Inte fick, men jag har givit bort mer än så till en systerson, en summa till en kusin till mina barn. Avsevärda summor till min syster som hade mentala problem (jag höll på att bli mördad som tack).

Inget av detta var dock till bostadsköp. Bidraget till min systerson utlöste dock en kontroll från skatteverket. Fick skriva ett rätt långt brev för att förklara varför jag skänkte bort pengarna.

Jag har hjälpt mina barn med ca 1/3 av kontantinsatsen vid bostadsköp, direkt efter avslutade studier.

Men som sagt liknande stödoperationer förekommer inom släkten hos flera av mina vänner. Jag tror det är väldigt vanligt.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Hade liksom lika problem med Swedbank. Grabben fick liksom lite problem med att betala lån på LGH och sålde den. Gick back och måste ta ett lån på 200kkr till en ränta på 9 %. Sanslöst med en sådan ränta, så lånade ut till grabben, Satte in pengarna på hans konto, för lösen av lånet. Då började det att strula från banken, dom vägrade att lösa lånet, dom skulle veta var pengarna kom från. I problem dom kom från min bank och mina komton. ( klart helt vita ) Har ingen betydelse, var kommer dessa pengar från till dom kontona, blev bara svaret. Der är som vanligt med kundservice, dom har inget mandat att säga mer än något om tvätt och gömmer sig bakom något papper med text på. Pengarna fanns på grabbens konto, men oavsett så vägrades det att lösa lånet.
Så jag gick in på ett Swedbankskontor och talade med kontorschefen om problemet, samt sa att jag tänker inte ge några uppgifter på mina transaktioner i min bank. det var sparade brlopp under många år och det förstod chefen. Så efter 10 minuter så var allt klart och lånet löstes med pengarna på grabbens konto.
SÅ TS GÅ IN PÅ ETT KONTOR OCH TALA MED KONTORSCHEFEN SÅ ORDNAR DET SIG SÄKERT.
Detta från en som varit med tidigare med en banks kundtjänst via telefon, som inte ger något.
Hoppas att det reder ut sig

Jonaserik
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Shineastar
VisionW VisionW skrev:
Jag var inte helt tydlig i mitt första inlägg men jag har i grunden noll intresse av att köpa hennes bil. Jag vill ge henne 100tkr så att hon kan köpa sin första lägenhet. Men eftersom banken sa nej till det drog jag till med att jag ”köper” hennes bil. Men även då sa banken nej för att dem ser det som en gåva och gåva mellan syskon är inte okej för kontantinsatsen.
Sånt här gör en så arg! Jag förstår att det säkert är penningtvättsregler, men ändå! Vi fick pengar till kontantinsats på huset, vi köpte i augusti. Använde oss av Bluestep. Kontantinsatsen fick vi av våra föräldrar och Bluestep frågade bara vart dom kom ifrån. Vi sa bara att våra föräldrar har sparat ihop dom och sen var det inget mer med det. Swedbank är ju en väldigt otrevlig, analpedant och omöjlig bank. Jag har flera exempel bland vänner och bekanta där dom nekat lån från allt till motorcykel och hus. Och då har ekonomin varit iordning, man har fast jobb, inga anmärkningar och sparade pengar på banken. Sen har dessa personer gått till en annan bank-och vips har dom fått ett lån. Gå till en annan bank!
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Swedbank hanterade gladeligen oligarkers miljarder utan att ställa en enda fråga. Är det tillräckligt mycket pengar skulle jag inte bli förvånad om detta fortfarande fortsätter.
Men den lille spararen/kunden får otaliga frågor om var dennes lilla kapital har för ursprung som om denne var den stora tänkbara boven.
Tyvärr hakar de flesta banker på drevet mot den lilla bankkunden och ställer till det för denne men ser mellan fingrarna när de stora bovarna är kunder
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Swedbank hanterade gladeligen oligarkers miljarder utan att ställa en enda fråga
Det där vet du absolut inget om, vad det sen har med TS Sparbank å göra verkar onekligen långsökt.
 
G G.L. skrev:
Swedbank hanterade gladeligen oligarkers miljarder utan att ställa en enda fråga. Är det tillräckligt mycket pengar skulle jag inte bli förvånad om detta fortfarande fortsätter.
Men den lille spararen/kunden får otaliga frågor om var dennes lilla kapital har för ursprung som om denne var den stora tänkbara boven.
Tyvärr hakar de flesta banker på drevet mot den lilla bankkunden och ställer till det för denne men ser mellan fingrarna när de stora bovarna är kunder
Nej men penningtvättslagstiftningen gäller och egentligen inte så svårt att förstå varför som världen och Sverige ser ut idag, både för stora belopp och mindre belopp.

https://www.swedishbankers.se/for-bankkunder/penningtvatt/darfor-maste-banken-stalla-fragor/
 
M MrDizzy skrev:
I grunden är det penningtvätts regler.
Men efter som de som implementerar dessa relger på många banker är anala reglryttare så blir det så här.
Speciellt då cheferna högre upp kan runda penningtvättsreglerna med "större affärsmän"( aka frontmän för Ryssland) och sen blir cheferna påkomna och tindningarna skriver om det.
Då skärps reglerna gör små sparare till absurdum.
Tar man då en annan bank än just Swedbank (som faktiskt trycker till små sparare och släpper igenom rysk penningtvätt. Ja Swedbank har tom fått betala feta böter för detta) så har man oftast inte dessa problem
Exakt så här är det speciellt på Swedbank. FI övertolkar EU regler, som sen övertolkas av Bankföreningen som sen övertolkas av de enskilda bankerna. Då får vi dessa absurda system som till synes går ut på att visa Finansinspektionen att man faktiskt gör något, fastän man i själva verket silar mygg och sväljer kameler.

I nästa steg så har de enskilda banktjänstemännen allt mindre möjligheter att göra egna bedömningar och riskbedömniningar och allt ska genom samma standardiserade system oavsett om det är en kund som är välkänd hos banktjänstemannen sen 20 år eller om det är en okänd kund från gatan.


Till sist, det har nämnts flera gånger i tråden tidigare:

Skilj för fasen på Swedbank och Sparbankerna. De må se ut som samma på ytan, samma system och internetbank, fondutbud etc, men är absolut inte samma sak. Var rädd om era lokala Sparbanker de är väldigt viktiga för en levande landsbygd. Är ni kunder i Swedbank så är mitt enda råd att byta bank, största skitbanken vi har i landet.
 
  • Gilla
MiWi
  • Laddar…
S sin skrev:
Skilj för fasen på Swedbank och Sparbankerna.
Otroligt många okunniga kommentarer i denna tråd som tycker det är viktigare att spy galla över Swedbank än att försöka förstå att det rör sig om en sparbank.

imho är det ingen större skillnad på någon av de 4 stora
bankerna (har jobbat på 3 av dom)


Men har en klar känsla av att TS inte berättat hela historien…
Tex saknas bankens FÖRKLARING på påstått agerande.
 
  • Älska
spikplanka
  • Laddar…
S sin skrev:
Exakt så här är det speciellt på Swedbank. FI övertolkar EU regler, som sen övertolkas av Bankföreningen som sen övertolkas av de enskilda bankerna. Då får vi dessa absurda system som till synes går ut på att visa Finansinspektionen att man faktiskt gör något, fastän man i själva verket silar mygg och sväljer kameler.

I nästa steg så har de enskilda banktjänstemännen allt mindre möjligheter att göra egna bedömningar och riskbedömniningar och allt ska genom samma standardiserade system oavsett om det är en kund som är välkänd hos banktjänstemannen sen 20 år eller om det är en okänd kund från gatan.


Till sist, det har nämnts flera gånger i tråden tidigare:

Skilj för fasen på Swedbank och Sparbankerna. De må se ut som samma på ytan, samma system och internetbank, fondutbud etc, men är absolut inte samma sak. Var rädd om era lokala Sparbanker de är väldigt viktiga för en levande landsbygd. Är ni kunder i Swedbank så är mitt enda råd att byta bank, största skitbanken vi har i landet.
Jo men oavsett vilken Sparbank eller Swedbank det handlar om så är det ju samma regler.

Citat:
"Vad är penningtvätt och terrorismfinansiering?

Penningtvätt går ut på att försöka få pengar som kommer från brottslig verksamhet att förvandlas till tillgångar som kan redovisas öppet. Det är en internationell företeelse och sker ofta över nationsgränserna. Det handlar om pengar från narkotikabrott, trafficking, människosmuggling, skattebrott, rån, bedrägerier, vapenhandel, mutbrott med mera. Genom att utnyttja banksystemet kan den som vill tvätta pengar göra det svårare att spåra pengarnas brottsliga ursprung. Uppläggen för penningtvätt kan vara mer eller mindre komplicerade."

Ska pengarna flöda fritt? En bank har ju ingen aning om pengarnas ursprung och måste fråga.

https://www.swedishbankers.se/for-bankkunder/penningtvatt/darfor-maste-banken-stalla-fragor/
 
P paralun skrev:
Jo men oavsett vilken Sparbank eller Swedbank det handlar om så är det ju samma regler.
Det förstår väl alla (avd självklarheter) men poängen var nu att olika banker och tom olika kontor inom samma bank tolkar reglerna på olika sätt.

Men vi vet inte ens om det är detta banken hänger upp sig på… kan som nån skrivit vara att man tror det lånats från släktingar istf egetkapital.

Bankens förklaring saknas i TS berättelse.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det förstår väl alla (avd självklarheter) men poängen var nu att olika banker och tom olika kontor inom samma bank tolkar reglerna på olika sätt.

Men vi vet inte ens om det är detta banken hänger upp sig på… kan som nån skrivit vara att man tror det lånats från släktingar istf egetkapital.

Bankens förklaring saknas i TS berättelse.
Jovisst men alla ska följa samma lagstiftning om penningtvätt. Egentligen inget svårt att visa var pengar kommer ifrån.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
VisionW VisionW skrev:
Ja banken har full insyn i mina konton/transaktioner så om jag gör en överföring till henne på 100tkr så kan dem på några minuter se var pengarna kommer ifrån. Hon har inte skrivit på några papper än så på den delen är det lugnt men hon har letat länge och nu hittat en lägenhet hon vill ha så det vore tråkigt om den går bara för att banken säger ner till hennes kontantinsats.
Du kan inte låna henne pengarna då? Upprätta skuldebrev med typ avbetalning på 200 kr i mån eller nåt. Köp hennes bil för det den är värd om det inte rör sig om extremt lite och låna ut resten.

De går säkert inte med på det men med låg amortering ökar ju inte hennes månadskostnader så mycket tänker jag..
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jovisst men alla ska följa samma lagstiftning om penningtvätt.
Har nån öht antytt något annat? (Avd självklara självklarheter)
 
  • Gilla
Shineastar
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Vad gjorde de?
För ca 16 år sedan bodde jag några år i utlandet. Fick all post inkl alla räkningar vidarebefordrade till utlandet och jag betalade bolånavierna när de kom fram till mig. För övrigt loggade jag aldrig in på Swedbank hemsida eftersom jag betalade räkningarna via annan bank. Swedbank skickade aldrig brev där de förklarade de slutar skicka avier med vanlig post. Så jag betalade 2 räkningar för sent först när de skickat påminnelse via vanlig post. Det var först då jag förstod de slutat skicka bolån avier till mig. Information om bolånet som skulle betalas fanns bara på deras hemsida, som jag aldrig använde mig av. Så när jag flyttade tillbaka till Sverige året efteråt och skulle köpa nytt större hus och ville få nytt bolån av swedbank så blev jag nekad lån pga "slarvig kund som inte betalar räkningarna I tid". Bytte bank till Nordea och fick bolån på 5 minuter.
 
Bytte bank till Swedbank för ett husköp nyligen. Eftersom vi hade bytt bank och de inte hade historik kring mina pengar var jag tvungen att redovisa detta. Tyckte inte det var några direkta problem.

Det var bara att göra lite kontoutdrag, skärmdumpar och liknande. Då från Avanza, Nordnet, min gamla bank, skrev en ungefärlig summa på gammal bostadsförsäljning, något litet arv från föräldrar och en stor del lön (lönespecar givetvis). Tyckte inte det var hela världen.

Har man bara lite koll på sin ekonomi ser jag inte varför det ska vara hela världen. Men klart jobbigare mot hur det var förr i tiden.
 
  • Gilla
Xensma och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.