740 är annars perfekt övningskörningsbil, traktorgener så man kan i princip släppa upp kopplingen med handbromsen i utan att den dör. Och sedan om det fryser till på sjöarna så kan hon öva halkan också!
 
Eller en Ammis med lång växelspak och handbromsen på vänster sida samt hel/halvljusomkopplaren på golvet.
Givetvis med chokespak :D
 
Det handlar inte om illvilja utan hon har helt enkelt inte talang för att växla. Planen är alltså att köpa en offerbil och massakrera under övningskörning, ta körkort med körskolans hjälp (och även massakrera deras bil), sedan sälja det som återstår av övningsbilen och så köpa en automatväxlad bil som hon kan använda i framtiden.
 
Men så illa kan man inte växla?
Allvarligt alltså?
Skillnad om man gör pågaväxlingar med fullgas och bara duttar ner kopplingen och rycker i växlarna.
Lite otajming vid lugn körning bör ju en bil klara?
Hur ska hon annars klarar uppkörningen?
Och dom är INTE noga med fina växlingar.
Högsta möjliga växel alltid så länge inte bilen dör av det är körskolans melodi.
Uppkörningskontrollantterna är mer som vanligt folk och lämplig växel för lämpligt förhållande.
 
Det är som man säger om musiker - dom har rytmen i blodet! Min fru har inte rytmen i blodet. Min V70 Bi-Fuel försökte vi träna med förra året men efter 40-50 pass märkte jag hus lådan började ta stryk, typ 2-3 växlingen har dålig synkning. Ett lådbyte kostar mer än en offerbil. Samtidigt är idag B-körkort ett krav för många jobb så vi satsar verkligen ur hushållsbudgeten för att hon skall kunna ta B-kort.

Även om det kostar 100 papp är det snabbt intjänat på en lön till. Frugan är född i Kina och Kineser (Asiater i allmänhet) har inte rytmen i blodet när det gäller framförandet av fordon. Möjligen Japaner men knappt ens dom. Varför kommer alla icke-Europeiska racingförare från typ Brasilien, Argentina? Jo, för att Latinos har rytmen i blodet. Germaner har precision i blodet och Engländers förmågan att anpassa sig och få det mesta ur resurserna.
Men vi ger oss inte, kärringen SKALL bara ha B-kort.
 
Finns väl varianten med begränsning automat ännu?
Men gäller det jobb så faller det väl bort.
Kan du inte spela in en film hur det går till när det växlas?
Vill inte va skadeglad men lite roligt svårt verkar det trots allt va.

Som jag sa innan så är vår Passat väldigt lättväxlad men har kanske lite dåligt vrid på låga varv även den.
Vet inte om diesel är mer lättkörd?
Dom där jävla Volvo D5 : orna verkar ju ha rätt lätt vid omkörning tycker jag.
Inte en chans att hinna med om jag inte slår ner till trean i 100 :D
 
Ett alternativ till att köpa en övningsbil är att ta körkortet med villkoret ”endast automat”.

Jag tycker det är vansinne att någon frivilligt vill ha den begränsningen, det är ju en helt annan sak ifall man har begränsningen av något medicinskt skäl, men jag vet att allt fler ungdomar i dagens samhälle menar att de ändå aldrig kommer skaffa sig ett manuellt växlat fordon, varför då lära sig att köra ett sådant. Och det tar ju flera lektioner hos körskolan att lära sig växla, pengar som man kan göra mycket annat roligt för. Dessutom så kommer snart alla köra runt i elbilar och de har ju alltid automatisk växling. Ungefär så går resonemanget ifall man läser på t.ex. Flashback om att ta körkort.
 
Anders_Nilsson skrev:
Det är som man säger om musiker - dom har rytmen i blodet! Min fru har inte rytmen i blodet. Min V70 Bi-Fuel försökte vi träna med förra året men efter 40-50 pass märkte jag hus lådan började ta stryk, typ 2-3 växlingen har dålig synkning. Ett lådbyte kostar mer än en offerbil. Samtidigt är idag B-körkort ett krav för många jobb så vi satsar verkligen ur hushållsbudgeten för att hon skall kunna ta B-kort.

Även om det kostar 100 papp är det snabbt intjänat på en lön till. Frugan är född i Kina och Kineser (Asiater i allmänhet) har inte rytmen i blodet när det gäller framförandet av fordon. Möjligen Japaner men knappt ens dom. Varför kommer alla icke-Europeiska racingförare från typ Brasilien, Argentina? Jo, för att Latinos har rytmen i blodet. Germaner har precision i blodet och Engländers förmågan att anpassa sig och få det mesta ur resurserna.
Men vi ger oss inte, kärringen SKALL bara ha B-kort.
Det där luktar unkna rastankar... Inte fan behöver man ha "rytmen i blodet" för att kunna lära sig växla en modern bil. Din fru har inte lärt sig hantera samspelet koppling/gas och att bara köra och köra hjälper inte om hon inte förstått det. Försök hitta någon som kan förklara det hela för henne och sedan göra lämpliga övningar på avlyst område tills det sitter.
 
Redigerat:
Suck, RASTANKAR! Som om jag hade 1) Jobbat utomlands i flera år, 2) Gift mig med en utomeuropeisk kvinna 3) Skaffat barn med henne 4) Skrivit över halva mina tillgångar på henne........... och lite annat. Om jag inte vore fördomsfri.

Jag var på väg att skriva en del mer men strök det, inte värt att starta krig. Frugan har 30+ lektioner i körskola och kan inte växla, klara sig på att övningsbilen är en V50 Diesel.

Tror du inte seriöst att vi redan gjort allt som går?

Och numera godkänns inte automat enbart vid uppkörning, alla körkortsprov måste göras med manuell.
 
Köp dig en golf III 1.8 liters dom är hyfsat billiga och lättmekade , vill du ha lite mer utrymme så är Audi A4 ett bra val .
Skatten kanske är i dyraste laget på Audi A4 , men båda bilarna är enormt lättkörda för den ovana.
Mina ungar fick börja sina karriärer i ett par väl inslitna golfar att övningsköra i.
 
En gammal bil vad som helst sen bara växla upp, växla ner precis som Karate Kid sen förstår hon varför en dag :)
Hon lär ju ändå få köra upp med körskolans bil?
Krävs dubbelkommando idag så även om det är tekniskt möjligt med egen bil är det inte speciellt praktiskt.

Enda "genvägen" är att lära henne köra bil!
Eller vill du ha henne i trafiken ifall hon inte klarar av att ratta och växla samtidigt?
Även om hon klarar kortet på nåt mirukalöst vis.
 
Tillägger lite.

Alla kör väl bättre ifall dom är avslappnade och inte tänker så mycket på vad folk ska tycka osv.
Leta upp nån grusvägssträcka med mycket backar och kurvor och låt henne köra runt,runt,runt samtidigt som du håller käften eller sitter i skogsbacken och dricker kaffe :D
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Lider med dig...men du har iallafall humorn kvar. Glädjer det dig att jag skrattat mig genom tråden?
 
Detta är egentligen inte humor.
Detta är verkligheten vi alla kan möta i trafiken varje dag.
Oftast går det bra men tänk minsta lilla sak som ställer till det?
 
Donald-Duck skrev:
Ett alternativ till att köpa en övningsbil är att ta körkortet med villkoret ”endast automat”.

Jag tycker det är vansinne att någon frivilligt vill ha den begränsningen, det är ju en helt annan sak ifall man har begränsningen av något medicinskt skäl, men jag vet att allt fler ungdomar i dagens samhälle menar att de ändå aldrig kommer skaffa sig ett manuellt växlat fordon, varför då lära sig att köra ett sådant. Och det tar ju flera lektioner hos körskolan att lära sig växla, pengar som man kan göra mycket annat roligt för. Dessutom så kommer snart alla köra runt i elbilar och de har ju alltid automatisk växling. Ungefär så går resonemanget ifall man läser på t.ex. Flashback om att ta körkort.

Håller med Automat är jättebra och bekvämt och aldrig något problem "eftersom faniljen har 2 automatbilar" eller när man ska hyra bil.

Men den gången man står där och den som kör den manuella bilen har brutit vänsterfoten så och man är ytterligare 3 andra med samma inställning om endast automat och behörighet på körkortet då är inte begränsningen så smidig att ha.
Man lär sig växla innan man sätter sig i bilskolan, det är inte svårare som en del tror.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.