Mikael_L
Opel astra från mitten av nittitalet, vänta tills en lågmilare dyker upp. Max 16000 mil, men gärna runt 10.000 mil.

Enkel och gammelmodig konstruktion som både har billiga delar och går att mecka med själv.
Bränslesnål och försäkringsvänlig.

Köper du en kombi brukar den gå att lätt sälja iväg sen inför sommarsemestersäsongen. Ange bara bränsleförbrukningssiffrorna i annonsen. :)
 
Jag hade en Opel Astra när jag hade ett relativt nytt körkort på 90 talet. Det som jag minns var att dragläget på kopplingen var så himla högt upp på pedalen vilket gjorde bilen svårkörd enligt mig. Vid en service så bad jag verkstaden att justera ner dragläget på pedalen, och efter det så blev bilen betydligt mer lättkörd.

Jag tycker att en gammal Astra kombi eller Golf kombi är utmärkta val av övnings och första bil. Ganska litet och ändå tydliga hörn när man ska fickparkera.:surprised: Undvik kombikupéer som smalnar av bakom bakdörrarna, då måste du gissa vart du har bakänden när det är trångt och djävligt. Ett tips kan vara att ha en vinge på bakluckan som syns i sidospeglarna ifall du har en sedan.

Det är mina åsikter om en lättkörd första bil, jag har full respekt ifall någon har andra åsikter.
 
Redigerat:
Jag skulle gå på en golf III eller en Fabia. Golfarna blir 90-talare för dessa pengar, Fabian tidigt 2000. Båda har fördelen att man kan mecka själv med dom och diagnosutrustning som kan allt kostar en hundring.
 
MathiasS skrev:
Jag skulle gå på en golf III eller en Fabia. Golfarna blir 90-talare för dessa pengar, Fabian tidigt 2000. Båda har fördelen att man kan mecka själv med dom och diagnosutrustning som kan allt kostar en hundring.
Vad får man för diagnosutrustning för en hundring?
Som fungerar.
 
Man köper en kabel till VCDS på Aliexpress.
 
Byt åt hönan mot en han/hon så kanske det går bättre?
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Man köper en kabel till VCDS på Aliexpress.
Jo, men vcds kostar ju en slant
 
20 000 för en övningsbil förresten?
Bör ju räcka till två finbilar tycker jag :D
 
  • Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
Golf självklart!!! Lättkört, lättmekat och billigt!
 
Ford focus har jag haft i drygt 2 år. Den är mycket lättkörd. Dessutom är de billiga och har hyfsad bränsleförbrukning. Min drog 0,67 som snitt på de 4000 mil jag körde. Till nackdelarna hör att sätena inte är speciellt bekväma samt att den rostar ganska mycket.
 
Jvona skrev:
Jo, men vcds kostar ju en slant
Du får med en CD-skiva med 11.x på som funkar. Du kan ju välja att använda den mjukvaran eller köpa en annan direkt från Ross-tech. På en så gammal bil har man inget behov av nyare mjukvara, bilarna har inte ens canbus.
 
MathiasS skrev:
Du får med en CD-skiva med 11.x på som funkar. Du kan ju välja att använda den mjukvaran eller köpa en annan direkt från Ross-tech. På en så gammal bil har man inget behov av nyare mjukvara, bilarna har inte ens canbus.
Det var som ...

Varför köpte då jag program och sladd från ross tech till sambons golf 3a.

Jaja... Läropengar
 
Nåja, det är väl ingen skada skedd. Väldigt bra mjukvara som förtjänar att köpas. Men till en 20 år gammal övningsbil kanske det inte känns motiverat att köpa diagnos-sw för lika mycket pengar som bilen kostar....:=) Köpte själv kabel och sw från ross-tech för många år sedan och har tjänat in dom pengarna många gånger om. Har använt den på audisar, golfar och skoda-bilar i olika varianter.
 
Övningsbil? Vad tusan, det är ju samma pris som jag brukar ge för mina bilar. ;)

Själv lärde jag mig köra i en gammal Volvo 240, ur pedagogisk synpunkt helt förträfflig eftersom dess synnerligen kantiga form gör att det är lätt att lära sig var man har kanterna när man övar fickparkering och dylikt. Sedan kanske man inte bör göra som min far som tyckte att slalomkörning mellan träd var en lämplig uppgift för den första körlektionen. Tur att det är lätt att banka ut plåten på en gammal Volvo. :)

Men mer seriöst, ju äldre och "sämre" bil man lär sig köra i ju lättare har man att köra i alla typer av bilar sedan. Kompisen som lärde sig köra i en sprillans ny bil hade ju aldrig ens fått igång en gammal bil vintertid då choke är ett för honom okänt begrepp. Risken att hamna i en gammal bil är kanske inte så stor för alla men jag är glad för kunskapen.
 
  • Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.