C Crank skrev:
Problemet är att idag så är dessa handläggare f.d. kassa arbetare från gamla nedlagda kontor typ, och när du kommer till banken så matar dom in samma uppgifter som du själv kan göra på deras hemsida och dom har inga mandat att förhandla heller.

Förr så räckte det med att man hade ett långsiktigt sparande allt från några hundringar och upp per månad så fick man träffa en riktig ekonomisk utbildad bankman eller bankkvinna som hade mandat att förhandla beroende på din historik i banken och hur mycket du sparat i hop under lång tid.

På den tiden var det lönsamt att vara trogen banken och att ha ett långsiktigt sparande där så fick man ofta bra hjälp när det var dags att köpa sitt första hus eller lägenhet eller bygga sitt första hus.

Som vanlig IT knegare i början på 20 talet så fick jag grym support från SEB när jag behövde låna nästan 400.000kr till en risk investering, mitt långsiktiga små sparande i banken hjälpte mig då och min bank kvinna hon lyckades övertala sin chef på deras möte så jag fick låna pengarna, tur för mig för det blev riktigt bra utdelning på denna investering lång tid senare.

Min kompis hade väldigt bra hjälp från sin bankman när han efter 10+års sparande valde att bygga ett hus tex. Då var det nästan så att bankmannen peppade han att bygga huset då ca 20 år sedan och gjorde allt för att hjälpa på bästa sätt.

I dag tror jag man måste ha runt 5 mille för att överhuvudtaget få kontakt med en riktig bankman tyvärr, resten är hänvisade till icke ekonomiska utbildade personer som i princip bara fyller i det du själv kan göra på webb sidan.
Du har rätt till viss del.

Dock med undantaget att många av de gamla banktjänstemännen ofta saknade högre utbildning och var internutbildade och hade ett stort personligt ansvar och mandat.

Idag så har de flesta inom bank högskoleutbildning, men saknar personligt ansvar och mandat.
 
S sin skrev:
Du har rätt till viss del.

Dock med undantaget att många av de gamla banktjänstemännen ofta saknade högre utbildning och var internutbildade och hade ett stort personligt ansvar och mandat.

Idag så har de flesta inom bank högskoleutbildning, men saknar personligt ansvar och mandat.
Kanske möjligt att jag hade aningens fel, men är helt överens om att dagens personal inom bank saknar både mandat och ansvar tyvärr. Dessutom saknas deras kundkännedom då dom inte vill ha några som helst kontakter med kunder som inte är mångmiljonärer investerat i deras bank
 
M Marcus_Carlsson skrev:
Byt bank, köp hennes bil, och sedan säg ingenting till banken var den handpenningen kommer ifrån.
Om det frågar, säg att det kommer från en bilförsäljning. Vem den såldes till har det inget att göra med, speciellt inte om du inte är släkt till denna.

Banken behöver inte veta allting, och framförallt behöver man inte berätta allting för alla. Varför fanns det ett behov att säga till dem var hon fick handpenningen ifrån?
Banken är enlig lag skyldiga att fråga var ex handpenning kommer i från samt ta in underlag som styrker detta. Ni tror väl inte att bankerna anställer en massa personal till sina AML-avdelningar för att dom är nyfikna ?
Det är tidskrävande och inget banken tjänar pengar på. Visar det sig vid kontroll av FI att banken inte har tillräckliga rutiner för dessa kontroller utdöms böter på ex 100 Mkr eller liknande belopp. Hoppas det besvarar alla som skriver att banken inte har att göra med vad pengar kommer i från.
 
VisionW VisionW skrev:
Hej.
Min syster är intresserad av att köpa en bostadsrätt. Hon har inte hela kontantinsatsen så jag har sagt att jag köper hennes bil för det som fattas. Banken säger att det inte går att göra så för enligt dem blir det en gåva och gåva till bostadsköp kan bara komma från föräldrar eller mor/far föräldrar. Det jag köper hennes bil för är absolut ett överpris men är det inte märkligt att banken har en åsikt om av jag gör med mina pengar? Kan också tillägga att det rör sig om ca 100 000kr så inga enorma belopp. Vet inte om det bara är just hennes bank eller om det är såhär det funkar haft
VisionW VisionW skrev:
Hej.
Min syster är intresserad av att köpa en bostadsrätt. Hon har inte hela kontantinsatsen så jag har sagt att jag köper hennes bil för det som fattas. Banken säger att det inte går att göra så för enligt dem blir det en gåva och gåva till bostadsköp kan bara komma från föräldrar eller mor/far föräldrar. Det jag köper hennes bil för är absolut ett överpris men är det inte märkligt att banken har en åsikt om av jag gör med mina pengar? Kan också tillägga att det rör sig om ca 100 000kr så inga enorma belopp. Vet inte om det bara är just hennes bank eller om det är såhär det funkar överallt?
Om det är Swedbank så är det föga förvånande. Bytte från Swedbank efter 30 år i banken vid köp av vår första gemensamma bostad för 13 år sedan med nuvarande sambo. Hade pengarna till lägenheten, men behövde i vilket fall ett lånelöfte för att kunna vara med i budgivningen. Hade en lägenhet att sälja, så pengarna var låsta ett litet tag varför vi behövde också behövde ett överbryggnadslån. Då sade handläggaren nej, och ifrågasatte om det var ett genomtänkt beslut. Att bli sambo. Bytte omedelbums, med hjälpa av mäklarens bankkontakt på annan bank och som vi fick lån hos utan problem. Vi köpte lägenheten. Och bor numera i hus. Så Swedbank hade fel.
 
  • Gilla
Shineastar
  • Laddar…
C Citrona skrev:
Man blir ju mörkrädd när man läser sånt här. Vad har hänt med bankerna de senaste 10-20 åren? Man blir misstänkt om man vill sätta in kontanter på sitt eget konto. Man blir misstänkt om man vill ta ut sina egna fucking ihopgnetade pengar. Man blir ansedd kriminell om man vill ge bort en slant av SINA EGNA pengar! Så här var det verkligen inte för >10 år sedan. Vi pratar här om småsparare/gemene man/Svenne banan, småsummor i sammanhanget. Varför fokuserar inte bankerna på storfräsarna som tvättar miljoner??
För att kunna visa en fasad utåt att man har koll på penningtvätt. Det är alltid lätt att ge sig på gräsrötterna. Oavsett om det gäller beskattning, böter, penningtvätt mm.
 
M MiWi skrev:
För att kunna visa en fasad utåt att man har koll på penningtvätt. Det är alltid lätt att ge sig på gräsrötterna. Oavsett om det gäller beskattning, böter, penningtvätt mm.
Tror du FI och åklagarmyndigheterna bryr sig om en fasad utåt 🤣
Det tokigaste jag läst på en god stund.

Osäkerhet plus rädsla för å göra för lite leder till att många enskilda banktjm blir löjligt nitiska.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Tror du FI och åklagarmyndigheterna bryr sig om en fasad utåt 🤣
Det tokigaste jag läst på en god stund.

Osäkerhet plus rädsla för å göra för lite leder till att många enskilda banktjm blir löjligt nitiska.
😂
 
M MiWi skrev:
😂
Å sedan skrivrr du samma sak med andra ord 😂😂
 
M MiWi skrev:
Å sedan skrivrr du samma sak med andra ord 😂😂
Inte alls samma sak.
Det jag skrev handlar absolut inte om nån fasad utåt utan om OSÄKERHET. . Osäkerhet gör att åtgärderna blir vitt skilda från en banktjänsteman till en annan

Tom en femteklassare ser att det är 2 helt olika saker.
 
Z Zodde skrev:
Inte alls samma sak.
Det jag skrev handlar absolut inte om nån fasad utåt utan om OSÄKERHET. . Osäkerhet gör att åtgärderna blir vitt skilda från en banktjänsteman till en annan

Tom en femteklassare ser att det är 2 helt olika saker.
Jisses
 
Z Zodde skrev:
Tror du FI och åklagarmyndigheterna bryr sig om en fasad utåt 🤣
Det tokigaste jag läst på en god stund.

Osäkerhet plus rädsla för å göra för lite leder till att många enskilda banktjm blir löjligt nitiska.
Som någon som jobbar i branschen enligt egen utsago så måste du ha sett att mycket av det som görs inom aml mest är för syns skull utan någon verklig effekt. Det görs såklart mycket som försvårar och förhindrar penningtvätt, men mycket av det sköts av transaktionsövervakning etc.

Sen har du helt rätt om banktjänstemännen
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S sin skrev:
Som någon som jobbar i branschen enligt egen utsago så måste du ha sett att mycket av det som görs inom aml mest är för syns skull utan någon verklig effekt. Det görs såklart mycket som försvårar och förhindrar penningtvätt, men mycket av det sköts av transaktionsövervakning etc.

Sen har du helt rätt om banktjänstemännen
Absolut görs mycket arbete där man kan ifrågasätta nyttan men det har inte med nån fasad utåt mot den lilla spararen att göra utan det har med osäkerhet/okunskap om vilka åtgärder som har effekt. Är man osäker tar man oftast i för mycket än för lite.
Det var tex först för cirka 10år sen ALLA bankens anställda tvingades gå internkurser om AML. Även de som öht aldrig är i närheten.
Så hela området är fortfarande relativt nytt
 
  • Gilla
Shineastar och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Osäkerhet plus rädsla för å göra för lite leder till att många enskilda banktjm blir löjligt nitiska.
Nej det tror jag fortfarande inte och det är ju ingen "rocket science" att ställa rätt frågor och nu har man en längre erfarenhet. Sen skulle det vara vanligt förekommande så skulle det nog vara ett fasligt liv och bankens chefer fick hela tiden korrigera någon "övernitisk" tjänsteman.

Blodigt allvar är det iaf med professionell penningtvätt.
https://polisen.se/contentassets/78.../download/?v=b30386a28f09fdce865750e8761a11f5
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej det tror jag fortfarande inte och det är ju ingen "rocket science" att ställa rätt frågor och nu har man en längre erfarenhet. Sen skulle det vara vanligt förekommande så skulle det nog vara ett fasligt liv och bankens chefer fick hela tiden korrigera någon "övernitisk" tjänsteman.

Blodigt allvar är det iaf med professionell penningtvätt.
[länk]
Som jag skrivit tidigare å du kanske inte fått med dig så är >90% av alla privata transaktioner av större belopp (det är dessa vi diskuterar) problemfria.

De är transarna som innehåller nån form av issue som behandlas olika av olika banktjänstemän även inom samma bank.
Pga osäkerhet.

Vad du tror är irrelevant. Bortsett från att du ofta har fel i din tro visar ett stort antal missnöjda skribenter både här på BH å på andra forum att problemet är reellt. Problematiken diskuteras även internt i bankerna. Man försöker kontinuerligt höja kompetensnivån.
 
  • Gilla
Shineastar och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Som jag skrivit tidigare å du kanske inte fått med dig så är >90% av alla privata transaktioner av större belopp (det är dessa vi diskuterar) problemfria.

De är transarna som innehåller nån form av issue som behandlas olika av olika banktjänstemän även inom samma bank.
Pga osäkerhet.

Vad du tror är irrelevant. Bortsett från att du ofta har fel i din tro visar ett stort antal missnöjda skribenter både här på BH å på andra forum att problemet är reellt. Problematiken diskuteras även internt i bankerna. Man försöker kontinuerligt höja kompetensnivån.
Jo men nu tror jag inte det är så vanligt inkl att vi som kund fyller i kundkännedomsenkäten varannat eller var tredje år. Sen har jag SEB och noterar att frågorna i senaste enkäten var klart mer detaljerade.
Det måste vara ganska enkelt för en banktjänsteman om det inte stämmer när en kund ska förklara utan att vara "nitisk".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.