93 174 läst · 3 129 svar
93k läst
3,1k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 157 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 157 inlägg
Jag tycker personligen det är bättre om jag signerar något i arbetet med ett organisationscertifikat än med ett personligt, men varför skulle det bli rättsosäkert?G Grannens Häck skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 157 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 157 inlägg
Frågan om man kan ha flera BankID på en enhet beror på vilken sorts BankID man menar.
BankID på fil går bra, BankID på kort går inte.
Mobilt BankID går men man får trixa lite, antingen flera profiler på telefonen eller installation av en äldre version. Det gäller Android. Hur det är på IOS vet jag inte.
BankID på fil går bra, BankID på kort går inte.
Mobilt BankID går men man får trixa lite, antingen flera profiler på telefonen eller installation av en äldre version. Det gäller Android. Hur det är på IOS vet jag inte.
Jag förstår inte frågan. Signering är att autentisera en transaktion.A A-Man_08 skrev:
Knappast bättre för banken. Det är enklare ("bättre") att bara behöva spärra en grej än flera.A A-Man_08 skrev:
Ja, det är dålig UX att samma app används för både legitimering och signering. Jag tror att ganska många bankidanvändare inte har koll på skillnaden.A A-Man_08 skrev:
Tvåfaktorssignering menar du väl, om det handlar om att godkänna något?A A-Man_08 skrev:
Rättsosäkert kanske inte är rätt ord men "jobbigt" om man förutom allt annat strul exempelvis inte kommer in på, eller kan sköta, jobbet på grund av att BankID av någon anledning inte kan användas.Fairlane skrev:
Sen kan man ha (ideologiska kanske) åsikter om det är rimligt att en arbetsgivare ska kunna kräva att man skaffar/använder ett privat BankID i tjänsten. För några år sedan hade jag nog reagerat med taggarna utåt. Idag skulle jag inte bry mig. Imorgon kanske det är självklart.
Om det är lyckat är dock inte självklart...
Det beror på. Finansiell ID-Teknik BID AB kan väl inte spärra ett Freja eid?G Grannens Häck skrev:
Freja är sämre när man ska göra bankärenden eftersom inte så värst många banker verkar acceptera legitimering och signering med Freja eid.
Jag har bara hittat en bank som gör det efter ganska kort googling. Svea Bank heter banken, och jag har ingen aning om det är en kundvänlig bank.
G
Grannens Häck
Medlem
· Från storstan
· 607 inlägg
Grannens Häck
Medlem
- Från storstan
- 607 inlägg
Det är inget fel med det ordet. Googla rättssäkerhet så kan du se att det passar in väldigt väl.Alfredo skrev:Rättsosäkert kanske inte är rätt ord men "jobbigt" om man förutom allt annat strul exempelvis inte kommer in på, eller kan sköta, jobbet på grund av att BankID av någon anledning inte kan användas.
Sen kan man ha (ideologiska kanske) åsikter om det är rimligt att en arbetsgivare ska kunna kräva att man skaffar/använder ett privat BankID i tjänsten. För några år sedan hade jag nog reagerat med taggarna utåt. Idag skulle jag inte bry mig. Imorgon kanske det är självklart.
Om det är lyckat är dock inte självklart...
Hur fungerar bankid på fil? Kan man ha det på en telefon?Fairlane skrev:
Det borde gå bra att ha flera instanser av en telefonemulator installerad på sin dator och ett mobilt bankid på varje instans.Fairlane skrev: