Tror Golf 3-4 med minsta bensinaren är ett bra val, Germaner är folk som tröskar på bra . Inte så mycket fantasi (som Fransmännen) men dom gör produkter med pålitlighet. Eller en Volvo S/V40 om priset är rätt.

Frugan har inga problem att köra i princip, det är bara att hon har svårt med multikoordinationen i stressade situationer.
 
Anders_Nilsson skrev:
Det är alltså min fru som skall lära sig och hon klarar inte av en 240.
Ahhh! Lider med henne. Tog själv körkort som vuxen, inte när man var i den där åldern när det var lätt (och billigt). Tyckte inte jag behövde bil förrän man flyttade ut till småstad och behövde den för jobbet.

Vad vill hon ha för bil? Det är nog mest det som räknas. För att slappna av och hitta känslan. Sen om det är något med fluffig rosa hello kitty ratt, eller ett gammalt tröskverk är kanske inte så noga.
 
Jag tog mitt körkort när jag var 44 :D
Snart ett helt år sen :p

För andra gången då.....
 
Blindnit skrev:
Jag tog mitt körkort när jag var 44 :D
Snart ett helt år sen :p

För andra gången då.....
Andra gången?
Var du tvungen att gå i bilskola också?
 
Andy78 skrev:
Andra gången?
Var du tvungen att gå i bilskola också?
Av rena bekvämlighetsskäl så gjorde jag det.
Tror jag betalade 5800:- för böcker, web, risk-etta, risk- tvåa, körning fem lektioner plus bil på uppkörning.
Man behöver bil med dubbelkommando på uppkörningen idag.

Körde en gång sen bokade vi upp rubbet så tror jag rattade hyfsat ändå.
Hade ETT retligt fel på teoriprovet så läste på lite slarvigt med visst :)

Och JA jag klarade det på första försöket även denna gången :)
 
Anders_Nilsson skrev:
Suck, RASTANKAR! Som om jag hade 1) Jobbat utomlands i flera år, 2) Gift mig med en utomeuropeisk kvinna 3) Skaffat barn med henne 4) Skrivit över halva mina tillgångar på henne........... och lite annat. Om jag inte vore fördomsfri.
Du lyckades ju få med fördomar om 6 olika folkslag på tre meningar så helt förvånad kan du väl inte vara över mitt inlägg? ;) Jag känner ju inte dig och kan bara bedöma dig efter vad du skriver.

Att det skulle var lättare att växla en V50 Diesel vet jag inte. Det står en V50 2.0D här utanför och den är varken lättare eller svårare att växla än någon annan personbil jag kört. Det är ju inte säkert att fler lektioner hjälper om man inte tar tag i grundproblemet, nämligen att få eleven att själv begripa hur det fungerar. Då kan hon köra vilken bil som helst sen.

Hoppas det löser sig med körkortet iaf.
 
Bara av rent intresse hur lär du henna att växla, lära sig känslan?
 
Börja med att lära henne att köra i jämn fart på en växel utan att motorn varken drar eller bromsar, då är det ju i princip bara att koppla, flytta spaken och släppa kopplingen hon behöver hålla reda på.

Nöt in en sak i taget, körskolor vill gärna göra lite av varje och ser klart en chans att tjäna lite ner pengar nu när din fru har svårt med växlingen.

Lär henne växla mellan tvåan och trean, upp och ner tills det verkligen sitter.
Sen övningskör ni landsväg, hels ten med minimala risker för att behöva stressas i korsningar och liknande.

Gör det gärna i en Golf III det finns ju en anledning till att nästan alla körskolor hade sådana när dom var nya.
 
Nu handlar det inte längre om att köpa bil utan att lära tant att köra bil :)
Men tror faktiskt det blir bäst för alla.
 
Jo, det har ju kommit att handla mer om att lära ut bilkörning än om att köpa bil. Fast det går ju hand i hand så jag tycker det är bra att tråden anpassar sig efter ämnet. Skall nog åka och titta lite på Golfar, Astror, Passater och annat. Körde taxi under studenttiden i början av 90-talet och vill minnas att 1.6 på 75 hk som vi oftast hade i Passaterna var ett riktigt tröskverk som tuggade på utan sensation.

Jag vet inte vad jag gör för fel men hon gör inte vad jag säger. Jag har sagt till henne att vid växling vänta en stund i neutralläge, lägga an mot nästa växel och känna efter när synkroniseringen börjar släppa in spaken med det fungerar inte utan hon för spaken med en ryck mot nästa växel. Likaså att det skall ta mer än 0.2 sekunder att föra spaken från läge 2 till läge 3. Annars fungerar det för henne med att släppa gaspedalen vid växling och att frikoppla när man bromsar kraftigt. Likaså har hon problem med att släppa upp kopplingen mjukt.

Jag brukar köra när det ljust ute om jag skall demonstrera och så säga till henne att titta på mina fötter och min högerhand för att se hur det går till. Det är bara det att hon har svårt att kopiera.

De flesta Svenskar i min generation satt ju i baksätet och hängde framåt:x eller satt i mammas knä :wow: och såg på när pappa körde (och fick det i blodet:D) så man fattade instinktivt hur det fungerade med startnyckel, ratt och pedaler. Själv terroriserade jag pappa hela tiden med frågor och fattade hur man växlar vid tio års ålder typ. Jag lyckades till och med vid 4 års ålder i ett obevakat ögonblick krypa in bakom ratten och starta pappas Folkvagn och krascha in i en vägg (utan skador) men min fru har vuxit upp i en kultur där bilägandet varit otänkbart och man bara åkt tåg och buss (eller vanligast gått och cyklat) så att få den här känslan i blodet :rolleyes: vid 40 års ålder är inte lätt.

V50 2.0D har fördelen att växelföraren är mer exakt jämfört med min V70, S40/V50 är en nyare konstruktion. Sedan tror jag det sitter en Ford MMT6 låda i bilen som kanske är mer exakt i växelföringen. Körskolebilen nyare med mindre uppglappad växelförare. Pedalerna är också smalare och bilen är mer direkt i styrningen vilket skapar en känsla av kontroll (har pratat med frugan om detta). Sedan är inte svängmassan jättelik men 2.0D är såpass råstark att en dålig start oftast räddas.

Får kanske prova blue.b-metoden med att köra på en småväg utan trafik och så bara växla 2-3-4-3-2 upp och ner hela tiden tills det slits in i ryggraden. Vi ger oss nämligen inte.
 
Jag var visserligen inte 40 när jag tog körkortet men över 20 och uppväxt i en familj helt utan bil. Tillslut fick jag möjligheten att övningsköra privat i en Volvo v70 -03, bästa som kunde ha hänt. När jag väl lärt mig att växla den bilen så klarade jag uppkörningen i dåvarande vägverkets s60 av samma generation på första försöket. Min rekommendation är att lära sig köra en bil som är svårare att köra än vad man råkar ut för på uppkörningsdagen.
 
Mikael_L
Jag tänker ...

Det är kanske inte så att alla kan, eller bör, få körkort ...?

Om inte annat för omtanke om oss andra.
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
Jo, Mikael, planen är alltså att hon när hon tagit körkortet skall få en Golf 1.6 automat. Då gör det ju inte så mycket om kör över någon för den går inte så fort :D.

Skämt åsido, Sverige har en befolkningstäthet som får Inre Mongoliet att verka som Manhattan och man måste ha B-körkort för att inte vara handikappd i dagens samhälle. Hade vi haft kontakter/pengar nog att skaffa en billig hyreslägenhet i centrala GBG hade situationen varit annorlunda, men nu bor vi där vi bor.
 
Eftersom fler och fler bilar idag säljs med automat så kanske det inte är ett så dumt alternativ att satsa på att ta körkort med begränsning för automat? Manuell låda kommer snart vara en udda fågel på marknaden.

Lär du frun att köra med koppling och manuell växling så får du börja träna om sen direkt för att köra automat. Att limma fast vänsterfoten behövs nästan på vissa personer som inte förstår att man bara kör automat med höger fot i de flesta lägen. Kan bli en del farliga situationer med vänster fot på bromsen och höger på gasen när det ska panikstoppas. :S

PS. Får en körskoleelev motorstopp 3 ggr så tycker inte jag det spelar någon roll att det sitter en skylt där bak. Då har läraren tagit ut eleven i en situation som denna inte behärskar och skulle ha övat mer på ett säkrare ställe än ett rödljus med bilar bakom. DS.

Anders_Nilsson skrev:
Får kanske prova blue.b-metoden med att köra på en småväg utan trafik och så bara växla 2-3-4-3-2 upp och ner hela tiden tills det slits in i ryggraden. Vi ger oss nämligen inte.
Så ser det ju ut när man är ute och söndagsåker med bilen på någon krokig väg. Fast då brukar det gå lite snabbare än man kanske kör som övningskörare. Men kul är det med 4-hjulsdrift och inspirerande vägar, speciellt på vintern. :rolleyes:
 
Redigerat:
Varför begränsa sig om man inte har något medicinskt hinder?

Tror inte automaten tar över helt och även om den gör det så är det om 30-40år då hela begagnatmarknaden måste fasas ut.
Kan man göra manuell så kan man köra automat.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.