VisionW VisionW skrev:
Svarar på lite frågor
1. Det kan absolut vara så att banken reagerade på att det fattades pengar till insatsen när ansökan skickades in.

2 Precis pengarna finns i samma bank och vi båda har haft Sparbanken i över 10år

3 Jag vill ändå säga att jag inte har låtit käften glappa för i min egen dumhet så sa jag till henne hitta en lägenhet. Fattas det pengar (inom en viss gräns såklart) så lägger jag det som fattas utan några som helst krav att få tillbaka dem. Trodde inte att det skulle bli problem med banken. Men som sagt innan så fick hon då en bilaga med 7 sidor om hur kontantinsatsen ska ska betalas/spåras.

4 Nej egentligen är det inget problem för henne att byta bank tror jag. Men nu sitter pengarna på hennes konto och jag har lämnat över problemet 😅. Behöver Sparbanken eller vilken bank som helst underlag för vart pengarna kommer ifrån så kan jag lämna underlag.

Jag tackar ändå för alla svar och frågor. Ville mest bara kolla om jag var trög som trodde att man fick ge pengar till vem man vill eller om det verkligen är såhär det ska gå till. Och min slutsats är att mina pengar och lån kanske blir ”friare” på en annan bank.
Det är lätt att tro att du får göra vad du vill med dina pengar men det är för lite pengar för det. Hade det varit en miljard du förde över ska du se att banken rullat ut röda mattan.....

Om banken tror du tvättar pengar kan du ju också använda något av sätten banken godkänner och som kriminella kör med typ lyssningar på Spotify, köp/sälj av märkesväskor eller varför inte låta din syster öppna frisörsalong och bokföra några hundra klippningar? 😊

Jag tror grundproblemet här är att du har hederliga pengar och du försöker göra rätt. Då ska dom se till att trycka dit dig ordentligt 😅

Hoppas det löser sig med syrran. Och byt bank. Man ska inte tolerera att bli behandlad hur som helst. När jag flyttade till Sverige var bankerna rätt olika i sin inställning till pengar från amerikansk bank. Det går att uppfylla kraven på kundkännedom på olika sätt om man säger så....🙄🤔

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
VisionW VisionW skrev:
Hej.
Min syster är intresserad av att köpa en bostadsrätt. Hon har inte hela kontantinsatsen så jag har sagt att jag köper hennes bil för det som fattas. Banken säger att det inte går att göra så för enligt dem blir det en gåva och gåva till bostadsköp kan bara komma från föräldrar eller mor/far föräldrar. Det jag köper hennes bil för är absolut ett överpris men är det inte märkligt att banken har en åsikt om av jag gör med mina pengar? Kan också tillägga att det rör sig om ca 100 000kr så inga enorma belopp. Vet inte om det bara är just hennes bank eller om det är såhär det funkar överallt?
En variant är väl att du och din syster köper lägenheten tillsammans. Du kan äga 10% av lägenheten exempelvis. Sen någon gång framöver, kan du och din syster skriva ett köpebrev, så att hon "köper" dina 10% och då är inte banken inblandad. Ni skriver bara ett enkelt köpebrev. Det viktiga är att det är exakt samma summa i köpebrevet, när du sen ska deklarera, för att du inte ska få någon skatt, utan 0 kr vinst på den blanketten.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
VisionW VisionW skrev:
Jag var inte helt tydlig i mitt första inlägg men jag har i grunden noll intresse av att köpa hennes bil. Jag vill ge henne 100tkr så att hon kan köpa sin första lägenhet. Men eftersom banken sa nej till det drog jag till med att jag ”köper” hennes bil. Men även då sa banken nej för att dem ser det som en gåva och gåva mellan syskon är inte okej för kontantinsatsen.
Kräv att få prata med en chef först och kräv att banken visar att de har rätt att agera som de gör, jag tvivlar på att detta är enligt regler/lagar utan det är den sveddabankens eget jäkla hittepå.
De har en massa småpåvar som inbillar sej att de har rätt att hitta på egna regler.

K Katarina E M skrev:
En variant är väl att du och din syster köper lägenheten tillsammans. Du kan äga 10% av lägenheten exempelvis. Sen någon gång framöver, kan du och din syster skriva ett köpebrev, så att hon "köper" dina 10% och då är inte banken inblandad. Ni skriver bara ett enkelt köpebrev. Det viktiga är att det är exakt samma summa i köpebrevet, när du sen ska deklarera, för att du inte ska få någon skatt, utan 0 kr vinst på den blanketten.
Njaaa. Banken måste "godkänna" en ägarändring. Eller, de kan inte hindra dig från att sälja, men de kan säga upp lånet direkt om man bryter avtalet.

Men jag tror ändå att upplägget bör fungera. Fast informera banken när ägarförändingen skall göras.

M maxmsm skrev:
Kräv att få prata med en chef först och kräv att banken visar att de har rätt att agera som de gör, jag tvivlar på att detta är enligt regler/lagar utan det är den sveddabankens eget jäkla hittepå.
De har en massa småpåvar som inbillar sej att de har rätt att hitta på egna regler.
Håller med, jag tvivlar på att de ens i sina interna regler har ett stopp för den här typen av gåvolösningar. Men troligen triggar det en kontroll, som handläggaren är för lat för att hantera.

kisumisu kisumisu skrev:
Kanske borde man bojkottera alla betalkort eller åtminstone inte använda dessa i affärer mm.

Ha allt investerat på nåt annat t ex guld sen ha lite fickpengar i madrassen undangömt när alla ska jämt veta allt och styra hårt tjänade pengar!

Blir dock svårare och svårare, men innan det är helt försent.
Ni som inte har koll på hur vårt finansiella system egentligen fungerar och är intresserade av att ta reda på det kan kolla på Mike Maloneys serie på YT "Hiden secrest of money".
Många tror t.ex. att den valuta som banker lånar ut är valuta som någon annan har sparat. Så funkar det inte alls.

C
H hempularen skrev:
Håller med, jag tvivlar på att de ens i sina interna regler har ett stopp för den här typen av gåvolösningar.
Tror du inte? Om du går till banken och de ser att du inte har råd med handpenningen är det väl inte så konstigt att de drar öronen åt sig om du säger att de pengarna kommer att komma in som en villkorslös gåva utifrån?

En annan sak om man ordnat med "gåvan" i förväg så att man har pengarna i handen när man ansöker om lånet. Då misstänker jag att det är stor sannolikhet att banken inte uppmärksammar det.

• Gilla
spikplanka
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tror du inte? Om du går till banken och de ser att du inte har råd med handpenningen är det väl inte så konstigt att de drar öronen åt sig om du säger att de pengarna kommer att komma in som en villkorslös gåva utifrån?
Jo man hamnar direkt i en penningtvättssituation där banken måste ha koll på varifrån pengarna kommer annars begår ju banken ett brott.
https://www.swedishbankers.se/for-bankkunder/penningtvatt/darfor-maste-banken-stalla-fragor/

Jag tror att det är väldigt vanligt med den här typen av hjälp mellan släktingar. Även om det vanligen är förälder-barn, så vet jag flera fall i vår släkt och nära bekanstkapskrets där det varit hjälp mellan syskon, kusiner osv.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Så det var alltså Swebank. Jag är inte förvånad. Byt till Handelsbanken eller Danske så slipper ni sådant bemötande.
Det var en Sparbank

Jo att det kan generera en del arbete för handläggaren, tror jag är problemet här.

H hempularen skrev:
Jag tror att det är väldigt vanligt med den här typen av hjälp mellan släktingar. Även om det vanligen är förälder-barn, så vet jag flera fall i vår släkt och nära bekanstkapskrets där det varit hjälp mellan syskon, kusiner osv.
Jo men då måste man ju kunna visa det och eventuellt med ett gåvobrev.

Penningstvättslagen är ju benhård och bankerna själva som Swedbank märkte ju inte när ryska oligarker satte in miljardbelopp, hej-hopp. "Follow the money".

A) tror inte TS givit oss hela historien

B) Kul att många okunniga direkt förutsätter att ”Sparbanken” är Swedbank

Swedbank är ingen sparbank.

Från Wikipedia ”Swedbank är idag en AFFÄRSBANK, men den har sina rötter i sparbanksrörelsen och i de kooperativa jordbrukskassorna

Det finns både helt fristående sparbanker och sparbanker som samarbetar med Swedbank
MEN
ingen av Sveriges banker som har ”sparbank ” i sitt namn tillhör Swedbank.

Mera wiki ”Sparbank är i Sverige en associationsform för att bedriva bankverksamhet utan enskilt vinstintresse. I likhet med en stiftelse saknar en sparbank egentliga ägare, och verksamheten står istället under överinsyn av ett antal huvudmän som utser bankens styrelse”

Swedbank är en vinstdrivande börsnoterad AFFÄRSbank som ägs av aktieägarna.

Redigerat:
  • Gilla
Xensma och 2 till
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
Det är säkerligen inte ovanligt att man lånar pengar av släktingar, men gåvor? När fick du själv sist 100 000 kr i gåva från en släkting (som inte är förälder)?

H hempularen skrev:
Håller med, jag tvivlar på att de ens i sina interna regler har ett stopp för den här typen av gåvolösningar. Men troligen triggar det en kontroll, som handläggaren är för lat för att hantera.
Mången bankpersonal här verkar tro att de är någon slags semigudar och skall ses upp till, jag har tillbringat några år i ett annat land där det är bankkunden som betyder något och det känns skönt att nedräkningen till att avsluta vistelsen i Abzurdiztan börjar närma sej slutet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.