67 248 läst · 627 svar
67k läst
627 svar
Bankens ovilja att betala ut pengar vid arvsskifte
Jaja, du verkar lagom hjärntvättad av din arbetsgivare eller så är ni extra duktiga på er avdelning och låter bli att ställa tusen frågor till era kunder.Z Zodde skrev:Har sett i många av dina inlägg att du hyser agg mot banker i allmänhet. Tråkigt att dina 9år på bank gav dig såpass dålig upplevelse, fick du sparken…?. Själv har jag jobbat på bank hela livet och har, tillsammans med mina kollegor, en helt annan erfarenhet. Jag litar inte blint på något som helst men att banker medvetet å systematiskt skulle föra kunder bakom ljuset kan du glömma. Sånt avslöjas direkt.
Att det finns enstaka fall som går helt fel är inte konstigt, det sker överallt.
Men hade det du påstår haft ett uns av sanning hade många försmådda fd bankanställda stått fram i media å berättat om den girige och falske arbetsgivaren som sätter i system att blåsa kunder. Journalister älskar sådana stories förutsatt att de är sanna förstås.
Märkligt att inte media översvämmas av sånt…?🤔
Varför skulle en privatperson gå till tidningarna, inget att vinna på det. Bättre och enklare att byta bank och gå vidare med livet.
Det som stör mig är att en handläggare på banken kan, om den vill, eller tolkar sitt uppdrag galet , göra livet surt för en kund. Samt att bankerna inte har någon kontrollfunktion annat än domstolarna, för de kunder som orkar och har råd att driva saken.
Det kan diskuteras, mycket av kritiken är säkert berättigad. Det är direkta felaktigheter och mytbildningar som sprids å frodas här på BH jag argumenterar mot.Claes Sörmland skrev:
Detta inlägg är något långsökt, detta jag reagerade lite extra på.Z Zodde skrev:Om det nu är ett casino vars vinster ska beskattas finns en liiiten möjlighet att banken kört kreditupplysning på berörda person och funnit att denna vinst INTE är tatt upp i deklarationen…
Regeln att vinst på utländskt lotteri/bookmaker ska beskattas har funnits i vart fall hela min karriär som spelare hos dom (50år).
Varken jag eller nån av mina vänner har nånsin tagit upp nåt sånt. Lika lite som vi tar upp SAS Eurobonus poäng intjänade på arbetsresor till beskattning även om reglerna säger att vi ska…
Brukar ni på banken ta kreditupplysning på privatpersoner när ett fall som detta dyker upp? Vad ger banken rätt till det? Samt, vad har banken att göra mer/hur om kunden deklarerat? En inkomst syns långt senare, inte 1-2 månader efter att vinsten dök upp på kontot.
Tv PLUS med Sverker har i många hundra program hjälpt svenska konsumenter, finns mycket att vinna där.Jonatan79 skrev:
Sen vill många ha sina 15 mins of fame som skvallerpressen gärna hjälper dig med (om du har ett reellt case vill säga)
Du har ingen aning om vad andra människor varit med om eller hur andra banker sköter eller missköter sig , hur kan du försvara det?Z Zodde skrev:
Ja det är långsökt, därför skrev jag liiiiiten.Jonatan79 skrev:Detta inlägg är något långsökt, detta jag reagerade lite extra på.
Brukar ni på banken ta kreditupplysning på privatpersoner när ett fall som detta dyker upp? Vad ger banken rätt till det? Samt, vad har banken att göra mer/hur om kunden deklarerat? En inkomst syns långt senare, inte 1-2 månader efter att vinsten dök upp på kontot.
Inget jag direkt tror på själv men kan inte uteslutas.
Vi har alldeles för lite info i fallet att öht komma med meningsfulla förslag
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 592 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 592 inlägg
Min erfarenhet av BH är tvärt om att direkta myter och felaktigheter synas rätt omedelbart. Om vi jämför med t ex etablerad media så är detta forum ett under av god information.Z Zodde skrev:
Varför skrev du det då? Det är ju knappast ett tillvägagångssätt bankerna opererar med. Du gillar ju inte själv när det förekommer felaktigheter.Z Zodde skrev:
Jag försvarar inget, jag efterfrågar mer info för att diskussionen öht ska bli meningsfull.Jonatan79 skrev:
Att banker systematiskt å medvetet försöker blåsa kunder stämmer dock inte.
INGET seriöst bolag på konkurrensutsatt marknad gör det. Nöjda kunder är A och O f (det är jobbigare att ragga nya än att behålla befintliga) Att man misslyckas ibland är en annan sak.
Ingen har skrivit systematiskt eller att blåsa. Hitta inte på egna ord som ingen påstått. Bankerna kommer ofta undan om de skulle missköta sig , det behöver du motbevisa.Z Zodde skrev:Jag försvarar inget, jag efterfrågar mer info för att diskussionen öht ska bli meningsfull.
Att banker systematiskt å medvetet försöker blåsa kunder stämmer dock inte.
INGET seriöst bolag på konkurrensutsatt marknad gör det. Nöjda kunder är A och O f (det är jobbigare att ragga nya än att behålla befintliga) Att man misslyckas ibland är en annan sak.
Om jag skriver liiiten möjlighet så är den kanske 1-5%. Hur kan du veta att min skattning är fel…?Jonatan79 skrev:
Detta caset är så unikt så här blir det ointressant hur banker normalt agerar.
Återigen. Alltför mycket info saknas för att det öht ska bli meningsfullt.
Jag är HELT SÄKER på att banken givit en förklaring till situationen (som vi på BH inte känner)
Eller tror du man säger ”Vi ger inga ledtrådar ” till kunden när han frågar hur han ska gå vidare för att få förfoganderätt…?
Jodå. Har argumenterat mot många som påstått just det.Jonatan79 skrev:
Att banker som misskött sig ”kommer undan” är ditt påstående.
Banker har inte nåt wild card som andra branscher inte har. Styrk det.
Men Det räcker självklart inte att det är kundens känsla som styr. Alltför ofta är det rena missförstånd och okunnighet som ger kunden den känslan. Det finns det otal bevis på i trådar här på BH
Ledtrådar? Vad pratar du om? Banken kräver förklaring och dokument. Är de inte ”nöjda” kräver de mer. Om det inte finns mer dokument eller förklaringar kan banken bara stänga ner konto, spärra kort och internetbank. Tack för kaffet.Z Zodde skrev:Om jag skriver liiiten möjlighet så är den kanske 1-5%. Hur kan du veta att min skattning är fel…?
Detta caset är så unikt så här blir det ointressant hur banker normalt agerar.
Återigen. Alltför mycket info saknas för att det öht ska bli meningsfullt.
Jag är HELT SÄKER på att banken givit en förklaring till situationen (som vi på BH inte känner)
Eller tror du man säger ”Vi ger inga ledtrådar ” till kunden när han frågar hur han ska gå vidare för att få förfoganderätt…?
Om dokumentation presenteras å banken INTE menar den håller måttet så är nog banken så sjysst och preciserar VAD det är som inte håller och VILKEN typ av dokumentation som måste till för att situationen ska lösas. Tror du inte det själv? Banker är pragmatiska och gillar absolut inte å hamna i sådana här situationer.Jonatan79 skrev:
Å stänga ned konton helt sker ytterst sällan
Återigen, vi vet NOLL vad banken har anfört som skäl, därför blir detta meningslöst