91 934 läst · 369 svar
92k läst
369 svar
Bahnhof 10Gbit/s, hur löser man routingen
Man kan ju dock stoppa in en managerad 10G switch och därmed få ut 5g i alla fall (hälften utåt och hälften inåt) genom att VLAN-tagga LAN och/eller Wan (och ta bort VLAN I switchen).
Link aggregation skulle ju kunna förbättra läget lite här? I alla fall när det gäller infrastruktur och kabeldragning, men däremot kommer ju fortfarande varje individuell session att vara begränsad till 1Gbit/s.arneri68 skrev:
Jag tänker 10gbps in till Routern via SFP+ som WAN-port. Sen 4 gigabit-portar tillbaka konfigurerade som en LAG till en switch med 5Gbps eller 10Gbps portar som kan nyttjas för att sprida ut backbone till ett gäng access-switchar där utrustningen finns...
Det här bygger dock på att CPU är så pass biffig att den klara av att skyffla mer än 1Gbit/s i throughput.
Edit: Kollade upp om X10 var kapable till link aggregation och den stödjer både LACP och statisk link aggregation.
Redigerat:
Tror det er max 2 portar, eller?magebarf skrev:Link aggregation skulle ju kunna förbättra läget lite här? I alla fall när det gäller infrastruktur och kabeldragning, men däremot kommer ju fortfarande varje individuell session att vara begränsad till 1Gbit/s.
Jag tänker 10gbps in till Routern via SFP+ som WAN-port. Sen 4 gigabit-portar tillbaka konfigurerade som en LAG till en switch med 5Gbps eller 10Gbps portar som kan nyttjas för att sprida ut backbone till ett gäng access-switchar där utrustningen finns...
Det här bygger dock på att CPU är så pass biffig att den klara av att skyffla mer än 1Gbit/s i throughput.
Edit: Kollade upp om X10 var kapable till link aggregation och den stödjer både LACP och statisk link aggregation.
https://kb.netgear.com/000037841/Ho...awk-X10-router-and-my-GS808E-Nighthawk-switch
...ja precis, och dessa skulle utan större problem kunna uppgradera till 10Gbit-switchar vid behov. Det som är imponerande (eller vad man nu ska säga) med Bahnhofs 10 Gbit/s-utspel är inte hastigheten i sig (jag skulle tom tro att konkurrenterna har bättre förutsättningar på den fronten) utan det pris som de väljer att sälja den för.A AndersS skrev:
Någon nämnde PON/GPON, förekommer det i Sverige?
Råkade se denna tråd nu (bättre sent än aldrig)
Bahnhof installerar egna switchar i telestationerna. Detta är ingen gemensam utrustning som är lika för alla! Vi har valt att installera 10 Gbit/s switchar överallt (i praktiken mer faktiskt - oftast även 40 Gbit/s switchar). Vi angör telstationerna med vårt eget våglängdsnät och villafibertjänsten 10 Gbit/s erbjuds i dagsläget främst i storstäderna. Det är således inte ett skvatt av delad tjänst med koaxkramarna eller andra bolag. Vi erbjuder för övrigt exakt samma tjänst till bostadsrättsföreningar men då till ännu lägre pris, eftersom det då är fler i samma huskropp som kan bära installationskostnaden. Mvh, Jon Karlung, VD Bahnhof AB
Bahnhof installerar egna switchar i telestationerna. Detta är ingen gemensam utrustning som är lika för alla! Vi har valt att installera 10 Gbit/s switchar överallt (i praktiken mer faktiskt - oftast även 40 Gbit/s switchar). Vi angör telstationerna med vårt eget våglängdsnät och villafibertjänsten 10 Gbit/s erbjuds i dagsläget främst i storstäderna. Det är således inte ett skvatt av delad tjänst med koaxkramarna eller andra bolag. Vi erbjuder för övrigt exakt samma tjänst till bostadsrättsföreningar men då till ännu lägre pris, eftersom det då är fler i samma huskropp som kan bära installationskostnaden. Mvh, Jon Karlung, VD Bahnhof AB
Tackar för inblicken!K Karbo skrev:Råkade se denna tråd nu (bättre sent än aldrig)
Ja, det låter ju som enklaste och smartaste approachen så länge det inte är platsbrist eller andra förhållningsregler man måste ta i åtanke. Mindre administration för stationsägaren och bättre kontroll för operatörerna själva genom att få ha full kontroll över vad för utrustning och hur den används, utan att behöva oroa sig för delade resurser!
Kostnaden för nätet blir väl lite saftigare, men kvaliteten måste ju höjas markant.
Antiklimax och antiklimax, det skulle ju innebära att tråden så att säga är slut.
Det är väl snarare så att det bara är mer förväntan som byggs upp
Redan tidigt i tråden skrevs det ju om problemen att hitta en router som klarar att skyffla 10 Gbit/s.
Det är väl snarare så att det bara är mer förväntan som byggs upp
Redan tidigt i tråden skrevs det ju om problemen att hitta en router som klarar att skyffla 10 Gbit/s.
Precis som @Nerre skriver så handlar ju hela tråden om hur man får mesta möjliga av sin 10gbps-anslutning, då det inte riktigt finns utrustning helt riktad till konsumenter för ändamålet.arneri68 skrev:
Sen kan det väl mycket väl vändas på det och hoppa över hela premissen för tråden, själva routingen, bara för att testa hur mycket fart man kan få om man ansluter en enstaka dator som har ett 10GbE-interface, vilket förmodligen blir mitt första steg för att prova hur mycket linan bär. Problemet som behöver lösas för att kunna genomföra detta är däremot att ha någon form av nod i nätet man kan se till att köra tester mot, och här är jag osäker på om Bahnhof själva har någon sådan uppe eller ej.
Jag kan dock redan på förhand konstatera att de hastigheter jag uppnår just nu är långt från några 10gbps. De är knappt på 1gbps, vilket jag redan tidigare har testat av att min nuvarander router klarar av att nå upp till. Var flaskhalsen sitter är jag dock osäker på, om det är på sträckan mellan centrala delarna av Bahnhofs nät ut mot mig som slutkund, eller i peeringen in mot Bahnhof.
Just nu menar jag tester som går mot en testnod externt utanför Bahnhof, exempelvis bredbandskollen.se, speedtest.net eller fast.com (just fast.com går dock inte nödvändigtvis går utanför ISPns nät om Netflix har en server hostad hos dem).A AndersS skrev:
Som jag skrev lite tidigare i posten så vet jag i dagsläget inte om några tester som går att göra mot någon nod inne i Bahnhofs nät, så kan inte riktigt pinpointa var flaskhalsarna sitter.
Vad jag kan se är att speedtest.net ger mig allt från 100 till 450 Mbit/s hastighet nedströms just nu, och 800-900 uppströms, medan samma tester i slutet av Maj gav mig 700-900 Mbit/s nedströms med samma utrustning. Däremot så är ju Bahnhofs interna routing definitivt annorlunda, då jag numera defaultar till Kista istället för Varberg, och speedtest.net numera rapporterar ~400km till servern i Varberg, där den förut rapporterade ~100km (och Kista just nu rapporteras som <50km).
Bredbandskollen sitter i en knytpunkt (IX) och dit borde Bahnhoff ha bra bandbredd. Vet dock inte hur pass bra Bredbandskollen fungerar i högre bandbredder.
Speedtest använder sig av noder som är spridda globalt och det går att få en uppfattning om internetkapacitet till/från vissa destinationer. I detta fall kan flera olika ISPer vara involverade.
Jag tror att Bahnhof ändrar routingen ofta pga nät och avtalsförändringar.
Speedtest använder sig av noder som är spridda globalt och det går att få en uppfattning om internetkapacitet till/från vissa destinationer. I detta fall kan flera olika ISPer vara involverade.
Bra info, har inte ens reflekterat på var Bredbandskollen kan tänkas ha sina servrar placerade. Bredbandskollen har generellt sett varit mycket lägre hastighet på än speedtest.net, men där är det ju inte helt klart vilka av noderna som kan tänkas ligga i eller nära Bahnhofs nät.arneri68 skrev:Bredbandskollen sitter i en knytpunkt (IX) och dit borde Bahnhoff ha bra bandbredd. Vet dock inte hur pass bra Bredbandskollen fungerar i högre bandbredder.