Orkar inte läsa alla kommentarer men kan man låna ut pengarna då med 0% ränta och rak avbetalning på 50 år inskrivet i avtal mellan dig och din syster? 😀
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
VisionW VisionW skrev:
Hej.
Min syster är intresserad av att köpa en bostadsrätt. Hon har inte hela kontantinsatsen så jag har sagt att jag köper hennes bil för det som fattas. Banken säger att det inte går att göra så för enligt dem blir det en gåva och gåva till bostadsköp kan bara komma från föräldrar eller mor/far föräldrar. Det jag köper hennes bil för är absolut ett överpris men är det inte märkligt att banken har en åsikt om av jag gör med mina pengar? Kan också tillägga att det rör sig om ca 100 000kr så inga enorma belopp. Vet inte om det bara är just hennes bank eller om det är såhär det funkar överallt?
Byt bank, det är lättare än vad man tror
 
  • Gilla
returen och 3 till
  • Laddar…
Sparbanken är kass, jag bytte till Handelsbanken och det är aldrig strul
 
  • Gilla
Karldanaxel och 1 till
  • Laddar…
VisionW VisionW skrev:
Så det var inget aktivt val att berätta något för banken. Jag trodde dumt nog att jag var fri att göra vad jag vill för mina pengar och att hon fick ta emot dem utan problem men icke.
Ge pengarna till föräldrarna som ger dom till sin dotter som sedan ger bilen till dig.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
VisionW VisionW skrev:
Hej.
Min syster är intresserad av att köpa en bostadsrätt. Hon har inte hela kontantinsatsen så jag har sagt att jag köper hennes bil för det som fattas. Banken säger att det inte går att göra så för enligt dem blir det en gåva och gåva till bostadsköp kan bara komma från föräldrar eller mor/far föräldrar. Det jag köper hennes bil för är absolut ett överpris men är det inte märkligt att banken har en åsikt om av jag gör med mina pengar? Kan också tillägga att det rör sig om ca 100 000kr så inga enorma belopp. Vet inte om det bara är just hennes bank eller om det är såhär det funkar överallt?
Beställ ett lass gödsel som antingen dumpas utanför bankkontorets entré eller handläggarens ytterdörr. Be sedan syrran byta bank och skicka ett vykort till gamla banken när affären är klar. Lycka till!
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Min fru fick 500 000:- av sin mor i gåva till våran kontantinsats för kåken vi har nu. Inga konstigheter alls och vi sa att en del av pengarna va just en gåva från en släkting. Swedbank f.ö
Låter jäkligt märkligt det du skriver, byt bank.
 
  • Gilla
Klantskalle och 1 till
  • Laddar…
H HansHA skrev:
Det är en osäker fordran på banken.
Så länge totalbeloppet per bank understiger 1 050 000:- skulle jag betrakta fordran som mycket säker, om vi pratar om vanliga banker.
 
  • Gilla
OppfinnarJocke och 1 till
  • Laddar…
Det är en fiatvaluta utan uppbacking av solida tillgångar vad jag vet. Du kan få tillbaks din behållning men utan att den är värd något.
En försvårande omständighet just nu är att Saudiarabien inte backar med olja längre och att många länder sitter på dollar. Om dessa skickas tillbaks till USA blir det problem som i sin tur kommer att påverka Sverige.
Det finns en massa trolleritricks i lådan för det är kulisser.
 
Du behöver inte byta bank. Säg till din syster att ansöka om bostadslån hos SBAB. Min son fick alla möjliga konstiga propåer vid ansökan hos ett flertal banker men SBAB svarade ja direkt. De ville veta vad det var för objekt och hur mycket han kunde lägga kontant respektive behövde låna. Jag ökade på hans kontantinsats med 200k och det var inget problem alls, det betydde bara att han behövde låna 200k mindre från banken.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Får man fråga VILKEN sparbank? Det finns sådär 85 st.
 
  • Gilla
Zodde och 3 till
  • Laddar…
Jag kom precis ut ur en affär också där banken skulle ha åsikter i saker som de egentligen inte borde bry sig om, vi skulle stå med dubbelt boende ett tag och hade då tänkt hyra ut en del för att täcka lite av kostnaderna som uppkom pga det, det fick vi absolut inte göra.

Det var via Swedbank, jag kan lite köpa om det på nått sätt äventyrar säkerheten för lånet men egentligen så borde de kanske inte bry sig, hade jag sålt knark för 10 miljoner i Estland så verkar det ju inte vara nått större problem...
 
Låter märkligt. Du får ge pengar till vem du vill i gåva. Upprätta ett gåvobrev, för över pengarna. Inget banken ska lägga sig i mer än att de kan vara skyldiga att utreda var pengarna kommer ifrån. Finns inte heller något som säger att gåvan måste vara inom familjen.
 
  • Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
H HansHA skrev:
Det är banken som äger valutan. För det är vad det är. Pengar är något annat.
Valutan du har på ditt konto är inte dina. Det är en osäker fordran på banken.
Osäker om man har mer än en miljon eller vad gränsen är idag på kontot. Vilket få har...
 
T thebuilder0456 skrev:
Osäker om man har mer än en miljon eller vad gränsen är idag på kontot. Vilket få har...
Beloppet gäller per konto, därför har man flera konton i olika banker..
 
C
S Simon11 skrev:
kan man låna ut pengarna då med 0% ränta och rak avbetalning på 50 år inskrivet i avtal mellan dig och din syster? 😀
Det är väl just precis det som är problemet. Banken anser att "bidraget" är just ett lån = en minuspost i balansräkningen som gör att TS syster sammantaget inte är god för banklånet.

J jani84 skrev:
Jag hade aldrig kunnat köpa min första bil eller lägenhet utan hjälp av mina föräldrar.
G Ganescha skrev:
Min fru fick 500 000:- av sin mor i gåva
Men banken säger ju att de hade accepterat att det handlar om en gåva om gåvogivaren hade varit förälder.
Alltså inte jämförbart.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.