När vi övade med våra barn i början fick dom bara åka runt i samhället där vi bor (max 30km/h) och lågtrafikerat.
När dom hade lärt sig att få i en växel till utan att titta på spaken så fick dom börja åka på lågtrafikerade vägar.
Stora vägar med (normal) trafik fick bli efter körskolan hade lärt dom köra några lektioner.
Tänker nog lika som MathiasS ...börja på en stor plan o köra tills växlingen sitter och alt. be någon annan sitta brevid som känslomässigt inte bryr sig i hur illa hustrun kör i början.;)
 
D09
Anna_H skrev:
Vad gäller koppling, så måste alla tekniska termer bort ur förklaringen om det är så att hon är lite teknikrädd. Synkronisering är ett förbjudet ord i förklaringen och inget man behöver känna till för att köra bil.

Jag jobbar med IT-support tillsammans med två killar och jag är favoriten: Killarna löser problemet på en gång, men användaren har inte en susning om vad de utfört för magi, fast de säger att de förklarar, och nästa gång det krånglar vågar de knappt ringa, eftersom de känner sig så dumma som ringer om något som tydligen går så lätt att fixa så att de inte borde ha fått problemet.

Jag tar reda på problemet, förklarar för användaren vad som hänt med ett språk som de förstår och vad som behöver göras, samt meddelar att en av killarna gör det så fort de har tid. Användaren är jättenöjd, fast problemet fortfarande finns kvar, eftersom de förstått att det inte är de som gjort fel utan att det faktiskt är tekniken som är besvärlig.

Att släppa kopplingen mjukt är inget man lär sig av att läsa på eller av att köra i Göteborg City och vara stressad över att riskera "kärringstopp" eller av att någon tjatar på en. Det måste nötas in i lugn och ro på en öde fotbollsplan eller P-plats. Själv gjorde jag det på en övergiven flygplats för DDT-plan mitt i skogen.
Helt rätt.

De jag tränat på köra bil har jag tagit till en öde plats och bara tränat koppling, broms etc i lugn o ro.

Sen lägger man på små små steg och när personen är mogen så puschar ( visar tillit ) jag på att nu kör t ex du hem.

Kan ta en dag, eller flera. spelar ingen roll.

Skäller aldrig, kritiserar aldrig utan gör bara om momentet och försöker förklara på ett nytt sätt dvs försöker möta upp på elevens nivå, alla är olika framme i teknik, stresshantering etc och behöver fokusera på vad dom ska lära sig och inte vad personen bredvid.
Alla har ju sin lärostil och kan man bemöta den så ökar ju chansen att det går snabbare.

Har använt min Peugeot 206 halvkombi, ganska lätt bil att börja med.

Nackdelen är om uppkörningen blir med en större bil, så man bör köra många olika bilar.

Kan själv känna ( obehaglig ) skillnad på olika bilar trots alla år och har ändå behörigheter för lastbil o släp och massa annat lulllull.

Edit
Ett tips med dragläge är att ha koppling nere, växel i, andra foten på bromsen.

Sedan släppa kopplingen långsamt och titta på varvräknaren.

När den sjunker jobbar dragläget, kommer inte ihåg exakt hur mycket den brukar sjunka. T ex 1500 till 1000 varv etc

Sen är det bara o släppa bromsen om det är plant etc
 
Redigerat:
Jag läste om någon som hade svårt att förstå det här med dragläget.
Då sa hans lärare åt honom att starta från stillastående på fyrans växel, alltså att verkligen slira igång på dragläget. Säkert skadligt för bilen, men efter några starter så hade han kommit underfund med hur dragläget fungerar.
 
Donald-Duck skrev:
Jag läste om någon som hade svårt att förstå det här med dragläget.
Då sa hans lärare åt honom att starta från stillastående på fyrans växel, alltså att verkligen slira igång på dragläget. Säkert skadligt för bilen, men efter några starter så hade han kommit underfund med hur dragläget fungerar.
Jag tror inte det går att starta någon av mina bilar på 4:ans växel och den slirningen skulle kosta massor.:eek:
Men starta från 2:an skulle nog fungera men är ej att rekommendera en längre tid.
 
Micro skrev:
Jag tror inte det går att starta någon av mina bilar på 4:ans växel och den slirningen skulle kosta massor.:eek:
Men starta från 2:an skulle nog fungera men är ej att rekommendera en längre tid.
Jag körde utan växellänkage på en av mina gamla bilar en runda, låste lådan på trean (högsta på den).
Det gick trots 80hk och 4-pucks ofjädrad sinterlamell.

Inte särskilt hälsosamt för kopplingen dock. :)
 
Micro skrev:
Jag tror inte det går att starta någon av mina bilar på 4:ans växel och den slirningen skulle kosta massor.:eek:
Men starta från 2:an skulle nog fungera men är ej att rekommendera en längre tid.
Det är bara något som jag läst om, inte något som jag har prövat själv, så jag vet inte ens ifall det går.
Men att backa upp för en uppförsbacke, det vore kanske en bra övning för att lära sig kopplingen.
 
Har hon provat att köra i bilskola för att komma igång?
 
Ja,femtio lektioner.
 
Börjar förstå att farsgubbens övningar kanske inte var så tokiga ändå. På min andra lektion någonsin fick jag starta i en uppförsbacke som är så brant att det gör ont i vaderna att stå till fots där. Både vanlig start samt backande start. En fullt så brant backe kanske inte är nödvändig men det låter som att mer draglägesövningar hade varit bra. Samt mer landsvägskörning eller på en öde plats tills hon är så trygg i växlandet så hon inte blir störd av stadskörning. Att börja köra i centrala GBG låter lite väl häftigt.
 
Persobligen tycker jag att man bör haft körkort rätt många år innan man er sig på Göteborg. Farsan som kört taxi i Stockholm på 60-talet och var motorcykelordonans i det militära svär fortfarande åt det. Men tack vare att vi känner en som jobbade på stadsplaneringskontoret (som har kontakter med de som sätter upp vägskyltarna) är det iallafall sedan ett antal år omöjligt att inte hitta till 45:an, för alla ställen som pappa brukat köra fel när han ska hemåt har fått skyltar om hur man kommer på rätt väg mot Karlstad igen :-D
 
Kör ut till Hindås, Rävlanda, Hällingsjö trakten. Massor med småvägar att åka runt på i lugn och ro och träna. Inte helt öde, men du träffar på kanske 5 bilar i timmen, eller så.

Sen, förstås, så är det ju så att bara för att man bor i gbg så behöver man inte ha uppkörningen där. Jag rekommenderar Kristianstad. Väldigt trevlig stad för uppkörning. Inte för stor, inte för liten, precis lagom. Inte mycket trafik alls om man bokar in en tid vid 10-12 på förmiddagen.
 
D09
geekling skrev:
Kör ut till Hindås, Rävlanda, Hällingsjö trakten. Massor med småvägar att åka runt på i lugn och ro och träna. Inte helt öde, men du träffar på kanske 5 bilar i timmen, eller så.

Sen, förstås, så är det ju så att bara för att man bor i gbg så behöver man inte ha uppkörningen där. Jag rekommenderar Kristianstad. Väldigt trevlig stad för uppkörning. Inte för stor, inte för liten, precis lagom. Inte mycket trafik alls om man bokar in en tid vid 10-12 på förmiddagen.
Säg till när du åker dit bara ;)

Industriområden brukar vara bra alternativ på helger, oftast stora ytor och ingen trafik.
 
D09 skrev:
Säg till när du åker dit bara ;)
Ähhh! De är vana, visserligen var det många år sen man flyttade därifrån. Men vissa saker ändras inte. Se bara upp för epa traktorer dock om ni kommer nära Bollebygd. :)
 
Passa även på att träna parkering...:wow:

tumblr_slick%u00252Bparking%u00252Bjob.gif
 
Vi har varit ute igår och idag till Partile och Mölnlycke och Kungsbacka, mycket 70-80-väg. Hon orkar cirka en timme sedan kroknar hon. I alla fall, det går bättre nu. Kanske skall köpa kollegans S80 -99 som han skall sälja för en 10 tusen eller så för övningskörning även om bilen är brutalt stor. Växlingarna är nästan OK men igångsättning rycker lite och kantstenar körs över så jag vill fortfarande köpa en annan bil för hennes träning.

Har kollat Blocket en vecka nu, den där lågmilade Astran för en tia lyser med sin frånvaro. Man verkar mest får skrot för under tiotusen. Och små bilar kostar mer än stora. Astra, Polo, Golf är dyra liksom allt annat som drar lite bensin. Jakten går vidare.

Kul i alla fall att hon efter ett uppehåll på några månader gör en storstilad comeback. Nu skall vi bara ha lite mängdträning också.
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.