Kan ju vara så att man justerar IP-nätet med ny utrustning/förbindelser i takt med att man inför 10Gbit/s-stöd.

A AndersS skrev:
Kan ju vara så att man justerar IP-nätet med ny utrustning/förbindelser i takt med att man inför 10Gbit/s-stöd.
Japp. Och sen är väl lite frågan också hur mycket finns/när slutar Skanovas utrustning i kedjan. Min förståelse är att det var Skanova som behövde lyfta utrustningen ute i stationen. I mina ögon känns det inte omöjligt, men tämligen kostsamt att varje operatör skulle ha varsin switch redan så långt ut i nätet. Jag tror ju att det på den nivån är gemensamma switchar med olika VLAN, eller mer komplexa hanteringsmetoder, som sedan går ihop nåt steg längre in.

Även om det är Skanovas utrustning så säger det dock inte att varje operatör har någon form av virtualiserad nod/gateway vid det lagret.

Det finns många lager i det hela, och om man inte är på insidan så får man nog aldrig riktig insikt i hur infrastrukturen och accessnäten är uppbygda. Det är kul att teoretisera för att se hur ens egna observationer matchar sin modell däremot. :)

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Notera att många accessoperatörer bygger om sina nät till GPON eller numera 10GPON för att minska underhållskostnaderna för nätet. Har man en sådan lösning så lär inte 10G vara aktuellt förrän nätet är uppe på 100G.

PON (passive optical network) är av störst intresse för fiberoperatörerna på landsbygden, vilket än en gång kommer att innebära att man får skillnad på möjligheterna till höga hastigheter mellan landsbygd och stad, men denna gång inte baserat på ledningarnas längd, utan beroende på att det kostar att ha aktiv utrustning stående i skåp på landsbygden. Exempel på vad som är problematiskt är kylning på sommaren, uppvärmning på vintern och elanslutningar. Här erbjuder PON med sina passiva switchar en enorm fördel för operatörerna.

Den har stöd för OpenWRT/LeDe, vilket innebär att den är baserad på Linux (som de flesta brandväggar/routrar). Med det som grund så får du nog bilda dig en egen uppfattning.

Men...
...min erfarenhet av dessa produkter är att för att ha en god säkerhet så bör man lägga till ett OS med öppen källkod (OpenWRT/LeDe) och uppdatera ofta. Tillverkarens egen Linux-klon är ofta inte mycket att förlita sig på.

Edit: Men det lär ändå vara bättre än Tilgins brandvägg som med stor sannolikhet tillhör de sämre när det gäller uppdateringar.

Z zdmh100 skrev:
I skrivande stund är det väl endast Netgear Nighthawk x10 som stöder 10GbE?
[länk]

Kan man lita på brandmuren i den, om man tar bort Bahnhof's Tilgin 2501/2511?

Jag är lite så att jag fortfarande avvaktar vad Bahnhof evt. kommer med mtp. router.
Jag gick på samma nit när jag läste specarna för den där snabbt också.
Problemet med Nighthawk X10 är att det inte är WAN-porten, utan en av LAN-portarna, som är 10GbE via SFP+.

Tanken är att nyttja 10GbE-porten för sin NAS, så övriga enheter som sitter på routern, eller är trådlöst anslutna, ska kunna föra över saker med högre hastighet.

WAN-porten är tyvärr fortfarande 1gbit/s.

Jag har inte sett något datablad på den, så vet inte om SFP+-porten sitter på ett separat chip, eller om den och övriga LAN-portar sitter på ett kombinerat Switch-chip. Om det är separat så går det att nyttja t.ex. OpenWRT/DD-WRT för att kränga om så SFP+-porten blir routad, men då skulle CPUn behöva tackla väldigt mycket arbete, vilket gör att jag inte tror du kommer över 1gbit/s ändå i slutändan...

Med det sagt, jag tror den skulle vara kanon som Access-punkt, om du har en switch upstream som klarar 10gbit/s och vill komma en bit över gigabit-hastigheter (om nu din radiomiljö är så snäll att det skulle fungera). I AP-läge så brukar det vara vettigast att gå via de switchade kretsarna med uplink snarare än WAN-porten.

Å andra sidan, vill man få riktigt rejäl fart i sin AP så hade jag nog själv väntat in en enhet som stödjer 802.11ax först, de är inte fasligt långt bort i tid...

pacman42 pacman42 skrev:
Notera att många accessoperatörer bygger om sina nät till GPON eller numera 10GPON för att minska underhållskostnaderna för nätet. Har man en sådan lösning så lär inte 10G vara aktuellt förrän nätet är uppe på 100G.

PON (passive optical network) är av störst intresse för fiberoperatörerna på landsbygden, vilket än en gång kommer att innebära att man får skillnad på möjligheterna till höga hastigheter mellan landsbygd och stad, men denna gång inte baserat på ledningarnas längd, utan beroende på att det kostar att ha aktiv utrustning stående i skåp på landsbygden. Exempel på vad som är problematiskt är kylning på sommaren, uppvärmning på vintern och elanslutningar. Här erbjuder PON med sina passiva switchar en enorm fördel för operatörerna.
Jag anar att detta bara är ett sidostick för att hålla åskådare, och folk som trillar in i mitt i diskussionen, med förståelse, men tänkte jag flikar in här bara så det inte missas av någon;

Bahnhofs Villafiber-nät, vilket så vitt jag vet än så länge är enda ISP-nätet som levererar 10gbps till privatkunder (för villor i alla fall, till BRFer finns det kanske fler), går via Skanovas access-nät, och där nyttjas inte GPON. Det är vanliga aktiv fiber hela vägen in till kundens nät mig veterligen. Jag har svårt att tro att GPON eller 10GPON skulle nyttjas någon annan stans än just i sista delarna ut mot slutkund.

Det finns vad jag vet inga HW-accelererade routrar för hemmabruk/small office som gör NATning/firewalling i hastigheter på 10G om inte NAT/firewall görs i en CPU. Antingen en nätverksprocessor eller en Intel/AMD.

Det finns faktiskt inte särskilt många tillverkare av routrar för hemmabruk alls som överhuvudtaget gör NAT/firewall hårdvaruaccelererat. Och även om det skulle finnas sådana så är man väldigt beroende av hur HW utformats. I praktiken så kommer alla flöden att behöva passera CPUn ändå, men efter att man beslutat vad man skall göra med dem så kan man installera flödena i en HW-table som sköter flödet fortsättningsvis (de tajmar ut när inte trafik passerat under en tid som man konfigurerat). Men detta förutsätter att man inte skall behöva detektera saker i paketen utan kan nöja sig med att titta på/förändra fem-tupeln. Vill man ha NAT för FTP, RTP mm så kommer det ändå att göras i mjukvara. Detta är en av orsakerna att man nästan helt övergett HW för NAT/firewall i kommersiella tillämpningar.

magebarf magebarf skrev:
Jag anar att detta bara är ett sidostick för att hålla åskådare, och folk som trillar in i mitt i diskussionen, med förståelse, men tänkte jag flikar in här bara så det inte missas av någon;

Bahnhofs Villafiber-nät, vilket så vitt jag vet än så länge är enda ISP-nätet som levererar 10gbps till privatkunder (för villor i alla fall, till BRFer finns det kanske fler), går via Skanovas access-nät, och där nyttjas inte GPON. Det är vanliga aktiv fiber hela vägen in till kundens nät mig veterligen. Jag har svårt att tro att GPON eller 10GPON skulle nyttjas någon annan stans än just i sista delarna ut mot slutkund.
GPON används längre sträckor än last-mile (som brukar användas som definition från telestation/mast ut till kund). GPON används för att kunna centralisera stationerna ytterligare, uppåt två mil (single fibre) även om de flesta nöjer sig med 5-6 km. Där jag bor så motsvarar detta att man nu när man bygger om nätet kan ta bort ett trettiotal hus med aktiv utrustning (så som switchar) och centralisera alla dessa till en enda station med aktiv utrustning.

• Gilla
magebarf
  • Laddar…
magebarf magebarf skrev:
Jag gick på samma nit när jag läste specarna för den där snabbt också.
Problemet med Nighthawk X10 är att det inte är WAN-porten, utan en av LAN-portarna, som är 10GbE via SFP+.

Tanken är att nyttja 10GbE-porten för sin NAS, så övriga enheter som sitter på routern, eller är trådlöst anslutna, ska kunna föra över saker med högre hastighet.

WAN-porten är tyvärr fortfarande 1gbit/s.
Enligt den här tråden så funkar nu WAN på SFP+ på x10?

• Gilla
magebarf
  • Laddar…
magebarf magebarf skrev:
Och sen är väl lite frågan också hur mycket finns/när slutar Skanovas utrustning i kedjan. Min förståelse är att det var Skanova som behövde lyfta utrustningen ute i stationen. I mina ögon känns det inte omöjligt, men tämligen kostsamt att varje operatör skulle ha varsin switch redan så långt ut i nätet. Jag tror ju att det på den nivån är gemensamma switchar med olika VLAN, eller mer komplexa hanteringsmetoder, som sedan går ihop nåt steg längre in.
Varje operatör har egna switchar/stativ på Telia-stationer, det är bara ODF och fiber ut till kunden som används som tillhör Telia. Så på stationerna kan du hitta Telenor/Bredbandsbolaget, Comhem och Bahnhof, även Telia, "bredvid" varandra.
Många stationer har idag gott om utrymme när gammal teknik tagits ned eller fortfarande finns kvar men är avslagen och kan tas bort om utrymme behövs. Så mycket av det som förekommit tidigare med platsbrist, kyla, el, etc, är på många stationer idag historia utan det kan t.o.m. eka-lite tomt på vissa ställen;)
Får jag gissa är det idag vanligare med Telenor/Bredbandsbolaget och Comhem som har utrustning än Bahnhof, men är då 1Gbit/s som högsta hastighet .

• Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
Fantastisk
Z zdmh100 skrev:
[länk]
Fantastiskt! Då har det hänt grejer sen jag undersökte det senast!

Sen vet jag ju även att Asus GT-AX11000 faktiskt börjat ploppa upp som produktsida till slut; https://www.asus.com/us/Networking/ROG-Rapture-GT-AX11000/
Inte 10G, men i alla fall 2,5GbE (via NBASE-T). Så, den faller väl i lite samma kategori som X10:an.

Z zdmh100 skrev:
Enligt den här tråden så funkar nu WAN på SFP+ på x10?
Men det ger väl ändå en begränsad praktisk nytta? Om flera användare är spridda på de olika GE uttagen finns förstås en vits med lösningen, men enskilda användare är fortfarande begränsade till en 1 Gbps. Den praktiska kapaciteten på Wifi är väl inte heller mycket mer än 1 Gbps?

arneri68 arneri68 skrev:
Men det ger väl ändå en begränsad praktisk nytta? Om flera användare är spridda på de olika GE uttagen finns förstås en vits med lösningen, men enskilda användare är fortfarande begränsade till en 1 Gbps. Den praktiska kapaciteten på Wifi är väl inte heller mycket mer än 1 Gbps?
Precis; inte oenig i den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.