C cpalm skrev:
Det finns ingen logik i det resonemanget. Det var ju inte gåvan som stoppades, den transaktionen genomfördes ju sedermera.

Banken kan ju knappast vägra transaktion A (lånet) på grunden att det talats om en framtida transaktion B (gåvan) som kanske skulle kunna vara misstänkt penningtvätt.
Vem har sagt att det är logik i bankernas AML arbete? Det kan skilja sig ifrån hur man agerar på kontohändelser och när det kommer till kreditärenden. (dock så kan jag också tänka mig att kunden, banktjänstemannen eller båda missförstått något i det här caset).

Men fokuset på handpenning ur AML syfte baseras på att det finns fall där handpenningar i fastighetsaffärer använts för att tvätta pengar, detta är något som efter detta kommit upp på radarn för bankernas AML avdelningar/FI/Bankföreningen, så då har man fokus på det och gärna då baserat på hur tidigare case gått till. Gåvor är inget olagligt i sig men man lägger in begränsningar på hur gåvor i samband med fastighetsaffärer får gå till.

Fastighetsaffärer och renoveringar är en av de största penningtvättsmetoderna globalt och är väl tillsammans med klock-, smyckesbranchen och konsthandeln den bransch där störs andel svarta pengar florerar.
 
S sin skrev:
Men fokuset på handpenning ur AML syfte baseras på att det finns fall där handpenningar i fastighetsaffärer använts för att tvätta pengar, detta är något som efter detta kommit upp på radarn för bankernas AML avdelningar/FI/Bankföreningen, så då har man fokus på det och gärna då baserat på hur tidigare case gått till. Gåvor är inget olagligt i sig men man lägger in begränsningar på hur gåvor i samband med fastighetsaffärer får gå till.

Fastighetsaffärer och renoveringar är en av de största penningtvättsmetoderna globalt och är väl tillsammans med klock-, smyckesbranchen och konsthandeln den bransch där störs andel svarta pengar florerar.
det kan gott va som du säger men jag upprepar vad jag sagt tidigare.

Vi har nog inte fått hela storyn av TS.

Banken har självklart motiverat VARFÖR en gåva från annat en föräldrar inte accepterades.

Om inte borde TS frågat om den istf å fråga här.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
C
S sin skrev:
Vem har sagt att det är logik i bankernas AML arbete?
Det är inte bankernas AML-arbete som som saknar logik, det är ditt och andras resonemang om att det handlar om penningtvätt som saknar logik.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S sin skrev:
Fastighetsaffärer och renoveringar är en av de största penningtvättsmetoderna globalt och är väl tillsammans med klock-, smyckesbranchen och konsthandeln den bransch där störs andel svarta pengar florerar.
Hur vet du det?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur vet du det?
Har inte någon enskild källa på det på rak arm, men börjar man läsa på om penningtvätt och rapporter från polisen, Interpol etc som jag gjort tidigare så är fastighets relaterade penningtvättsbrott väldig vanliga. Internationellt så kan du tänka på hur marknaderna i London, New York etc. drar till sig oligarkpengar, Kineser som tvättar pengar via fastighetsaffärer i Kanada, Australien, Nya Zeeland, Hong Kong. Organiserad penningtvätt på spanska solkusten där man med hjälp av skalbolag i byggbranschen tvättar pengar genom fastighetsaffärer.

Men det handlar också om penningtvätt i mindre skala allt från hantverkaren som flytspacklar ett badrum för cash i näven till att man renoverar upp hus och lägenheter för svarta pengar som man sen säljer med vinst och på så sätt får in pengarna i det ”vita” systemet. Se även polisens dokument nedan för andra upplägg.

https://polisen.se/siteassets/dokum...r/fiu-information---real-estate.pdf/download/
 
S sin skrev:
för cash i näven
Jag ser detta som rena bashing för kontanta affärer. Om jag ger hantverkaren 20 kkr svarta pengar kontant för flytspackling, hur kan dom do bli vita? Ska vänta till den avlägsna dagen då jag sälja fastigheten och får 5000 extra för att det är flytspacklat?
Nej då.
Och om jag vill tvätta 200 kkr i svarta pengar så ska det flytspacklas så det förslår. Nej då.
Ska jag tvätta 500 kkr så kör jag med sedelbunten till Tyskland, köper en bil och säljer den I Sverige eller valfritt land igen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
T Thomas_Blekinge skrev:
hur kan dom do bli vita?
Gissar att tanken här är att de inte skall bli svarta från första början. Ja, helst skall de inte finnas några pengar alls som inte indirekt via bankerna ligger under statens kontroll, vare sig svarta eller vita. 🤔
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag ser detta som rena bashing för kontanta affärer. Om jag ger hantverkaren 20 kkr svarta pengar kontant för flytspackling, hur kan dom do bli vita? Ska vänta till den avlägsna dagen då jag sälja fastigheten och får 5000 extra för att det är flytspacklat?
Nej då.
Och om jag vill tvätta 200 kkr i svarta pengar så ska det flytspacklas så det förslår. Nej då.
Ska jag tvätta 500 kkr så kör jag med sedelbunten till Tyskland, köper en bil och säljer den I Sverige eller valfritt land igen.
Visst bashar bankerna kontanta affärer, det borde du vara mer än medveten om. De går också efter den lågt hängande frukten först.

Sen så är det självklart att det inte bara handlar om en flytspackling för att tvätta pengar utan om mer omfattande renoveringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.