H hempularen skrev:
Om vi antar att detta är pga. penningtvättsregler, så tvivlar jag på att det finns ett absolut förbud mot gåvor mellan syskon. Men möjligen att banken måste syna dina transaktioner lite närmare, för att avgöra att inte du tvättar pengar genom att ge dem till din syster.

Men hur ser läget ut? Har din syster skrivit på, och nu får problem att betala för att banken inte accepterar kontantisatsen. I så fall kanske man kan lösa den akuta situationen om du går in som delägare. Du kan troligen hoppa ur igen ganska direkt.
swebank säger att alla delägarna skall borga för varandra det faller ju då med grundorsaken
 
Ja banken har full insyn i mina konton/transaktioner så om jag gör en överföring till henne på 100tkr så kan dem på några minuter se var pengarna kommer ifrån. Hon har inte skrivit på några papper än så på den delen är det lugnt men hon har letat länge och nu hittat en lägenhet hon vill ha så det vore tråkigt om den går bara för att banken säger ner till hennes kontantinsats.
 
I grunden är det penningtvätts regler.
Men efter som de som implementerar dessa relger på många banker är anala reglryttare så blir det så här.
Speciellt då cheferna högre upp kan runda penningtvättsreglerna med "större affärsmän"( aka frontmän för Ryssland) och sen blir cheferna påkomna och tindningarna skriver om det.
Då skärps reglerna gör små sparare till absurdum.
Tar man då en annan bank än just Swedbank (som faktiskt trycker till små sparare och släpper igenom rysk penningtvätt. Ja Swedbank har tom fått betala feta böter för detta) så har man oftast inte dessa problem
 
  • Gilla
big mike och 17 till
  • Laddar…
Jag funderade faktiskt bara häromveckan på det här. Min dotter med sambo (och nytt barnbarn) köpte ett hus. Och "fegade ur", ville dra sig ur budgivningen på lägre nivå än de bestämt från början. Jag erbjöd ett "långtidslån" på 50 000, så de kunde lägga ett bud till (de blev överbjudna ändå, men säljaren valde att sälja till dem iallafall). Men har inte hört något om problem från banken med min överföring. Detta gällde danske bank.
 
Redigerat:
  • Gilla
Newgolds och 1 till
  • Laddar…
Jag har också överfört större belopp till barnen utan ifrågasättande, bara att knappa in en överföring i internetbanken, Swedbank. Om någon kontrollerat något vet man ju inte och vart jag tog pengarna ifrån.

I ts fall och syster hade jag bett banken förtydliga hur ts kan göra för att ge sin syster pengarna, det kan ingen neka att göra och det finns ingen gåvoskatt längre. T.ex. bara föra över pengarna via internetbanken, det kan inte banken hindra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Citrona
  • Laddar…
A AndersS skrev:
T.ex. bara föra över pengarna via internetbanken, det kan inte banken hindra.
Fast de kan nog ha synpunkter på "okända pengar" när lånet skall fixas.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Indirekt anklagar alltså banken TS (och systern) för misstänkt penningtvättbrott..att han försöker tvätta pengar via lägenhetsköp.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Helt obegripligt.
För det första ska banken glatt skita i varifrån kontantinsatsen kommer. Går man i bostadsköptankar så är det väl klart att man ordnar kontantinsatsen på något vis. Det är inte alls ovanligt att släkten stöttar.
För det andra kan man ge en gåva till vem som helst. Man kan men behöver inte upprätta ett gåvobrev med villkor.
100 kkr är inte så vansinnigt mycket pengar. Jag vill påstå att ganska många kan fixa fram 100 kkr från sparkonton och aktier inom en vecka. Så ingenting som banken behöver bekymra sig över.
Sätt in pengarna på hennes konto. I värsta fall ber dom din syster att fylla i något om kundkännedom och då kan hon säga som det är att hon tog emot en gåva från brorsan.
Men man skulle ju vilja byta bank.
 
  • Gilla
Filbert och 5 till
  • Laddar…
G
VisionW VisionW skrev:
Hej.
Min syster är intresserad av att köpa en bostadsrätt. Hon har inte hela kontantinsatsen så jag har sagt att jag köper hennes bil för det som fattas. Banken säger att det inte går att göra så för enligt dem blir det en gåva och gåva till bostadsköp kan bara komma från föräldrar eller mor/far föräldrar. Det jag köper hennes bil för är absolut ett överpris men är det inte märkligt att banken har en åsikt om av jag gör med mina pengar? Kan också tillägga att det rör sig om ca 100 000kr så inga enorma belopp. Vet inte om det bara är just hennes bank eller om det är såhär det funkar överallt?
Sluta låta käf.. glappa.

Givetvis berättar men inte sådana detaljer till banken .
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Kan det här komma av att när systern började diskussionen med Swedbank så saknade hon pengarna till kontantinsatsen vilket ledde till att det blev en diskussion?

Min erfarenhet av banker är att ni inte lär komma ur den diskussionen utan skulle rekommendera systern avsluta diskussionen om lån med Swedbank och istället prata med andra banker. Jag har aldrig varit med om att jag behövt styrka att jag faktiskt haft de summor jag sagt jag haft på andra banker men samtidigt har jag i övrigt blivit godkänd för att få ta ett lån. Hursomhelst så kan det vara bra för systern att se till att hon har klart med kontantinsats på sina konton. Bank2 behöver inte upplysas hur systern samlat ihop sina pengar, den diskussionen har ni med Swedbank och rör penningtvättdiskussionen. Vill man vara proaktiv meddelar man Swedbank att 100k kommer komma, att det är ett lån mellan syskon och bifogar skuldbrevet som ni upprättat. Annars chansar man och hoppas att beloppet inte larmar och allt är lugnt.

Varför inte använda SBAB eller Skandia som generellt brukar anses enkla att ha att göra med?
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast de kan nog ha synpunkter på "okända pengar" när lånet skall fixas.
Är väl bara för dem att verifiera båda har ju konton i samma bank om jag uppfattat det riktigt, så pengarna är ju inte okända.
 
P
VisionW VisionW skrev:
Hej.
Min syster är intresserad av att köpa en bostadsrätt. Hon har inte hela kontantinsatsen så jag har sagt att jag köper hennes bil för det som fattas. Banken säger att det inte går att göra så för enligt dem blir det en gåva och gåva till bostadsköp kan bara komma från föräldrar eller mor/far föräldrar. Det jag köper hennes bil för är absolut ett överpris men är det inte märkligt att banken har en åsikt om av jag gör med mina pengar? Kan också tillägga att det rör sig om ca 100 000kr så inga enorma belopp. Vet inte om det bara är just hennes bank eller om det är såhär det funkar överallt?
Av eget intresse (har en privat svart lista över banker och andra företag jag aldrig kommer att göra affärer med) vilken bank rör det sig om ?
 
P Peter787 skrev:
Av eget intresse (har en privat svart lista över banker och andra företag jag aldrig kommer att göra affärer med) vilken bank rör det sig om ?
Se inlägg 7, står tydligt vad som gäller!
Sedan vet vi inte om det saknas information från ts eller om det finns någon missuppfattning.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Har din syster någon anledning till att behålla sina konton samt låna hos just den banken? Jag hade bytt bank direkt, med dina pengar på kontot, vilket dessutom skulle göra det lättare att få lån hos en annan bank. Det brukar uppskattas att man flyttar lönekonto osv samtidigt som bostadsköpet
 
  • Gilla
ErOg och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
VisionW VisionW skrev:
Hej.
Min syster är intresserad av att köpa en bostadsrätt. Hon har inte hela kontantinsatsen så jag har sagt att jag köper hennes bil för det som fattas. Banken säger att det inte går att göra så för enligt dem blir det en gåva och gåva till bostadsköp kan bara komma från föräldrar eller mor/far föräldrar. Det jag köper hennes bil för är absolut ett överpris men är det inte märkligt att banken har en åsikt om av jag gör med mina pengar? Kan också tillägga att det rör sig om ca 100 000kr så inga enorma belopp. Vet inte om det bara är just hennes bank eller om det är såhär det funkar överallt?
Byt bank!

Mina banker Handelsbanken och Banknorwegian har aldrig ifrågasatt nåt.

Om det är bara ren tur låter jag vara osagt.
Men har gjort ett par större inköp utan tjafs annat att jag fått vänta banköverföring 1-2 dagar.

Vet inte om det är annorlunda med lägenhet/husköp?

I mitt fall har det handlat om summor på 200k, 400k osv...sen läser man här på nätet vissa som fått banken undra om småsummor som är 100k eller mindre 🤔

Eh vem äger pengarna du eller banken?? 😡
Löjligt också börja bråka om penningtvätt och gåvor osv...måste man börja ljuga till banken och börja använda kontanter. Fast snart börjar väl mataffären också ifrågasatta om man betalar kontant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.