Alfredo Alfredo skrev:
Jag kan absolut ha flera BankID från olika banker. Jag har det!

Vem har pratat om "blockad"?

Ser du det som helt uteslutet att en driftstörning gör att BankID från bank-X inte fungerar medan BankID från bank-Y gör det? Det gör inte jag.
Jo är det en driftstörning så är det ju bara att vänta men det förefaller väl märkligt att du kan läsa din sjukjournal med bankX men inte med bankYs utfärdade BankID. (som exempel på icke banktjänst)

Har aldrig testat att utförda BankID från annan än min ordinarie bank.

Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Ser du det som helt uteslutet att en driftstörning gör att BankID från bank-X inte fungerar medan BankID från bank-Y gör det? Det gör inte jag.
Det skulle jag nog säga är rätt uteslutet. Verifiering av din autentisering sker mot BankID, oavsett vilken bank som agerat emellan när legitimationen skapades. Den banken är inte involverad efter det, om du inte ska logga in på deras sida.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Har aldrig testat att utförda BankID från annan än min ordinarie bank.
De banker jag använt har alla snarlika metoder på samma sätt som de har snarlika internetbanker. Naturligtvis skiljer sig "kosmetiska detaljer" men i grunden är det (naturligtvis) ungefär samma procedur.

Alfredo Alfredo skrev:
Ja, det gör jag.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
De banker jag använt har alla snarlika metoder på samma sätt som de har snarlika internetbanker. Naturligtvis skiljer sig "kosmetiska detaljer" men i grunden är det (naturligtvis) ungefär samma procedur.
Jo men precis som Fairlane påpekar är ju vad som händer om en bank blockar, det borde ju bli helt blockat då av BankID.

Fairlane Fairlane skrev:
Verifiering av din autentisering sker mot BankID, oavsett vilken bank som agerat emellan när legitimationen skapades
Och den verifieringsproccesen kan inte ha problem med vissa BankIDn men klara andra?

Men återigen. Som jag skrev: "Exakt hur mycket bättre det är kan jag inte veta men det känns bättre." För mig är det självklart att inte lägga all ägg i samma korg och det gäller även här.

Vänd på det. Om man vill ha mer än ett BankID, varför ska man ta dessa från samma ställe?

P paralun skrev:
bank blockar, det borde ju bli helt blockat då av BankID.
Då tar vi det en gång till: Jag diskuterar inte situationen att någon bank "blockar" utan framförallt driftstörningar.

Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Och den verifieringsproccesen kan inte ha problem med vissa BankIDn men klara andra?
Nej, det är ren matematik.
Alfredo Alfredo skrev:
Men återigen. Som jag skrev: "Exakt hur mycket bättre det är kan jag inte veta men det känns bättre." För mig är det självklart att inte lägga all ägg i samma korg och det gäller även här.
En känsla ska inte underskattas. Känns det bättre så kör på, men rent praktiskt gör det ingen skillnad alls.
Alfredo Alfredo skrev:
Vänd på det. Om man vill ha mer än ett BankID, varför ska man ta dessa från samma ställe?
Det är inte som att man har MasterCard och Visa. Inte ens som att man har Visa från två olika utgivare, men känns det bra så kör på.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Då tar vi det en gång till: Jag diskuterar inte situationen att någon bank "blockar" utan framförallt driftstörningar.
Jo men då är vi inne på mer oväsentligheter utanför grundfrågeställningen.

Har inte sett någon "uptime" statistik men inte är många timmar tjänsterna är nere.

Fairlane Fairlane skrev:
Nej, det är ren matematik.
Det kan inte exempelvis vara olika cert inblandade beroende på vilken bank som är "utställare"?

Ja kan du processen så i detalj att du helt kan utesluta någon form av olika flöden, en sträng någonstans som spricker av ett för lång banknamn, någon form av olika verifieringsprocesser exempelvis genom inblandning av olika cert eller andra skillnader som jag inte ens kan gissa, så ger jag mig. 😉

Min erfarenhet är dock att de som tvärsäkert uttalar sig på detta sätt om IT-system ofta får äta upp det... Har för väldigt länge slutat lyssna på de som säger sånt som "det ska omöjligt kunna påverka" och liknande... 😉

Det räcker ju med ett så "litet" fel som att en bank av misstag råkar ogiltigförklara sina kunders alla BankID för att problem, som jag undviker, ska drabba några andra. 😉

P paralun skrev:
Jo men då är vi inne på mer oväsentligheter utanför grundfrågeställningen.
Jasså? Grundfrågeställning var "men vad tycker ni ang BANK-ID och i vilket utsträckning det ska användas?"

Och då anser jag det synnerligen relevant att diskutera konsekvenser av driftstörningar och hur man eventuellt kan minska dessa.

G Granström2 skrev:
Det är statens ansvar att orda e-legitimation
Länsförsäkringar har flera fall där de stängt av bankkonton och inte heller upplyser om vad som har blivit fel.
Bankerna ska inte tillåtas vara någon domstol.
Slött av politikerna att inte rensa upp i den här bruna sörjan.
Man får dock göra lite skillnad på att stänga av konton och tillgång till banktjänster och BankID.

Även med statligt digitalt ID så skulle lagstifningen (om den inte ändras) kräva att bankerna stänger av personer som misstänks för penningtvätt från banktjänsterna.

Skillnaden skulle bli att man då inte per automatik blir avstängd från allt annat man behöver legitimera sig på nätet med.

Och man skall inte peka finger bara åt bankerna här: Staten och myndigheter har skruvat åt regleringarna erhört hårt på bankerna efter vågor av bedrägerier och penningtvätt: Bankerna måste agera vid misstankar !

Självkart vill inte bankerna förlora kunder eller pengar så dom vill ju inte stänga av kunder om dom hade haft ett val. Dom vill tjäna pengar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jasså? Grundfrågeställning var "men vad tycker ni ang BANK-ID och i vilket utsträckning det ska användas?"

Och då anser jag det synnerligen relevant att diskutera konsekvenser av driftstörningar och hur man eventuellt kan minska dessa.
Njau... up/down problematik behöver nog en ny tråd, imho.

hsd
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan inte exempelvis vara olika cert inblandade beroende på vilken bank som är "utställare"?

Ja kan du processen så i detalj att du helt kan utesluta någon form av olika flöden, en sträng någonstans som spricker av ett för lång banknamn, någon form av olika verifieringsprocesser exempelvis genom inblandning av olika cert eller andra skillnader som jag inte ens kan gissa, så ger jag mig. 😉

Min erfarenhet är dock att de som tvärsäkert uttalar sig på detta sätt om IT-system ofta får äta upp det... Har för väldigt länge slutat lyssna på de som säger sånt som "det ska omöjligt kunna påverka" och liknande... 😉

Det räcker ju med ett så "litet" fel som att en bank av misstag råkar ogiltigförklara sina kunders alla BankID för att problem, som jag undviker, ska drabba några andra. 😉
BankID är EN tjänst oavsett hur många enheter EN person använder detta på, även om man har flera banker så gäller det samma BankID

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Skillnaden skulle bli att man då inte per automatik blir avstängd från allt annat man behöver legitimera sig på nätet med.
Och det är en rätt stor skillnad.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Och man skall inte peka finger bara åt bankerna här:
Det är nog många som glömmer bort det du skriver och bara skyller på den dumma banken. Det är ju rätt lågt hängande frukter för kvällspressen.

Men någonstans barkar allt i konstig riktning när allt fler "vanliga människor" upplever det svårt att använda sina egna pengar som de vill.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.