jag gör väl ett försök att svara.

Till att börja med vet jag inte riktigt varför du tilltalar mig som "den så kallade chefsjuristen". Det är min yrkestitel sedan många år tillbaka. Jag tror inte att du skulle uppskatta att bli kallad "den så kallade arbetslöse".

Vad gäller att sila mygg och svälja kameler håller jag helt med dig. Men jag antar att du också är medveten om att det inte är finanssektorn som har hittat på reglerna. Vi skulle inget hellre vilja än att slippa följa dessa regler men det är tyvärr lagstiftaren som bestämmer.

Det du skriver om försäkringar stämmer inte överhuvudtaget. Det är rent svammel.

Edit: Men Micke, raderade du ditt inlägg? Stå för det du skriver istället. Det blir mindre pinsamt då.
Om det är någon som svamlar och yrar i nattmössan när det gäller försäkringar är det just du. Du har uppenbarligen noll koll på alla otaliga typer av försäkringsprodukter som finns, där vissa typer KRÄVER kännedom om just USA om innehav i Sverige ska tecknas. Nästa gång kanske du ska ta ett djupt snack med en riktig chefsaktuarie eller ännu bättre, en programmerande aktuarie, innan du gör dig till ännu större åtlöje i branschen 😄.
 
  • Wow
Alfredo
  • Laddar…
Düsseldorff
M Mikael Karlsson4999 skrev:
Om det är någon som svamlar och yrar i nattmössan när det gäller försäkringar är det just du. Du har uppenbarligen noll koll på alla otaliga typer av försäkringsprodukter som finns, där vissa typer KRÄVER kännedom om just USA om innehav i Sverige ska tecknas. Nästa gång kanske du ska ta ett djupt snack med en riktig chefsaktuarie eller ännu bättre, en programmerande aktuarie, innan du gör dig till ännu större åtlöje i branschen 😄.
Du har fortfarande fel. Det har ingenting med typen av försäkringsprodukt att göra. Däremot kan det, om det gäller livförsäkringar av depåtyp, bli aktuellt beroende på försäkringens innehåll. Jag utgår från att det är FATCA, flaggning och SFTR du syftar på.

Vad jag ska med en aktuarie till i detta sammanhang får du gärna förklara. Är du säker på att du vet vad en aktuarie gör?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B Birgitta64 skrev:
Vi har problem med Nordea vid utbetalning av pengar vid arvsskifte, behöver tips och råd hur vi går vidare. Vår far dog i januari 2023, i dödsboet fanns nu en större summa pengar kvar på pappas personkonto, min syster besökte banken för 8 dagar sedan och avslutade hans konto och begärde utbetalning till oss tre arvingar. Nu börjar problemet, vi har följt regelboken till punkt och pricka, vi är helt överens att dela pengarna mellan oss tre. Banken avslutade kontot och fann allt i sin ordning. Vi trodde att pengarna skulle betalas ut när kontot var avslutat, men efter 8 dagar svävar pengarna omkring någonstans och Nordea säger att pengarna ligger för utbetalning hos handläggare? De kan inte förklara varför ingen utbetalning skett och den avdelningen går inte att nå för samtal, kommer bara till kundtjänst som inte kan lämna en vettig förklaring. Tips på hur vi kan få tillgång till våra pengar?
Lång tid för bouppteckningen. Från Januari till December. Nordea verkar iaf snabbare.

När jag råkade ut för samma sak förra året så var den "oändliga handläggningstiden" hos skattemyndigheten. Har för mig väntetiden var 12 veckor på att någon tittade igenom den mycket enkla bouppteckningen några minuter.

Kan nog vara så att det tog några dar att flytta ärvda pengar från bankkontona. Inget jag noterade dock. Men inget jag tittade efter heller.

En möjlighet är att det fanns något som inte var riktigt ok och som banken tog på sig att reda ut. Och som din syster inte berättar.
Lite konstigt att det tog 2 timmar. Det antyder att något inte är konstigt. Det är bara att visa upp bouppteckningen och säga "betala ut enligt denna". Borde inte ta mer än 1-2 minuter.

Det låter som att det är något utöver det vanliga och det kan vara just därför som det tar mer tid.


Det är inte riktigt så att bankkonton avslutas så där bara. Det som händer när någon dör är att bankkontot fryses. Endast autogiro fungerar. E-fakturor bara returneras till avsändare. Och så är dom (swedbank) osamarbetsvilliga till den milda grad att dom hindrar myndighetsutövning (Överförmyndarenheten). Nordea är rena drömmen i jämförelse.
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Är det någon skillnad mot när man sätter in giltiga sedlar?
Mina giltiga sedlar kunde jag sätta in i en insättningsautomat utan behöva bevisa nånting alls.
 
P pmd skrev:
Mina giltiga sedlar kunde jag sätta in i en insättningsautomat utan behöva bevisa nånting alls.
Ja det funkar för mindre belopp. Jag har även "satt in" mindre belopp av ogiltiga sedlar hos Riksbanken utan att bevisa något så jag ser ingen större skillnad ur i detta avseende.

Kommer du med ett större belopp kontanter som du vill sätta in lär du få styrka deras ursprung vare sig det är giltiga sedlar i vanlig bank eller ogiltiga i Riksbanken.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kommer du med ett större belopp kontanter som du vill sätta in lär du få styrka deras ursprung
Ja det är ett krav som staten ställer.

Alla som vill minska ned staten kan sucka. Men alla andra får slå en frivolt av glädje.
 
P
Z Zodde skrev:
Om dokumentation presenteras å banken INTE menar den håller måttet så är nog banken så sjysst och preciserar VAD det är som inte håller och VILKEN typ av dokumentation som måste till för att situationen ska lösas.
Om banken inte är nöjd med den dokumentation som kunden presenterar så ska väl banken polisanmäla kunden för penningtvätt och inte vänta i evigheter på mer dokumentation?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det funkar för mindre belopp. Jag har även "satt in" mindre belopp av ogiltiga sedlar hos Riksbanken utan att bevisa något så jag ser ingen större skillnad ur i detta avseende.

Kommer du med ett större belopp kontanter som du vill sätta in lär du få styrka deras ursprung vare sig det är giltiga sedlar i vanlig bank eller ogiltiga i Riksbanken.
Femsiffrigt belopp, som sagt, och Handelsbanken vägra låta mig sätta in pengarna på mitt konto.
SEBs insättningautomat ställde inga frågor.
Ogiltiga sedlar tror jag inte att en automat tar emot.
 
P pmd skrev:
Om banken inte är nöjd med den dokumentation som kunden presenterar så ska väl banken polisanmäla kunden för penningtvätt och inte vänta i evigheter på mer dokumentation?
Ja, nåt gör de definitivt, de sitter inte tilltagslösa. Det är mycket hål i verklighetsbeskrivningarna.
 
P pmd skrev:
så ska väl banken polisanmäla kunden för penningtvätt
Ska? Det finns ingen skyldighet att polisanmäla den typen av brott.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Ja, nåt gör de definitivt, de sitter inte tilltagslösa. Det är mycket hål i verklighetsbeskrivningarna.
Vad gör denr kunden inte kan få fram fer bevis för sin oskuld?

Hör inte alla hur absurt ovanstående låter i en rättsstat?
 
  • Gilla
Hemtorparen och 2 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Ska? Det finns ingen skyldighet att polisanmäla den typen av brott.
Det är lite konstigt. Penningtvätt är väl ett ganska allvarligt brott?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Birgitta64 skrev:
Då hade ni nog tur, det var ju samma här alla handlingar fanns med, handläggaren tog två timmar på sig innan min syster kom därifrån. Det fanns inget alls att anmärka på, vi hade följt regelboken exakt. Beloppet är delvis från en husförsäljning, så det är mycket pengar för oss, känns konstigt att inte få tillgång till pengarna som är våra.
Vi bodelade också på Nordea i september, pappa dog i april. Gick smidigt när väl vi lyckats få tag i banken för att boka en tid med dem, men båda hade konton på Nordea (har själv sedan fört över i etapper pengarna till mitt swedbank och Avanza). Vi sparade 5000 kr på hans konto för skatt mm. Däremot låstes min fullmakt på något vis så räkningar vi inte hade koll på som kommit efteråt har jag inte kunnat betala med kontot utan att gå igenom samma procedur igen med fullmakter. Det har vi inte orkat utan jag betalar, syrran swishar sedan halva beloppet till mig. Funkar bra eftersom vi fått ut arvet, men krånglet tar liksom aldrig slut. Det som var enkelt var att vi båda hade konton i Nordea. Avanza gick också smidigt att avsluta och få pengarna snabbt trots att de först meddelade att det kunde ta en månad. Några fonder i Handelsbanken har vi fortfarande inte orkat slutföra. Vi har sålt fonderna(krävde foto på pass osv), men inte orkat avsluta bankkontot dit pengarna (600 kr) kom in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.