95 642 läst · 3 130 svar
96k läst
3,1k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Jo är det en driftstörning så är det ju bara att vänta men det förefaller väl märkligt att du kan läsa din sjukjournal med bankX men inte med bankYs utfärdade BankID. (som exempel på icke banktjänst)Alfredo skrev:
Har aldrig testat att utförda BankID från annan än min ordinarie bank.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 312 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 312 inlägg
Det skulle jag nog säga är rätt uteslutet. Verifiering av din autentisering sker mot BankID, oavsett vilken bank som agerat emellan när legitimationen skapades. Den banken är inte involverad efter det, om du inte ska logga in på deras sida.Alfredo skrev:
Jo men precis som Fairlane påpekar är ju vad som händer om en bank blockar, det borde ju bli helt blockat då av BankID.Alfredo skrev:
Och den verifieringsproccesen kan inte ha problem med vissa BankIDn men klara andra?Fairlane skrev:
Men återigen. Som jag skrev: "Exakt hur mycket bättre det är kan jag inte veta men det känns bättre." För mig är det självklart att inte lägga all ägg i samma korg och det gäller även här.
Vänd på det. Om man vill ha mer än ett BankID, varför ska man ta dessa från samma ställe?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 312 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 312 inlägg
Nej, det är ren matematik.Alfredo skrev:
En känsla ska inte underskattas. Känns det bättre så kör på, men rent praktiskt gör det ingen skillnad alls.Alfredo skrev:
Det är inte som att man har MasterCard och Visa. Inte ens som att man har Visa från två olika utgivare, men känns det bra så kör på.Alfredo skrev:
Det kan inte exempelvis vara olika cert inblandade beroende på vilken bank som är "utställare"?Fairlane skrev:
Ja kan du processen så i detalj att du helt kan utesluta någon form av olika flöden, en sträng någonstans som spricker av ett för lång banknamn, någon form av olika verifieringsprocesser exempelvis genom inblandning av olika cert eller andra skillnader som jag inte ens kan gissa, så ger jag mig. 😉
Min erfarenhet är dock att de som tvärsäkert uttalar sig på detta sätt om IT-system ofta får äta upp det... Har för väldigt länge slutat lyssna på de som säger sånt som "det ska omöjligt kunna påverka" och liknande... 😉
Det räcker ju med ett så "litet" fel som att en bank av misstag råkar ogiltigförklara sina kunders alla BankID för att problem, som jag undviker, ska drabba några andra. 😉
Jasså? Grundfrågeställning var "men vad tycker ni ang BANK-ID och i vilket utsträckning det ska användas?"P paralun skrev:
Och då anser jag det synnerligen relevant att diskutera konsekvenser av driftstörningar och hur man eventuellt kan minska dessa.
Medlem
· Stockholm
· 7 363 inlägg
Man får dock göra lite skillnad på att stänga av konton och tillgång till banktjänster och BankID.G Granström2 skrev:
Även med statligt digitalt ID så skulle lagstifningen (om den inte ändras) kräva att bankerna stänger av personer som misstänks för penningtvätt från banktjänsterna.
Skillnaden skulle bli att man då inte per automatik blir avstängd från allt annat man behöver legitimera sig på nätet med.
Och man skall inte peka finger bara åt bankerna här: Staten och myndigheter har skruvat åt regleringarna erhört hårt på bankerna efter vågor av bedrägerier och penningtvätt: Bankerna måste agera vid misstankar !
Självkart vill inte bankerna förlora kunder eller pengar så dom vill ju inte stänga av kunder om dom hade haft ett val. Dom vill tjäna pengar.
Njau... up/down problematik behöver nog en ny tråd, imho.Alfredo skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 437 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 437 inlägg
BankID är EN tjänst oavsett hur många enheter EN person använder detta på, även om man har flera banker så gäller det samma BankIDAlfredo skrev:Det kan inte exempelvis vara olika cert inblandade beroende på vilken bank som är "utställare"?
Ja kan du processen så i detalj att du helt kan utesluta någon form av olika flöden, en sträng någonstans som spricker av ett för lång banknamn, någon form av olika verifieringsprocesser exempelvis genom inblandning av olika cert eller andra skillnader som jag inte ens kan gissa, så ger jag mig. 😉
Min erfarenhet är dock att de som tvärsäkert uttalar sig på detta sätt om IT-system ofta får äta upp det... Har för väldigt länge slutat lyssna på de som säger sånt som "det ska omöjligt kunna påverka" och liknande... 😉
Det räcker ju med ett så "litet" fel som att en bank av misstag råkar ogiltigförklara sina kunders alla BankID för att problem, som jag undviker, ska drabba några andra. 😉
Och det är en rätt stor skillnad.klaskarlsson skrev:
Det är nog många som glömmer bort det du skriver och bara skyller på den dumma banken. Det är ju rätt lågt hängande frukter för kvällspressen.klaskarlsson skrev:
Men någonstans barkar allt i konstig riktning när allt fler "vanliga människor" upplever det svårt att använda sina egna pengar som de vill.