Toyota Yaris är en säker småbil som är lättkörd och pålitlig. Våra ungar har haft en sådan och alla har klarat uppkörningen vid första försöket och väldigt snabbt fått igång koordinationen med alla spakar, pedaler, rattar mm.
 
Lite så jag tänkte med Dalbotös.
Ju sämre bil man lär sig köra desto lättare går allting sen.
Gärna en bil utan tomgång :D
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Skall kolla Toyota Yaris och Opel Astra också.

Det är alltså min fru som skall lära sig och hon klarar inte av en 240. Till och med jag tycker dom är svåra att köra. Det får bli en mellanklassare eller större småbil så vi båda får plats.

Sedan priset - jag har meckat och svetsat enormt i mina dar men nu har jag hus och bebis och jag SPYR på att mecka bil. Sedan kostar delarna till en gammal bil också. Jag tycker man får lägsta milkostnaden om man lägger till lite så man inte behöver reparera hela tiden.
 
Dalbotös skrev:
Men mer seriöst, ju äldre och "sämre" bil man lär sig köra i ju lättare har man att köra i alla typer av bilar sedan. Kompisen som lärde sig köra i en sprillans ny bil hade ju aldrig ens fått igång en gammal bil vintertid då choke är ett för honom okänt begrepp. Risken att hamna i en gammal bil är kanske inte så stor för alla men jag är glad för kunskapen.
Det är bara du och Skalman som kör bilar med choke-spak nuförtiden....
 
MathiasS skrev:
Det är bara du och Skalman som kör bilar med choke-spak nuförtiden....
Antagligen. :)
 
MathiasS skrev:
Det är bara du och Skalman som kör bilar med choke-spak nuförtiden....
Du har ju noll koll.

Min nuvarande Chrysler -62 har ingen choke alls så man får pumpa i bränsle med gaspedalen så den lilla v8:an puttrar igång. :)
 
  • Gilla
camaro1969 och 2 till
  • Laddar…
Choke spaken drog väl äldre damer ut för stt den var praktisk att hänga handväskan på:)

mvh
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Men skulle inte något i stil med Hyundai Elantra eller liknande vara vettigt?
Prisvärda är dom ju och ser ju inte värre ut än övriga bilar. :)

Jag övningskörde med en Pontiac Firebird och en MB S-klass, men det är väl kanske inte dom mest optimala bilarna för det direkt. :confused:
 
Skall kolla Chrysler utan choke och BMW också. Apropå BMW, jag har fördomen att dom har noll svängmassa så inte så lätta att starta men de kanske är fel? Sedan är dom så väl ljuddämpade att man inte hör motorn vilket också gär det svårare för en nybörjare. Fast man kan ju köpa en gammal med hål i avgassystemet.

Den där E46:an för 20 tusen var ju annars rätt vettig. Inte så mycket rost. Enda nackdelen är väl 6:an men å andra sidan är den ju råstark.

Och så Hyundai men jag kan inget om dom.
 
Kopplingen på dom BMW som jag haft har varit ryckigare än genomsnittsbilen tycker jag, kanske inte optimalt för övningskörning.

Dessutom har väldigt många BMW-modeller som nu ligger lågt i pris råkat ut för folk som kör sk-ten ur bilarna.

Risken för sånt minskar ju om man tittar på bilar som inte är "ungdomsbilar", t.ex Elantra eller Carisma.
 
Redigerat:
Värsta kopplingen har väl Ford Mondeo från tidigt 2000-tal. Omöjlig att rulla igång utan motorstopp.
 
skalman1 skrev:
Kopplingen på dom BMW som jag haft har varit ryckigare än genomsnittsbilen tycker jag, kanske inte optimalt för övningskörning.

Dessutom har väldigt många BMW-modeller som nu ligger lågt i pris råkat ut för folk som kör sk-ten ur bilarna.

Risken för sånt minskar ju om man tittar på bilar som inte är "häftiga", t.ex Elantra eller Carisma.
Inte mer än andra bilar...
Det där är en skröna som många ickeBMWägare slänger sig med.
Man får naturligtvis känna på bilen innan köp. Man märker relativt snabbt om bilen är ngt att ha.
 
cust3000 skrev:
Inte mer än andra bilar...
Det där är en skröna som många ickeBMWägare slänger sig med.
Man får naturligtvis känna på bilen innan köp. Man märker relativt snabbt om bilen är ngt att ha.
Om man ser en 18-åring som kör som ett svin mitt inne i ett samhälle, vilken bil är troligast att denna sitter i:

1: En Hyundai Elantra 1,6

2: En BMW 320 E46/E36

:)

( Jag hade samma åsikter som nu för 6 veckor sedan då jag fortfarande åkte E61.....)
 
skalman1 skrev:
Om man ser en 18-åring som kör som ett svin mitt inne i ett samhälle, vilken bil är troligast att denna sitter i:

1: En Hyundai Elantra 1,6

2: En BMW 320 E46/E36

:)

( Jag hade samma åsikter som nu för 6 veckor sedan då jag fortfarande åkte E61.....)
Ingen av dem...
Snarare en gammal 740 med ett utblås av diameter större än hubbleteleskopet.
Och om man ser att personen är 18 år kan det inte gå så fort...
Eller det kanske är en fördom det med?
 
Redigerat:
Har själva en Passat 1.8T - 99:a
Jag brukar backa ut på uppfarten på tomgång.
Sen svänga och vrida lite och puttra iväg på ettan, sen tvåan sen trean och är det grönt nere vid korsningen så slänger jag i fyran med.
Fortfarande på tomgång då :)
Men visst det går nerför det gör det.

Egentligen en rätt så bra övningskörningsbil.
Jag använde den själv till det och jag fick ju körkortet igen på gamla dar :)

Är det ens lönt att försöka få tanten till att ta körkort när du är rädd att hon saboterar bilen genom normal körning?
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.