91 618 läst · 369 svar
92k läst
369 svar
Bahnhof 10Gbit/s, hur löser man routingen
Bredbandskollen sitter på Netnods knutpunkter (tror just den är i Fredhäll, Kungsholmen under lärarhögskolan i berget - men kan också vara på andra platser). Mätervern sitter dock på en lina som har 10 Gbit/s kort i servern. Bredbandskollen är egentligen designad för att mäta maximalt 1 Gbit just nu. En jämförelse: Om du väger 1000 kg och mäter dig på en våg som är byggd för max 100 kg, vad tror du att du får för värde då... För att det ska funka måste bredbandskollen först investera i 100 Gbits/kort och möjlighet att mäta högre hastigheter än ganska långsamma 1 Gbit - det har inte skett ännu trots flera månaders påstötningar på operatörsnivå.
Däremot är det så här - på marknaden idag finns ytterst få routers som är byggda för 10 Gbit/s konsumentmarknad. Där har alla i tråden rätt! Vår tjänst har en sådan router med idag + förstås mediakonverter SFP+ som tar emot 10 Gbit med rätt optik. Dock pågår nu snabb utveckling av 10 Gbits routers - bland annat ASUS. Vår tjänst är förstås en spetstjänst som få kanske kan tillgodogöra sig idag - dock tycker jag vi erbjuder den till ett helt allright pris - särskilt om man jämför med koaxkramarnas prylar. /Jon Karlung, vd Bahnhof
Däremot är det så här - på marknaden idag finns ytterst få routers som är byggda för 10 Gbit/s konsumentmarknad. Där har alla i tråden rätt! Vår tjänst har en sådan router med idag + förstås mediakonverter SFP+ som tar emot 10 Gbit med rätt optik. Dock pågår nu snabb utveckling av 10 Gbits routers - bland annat ASUS. Vår tjänst är förstås en spetstjänst som få kanske kan tillgodogöra sig idag - dock tycker jag vi erbjuder den till ett helt allright pris - särskilt om man jämför med koaxkramarnas prylar. /Jon Karlung, vd Bahnhof
Är det så att alla Bredbandskollens noder sitter hos netnod? Om man går in på avancerad mätning kan man se och manuellt styra vilken serverhall testet ska gå emot i alla fall.K Karbo skrev:Bredbandskollen sitter på Netnods knutpunkter (tror just den är i Fredhäll, Kungsholmen under lärarhögskolan i berget - men kan också vara på andra platser). Mätervern sitter dock på en lina som har 10 Gbit/s kort i servern. Bredbandskollen är egentligen designad för att mäta maximalt 1 Gbit just nu. En jämförelse: Om du väger 1000 kg och mäter dig på en våg som är byggd för max 100 kg, vad tror du att du får för värde då... För att det ska funka måste bredbandskollen först investera i 100 Gbits/kort och möjlighet att mäta högre hastigheter än ganska långsamma 1 Gbit - det har inte skett ännu trots flera månaders påstötningar på operatörsnivå.
Du har helt rätt, ingen av de "vanliga" tjänsterna (som gemene man/konsumenter brukar använda) är riktigt byggda för att testa den typen av bandbredd. De är behagliga och bra för mer än vad som är acceptabel hastighet för hemanvändning. Hela tråden här har väl dock gått ifrån hela konceptet med, för att följa din liknelse, försöka väga en normalviktig person till att väga en person som precis svalt en flodhäst. Eller för att gå över till den vanliga liknelsen med bilar som alltid brukar komma in till slut; Vi försöker inte klocka in en gammal Volvo här, utan en superbil i stil med en Koeningsegg. Resultatet av mätningen säger inte mycket mer än shit, det där gick fort (i alla fall när allt fungerar som det ska).
En sak som kan vara bra att ha i åtanke kring de "behändiga" testerna via webbläsaren; Webläsaren i sig har begränsad hastighet i hur den genomför sina läsningar och skrivningar. I alla fall om man ska tro dokumentationen hos DSLReports, vars test har en flagga i sina inställningar, kallad "1+ gig", där det tas upp att det i slutändan blir lagringssystemet som mäts via en webbläsare, om man inte flyttar cachen till en RAM drive.
En stilla förfrågan är väl om det kunde vara möjligt för er på Bahnhof att sätta upp en server som kör iperf, antingen internt inom Bahnhofs nät, eller till och med publikt? Det finns bra skript för att se till att hålla igång en server som står redo att ta emot tester här: https://iperf.fr/iperf-servers.php
För min egna del så kommer jag nog att öppna ett support-ärende då de 900Mbit/s jag hade strax efter omväxlingen till Bahnhof Villafiber (då med 1Gbit/s-tjänst) under sommaren krympt ner mot 300Mbit/s. Jag väntade in växlingen till 10Gbit/s i förhoppning om att det kunde styra upp det, men nu efter bytet ligger jag som sagt bara mellan 100-300Mbit/s.
Jag instämmer på allt i andra halvan av ditt meddelande, det är ett helsikes tempo på utvecklingen av utrustning av alla dess slag, och fler och fler maskiner får integrerade MAC/PHY för 10Gbit/s. ASUS, och även D-Link, vet jag är på G, men de verkar ha insett begränsningarna i CPU-kraft och svängt om enheterna från de tidigare FCC-registreringarna som ursprunligen hade 10GbE-interface till att istället ha 2,5Gbit/s via NBASE-T.
Och priset går inte att tala om! Nu är jag ju under de 6 inledande smekmånaderna med löjligt bra pris, men när det återgår till ordinarie pris så är det samma pris som jag betalade för 250/100Mbit/s hos Telia. För 40 gånger snabbare nedströms, och 100 gånger snabbare uppströms!
Är det någon som vet hur många dynamiska IP-adresser man maximalt kan få via Bahnhof 10 Gbit/s?
Och om det finns möjlighet att köpa en fast ip eller fast dynamisk adress?
Jag har gjort några tester hos familj, vänner och bekanta. Så här många samtidiga IP-adresser har vi lyckats ta på en och samma gång genom att koppla en switch och sedan upp mot 8st routers efteråt. Helt galet test, men det fungerar ju.
Telia, 5st
Bredbandsbolaget (nu Telenor), 8st
Bredband2, 5st
Ownit (nu Telenor), 3st
Stockholm Stadsnät, 3st
Jag har gjort några tester hos familj, vänner och bekanta. Så här många samtidiga IP-adresser har vi lyckats ta på en och samma gång genom att koppla en switch och sedan upp mot 8st routers efteråt. Helt galet test, men det fungerar ju.
Telia, 5st
Bredband2, 5st
Ownit (nu Telenor), 3st
Stockholm Stadsnät, 3st
Min kompis har fått in Bahnhof 10 Gbit/s och har innan detta haft Telia Öppen FIber med Bredbandsbolaget. Innan Bahnhof låg han på 250/100 men nu ligger han på 180/80 och upp mot 340/200
Inga 10Gbit/s inte. Det märkliga är att det går upp och ned både i PING och bandbredd.
Han har testat med två olika routers
Inga 10Gbit/s inte. Det märkliga är att det går upp och ned både i PING och bandbredd.
Han har testat med två olika routers
Jag vågar inte svara på hur många du får nyttja samtidigt eller så, men vid aktiveringen av tjänsten så har du en lista på upp till tre enheter vars MAC-adresser du registrerar. Det står inte uttryckligen, men jag tolkar det som att dessa tre kan få adress tilldelad med DHCP.S spaxx skrev:Är det någon som vet hur många dynamiska IP-adresser man maximalt kan få via Bahnhof 10 Gbit/s?
Telia, 5st
Bredband2, 5st
Ownit (nu Telenor), 3st
Stockholm Stadsnät, 3st
Fick även lite info från Bredbandskollen; Om man vill mäta högre hastigheter (än 1gbit/s antar jag, högre än vad sades inte uttryckligen) så ska man se till att mäta mot Stockholm STHIX, då det är den enda av deras servrar som har den kapaciteten.
Som jag sade några inlägg upp här så kan det vara värt att tänka på att om mätservern kommer upp i höga hastigheter så flyttar man i de flesta fall flaskhalsen till webläsaren istället.
Som jag sade några inlägg upp här så kan det vara värt att tänka på att om mätservern kommer upp i höga hastigheter så flyttar man i de flesta fall flaskhalsen till webläsaren istället.
För internet tror jag bara att de tilldelar en IP adress. Vi har Bahnhof via Öppet stadsnät och jag har inte lyckats få mer än en ip-adress. Kopplar jag in router och en dator till CPE tilldelas bara en enhet IP-adress. Har frågat om de kan erbjuda en fast publik IP adress, men det går inte pga adressbrist.S spaxx skrev:
Varför skulle 10 GE tjänsten få flera ip-adresser än andra bandbreddstjänster?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 913 inlägg
Kruxet med STHIX servern hos Netnod / bredbandskollen är att den bara har ett 10 Gbit/s kort - det finns därmed ändå en begränsning, det går helt enkelt inte att mäta rätt. För att det ska funka måste de (den privata IIS stiftelsen som driver bredbandskollen) installera 100 Gbit/s kort - vilket de inte gjort ännu, i vart fall sist jag kollade för ett par månader sen.
Vi har en egen intern mätserver för felsökning, som vi kommer göra tillgänglig bredare så småningom. Angående IP adresser finns det nu ett flertal börser med IP nummer som handlar med IPV4 adresser som ju faktiskt är "slut". Det som krävs är istället stöd för IPV6, vilket kommer lösa allt detta. Vi och andra för nu jobba med CGN Nat adresser för att lösa IP-nummer bristen. Där det går - och vi driver DHCP - brukar vi av och till kunna lösa. Det finns då en tjänst där man kan beställa extra IP nummer.
Hoppas detta besvarar en del av frågorna. I övrigt får jag hänvisa till våra ordinarie kanaler. Mvh, Jon Karlung
Vi har en egen intern mätserver för felsökning, som vi kommer göra tillgänglig bredare så småningom. Angående IP adresser finns det nu ett flertal börser med IP nummer som handlar med IPV4 adresser som ju faktiskt är "slut". Det som krävs är istället stöd för IPV6, vilket kommer lösa allt detta. Vi och andra för nu jobba med CGN Nat adresser för att lösa IP-nummer bristen. Där det går - och vi driver DHCP - brukar vi av och till kunna lösa. Det finns då en tjänst där man kan beställa extra IP nummer.
Hoppas detta besvarar en del av frågorna. I övrigt får jag hänvisa till våra ordinarie kanaler. Mvh, Jon Karlung
magebarf skrev:Fick även lite info från Bredbandskollen; Om man vill mäta högre hastigheter (än 1gbit/s antar jag, högre än vad sades inte uttryckligen) så ska man se till att mäta mot Stockholm STHIX, då det är den enda av deras servrar som har den kapaciteten.
Har i alla fall lyckats konstatera att media-konverteraren verkar bete sig som förväntat med en 1000Base-T enhet på insidan, och att hastigheterna internt inom Bahnhofs nät inte verkar vara några större problem att komma upp i.
speedtest.bahnhof.se är en maskin som hittas ganska lätt när man söker på tester hos bahnhof, och är enligt infon på sidan om man besöker den med en webbläsare hostad nere i Malmö, vilket stämmer överens med resultaten från traceroute. 10 hopp bort, och stabil ping på precis över 5ms, och väldigt stabil fart på 105-110 MB/s, så i runda slängar ~900Mbit/s.
Testerna mot speedtest.net och bredbandskollen.se nu mellan testerna mot servern i Malmö ger däremot 100-200Mbit/s ner, medan 800-900Mbit/s upp. Om jag manuellt ändrar speedtest.net att gå mot servern i Varberg så kommer jag upp i 400Mbit/s nedströms.
Undrar om det är de interna länkarna ifrån Göteborg upp mot Stockholm som är hårt belastade, eller om det är peeringen utåt.
speedtest.bahnhof.se är en maskin som hittas ganska lätt när man söker på tester hos bahnhof, och är enligt infon på sidan om man besöker den med en webbläsare hostad nere i Malmö, vilket stämmer överens med resultaten från traceroute. 10 hopp bort, och stabil ping på precis över 5ms, och väldigt stabil fart på 105-110 MB/s, så i runda slängar ~900Mbit/s.
Testerna mot speedtest.net och bredbandskollen.se nu mellan testerna mot servern i Malmö ger däremot 100-200Mbit/s ner, medan 800-900Mbit/s upp. Om jag manuellt ändrar speedtest.net att gå mot servern i Varberg så kommer jag upp i 400Mbit/s nedströms.
Undrar om det är de interna länkarna ifrån Göteborg upp mot Stockholm som är hårt belastade, eller om det är peeringen utåt.
Är det inte större sannolikhet att servrarna har begränsningar eller är överbelastade? Om du bara vill maxa din förbindelse borde väl Vuze eller liknande P2P klient kunna nå riktigt höga bandbredder om många delare finns.magebarf skrev:
Det är alltid en möjlighet att det är servrarna som är svälta på bandbredd, det går väl inte att utesluta. Däremot så stämde @Karbo in här och menade att de, i alla fall bredbandskollen, för tillfället är byggda för att klara av mätningar på upp till 1gbit/s per ström.arneri68 skrev:
Var och en av tjänsterna lyckas jag konstant mäta upp i runda slängar 900-950Mbit/s när jag sitter på jobbets anslutning, oavsett tid på dygnet jag provat. När jag varit hemma senaste veckorna på samma tider är det runt 200-400Mbit/s jag får ut.
Som sagt, endast anekdotiska utsagor från min del, jag utesluter inte att din variant är en möjlighet, men jag finner den inte som den troligaste...
Lite ovanligt att se överbelastade interconnect. De flesta operatörer utökar kapaciteten innan den slår i taket. Peering db som jag länkade till tidigare https://www.peeringdb.com/net/662 borde hjälpa dig att lista ut vilken kapacitet som finns för den väg du tar. De flesta peeringoperatörer brukar visa belastningen på de olika kopplingspunkterna med typ MRTG grafermagebarf skrev:
https://www.netnod.se/ix-stats/sums/Gothenburg_GEB.html
Mätningarna brukar visa snittet över lite längre tid, typ 10 minuter så om det finns korta toppar syns de inte. Det kan finnas utrustning från interconnecten till servern som har kapacitetsproblem eller om någon operatör kör med trafikprioritering i sitt nät.
Det verkar dock inte troligt att du kommer upp i 10 Gbps utanför Bahnhofs nät, men en bra dag kanske? Jag undrar om en användare tillåts lägga beslag på 100% av en interconnect?
Bahnhof har börjat teasa lite om vad de har på gång, via sociala medier: https://twitter.com/BahnhofAB/status/1047430286173245441