Alfredo Alfredo skrev:
Så länge totalbeloppet per bank understiger 1 050 000:- skulle jag betrakta fordran som mycket säker, om vi pratar om vanliga banker.
Jo, det är ganska säkra men den säkerhet som är avsatt för att täcka kunders insatta medel är bara en bråkdel av insatt valuta. Några procent har jag för mig. Det funkar nog om en mindre bank går omkull men får vi en riktigt stor krasch har inte riksgälden de medel som krävs.
 
  • Älska
spikplanka
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Beloppet gäller per konto, därför har man flera konton i olika banker..
Nej inte per konto utan per bank/institut, vilket jag tror är det du menar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H HansHA skrev:
Det funkar nog om en mindre bank går omkull men får vi en riktigt stor krasch har inte riksgälden de medel som krävs.
Så länge staten behåller sitt monopol på sedelpressarna ser jag inga problem att få ut pengarna. Om de har något större värde är dock en annan fråga. 😀
 
riksgalden.se: Så fungerar insättningsgarantin (2021-01-04)
"Skyddet gäller upp till 1 050 000 kronor per person och institut."
"Om ett konto är öppnat i två eller flera personers namn räknas varje person för sig. Din ersättning påverkas inte av om du har skulder till banken eller institutet."
"Det individuella pensionssparandet omfattas däremot inte. Garantin gäller inte heller för postväxlar"
"Du kan också ansöka om ett tilläggsbelopp, upp till fem miljoner kronor för insättningar som är kopplade till vissa livshändelser, till exempel om du har sålt en bostad."

Men grundproblemet är att det är behållning i något som saknar fast växelkurs mot fasta tillgångar av något slag, alls. Garanten staten har inte medel så att det räcker om skiten träffar fläkten. Blir det krig mm så tja..
Bara att fråga sig, får du lika mycket du kan köpa idag som du fick för 10 år sedan? där försvinner det riktiga värdet.
 
  • Gilla
HansHA
  • Laddar…
VisionW VisionW skrev:
Svarar på lite frågor
1. Det kan absolut vara så att banken reagerade på att det fattades pengar till insatsen när ansökan skickades in.

2 Precis pengarna finns i samma bank och vi båda har haft Sparbanken i över 10år

3 Jag vill ändå säga att jag inte har låtit käften glappa för i min egen dumhet så sa jag till henne hitta en lägenhet. Fattas det pengar (inom en viss gräns såklart) så lägger jag det som fattas utan några som helst krav att få tillbaka dem. Trodde inte att det skulle bli problem med banken. Men som sagt innan så fick hon då en bilaga med 7 sidor om hur kontantinsatsen ska ska betalas/spåras.

4 Nej egentligen är det inget problem för henne att byta bank tror jag. Men nu sitter pengarna på hennes konto och jag har lämnat över problemet 😅. Behöver Sparbanken eller vilken bank som helst underlag för vart pengarna kommer ifrån så kan jag lämna underlag.

Jag tackar ändå för alla svar och frågor. Ville mest bara kolla om jag var trög som trodde att man fick ge pengar till vem man vill eller om det verkligen är såhär det ska gå till. Och min slutsats är att mina pengar och lån kanske blir ”friare” på en annan bank.
Man blir ju mörkrädd när man läser sånt här. Vad har hänt med bankerna de senaste 10-20 åren? Man blir misstänkt om man vill sätta in kontanter på sitt eget konto. Man blir misstänkt om man vill ta ut sina egna fucking ihopgnetade pengar. Man blir ansedd kriminell om man vill ge bort en slant av SINA EGNA pengar! Så här var det verkligen inte för >10 år sedan. Vi pratar här om småsparare/gemene man/Svenne banan, småsummor i sammanhanget. Varför fokuserar inte bankerna på storfräsarna som tvättar miljoner??
 
  • Gilla
MagicFingers och 6 till
  • Laddar…
De vill äga dina tillgångar genom att de befinner sig i banken hela tiden, därför är kontanter "onda". De vill styra vem som får det bra och dåligt genom att de enda överföringar som premieras är de mellan privatpersoner och instutioner. Med plastkorten vet de med vem, när och belopp så att personer kan kartläggas med AI.
Total kontroll i slutspelet.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om det inte handlar om något penningtvättstrams tänker jag spontant att banken vill veta om din syster lånar till kontantinsatsen, då det påverkar hennes finansiella ställning även om det är ett privat lån från någon närstående. Och om någon annan än förälder ställer upp med pengarna räknar banken det automatiskt som ett lån (osannolikt att någon annan skulle skänka bort dessa summor). Och med privatlånet till kontantinsatsen blir det sammantaget troligen röd flagg för banklånet i detta fall.
Det är precis detta det handlar om. Har inget med penningtvätt att göra. Banken ser broderns pengar som ett lån. Det är mycket troligt att andra banker kommer se det på samma sätt. Jag skulle pratat med banken om hur man ska göra för att de ska acceptera broderns gåva. T.ex att han går in som medköpare på 10%.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
H HansHA skrev:
Det är banken som äger valutan. För det är vad det är. Pengar är något annat.
Valutan du har på ditt konto är inte dina. Det är en osäker fordran på banken.
Kanske borde man bojkottera alla betalkort eller åtminstone inte använda dessa i affärer mm.

Ha allt investerat på nåt annat t ex guld sen ha lite fickpengar i madrassen undangömt när alla ska jämt veta allt och styra hårt tjänade pengar!

Blir dock svårare och svårare, men innan det är helt försent.
 
  • Gilla
HansHA och 1 till
  • Laddar…
VisionW VisionW skrev:
Hej.
Min syster är intresserad av att köpa en bostadsrätt. Hon har inte hela kontantinsatsen så jag har sagt att jag köper hennes bil för det som fattas. Banken säger att det inte går att göra så för enligt dem blir det en gåva och gåva till bostadsköp kan bara komma från föräldrar eller mor/far föräldrar. Det jag köper hennes bil för är absolut ett överpris men är det inte märkligt att banken har en åsikt om av jag gör med mina pengar? Kan också tillägga att det rör sig om ca 100 000kr så inga enorma belopp. Vet inte om det bara är just hennes bank eller om det är såhär det funkar överallt?
Varför krångla, byt bank, banken ifråga vill uppenbarligen inte ha din syster som kund,
 
kisumisu kisumisu skrev:
Blir dock svårare och svårare, men innan det är helt försent.
Nä, läs tråden och en del inlägg som humoristiska, och fortsätt leva livet vidare. Det är för 99% enkelt, resterande procent, tja ...... det är undantagen som dyker upp som trådar.😉
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast de kan nog ha synpunkter på "okända pengar" när lånet skall fixas.
En bilförsäljning är väl inte okända eller besudlade pengar? Den kan ju dokumenteras via ägarregistreringar mm Låter som nitiska lägre tjänstemän i banken och vilkas hela arbetsliv kretsar kring att följa regelboken som man dessutom får tolka själv - och att neka det mesta av oro för att göra fel.
 
VisionW VisionW skrev:
Hej.
Min syster är intresserad av att köpa en bostadsrätt. Hon har inte hela kontantinsatsen så jag har sagt att jag köper hennes bil för det som fattas. Banken säger att det inte går att göra så för enligt dem blir det en gåva och gåva till bostadsköp kan bara komma från föräldrar eller mor/far föräldrar. Det jag köper hennes bil för är absolut ett överpris men är det inte märkligt att banken har en åsikt om av jag gör med mina pengar? Kan också tillägga att det rör sig om ca 100 000kr så inga enorma belopp. Vet inte om det bara är just hennes bank eller om det är såhär det funkar överallt?
Alla nedan har helt rätt. Ni har redan snackat för mycket med banken. Lös pengarna först. Sen går syrran till banken (en ny bank) och löser ett lån. Easy peasy. Lycka till. 🤞
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
VisionW VisionW skrev:
Eftersom jag inte har fört över pengarna till henne än så fick hon en hel bilaga från banken med saker hon ska fylla i för att säkra hur hon ska betala insatsen. Det är Sparbanken det rör sig om. Jag har själv haft Sparbanken i 15år och genomfört 3 bostadsköp och diverse annat men aldrig varit med om något strul. Det jag tycker är märkligt är också att jag som bror inte får ge en gåva direkt till min syster för att köpa en bostad. Därför sa jag åt henne att skriva att jag köper bilen men inte ens det verkar funka. Kanske bara ska ge henne insatsen och säga åt henne att byta bank alltså.
Jag hade alltid haft Sparbanken och nekades lån för att köpa hus.
Gick till Nordea och där var det inga problem.
Sparbanken är sämst enligt mig.
 
  • Gilla
miks62gbg
  • Laddar…
T Tjårrban skrev:
Jag hade alltid haft Sparbanken och nekades lån för att köpa hus.
Gick till Nordea och där var det inga problem.
Sparbanken är sämst enligt mig.
Varför nekades du då? Precis som i det här fallet att du saknade pengar till kontantinsatsen?
 
VisionW VisionW skrev:
Hej.
Min syster är intresserad av att köpa en bostadsrätt. Hon har inte hela kontantinsatsen så jag har sagt att jag köper hennes bil för det som fattas. Banken säger att det inte går att göra så för enligt dem blir det en gåva och gåva till bostadsköp kan bara komma från föräldrar eller mor/far föräldrar. Det jag köper hennes bil för är absolut ett överpris men är det inte märkligt att banken har en åsikt om av jag gör med mina pengar? Kan också tillägga att det rör sig om ca 100 000kr så inga enorma belopp. Vet inte om det bara är just hennes bank eller om det är såhär det funkar överallt?
Byt till SBAB!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.