Svarar på lite frågor
1. Det kan absolut vara så att banken reagerade på att det fattades pengar till insatsen när ansökan skickades in.

2 Precis pengarna finns i samma bank och vi båda har haft Sparbanken i över 10år

3 Jag vill ändå säga att jag inte har låtit käften glappa för i min egen dumhet så sa jag till henne hitta en lägenhet. Fattas det pengar (inom en viss gräns såklart) så lägger jag det som fattas utan några som helst krav att få tillbaka dem. Trodde inte att det skulle bli problem med banken. Men som sagt innan så fick hon då en bilaga med 7 sidor om hur kontantinsatsen ska ska betalas/spåras.

4 Nej egentligen är det inget problem för henne att byta bank tror jag. Men nu sitter pengarna på hennes konto och jag har lämnat över problemet 😅. Behöver Sparbanken eller vilken bank som helst underlag för vart pengarna kommer ifrån så kan jag lämna underlag.

Jag tackar ändå för alla svar och frågor. Ville mest bara kolla om jag var trög som trodde att man fick ge pengar till vem man vill eller om det verkligen är såhär det ska gå till. Och min slutsats är att mina pengar och lån kanske blir ”friare” på en annan bank.
 
  • Gilla
pappel och 6 till
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Se inlägg 7, står tydligt vad som gäller!
Sedan vet vi inte om det saknas information från ts eller om det finns någon missuppfattning.
Tack, Sparbanken är redan på min lista 🤐
 
C
VisionW VisionW skrev:
Svarar på lite frågor
1. Det kan absolut vara så att banken reagerade på att det fattades pengar till insatsen när ansökan skickades in.
Om det inte handlar om något penningtvättstrams tänker jag spontant att banken vill veta om din syster lånar till kontantinsatsen, då det påverkar hennes finansiella ställning även om det är ett privat lån från någon närstående. Och om någon annan än förälder ställer upp med pengarna räknar banken det automatiskt som ett lån (osannolikt att någon annan skulle skänka bort dessa summor). Och med privatlånet till kontantinsatsen blir det sammantaget troligen röd flagg för banklånet i detta fall.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Om det inte handlar om något penningtvättstrams tänker jag spontant att banken vill veta om din syster lånar till kontantinsatsen, då det påverkar hennes finansiella ställning även om det är ett privat lån från någon närstående. Och om någon annan än förälder ställer upp med pengarna räknar banken det automatiskt som ett lån (osannolikt att någon annan skulle skänka bort dessa summor). Och med privatlånet till kontantinsatsen blir det sammantaget troligen röd flagg för banklånet i detta fall.
Frågan kommer från en bank som blev bötfälld av Finansinspektionen på 4 miljarder 2020 för att de lånat ut pengar till ryska oligarker från sin baltiska bankverksamhet, 850 miljoner i böter 2022 för bristande kontroll i Sverige, ytterligare 35 miljoner SEK i USA 2023 för att de inte följde sanktioner mot Ryssland pga. ockupationen av Krim...
För att sammanfatta det, vem fan vill ha med Swedbank att göra, förutom kriminellt pack från öst?
 
  • Gilla
  • Haha
big mike och 12 till
  • Laddar…
C
P Peter787 skrev:
Frågan kommer från en bank som blev bötfälld av Finansinspektionen
Fast frågan har knappast med några ryska oligarker att göra utan handlar om systerns privatekonomiska ställning.

Gillar man inte banken är det ju bara att fråga en annan bank. Om det finns någon man gillar bättre vill säga.
 
  • Gilla
Erik JS och 1 till
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Fast frågan har knappast med några ryska oligarker att göra utan handlar om systerns privatekonomiska ställning.

Gillar man inte banken är det ju bara att fråga en annan bank. Om det finns någon man gillar bättre vill säga.
Jag gillar nästan alla andra förrutom Swedbank och Nordea.
Swedbanks historik visar ju tydligt att de silar mygg och sväljer kameler, dvs. falska som fan.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
C
P Peter787 skrev:
Swedbanks historik visar ju tydligt att de silar mygg och sväljer kameler, dvs. falska som fan.
Skulle vilja påstå att det snarare är en direkt konsekvens av att de gick ihop med en stor rysk/baltisk bank, och bagaget av den bankkultur som råder där. Finns nog goda anledningar till att den ryska delen av verksamheten raskt såldes av, om man säger så...
 
  • Gilla
OppfinnarJocke och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Nordea
Här står t.om Swedbank i lä.. :p

Lite att bita i:
dagensarena.se: Nytt avslöjande: Nordea deltar aktivt i skatteplanering (2016-04-06)
"Nordeas vd har förnekat att banken aktivt deltagit i skatteplanering för sina rikaste kunders räkning. Men banken har betalat för både målvakter och manipulerade handlingar, avslöjar Uppdrag Granskning."
dagensarena.se: Nordeas skandaler – hela listan (2017-03-21)
"Nordea och Danske bank misstänks ha slussat flera miljarder kronor till skatteparadis, via blufföretag i Europa. Det avslöjade den danska tidningen Berlingske på måndagen. För Nordea är det bara en i raden av trassliga historier."
finansnytt.se: Nordea åtalas i ny stor penningtvättsskandal (2024-07-05)
"En utredning som pågick för tio år sedan har nu resulterat i åtal i Danmark. Det handlar om misstänkta transaktioner till ett värde av nästan 40 miljarder kronor."
"Polisen beskriver det misstänkta penningtvättsbrottet som ett av de största i Danmarks historia. Nordea-aktien sjunker med drygt en procent på en annars stigande börs."
svt.se: Nordea riskerar miljardböter – frågan är om vd:n skäms (2016-07-04)
"Nordea kan riskera böter i miljardklassen på grund av alla de affärer som läckt ut i samband med Panamaskandalen. Mycket av bankens framtid hänger på vad slutsatserna blir i den utvidgade undersökning som Finansinspektionen nu gör."

På 1990-talet skall det visst uppdagats att kriminella fått använda bankens pengar till att spekulera i aktier. (hittar ej källan men SR/SVT skall rapporterat om detta)
Oförglömlig reklam: https://inv.nadeko.net/watch?v=mcuJurzbrEM - Existensmaximum: Götabanken - Låna av oss (2011-07-29)

Men det är ju bra att de håller koll på 100 000 kronor..
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Jag har många hänger frågat på bolån hos Swedbank då både jag och min fru har haft denna sen vi började banka. Allt sparande och lön osv kommer in där.

Jag har aldrig fått ett bra svar från dem. Dom har oftast varit ointresserade av att ha oss som bolånekunder.

Hade SBAB i många år men bytte till Skandia för 3 år sedan då vi behövde ha med min pappa som låntagare tillfälligt istället för min fru.

Väldigt nöjd med båda bankerna för bolån måste jag säga.
 
  • Gilla
Effell och 2 till
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Fast frågan har knappast med några ryska oligarker att göra utan handlar om systerns privatekonomiska ställning.

Gillar man inte banken är det ju bara att fråga en annan bank. Om det finns någon man gillar bättre vill säga.
För den bristande kontrollen i Sverige (bl.a. kunder kunde inte se sina egna saldon) blev de bötfällda 850 miljoner.
Oligarkerna kostade 4 miljarder.
 
TRJBerg
"Sparbanken" är inte entydigt.
Det finns Swedbank och så finns det fristående sparbanker. Skillnad.
 
  • Gilla
mikethebik och 10 till
  • Laddar…
VisionW VisionW skrev:
Eftersom jag inte har fört över pengarna till henne än så fick hon en hel bilaga från banken med saker hon ska fylla i för att säkra hur hon ska betala insatsen. Det är Sparbanken det rör sig om. Jag har själv haft Sparbanken i 15år och genomfört 3 bostadsköp och diverse annat men aldrig varit med om något strul. Det jag tycker är märkligt är också att jag som bror inte får ge en gåva direkt till min syster för att köpa en bostad. Därför sa jag åt henne att skriva att jag köper bilen men inte ens det verkar funka. Kanske bara ska ge henne insatsen och säga åt henne att byta bank alltså.
Är det någon av de små självständiga Sparbankerna, eller är det jätten Swedbank ?

I varje fall, jag skulle aldrig någonsin mer ha något att göra med Swedbank efter hur de behandlade mig för 15 år sedan när jag fortfarande var kund hos dem.
 
M miks62gbg skrev:
jag skulle aldrig någonsin mer ha något att göra med Swedbank efter hur de behandlade mig för 15 år sedan
Vad gjorde de?
 
VisionW VisionW skrev:
Så det var inget aktivt val att berätta något för banken. Jag trodde dumt nog att jag var fri att göra vad jag vill för mina pengar och att hon fick ta emot dem utan problem men icke.
Jag hade bytt bank per omgående. Hatar denna attityd vissa banker/bankmän har. Klart som korvspad att du får ge din syrra pengar. Bilköp, lån, gåva. Ja vad tusan som helst. Jag hade aldrig kunnat köpa min första bil eller lägenhet utan hjälp av mina föräldrar. Nu var detta iofs 20 år sedan men ändå men principen ska vara densamma. I en familj hjälps man åt och så länge dina pengar inte kommer från en kriminell verksamhet så ska banken skita i hur ofta du önskar skänka pengar till din syrra och vad hon i sin tur gör med dessa.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Eh vem äger pengarna du eller banken?? 😡
Det är banken som äger valutan. För det är vad det är. Pengar är något annat.
Valutan du har på ditt konto är inte dina. Det är en osäker fordran på banken.
 
  • Älska
spikplanka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.