Ledsen men nu börjar gäster dyka in för middag. Fortsätter imorgon.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Ha så trevligt :)

• Älska
Huggedugge1
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
ja. Men cirka 850cm fritt. Till terrassen som däcket går under. Fick svetsa ihop två IPE-balkar på varandra och boxa in dom med 4 mm cortenplåt. Sviktar 3,5 cm trots det.
Det är för att du behöver öka massan på över och undersidan på balken för att motverka nedböjningen, inte på sidorna..

(Låter stört, jag vet, men så är det)

D
Ja det låter verkligen märkligt.

Får låta hur märkligt det vill. Men så är det iaf om man räknar på stål och de flesta andra metalliska material..

Sen måste det givetvis finnas något som håller ihop över och undersidan (som ett liv i en I-balk eller sidorna på ett rör) men ju längre ifrån centrumet på tvärsnittet (i belastningsriktningen) man kan öka arean av tvärsnittet, desto bättre..

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Ett intressant och utmanande problem i alla fall för oss som inte lever med det och behöver lösa det. Jag har läst igenom tråden men har kanske missat svaret på den uppenbara frågan. Hur mycket behöver mitt punkten lyftas för att det ska fungera, dvs hur mycket måste nedböjningen minskas?

Totalt handlar det väl om 15 cm, men "bara" 5 cm från läget där däcket är nu..

• Gilla
hlph
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Får låta hur märkligt det vill. Men så är det iaf om man räknar på stål och de flesta andra metalliska material..

Sen måste det givetvis finnas något som håller ihop över och undersidan (som ett liv i en I-balk eller sidorna på ett rör) men ju längre ifrån centrumet på tvärsnittet (i belastningsriktningen) man kan öka arean av tvärsnittet, desto bättre..
Det är väl egentligen ganska intuitivt att man ska ha mycket material med stor hävarm in till neutralplanet. Det har inte med materialet att göra utan gäller för alla material.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Det är väl egentligen ganska intuitivt att man ska ha mycket material med stor hävarm in till neutralplanet. Det har inte med materialet att göra utan gäller för alla material.
Då jag inte jobbar med många andra material än metaller så vill jag inte uttala mig om det heller..

Men ja, jag håller med om att jag också (intuitivt) tycker att det borde gälla för "alla andra" material också, men eftersom jag inte vet säkert att så är fallet så säger jag inget om det..

Sen vet jag inte vad du menar med "hävarm in till neutralplanet" för det är ju utifrån tvärsnittet man beräknar motståndet mot nedböjning och kraften har ingen hävarm vid den här typen av belastning..
Hade det varit tal om vridning så ja, men inte vid beräkning av nedböjning.

Violina Violina skrev:
Då jag inte jobbar med många andra material än metaller så vill jag inte uttala mig om det heller..

Men ja, jag håller med om att jag också (intuitivt) tycker att det borde gälla för "alla andra" material också, men eftersom jag inte vet säkert att så är fallet så säger jag inget om det..

Sen vet jag inte vad du menar med "hävarm in till neutralplanet" för det är ju utifrån tvärsnittet man beräknar motståndet mot nedböjning och kraften har ingen hävarm vid den här typen av belastning..
Hade det varit tal om vridning så ja, men inte vid beräkning av nedböjning.
Neutralplanet är det plan där det varken blir drag eller tryck. Detta plan ligger i tvärsnittets tyngdpunkt vid ren böjning.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Neutralplanet är det plan där det varken blir drag eller tryck. Detta plan ligger i tvärsnittets tyngdpunkt vid ren böjning.
Absolut, men var har du hävarmen??

Violina Violina skrev:
Jag pratar om hävarmen i tvärsnittet, inte hävarmen föR någon yttre last. Avståndet mellan en punkt i tvärsnittet och netutralplanet. Koordinaten y i figuren nedan.

Två diagram som visar tvärsnitt av en balk och spänningsfördelningen över tvärsnittet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Tja… nu har ni VERKLIGEN tappat mig!!!

Självbärande plåt är nog en bra väg att gå, tror jag. Hittade en plannjavariant som inte byggde så mycket på höjden. Sen är min tanke att lägga trallen och skruva fast den i den självbärande plåten. (Inte kollat vilka skruvar etc men det löser sig nog.)

när man då kommer till ramen så har jag kikat på Montano.se och hittat KKR rör. Tänkte mig då VKR eller KKR fyrkantsrör. Då VKR blir svindyrt så är jag mer intresserad av KKR, som får rostskyddsmålas och sen målas svarta alternativt kläs in med trä. Tänkte mig KKR 120*60 med 5 mm gods. 840 cm + 420 cm blir ramen. Vikten för ramen blir då cirka 320 kg.

Den självbärande plåten från Plannja bygger 7 cm och har en spännvidd på 480 cm. Sen är täckande bredd 750 cm (osäker på vad som händer då den skall täcka 840 cm…) Vikten på hela takplåten blir då typ 100 kg beroende på tjocklek. Trallen väger cirka 1000kg, ramen 320 kg. Så 1,5 ton totalt.

Så min fråga är då… Är KKR 120*60 med 5 mm gods, en vettig lösning som ram som kommer att fungera?Hur mycket kommer den öppna delen som går över polen att svikta ner när den skall stängas???

eller kan någon föreslå något annat lämpligt för att få det att fungera?

Kan någon hjälpa mig…

• Skärmdump av teknisk specifikation för KKR fyrkantsrör från Montano.se med detaljerad produktinformation.
    Skapa konto
  • Skärmdump av tekniska specifikationer för KKR fyrkantsrör med olika tvärsnittsmått, area och vikt.
    Skapa konto
  • Skärmbild från Montano.se med tekniska specifikationer för varmförzinkade KKR fyrkantsrör och stålegenskaper.
    Skapa konto
  • Skärmbild som visar en tabell över olika dimensioner och specifikationer för KKR fyrkantsrör från Montano.se.
    Skapa konto
Jag pratar om hävarmen i tvärsnittet, inte hävarmen föR någon yttre last. Avståndet mellan en punkt i tvärsnittet och netutralplanet. Koordinaten y i figuren nedan.

[bild]
Hej! Har du möjlighet att kika på min senaste post?

Violina Violina skrev:
Hej! Har du möjlighet att kika på min sista post? Är jag helt ute och cyklar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.