P pmd skrev:
Jag kunde nog föreställa mig några sätt att gynna bankid-ägarna och missgynna andra, men jag är nyfiken på om det görs, och i så fall hur?

Vad var kostnaderna för andra kunder?
Jag tror inte att det görs idag, det känns alldeles för riskfyllt med tanke på hur brett accepterat det har blivit. Låter som ett säkert sätt att förlora i en konkurrensförhandling.

Oavsett vad kostnaden var för de som äger BankID är det ju att betala till sig själv, så det är både en kostnad men också en intäkt. Tänker jag.

Lägg märke till: Detta var länge sedan, modellen ser helt annorlunda ut idag.

P pmd skrev:
En Swischtransaktion genomförs omedelbart, så vitt jag vet. Sen har förstås skummisen flera kompanjoner så att pengarna flyttas i flera steg. Har du aldrig sett en actionfilm? :)
Verkligheten har andra rutiner än actionfilmer.
(Och notera att det är rätt stor juridisk skillnad när någon "frivilligt" har swishat iväg sina pengar till en bedragare och när någon bevisbart gjort det under hot om våld)

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
P
AndersPS AndersPS skrev:
Oavsett vad kostnaden var för de som äger BankID är det ju att betala till sig själv, så det är både en kostnad men också en intäkt.
Det beror på om priset är ett självkostnadspris eller ett pris som genererar vinst.
Verksamheten kostar pengar oavsett vem som använder den.

P
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Verkligheten har andra rutiner än actionfilmer.
Nä, kan det vara så? 😎
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
(Och notera att det är rätt stor juridisk skillnad när någon "frivilligt" har swishat iväg sina pengar till en bedragare och när någon bevisbart gjort det under hot om våld)
Den skillnaden är väl mindre viktig för pengarnas rättmätiga ägare när väl pengarna har "försvunnit"?

Nej, jag vet inte hur en snabb, lång och svårspårad överföringskedja skulle se ut, men jag är inte expert på bankbedrägerier. Om jag vore det skulle jag förstås skriva samma sak …

P pmd skrev:
Det beror på om priset är ett självkostnadspris eller ett pris som genererar vinst.
Verksamheten kostar pengar oavsett vem som använder den.
Självklart, FrejaID tog samtidigt några ören för en identifiering och om jag minns rätt samma kostnad för signering. Dessutom en gräns på max x antal debiteringar per användare och dygn. Det är som sagt längesedan men om jag minns rätt var x lägre än en identifiering med BankID.

Självklart kan FrejaID ha gjort ett strategiskt affärsbeslut att gå med förlust för att slå sig in på marknaden. Det är till och med sannolikt. Så det är svårt att säga utan mer kunskap från insidan.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
AndersPS AndersPS skrev:
Jag har hört talas om exempel där aktörer inte har släppts in för att få använda BankID, men om det är verkliga fall eller bara struntprat har jag inga belägg för. Men tidigt i produktens historia skulle jag mycket väl kunna tänka mig att det varit så.

Men man kan ju tydligt säga att när jag kring 2014 (!) tittade på att implementera BankID för en kund, så var kostnaden en bra bit över 1 krona för att logga in och flera kronor för att signera. Det kan man väl säga är ett sätt att missgynna konkurrenter, om det blir en stor prisskillnad.
Ja precis, det handlar om prissättningen, att den konstrueras så att det blir ett hinder för nya mindre aktörer som ska konkurrera med ägarna till BankID inom ett visst segment.

Man har försökt få BankID längre bort från ägarna för att blidka granskarna men grundproblemet kvarstår, att man bedriver verksamhet på konkurrentens nåder.

Det finns alternativ men kunderna är väldigt vana vid BankID och har förmodligen störst förtroende för detta också.

D djac skrev:
Det finns alternativ men kunderna är väldigt vana vid BankID och har förmodligen störst förtroende för detta också.
Vilket är ironiskt eftersom FrejaID är (har varit i vart fall) säkrare…

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Vilket är ironiskt eftersom FrejaID är (har varit i vart fall) säkrare…
Men vanligt, det som vi konsumenter tycker är bra och använder/köper blir marknadsledande.
Sedan att det grävs i hypotetiska problem i tråden är inte relevant för användande av BankID.😉

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Men vanligt, det som vi konsumenter tycker är bra och använder/köper blir marknadsledande.
Sedan att det grävs i hypotetiska problem i tråden är inte relevant för användande av BankID.😉
Ja men precis, och i denna tråden ropar ju några efter "säkrare" men jag skulle ändå vilja påstå att givet hur hela kedjan ser ut så är BankID inte den svaga länken och att göra det ännu säkrare, och oundvikligen knöligare, skulle inte ge någon reel effekt.

Sen gillar jag också FrejaID :)

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Lite statistik från BankID som bekräftar det också.
Under 2023 användes BankID hela 7,1 miljarder gånger. Det inkluderar både identifieringar och underskrifter.
2023: 7,1 miljarder
2022: 6,7 miljarder
2021: 6,3 miljarder
2020: 5,1 miljarder
2019: 4,1 miljarder

De allra flesta svenskar har och använder BankID, och fler tillkommer varje år. Under 2023 nådde vi 8,5 miljoner unika användare.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Eller det som är först ute blir mest använt i början (av naturliga skäl) och blir då marknadsledande.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Eller det som är först ute blir mest använt i början (av naturliga skäl) och blir då marknadsledande.
Japp, se bara på MySpace och BetaMax!

• Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
P
Vad är det för nåt? 😎

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Jag har för mig att det fanns en "tjänst" där man kunde lista de (aktiva) BankID som man har men hittar den inte nu. Någon som vet?

Alfredo Alfredo skrev:
Jag har för mig att det fanns en "tjänst" där man kunde lista de (aktiva) BankID som man har men hittar den inte nu. Någon som vet?
Gå in på din internetbank, välj alternativet "Spärra BankID" så får du upp en lista på alla dina BankID oavsett utfärdare.
(BankIDt spärras inte förrens du trycker "spärra" på ett individuellt BankID).

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.