5 492 läst · 101 svar
5k läst
101 svar
Bästa trähuset, stolpverk, timmer, Kl eller?
Några tankar.
* Liggande timmer som (ytter?)väggar är bra på sitt sätt. Men kan medföra problem med rör- och eldragning ur estetisk synpunkt.
* Vilken isoleringsstandard kan accepteras? (Ekonomi.) Är isolering med t ex 30cm mineralull utanpå acceptabelt?
* Liggande timmer mot betonggrund/platta. Mögel/lukt?! Isolera mot direktkontakt - hur?
* Problem med innerväggar är separat problem. Kan lösas med plywood + gipsskiva, alternativt gammal plankväggskonstruktion. Beror på vilken ytfinish man kräver.
* Driftsekonomi: om man planerar för boende i huset när man är "gammal" bör man tänka på driftskostnader. Ofta har man mindre pengar att röra sig med då. En kombination av "dålig" isolering och extrema framtida elpriser kan ge stora problem då.
* Ett alternativ till timmer är sten. Om man t ex mot insidan har en tjock stenvägg får man automatiskt stor värmetröghet. Och den lär hålla för upphängning av tunga saker. Slätare väggar jämfört med öppen timmer.
* Liggande timmer som (ytter?)väggar är bra på sitt sätt. Men kan medföra problem med rör- och eldragning ur estetisk synpunkt.
* Vilken isoleringsstandard kan accepteras? (Ekonomi.) Är isolering med t ex 30cm mineralull utanpå acceptabelt?
* Liggande timmer mot betonggrund/platta. Mögel/lukt?! Isolera mot direktkontakt - hur?
* Problem med innerväggar är separat problem. Kan lösas med plywood + gipsskiva, alternativt gammal plankväggskonstruktion. Beror på vilken ytfinish man kräver.
* Driftsekonomi: om man planerar för boende i huset när man är "gammal" bör man tänka på driftskostnader. Ofta har man mindre pengar att röra sig med då. En kombination av "dålig" isolering och extrema framtida elpriser kan ge stora problem då.
* Ett alternativ till timmer är sten. Om man t ex mot insidan har en tjock stenvägg får man automatiskt stor värmetröghet. Och den lär hålla för upphängning av tunga saker. Slätare väggar jämfört med öppen timmer.
https://isotimber.se/
Ett alternativ om du vill ha mkt trä i huset.
Ett alternativ om du vill ha mkt trä i huset.
Enligt de timmermän jag pratat med och de filmer jag sett påYoutube och information från tillverkare av stolpverk som https://kswoodcraft.se/ (som är part i målet så klart) så är mineralull helt olämpligt och bidrar bara med fukt och mögel. De påpekar att isoleringen ska vara av en form av fiber som andas.TRJBerg skrev:Några tankar.
* Liggande timmer som (ytter?)väggar är bra på sitt sätt. Men kan medföra problem med rör- och eldragning ur estetisk synpunkt.
* Vilken isoleringsstandard kan accepteras? (Ekonomi.) Är isolering med t ex 30cm mineralull utanpå acceptabelt?
* Liggande timmer mot betonggrund/platta. Mögel/lukt?! Isolera mot direktkontakt - hur?
* Problem med innerväggar är separat problem. Kan lösas med plywood + gipsskiva, alternativt gammal plankväggskonstruktion. Beror på vilken ytfinish man kräver.
* Driftsekonomi: om man planerar för boende i huset när man är "gammal" bör man tänka på driftskostnader. Ofta har man mindre pengar att röra sig med då. En kombination av "dålig" isolering och extrema framtida elpriser kan ge stora problem då.
* Ett alternativ till timmer är sten. Om man t ex mot insidan har en tjock stenvägg får man automatiskt stor värmetröghet. Och den lär hålla för upphängning av tunga saker. Slätare väggar jämfört med öppen timmer.
Rördragning är inget problem, men måste som allt annat planeras så att det byggs lämpliga kanaler i väggarna säger de. El och kabeldragning kan göras synligt på ett elegant sätt eller i väggar bakom valfri panel, men det behöver planeras under konstruktionen eftersom man inte vill ha "elklåpare" som borrar slumpmässigt i konstruktion sa en timmerman.
Innerväggar är en fördel för trä ut min synvinkel. Timmervägg eller regel+slätspont är bättre än plywood eller gips.
Sten. Ja jag har också funderat på det alternativet efter att ha sett en del prat om hur bra en stenvägg kan lagra värme, men sen har man ju också hört allt. prat om hur iskalla de gamla slotten var med sina 1 meters stenväggar. Så där är jag kluven. Men det är ett annat kapitel. Finns kanske någon annan bra tråd om det?
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 1 045 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 1 045 inlägg
Det blir ju en termos, svinbra grej! Problemet är att få det tätt bara.G Grevlingen skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 750 inlägg
Ja, koldioxid isolerar ännu bättre, argon, krypton lika så. Därför man har det i fönster.G Grevlingen skrev:
Fibrerna/cellplasten etc. Är bara för att minska konvektion (luftcirkulation) i utrymmet.
De som säger att minrralull inte funkar skulle jag direkt lägga i "jobba inte med" facket. Då dom inte verkar ha koll på byggnadsfysik.
30cm mineralull typ fasadskiva kommer ner på lambda 0,33 och blir då med timmer i stort sett en passivhusvägg.
Timra insidan. Klä timret med PIR/PUR isolering. Sen på utsidan timra fasaden på stående reglar så har du en ventilerad fasad. (Springor och musskydd längst ner)
Man kan använda vilken isolering man vill. I all dimensionering behöver man ha kontroll på fukten
Det skulle bli en intressant debatt om du för den linjen med timmermännen och byggnadsantikvarierna. De är tydliga med att mögel, fuktproblem och allergiproblem som ökat sedan 60talet oftast är kopplat till mineralullen och fuktspärrar av plast.Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 750 inlägg
Njae. Det är inte alls kopplat till det. Men ska man ha en bra isolerad vägg måste man ha koll på fuktvandringen och "buffer" i den mängd det går.G Grevlingen skrev:
Mögeltillväxt är en följd av temperatur och fuktnivå. Har man ingen ventilation och obegränsad fuktvandring blir det problem.
Det finns alergi kopplat till mögel. Men också till steril levnadsmiljö (auto immun alergi)
Det hade som sagt varit intressant att följa diskussionen. Med här verkar de inte vara.
Jag arbetar som timmerman och har en byggnadsingenjörsutbildning på Batchelor-nivå i bakfickan.
Jag tycker att det finns litet för många myter i det hela.
De "hälsosamma" timmerhusen är egentligen hälsosamma just för att de är litet halvdåligt isolerade. Fukten vandrar och luften rör sig och allting torkar. Till priset av större energiåtgång och ett visst golvdrag.
De "fukttekniskt välfungerande" moderna regelhusen med "hög komfort" är strängt taget välfungerande bara fram tills den dagen när någon hänger upp en klocka på väggen eller när rörelser i stommen drar isär en tejpad fog i fuktspärren eller när ett lager skär fast i en fläktmotor i luftkonditioneringen. För att tjocka isoleringar av glasull eller bergull skall vara fuktsäkra måste så många kriterier uppfyllas att man kan räkna kallt med att de inte kommer att uppfyllas någon längre tid. Sedan börjar de fungera sämre och mögelallergi bidrar inte till komforten.
Stolpverkshus är fukt-och värmetekniskt samma sak som regelhus. Det som avgör är det som finns i väggfälten mellan stolparna oberoende om stolparna är 2x6 eller 8x8.
Tegelrevertering eller puts utanpå väggar med trästomme påstås ofta ge bra väderskydd men sanningen är att en välgjord brädslåning ger både bättre skydd mot slagregn och mindre risk för kondens inuti konstruktionen.
Jag tycker att det finns litet för många myter i det hela.
De "hälsosamma" timmerhusen är egentligen hälsosamma just för att de är litet halvdåligt isolerade. Fukten vandrar och luften rör sig och allting torkar. Till priset av större energiåtgång och ett visst golvdrag.
De "fukttekniskt välfungerande" moderna regelhusen med "hög komfort" är strängt taget välfungerande bara fram tills den dagen när någon hänger upp en klocka på väggen eller när rörelser i stommen drar isär en tejpad fog i fuktspärren eller när ett lager skär fast i en fläktmotor i luftkonditioneringen. För att tjocka isoleringar av glasull eller bergull skall vara fuktsäkra måste så många kriterier uppfyllas att man kan räkna kallt med att de inte kommer att uppfyllas någon längre tid. Sedan börjar de fungera sämre och mögelallergi bidrar inte till komforten.
Stolpverkshus är fukt-och värmetekniskt samma sak som regelhus. Det som avgör är det som finns i väggfälten mellan stolparna oberoende om stolparna är 2x6 eller 8x8.
Tegelrevertering eller puts utanpå väggar med trästomme påstås ofta ge bra väderskydd men sanningen är att en välgjord brädslåning ger både bättre skydd mot slagregn och mindre risk för kondens inuti konstruktionen.
Vad ser du som den bästa konstruktionen Heimlaga?
Ingen är bra.
Timmerhus med litet hygroskopisk tilläggsisolering utanpå är ganska bra.
Regelstomme eller stolpverk med olagligt tunn isolering (15-20 cm) av hygroskopiskt material är ganska bra.
Massiva lättbetongväggar är ganska bra.
Timmerhus med litet hygroskopisk tilläggsisolering utanpå är ganska bra.
Regelstomme eller stolpverk med olagligt tunn isolering (15-20 cm) av hygroskopiskt material är ganska bra.
Massiva lättbetongväggar är ganska bra.
Varför inte rejält och lagligt tjock hygroskopisk isolering utanpå?H heimlaga skrev: