92 825 läst · 369 svar
93k läst
369 svar
Bahnhof 10Gbit/s, hur löser man routingen
Telenor/Bredbandsbolaget, Comhem och Bahnhof använder sig av Telia/Skanovas fibernät på de platser man har utrustning på Teliastationer (sedan två år tillbaka) och vill agera operatör. Så de kan ha 1Gbits switchar/SFP men behöver uppgradera för högre hastighet.
Vadå, va det svar på min fråga eller någon annans?A AndersS skrev:
Vad avser du med stamnät? Man kan lite slarvigt säga att det finns två stamnät, ett för fibernivån med switchar och sedan har vi IP-nivån med routrar. Har inget generellt svar för det skiljer inte bara mellan operatörer utan även inom deras nät då det kontinuerligt pågår en utveckling med teknik och kapacitet.S spaxx skrev:
Generellt så garanterar operatörerna endast den angivna hastigheten inom sitt nät.S spaxx skrev:
Så fort trafiken lämnar operatören så är det best effort som gäller, om du inte upphandlar
kapacitetstjänst dvs.
Precis!N Noun skrev:
10Gbit är så extremt, många lokala ISP:er har inte ens peering för sitt egna nät på den nivån mot operatörer.
Vore kul att se en mätning från en Bahnhof-kund mot en 10Gbit-anslutning hos annan leverantör.
Det börjar bli en lång tråd det här, men tillbaka på sidan 3 så var vi inne och diskuterade lite i detta ämnet:S spaxx skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...eser-man-routingen.311842/page-3#post-2922459
Jag räknade samman de publika peering-punkterna och där blev det totalt 590gbps idag.
Deras egna stamnät, det som tar vid i slutet av Skanovas fiber, ska ju ha ganska bra kapacitet: https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2017/09/21/northern-light-bredbandens-autobahn
Skulle det här egentligen kunna säga så mycket, om det nu inte visar på högsta betyg och fullt tillgänglig bandbredd på båda noderna i mätningen? Så fort resultaten visar på att det inte uppnår maximal bandbredd så börjar det ju bli svårt att analysera var flaskhalsarna uppstår, så till vida att man inte har mätpunkter längs med varje hopp.S spaxx skrev:
Med det sagt är det väl exakt vad man behöver göra för att testa kvaliteten på linan.
Önskvärt från min sida vore att Bahnhof, eller någon annan i Bahnhofs nät, satte upp en iPerf-server man kunde testa emot.
Det finns ett gäng publika iPerf-servrar på 10gbit/s-kopplingar hos olika ISP:er: https://iperf.fr/iperf-servers.php
Däremot känns det som det idag säger mer om man lyckas hålla 10gbit/s från ena änden av ISPns nät till andra än ut på stora vida internet.
Ska man dessutom vara riktigt ärlig så skulle fiberoperatörer/ISP/etc behöva ha ganska stora supportorganisationer bara som stöd till de som mäter utifrån att man har inte alltid koll på egen utrustning och hur man ska mäta för att ge riktiga värden.
När man började mäta i företagsnät med Sniffrar, Chariot, etc, och där företagen dessutom använde deras gratisprogramvaror var det mycket problem med felaktiga mätresultat utifrån utförande av mätning, där man sedan fick lägga en del tid på att visa att utlovad prestanda/kapacitet fanns tillgänglig men med "proffsmätutrustning".
När man började mäta i företagsnät med Sniffrar, Chariot, etc, och där företagen dessutom använde deras gratisprogramvaror var det mycket problem med felaktiga mätresultat utifrån utförande av mätning, där man sedan fick lägga en del tid på att visa att utlovad prestanda/kapacitet fanns tillgänglig men med "proffsmätutrustning".
Tjodär ja!
Med ungefär minus 4 timmars förvarning såg de tydligen till att koppla om i telestationen, och mitt internet gick ner därhemma.
De fyra timmarna är hur lång tid det tog innan jag var hemma och kunde säkerställa att det inte var min egna router som behövde en omstart eller så, utan att det faktiskt var LNK-lampan på mediakonvertern som hade gått och slocknat.
Efter ett paniksamtal till kundtjänst en kvart innan stängning, för att bekräfta om det var en omkoppling eller i värsta fall om det inte var det kunna registrera ett ärende så någon eventuellt uttråkad tekniker kanske kunde ta en titt under natten, så fick jag bekräftat att omkoppling hade skett.
Så, nu postar jag första meddelandet här på byggahus.se via nya våglängder ljus på fibern! Nu börjar det ju faktiskt bli läge att skrida till verket med den fråga vi redan spenderat 10 sidor att filosofera kring (även om ett och annat sidospår kanske fanns med också)!
Och tillsammans @zdmh100 så har vi nu tillräckligt med interna noder för att lasttesta Bahnhofs interna nät lite grann. Om vi nu ser till att skaffa några ändpunkter som ska klara av 10gbit/s.
Med ungefär minus 4 timmars förvarning såg de tydligen till att koppla om i telestationen, och mitt internet gick ner därhemma.
De fyra timmarna är hur lång tid det tog innan jag var hemma och kunde säkerställa att det inte var min egna router som behövde en omstart eller så, utan att det faktiskt var LNK-lampan på mediakonvertern som hade gått och slocknat.
Efter ett paniksamtal till kundtjänst en kvart innan stängning, för att bekräfta om det var en omkoppling eller i värsta fall om det inte var det kunna registrera ett ärende så någon eventuellt uttråkad tekniker kanske kunde ta en titt under natten, så fick jag bekräftat att omkoppling hade skett.
Så, nu postar jag första meddelandet här på byggahus.se via nya våglängder ljus på fibern! Nu börjar det ju faktiskt bli läge att skrida till verket med den fråga vi redan spenderat 10 sidor att filosofera kring (även om ett och annat sidospår kanske fanns med också)!
Och tillsammans @zdmh100 så har vi nu tillräckligt med interna noder för att lasttesta Bahnhofs interna nät lite grann. Om vi nu ser till att skaffa några ändpunkter som ska klara av 10gbit/s.
Det är ju oftast så att surfhastigheten inte beror så mycket på hur många Mbit/s man har utan snarare vilken round trip delay man har (eller "ping" som folk ofta kallar det). En webbsida består ju oftast av nåt dussin anrop (Aftonbladet och liknande sidor kan vara 50+ anrop). Då ska varje förfrågan hinna ta sig från din dator till webservern innan nåt kan hämtas.
Nej, i dagsläget så är det oförändrat, en EdgeRouter Lite precis innanför mediakonverteraren.arneri68 skrev:
Vad jag märker däremot är att jag ser skillnad i Bahnhofs interna routing. Om det är på grund av att de behövde växla lite switchar i fiberstationen eller att 10gbps-kunder är annorlunda routade på vägen upp lämnar jag osagt. För cirka en vecka sedan hade jag t.ex. 13 hop till amazon.com, nu är jag nere på 11 hop. Dessutom har mina periodiska tester mot M-Lab (measurementlab.net) har legat stabilt på 16ms ping varenda körning de senaste 2-3 veckorna, och nu efter så är jag nere på 11ms alla tester som körts.
Jag märker också att gatewayen som är första hoppet utanför mig, är ganska "svängig" där den normalt sett hoppar upp och ner mellan 1,5ms och 35ms i ping, med några enstaka extremer upp mot 75-80ms också. Det kan vara att ICMP är lågprioriterat på GWn för att hålla uppe prestandan på allt annat,eller så är det en indikation på att den kan vara lite överbelastad.