13 966 läst · 138 svar
14k läst
138 svar
Bästa övningsbil för 10-15 tusen?
Att vara så fokuserad en timme är riktigt hårt arbete, imponerande att hon orkar så länge!
Om ett år och en vecka börjar vi övningsköra här, men vi har en bra liten grusplan för de första övningarna bara 50 meter från huset. Där får hon leka lite med V70:n tror jag.
Om ett år och en vecka börjar vi övningsköra här, men vi har en bra liten grusplan för de första övningarna bara 50 meter från huset. Där får hon leka lite med V70:n tror jag.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Varför måste det vara en liten bil.
Nästan lättare med en gammal Volvo 740 som är en fyrkantig låda.
Det är dessutom en stryktålig och säker bil sen har andra trafikanter mer respekt för en stor än en liten bil vilket jag märker dagligen när jag pendlar med min lilla lupo.
En 740 med lite muller i och ett avgas system stort som Hubble teleskopet inger lite respekt iaf för det kan sitta en elak raggare sidan om
Nästan lättare med en gammal Volvo 740 som är en fyrkantig låda.
Det är dessutom en stryktålig och säker bil sen har andra trafikanter mer respekt för en stor än en liten bil vilket jag märker dagligen när jag pendlar med min lilla lupo.
En 740 med lite muller i och ett avgas system stort som Hubble teleskopet inger lite respekt iaf för det kan sitta en elak raggare sidan om
Medlem
· Västra Götaland
· 2 310 inlägg
Vi köpte en Audi 80 från mitten av nittiotalet för övningskörning. Riktigt skaplig bil för en bit under 10 lappar, fin-fin att köra och väldans bränslesnål.
Rekomenderas.
Rekomenderas.
http://www.korkortsportalen.se/Kontakt/Trafikverket/forarenhetens-kontor/Vagverksbil/ - Listan på vägverkets uppkörningsbilar, och vilken ort vilken bil används.Andy78 skrev:
Jag körde upp i en liten nätt golf tillhandahållen av vägverket.
Och sen finns ju alternativet att använda körskolans bil för uppkörning, och åter, de mesta körskolor använder småbilar i dag.
Så, i kort. Du har fel. Det är inte en självklarhet att uppkörning sker i en stor bil.
ok, men vad anser du är bäst övningsköra i en vw polo och köra upp i en v50 eller tvärtom. När det handlar om övningskörningsbil så ser jag ingen fördel att köra de minsta bilarna.geekling skrev:[länk] - Listan på vägverkets uppkörningsbilar, och vilken ort vilken bil används. Jag körde upp i en liten nätt golf tillhandahållen av vägverket. Och sen finns ju alternativet att använda körskolans bil för uppkörning, och åter, de mesta körskolor använder småbilar i dag. Så, i kort. Du har fel. Det är inte en självklarhet att uppkörning sker i en stor bil.
En kompis håller på att ansöka om dispens för att få köra upp med egen bil utan dubbelkommando. Detta då dottern är handikappad och måste ha anpassad bil där inte pedalerna behöver användas. Märkligt nog kan man ansöka om bidrag för dessa anpassningar som behövs först när man har körkort, men de har lyckats hitta en begagnad med rätt anpassningar så att hon slipper åka 50 mil för att övningsköra.geekling skrev:
Jag har lärt tre barn växla i en gammal Golf Variant -97 som vi behållit mer eller mindre enbart för detta ändamål, men jag är faktiskt inte helt säker på att det är en bra idé.
Gamla bilar är onödigt svårkörda och är dessutom lågt växlade jämfört med körskolebilarna. När mina barn väl lärt sig att växla den gamla häcken fick dom i princip lära om i körskolan. I en gammal bil märker man när det börjar rista i motorn medan en modern bil bara dör vid trafikljuset om man är oförsiktig med kopplingen. Ungarna har tyckt att det dom lärde sig hemma inte var till mycket nytta.
Eftersom vi har bilen så lär jag dom grunderna under några timmar, men sedan får dom gå i körskola. Fortsatt privat övningskörning i trafik gör vi vanligen med någon av våra automatväxlade bilar.
Gamla bilar är onödigt svårkörda och är dessutom lågt växlade jämfört med körskolebilarna. När mina barn väl lärt sig att växla den gamla häcken fick dom i princip lära om i körskolan. I en gammal bil märker man när det börjar rista i motorn medan en modern bil bara dör vid trafikljuset om man är oförsiktig med kopplingen. Ungarna har tyckt att det dom lärde sig hemma inte var till mycket nytta.
Eftersom vi har bilen så lär jag dom grunderna under några timmar, men sedan får dom gå i körskola. Fortsatt privat övningskörning i trafik gör vi vanligen med någon av våra automatväxlade bilar.
Beror på förutsättningarna för eleven. Om det är en nervös elev som behöver mängdträning för att bli bekväm bakom ratten, den lilla bilen. Utan tvekan, gärna rosa med fluffig ratt. Då handlar det om vilken bil personen i fråga känner sig minst avskräckt av.Andy78 skrev:
18-årig slyngel med olja under naglarna som drömt om att köra bil sen innan han ens kunde ordet bil. Troligen tvärt om.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Jag valde en liten automatare.
För hon jag kör med vägrar släppa ratten.
Hon vågar inte utan är rädd hon krockar då och hon är allmänt nervös så jag kör mängd trängning på jätte smala vägar där 2 bilar inte kan mötas utan att båda går ut i gräs kanten.
Hon blir mao tvingad att ratta väldigt aktivt och hon ser direkt när det blir fel och det blir det mest hela tiden trots hon redan kört 20 lektioner på körskolan.
Jag tror dom lär sig fortare när dom själv ser det blir fel under säkra former.
Hon har såna problem med att ratta bilen även där det är rakt och fint så resten av körningen blir lidande.
Hon håller ratten så hårt att hon vinglar fram på breda fina vägar så 90% av fokusen går till att ratta.
Några uppslag hur man får henne att sluta kram ihjäl ratten.
För hon jag kör med vägrar släppa ratten.
Hon vågar inte utan är rädd hon krockar då och hon är allmänt nervös så jag kör mängd trängning på jätte smala vägar där 2 bilar inte kan mötas utan att båda går ut i gräs kanten.
Hon blir mao tvingad att ratta väldigt aktivt och hon ser direkt när det blir fel och det blir det mest hela tiden trots hon redan kört 20 lektioner på körskolan.
Jag tror dom lär sig fortare när dom själv ser det blir fel under säkra former.
Hon har såna problem med att ratta bilen även där det är rakt och fint så resten av körningen blir lidande.
Hon håller ratten så hårt att hon vinglar fram på breda fina vägar så 90% av fokusen går till att ratta.
Några uppslag hur man får henne att sluta kram ihjäl ratten.
Ja, som sagts tidigare, mängdträna på mycket enklare saker tills det känns bra. Nu tvingar du uppenbarligen övningsföraren lååångt utanför komfortzonen. Åk till en parkering och stanna där till knogarna inte vitnar längre....
Orsaken till att det blir vingligt är att alla nybörjare tittar på vägen direkt framför bilen. Be dottern att titta så långt fram på vägen som det överhuvudtaget är möjligt, så blir körningen automatiskt vingelfri.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Jag och körskolan har försökt få henne att titta längre fram men det går bara inte.
Att köra med henne på "vanliga" vägar vågar jag inte för när hon svänger är hon först uppe på eller nästan uppe i trottoarkanten höger sida sen över kompenserar hon och är över mitt linjen vid en höger sväng.
Jo vet hon är utanför komfortzonen men klarar hon inte svänga på ett säkert sätt efter 20 "normala" kör lektioner på körskolan får man prova något annat och hon var faktiskt nöjd med körningen med mig och vill in på små vägarna igen för hon körde tydligen betydligt bättre på körskolan sen.
Som det är nu är hon rädd att släppa ratten och slår knut på armarna istället och då blir det bara så fel och framför allt farligt.
På små vägar måste hon släppa ratten och aktivt ratta för att komma runt.
I hennes fall är hennes vinglande till största delen beroende på att hon håller krampaktigt i ratten och hela hennes körning förstörs av hennes ratt hantering.
Sen är hon inte riktigt med om vad som händer runt henne med så hon blir "överaskad" och det är ju dels för att hon inte tittar tillräckligt långt fram och att hon har fullt upp med ratten.
Hon lyckat tom köra förbi gator med höger regel utan att ens se dom.
Helt ärligt vågar jag inte köra på trafikerade gator utan dubbel kommando för hon är inte riktigt "där" vi är utan det verkar som hon svävar bort emellan åt och har fokusen på allt annat än körningen.
Att köra med henne på "vanliga" vägar vågar jag inte för när hon svänger är hon först uppe på eller nästan uppe i trottoarkanten höger sida sen över kompenserar hon och är över mitt linjen vid en höger sväng.
Jo vet hon är utanför komfortzonen men klarar hon inte svänga på ett säkert sätt efter 20 "normala" kör lektioner på körskolan får man prova något annat och hon var faktiskt nöjd med körningen med mig och vill in på små vägarna igen för hon körde tydligen betydligt bättre på körskolan sen.
Som det är nu är hon rädd att släppa ratten och slår knut på armarna istället och då blir det bara så fel och framför allt farligt.
På små vägar måste hon släppa ratten och aktivt ratta för att komma runt.
I hennes fall är hennes vinglande till största delen beroende på att hon håller krampaktigt i ratten och hela hennes körning förstörs av hennes ratt hantering.
Sen är hon inte riktigt med om vad som händer runt henne med så hon blir "överaskad" och det är ju dels för att hon inte tittar tillräckligt långt fram och att hon har fullt upp med ratten.
Hon lyckat tom köra förbi gator med höger regel utan att ens se dom.
Helt ärligt vågar jag inte köra på trafikerade gator utan dubbel kommando för hon är inte riktigt "där" vi är utan det verkar som hon svävar bort emellan åt och har fokusen på allt annat än körningen.
varför inte en volvo 240 - 740 ?
billiga pålitliga bilar, köp en besiktad så vet du att den får köras till körkortet är fixat.
åsså sparar du 10-15K
billiga pålitliga bilar, köp en besiktad så vet du att den får köras till körkortet är fixat.
åsså sparar du 10-15K