D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är inte detta sedelärande?
Man införde ordentligt vittgående frihetsbegränsningar och inskränkningar i personlig integritet.

Men inte backades några åtgärder sen.
Utan staten tar alltid alla chanser den får att utöka kontrollen över medborgarna, det finns aldrig på kartan att minska övervakning och registrering.
Jag vill inte gå så långt som att säga att alla stater alltid gör det, då hade vi varit långt förbi där Kina är idag, med tanke på alla resurser och möjligheter som är tillgängliga idag. USA har tex tagit bort litteraturregistreringen,

Men inom vissa politiska strömningar är det nära till hands och kommer regelmässigt vid verklig eller upplevd osäkerhet, därför vissa målar upp osanna och skrämmande bilder av vår vardag, det ökar acceptansen för ytterligare kontroll och inskränkning.

Men det är absolut sedelärande, man ska ha högsta vaksamhet vid lägen som kan ge de styrande dessa möjligheter. Ett bra exempel är omstöpningen av skolsystemet i New Orleans i samband med Katrina, medan folk bokstavligen kämpade för sina liv så drev man snabbt igenom en skolförändring som sannolikt inte gått att genomdriva annars.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
S sebastiannielsen skrev:
Rutinerna skiljer dock mellan olika banker, ibland får du lov att följa med in i rummet, ibland inte.
De senaste månaderna har jag varit med när mobilt bankid har installerats på en telefon på ett bankkontor. I det första fallet gjordes i "kassan" (eller vad det kallas numera). I den andra gjordes det i ett separat rum, förmodligen eftesom det var lång kö till kassorna och banken ville bli klar med köerna innan stängningsdags. I det fallet följde vi med in i rummet.

Vilka banker vill hantera en kunds telefon utan kundens närvaro?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
P pmd skrev:
Vilka banker vill hantera en kunds telefon utan kundens närvaro?
De som inte vill ha några kunder gissar jag... 😉
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 3 till
  • Laddar…
P
S sebastiannielsen skrev:
Har du däremot nationellt ID eller Pass, så ger dem dig hellre en engångskod i kuvert eller en dosa, för då kan BankIDt inte aktiveras i någon annans telefon (med mindre än att du skickar ditt ID eller pass med post till bedragaren, och det fattar ju vem som helst att det är långt över gränsen)

Då laddar du ner BankID själv hemma i lugn och ro, och aktiverar med ditt Nationella ID eller Pass.
Det är en flergångskod. Nordea kallar den för "personlig kod".
Man ska inte behöva besöka ett bankkontor för att installera nästa mobila bankid. Jag har förvisso bara provat en gång att generera ett mobilt bankid. Det blir spännande att se vad som händer nästa gång. :)
 
P
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Sedan stänger man helt enkelt av legitimationen direkt efteråt, när polisen säkrat situationen.
(Eller för tillbaka pengarna etc.)
När polisen anländer har skummisens kompanjon redan swischat iväg pengarna. :)
 
P pmd skrev:
När polisen anländer har skummisens kompanjon redan swischat iväg pengarna. :)
Tja, det är ju inte värre än att hantera än om någon kommer in och rånar banken genom att be dem göra en överföring till ett konto...
Det finns rutiner för att hantera detta hypotetiska scenario.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är en flergångskod. Nordea kallar den för "personlig kod".
Vet att Nordea har så man kan aktivera BankID online, men då krävs Personlig kod + Engångskod, skickas hem i folkbokföringsadress, och nationellt ID/Pass.

Misstänker att du fick ETT kuvert innehållande båda, så du kan beställa en ny engångskod nästa gång.

Om du ska förnya BankID så använder du ditt gamla BankID. De har en process där man kan radera sitt gamla BankID mitt i processen.
 
P
AndersPS AndersPS skrev:
Hur hanterar du enäggstvillingar? 😂
Man tittar på deras fingeravtryck.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
P
D djac skrev:
[Bankid] ägs av storbankerna och det gör att deras verksamhet gynnas och konkurrens missgynnas.
På vilket sätt?
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
De används av statliga myndigheter och det var väl det som det handlade om?
Varken SAS eller SJ används av statliga myndigheter för juridiska ändamål (annat än resor till och från ställen där myndighetsärenden kanske avhandlas).

Men visst skulle staten kunna låta andra viktiga samhällsfunktioner som t.ex. domstolar och skatteuppbörd skötas av kommersiella bolag.
 
P pmd skrev:
På vilket sätt?
Jag har hört talas om exempel där aktörer inte har släppts in för att få använda BankID, men om det är verkliga fall eller bara struntprat har jag inga belägg för. Men tidigt i produktens historia skulle jag mycket väl kunna tänka mig att det varit så.

Men man kan ju tydligt säga att när jag kring 2014 (!) tittade på att implementera BankID för en kund, så var kostnaden en bra bit över 1 krona för att logga in och flera kronor för att signera. Det kan man väl säga är ett sätt att missgynna konkurrenter, om det blir en stor prisskillnad.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Ett förfalskat körkort är väl ett förfalskat körkort även vid ett personligt besök på banken?
Jag vet nog inte riktigt vad jag trodde att jag svarade på … 🙃
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
P
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tja, det är ju inte värre än att hantera än om någon kommer in och rånar banken genom att be dem göra en överföring till ett konto...
Det finns rutiner för att hantera detta hypotetiska scenario.
En Swischtransaktion genomförs omedelbart, så vitt jag vet. Sen har förstås skummisen flera kompanjoner så att pengarna flyttas i flera steg. Har du aldrig sett en actionfilm? :)
 
P
S sebastiannielsen skrev:
Vet att Nordea har så man kan aktivera BankID online, men då krävs Personlig kod + Engångskod, skickas hem i folkbokföringsadress, och nationellt ID/Pass.

Misstänker att du fick ETT kuvert innehållande båda, så du kan beställa en ny engångskod nästa gång.
Nej, den personliga koden skickades med SMS. Det enda som krävdes för att installera ett mobilt bankid var den koden, en telefon och ett nationellt idkort. (Och en dator, förstås).
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P
AndersPS AndersPS skrev:
Jag har hört talas om exempel där aktörer inte har släppts in för att få använda BankID, men om det är verkliga fall eller bara struntprat har jag inga belägg för. Men tidigt i produktens historia skulle jag mycket väl kunna tänka mig att det varit så.
Jag kunde nog föreställa mig några sätt att gynna bankid-ägarna och missgynna andra, men jag är nyfiken på om det görs, och i så fall hur?
AndersPS AndersPS skrev:
Men man kan ju tydligt säga att när jag kring 2014 (!) tittade på att implementera BankID för en kund, så var kostnaden en bra bit över 1 krona för att logga in och flera kronor för att signera. Det kan man väl säga är ett sätt att missgynna konkurrenter, om det blir en stor prisskillnad.
Vad var kostnaderna för andra kunder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.