92 562 läst · 369 svar
93k läst
369 svar
Bahnhof 10Gbit/s, hur löser man routingen
Jag skulle också säga att det blir ett problem med avstånd för 10 GbE. I ett större hus eller för friliggande villor blir det problem att placera mediaconvertern. Den måste ändå finnas någonstans eftersom backbone med 100% sannolikhet är fiber.
Nej, det är smartare att lämna av med fiber och sedan ha en mediakonverterare inne hos varje kund. En ytterligare fördel är att om en mediakonverterare går ner så påverkas bara en kund, jämfört med om det sitter en 10GbE switch i källaren på huset och servar flera lägenheter.
Nej, det är smartare att lämna av med fiber och sedan ha en mediakonverterare inne hos varje kund. En ytterligare fördel är att om en mediakonverterare går ner så påverkas bara en kund, jämfört med om det sitter en 10GbE switch i källaren på huset och servar flera lägenheter.
Men... det är ju exakt det de gör? Kunden har fiber och får en SPF+-modul som mediakonverterare?tommib skrev:
Det låter lite som du har missuppfattat vad hela tråden handlar om... Tråden handlar ju om att Bahnhof erbjuder 10 Gbit/s till sina fiberkunder. Fiberkund=kund som har en fiber in till sitt hem.
Om det är ett flerfamiljshus som har koppar till lägenheterna så är de boende där inte fiberkunder och kan såvitt jag förstår inte nappa på Bahnhofs erbjudande. Det är fastighetsägaren som möjligen är fiberkund där och de lär redan sen länge kunnat få 10 Gbis/s på sina "fibertrunkar").
Jag svarade på det här inlägget,
som ett tilläggssvar tillarneri68 skrev:
Visst, jag hade kunnat citera men mitt svar ligger direkt efter Nouns, det bara råkade bli en sidbrytning mellan dem så det är lite otydligt vad jag menar.N Noun skrev:
Det spelar dock ingen roll. Beställer någon 10GE så är fibern som gäller, om du frågar mig.arneri68 skrev:
Alla enheter i nätverket behöver dock inte fiber eftersom de stödjer max 1GE, men infrastrukturen
behöver fiber för att inte introducera massor med latens.
Denna bild beskriver detta väldigt enkelt. DAC kabel till höger, SFP+ moduler i mitten och koppar till höger.
https://www.datacenterknowledge.com...ontent/uploads/2012/11/Mellanox-chart2-tn.png
Det motsäger jag inte. Men vad är fel i att Bahnhof terminerar sin kundfiber i en mediaonvandlare? Se ditt inlägg #114. De kapacitetsförsämringarna du nämner har betydelse i datacenter, men knappast i en kundanslutning 2018.N Noun skrev:
En annan aspekt är effektförbrukningen.
Räknar man på tex 100 lägenheter med 10GbE drar de ca 100x2x5w = 1kW mer med Cat6a än fiber.
Convertern sfp+ till rj45 behövs för supporten när de frågar "Har du provat att ansluta en dator direkt till mediaomvandlaren?"
Räknar man på tex 100 lägenheter med 10GbE drar de ca 100x2x5w = 1kW mer med Cat6a än fiber.
Convertern sfp+ till rj45 behövs för supporten när de frågar "Har du provat att ansluta en dator direkt till mediaomvandlaren?"
Men min dator klarar inte 10GE med den inbyggda nätverkskortetblackarrow skrev:
Som sagt, jag förstår varför de leverera som de gör. Dock är inte detta en massprodukt och jag tror attarneri68 skrev:
fiber är lättare för slutanvändaren än koppar.
Tittar du på switchar så är det lättare att hitta SFP+ än koppar 10GE.
Får lämna en uppdatering; Måndag kom, måndag gick, inget internet gick ner.
Efter uppföljning med deras tekniska support så verkar det som om uppgraderingar behöver göras i stationen först innan de kan växla över till 10gbit/s, så är kvar på 1gbit/s än.
Ingen ny ETA given, så får klura och planera ett tag till.
Efter uppföljning med deras tekniska support så verkar det som om uppgraderingar behöver göras i stationen först innan de kan växla över till 10gbit/s, så är kvar på 1gbit/s än.
Ingen ny ETA given, så får klura och planera ett tag till.
1) Sätt i ett pcie kort då,N Noun skrev:
2) eller är det en laptop?
Usb3.0 ska klara 5.0Gbit/s
Usb-3.1 / USB-c ska klara 10Gbit/s teoretiskt max.
Men få moderkort lär ha pci-lanes till USB portarna så det räcker för höga hastigheter.
3) MSI laptop med Core i9 ,GTX1080, 10GbE
Redigerat:
Nu har jag fått erbjudandet att byta mitt Bredbandbolaget/Telenor till Bahnhof 10Gbit och tydligen ska min fiber klara detta.
Är det någonting att nappa på? Jag betalar idag 439:- så det blir marginellt bättre.
Vore kul att ha 10Gbit och leka lite med snabbare server och bygga router för detta.
Någon som fått 10Gbit indraget, fungerar det väl?
Är det någonting att nappa på? Jag betalar idag 439:- så det blir marginellt bättre.
Vore kul att ha 10Gbit och leka lite med snabbare server och bygga router för detta.
Får jag bara fråga; Kör Bredbandsbolaget/Telenor via Skanovas nät också, så du bara kan koppla om andra änden på din fiber utan någon kostnad, eller skulle du behöva gräva in en ny fiberanslutning då? Tänker att om du behöver gräva så blir det många månaders besparingar i månadskostnad som går åt att täcka kostnaden för en ny fiber in.S spaxx skrev:Nu har jag fått erbjudandet att byta mitt Bredbandbolaget/Telenor till Bahnhof 10Gbit och tydligen ska min fiber klara detta.
Om de bara växlar över dig utan kostnad så är det inget att tveka på, symmetrisk 1gbit/s för 298:- under hela bindningstiden på 24 månader är bra pris för anslutningen.
Bahnhof Villafiber som kommunikationsoperatör har fungerat väldigt smärtfritt för min del. Hastigheterna svänger en del upp och ner, om man jämför med Telia, men det gjorde de redan när jag hade Telia som kommunikationsoperatör, så det är snarare de utgående linorna/peeringen hos Bahnhof som tjänsteleverantör. Ligger väl alltid någonstans mellan 200-500 på de flesta tester, utom speedtest.net som brukar ligga uppe på 700-800.
Sen om det däremot är intressant med 10gbit/s eller ej, det får ditt tekniknörderi svara på tror jag.
Du verkar ju ha insikten att det blir en hel del custom-bygge i dagsläget för att få till routingen.
Jag gjorde bedömningen att för samma pris som jag betalade för 250/100 hos Telia kunde jag få 10 000/10 000 hos Bahnhof, så varför inte. Dessutom 200:- rabatt på det priset de första 6 månaderna också.
Ännu ingen leverans. Skulle ha kopplats om i måndags förra veckan, men då konstaterades det att telestationen jag sitter i inte hade den utrustning som behövdes, så nu är leveransdatum okänt för stunden.
Har inte heller hört någon som själv fått 10gbit/s igångsatt än, men personer som pratat med kundtjänst har fått rapporter om att det är ett gäng användare igång redan.
I gång på 10gbit sen juni-ish, funkar bra för mig, men väntar fortfarande på att Bahnhof kommer med ett alternativ till 10gbE router, dvs. i princip kör jag på max 1gbit/s pga. routern (Tilgin 2511).magebarf skrev: