P paralun skrev:
Nej det är inte beslutat, du ser stegen i länken.

Det blev två remissrundor, främst beroende på EU-oklarheter, sen ska en lagrådsremiss göras, efter det kan riksdagen besluta.

[länk]
Och under tiden blir ett privatföretags lösning rikstäckande standard utan någon "prövning"😆

• Gilla
norrbottenssnickaren
  • Laddar…
Fairlane
A Alexn72 skrev:
Och under tiden blir ett privatföretags lösning rikstäckande standard utan någon "prövning"😆
Fast ska man vara krass så är det på beställning av staten som BankID utvecklades. På den tiden var det också vanligt att man löste fysisk legitimation via banken.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej det är inte beslutat, du ser stegen i länken.

Det blev två remissrundor, främst beroende på EU-oklarheter, sen ska en lagrådsremiss göras, efter det kan riksdagen besluta.

[länk]
japp, fel av mig, kände att det ordet var lite förmycket "beslutat". Där är vi inte ännu.

MathiasS MathiasS skrev:
japp, fel av mig, kände att det ordet var lite förmycket "beslutat". Där är vi inte ännu.
Nej men blir intressant att se vad det blir.

Man kan se remisserna om man klickar sig vidare via "Remisser 2st"

Remissöversikt med två remisser: "SOU 2023:61" om statlig e-legitimation och "SOU 2024:45" om EU:s förordning för elektronisk identifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen ska då öven lagrådet säga sitt innan det blir en proposition och omröstning i Riksdagen.

Jag skulel nog hävda att det största problemet med BankID (eller Freja osv) är att det inte är reglerat.
BankID samägs av storbankerna, så Swedbank äger inte det ensamt. Dock står dom som utfärdare.

Problemet är ju att man numer blir utspärrad inte bara från den banken, eller andra banker, utan från massa andra tjänster som kanske inte har alternativ till BankID( även om många faktiskt har det också)

Ett statligt reglerat (om än inte ägt) digitalt ID vore mycket bättre - med tydliga regler om spärrande osv. Och det borde vara mer eller mindre omöjligt att spärra så man inte kan få ut något nytt (är som att inte ge ut ett nytt ID kort bara för att någon har använt ett tidigare som falskleg), även om det förstås i vissa fall kan krävas en del kontroller för att få ut ett nytt om det använts bedrägligt.

Men det skulel kunna vara Freja och/eller BankID som ÄR denna legitimation, bara mer reglerat.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det är statens ansvar att orda e-legitimation
Länsförsäkringar har flera fall där de stängt av bankkonton och inte heller upplyser om vad som har blivit fel.
Bankerna ska inte tillåtas vara någon domstol.
Slött av politikerna att inte rensa upp i den här bruna sörjan.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Det är statens ansvar att orda e-legitimation
Länsförsäkringar har flera fall där de stängt av bankkonton och inte heller upplyser om vad som har blivit fel.
Bankerna ska inte tillåtas vara någon domstol.
Slött av politikerna att inte rensa upp i den här bruna sörjan.
Nu vet jag inte vilken "brun sörja" du avser?

Det är alltså sittande regering som drar ärendet med en statlig e-legitimation!

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2023/10/sou-202361/

Redigerat:
hsd
D Daniel 109 skrev:
Varför ska man blockera någons möjlighet att identifiera sig för att denne har gjort något dumt? Är det rimligt?

Nu har det ju inte ens prövats om det är fallet.
Nej det är inte rimligt, det rimliga vore att banken som misstror/misstänker penningtvätt spärrar kontot och lämnar över till myndighet , polis åklagare direkt ( utan att passera gå ) ,som tar ställning till spärren, givetvis skall hänsyn tagas till normala utgifter och inkomster
Som det nu är räcker det väl att banktjänsteman surnar på en bankkund 😠🤬👿

• Gilla
nissebrun och 2 till
  • Laddar…
hsd
BankID har spårat ur, det borde enbart vara för bankärenden
Övriga digitala legitimatieringar borde ske på annat sätt, då skulle bedrägerier vara betydligt svårare att utföra

• Gilla
b8q
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
så bör man egentligen alltid ha en telefon extra med ett BankID...
För mig duger inte detta utan jag har BankID från flera olika utställare. Exakt hur mycket bättre det är kan jag inte veta men det känns bättre. Lite som att man (givetvis?) har kort från olika kortutgivare.

Fairlane
hsd hsd skrev:
BankID har spårat ur, det borde enbart vara för bankärenden
Övriga digitala legitimatieringar borde ske på annat sätt, då skulle bedrägerier vara betydligt svårare att utföra
Jag håller inte helt med. Förr gav bankerna ut vanliga legitimationer. De kunde användas till mer bankärenden och det var av samma anledning som BankID togs fram (samt Nordeas och SEB/Telia), på begäran från staten. Jag tycker en legitimation tappar rejält i värde när den inte fungerar överallt. Ungefär som när BankID var rätt nytt. Man kunde använda det till deklarationen och inte mycket mer. Man fick hämta ut ett nytt BankID varje år när man skulle deklarera eftersom man inte kom ihåg PIN-koden.

Det är inte perfekt, men att begränsa det till bara bankärenden skulle förstöra rätt mycket enligt mig. En stor del av bedrägerier är ju också bankärenden. "Banken" ringer en person och säger att det pågår konstig aktivitet på kundens konto. Kunden måste autentisera sig och sen signera lite överföringar, för att banken ska kunna stoppa detta...

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För mig duger inte detta utan jag har BankID från flera olika utställare. Exakt hur mycket bättre det är kan jag inte veta men det känns bättre. Lite som att man (givetvis?) har kort från olika kortutgivare.
Bankid är ett företag.

D Daniel 109 skrev:
Bankid är ett företag.
Ja, men vad menar du med det?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Att du inte kan ha flera utställare. Blir du blockerad så blir du.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att du inte kan ha flera utställare.
Jag kan absolut ha flera BankID från olika banker. Jag har det!

D Daniel 109 skrev:
Blir du blockerad så blir du.
Vem har pratat om "blockad"?

Ser du det som helt uteslutet att en driftstörning gör att BankID från bank-X inte fungerar medan BankID från bank-Y gör det? Det gör inte jag.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.