E Erik Lindroos skrev:
Om jag räknar rätt så blir nedböjningen p.g.a. plåtens egenvikt cirka 5 mm på 8,4 m spännvidd (TP200). Ganska oberoende av plåttjocklek. Sedan måste man ju lägga till trall, isolering och snö, och då är ju tjockare plåt bättre.

Som jämförelse till siffrorna som gavs tidigare för det rostfria fyrkants-"röret" med 6700000 mm^4 tröghetsmoment:
En plåt, 1 mm tjocklek, 854 mm bredd: tröghetmoment 8100000 mm^4
Plåttjocklek 1,5 mm: 12000000 mm^4.
En plåt är alltså styvare än röret, och du kommer fördela lasten (vad den nu blir totalt) på fem plåtar.
E Erik Lindroos skrev:
Om jag räknar rätt så blir nedböjningen p.g.a. plåtens egenvikt cirka 5 mm på 8,4 m spännvidd (TP200). Ganska oberoende av plåttjocklek. Sedan måste man ju lägga till trall, isolering och snö, och då är ju tjockare plåt bättre.

Som jämförelse till siffrorna som gavs tidigare för det rostfria fyrkants-"röret" med 6700000 mm^4 tröghetsmoment:
En plåt, 1 mm tjocklek, 854 mm bredd: tröghetmoment 8100000 mm^4
Plåttjocklek 1,5 mm: 12000000 mm^4.
En plåt är alltså styvare än röret, och du kommer fördela lasten (vad den nu blir totalt) på fem plåtar.
Skulle man kunna ta en rostfri Rektangulär balk med måtten 12 cm + 5 cm runtom. Dvs ta bort träramen. ???
 
O o5kar skrev:
Jag ska inte tjata mera, men dina nuvarande hjul sitter väl i själva bryggan som rör sig?
Mitt föreslagna hjul skulle sitta fast i marken.
Min lutande räls får samma effekt som din tänkta puckel på markrälsen, men stör inte resten av funktionen.
-men jag kan ha missförstått problemet...
Nu förstod jag! Fortsätt gärna att ”tjata”. Jag tror inte att den lösningen funkar då jag skulle ha rätt stora hjul sittandes runt poolaltanen både när den är öppen och stängd.

Eller så fattar jag fortfarande inte.
 
Dåså, jag lider bara med dig för att lägga 40 tuss på bryggförstärkning, då den lika gärna kan hänga ner ända tills den ska över poolkanten :D!
Jag tänkte 1 hjul i mitten, men du kanske behöver flera, men börja med ett vettja.
Kika om du hittar ex. Ottoman-hjul för industrin som klarar mkt vikt. De kan gärna vara lite större så rullfunktionen inte krånglar, så sänker du ner dem i trallen. Så länge hjulen sitter stumt, och rälsen på bryggan sitter stumt, så räcker det om 10mm sticker upp ovanför däcket.
 
  • Handritad skiss av bryggkonstruktion med Ottoman-hjul infälld i trall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Erik Lindroos och 1 till
  • Laddar…
En helt ny tanke. Skulle då få bort rälsen från altanen. Men samtidigt så lär det inte hjälpa mot svikten i däcket/ramen som är det stora problemet. Plåten måste ju fästas i något. .

Måste få bort svajet i mitten av däcket samt långsidorna…
 
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Helt underbart att få den här hjälpen!!! Supertack!!!

Men… vad skall jag använda som ram som inte sviktar? Stål? Corten? Dimension?
Ja, nu är ju inte det här supergenomtänkt från min sida. Och jag är bara en glad amatör. Men jag tänker mig att plåten ska i princip ta hela lasten, så kanten behöver inte vara superstark (så länge man inte lägger en stor punktlast där, av någon för mig okänd anledning). Bilderna illustrerar hur jag spontant skulle tänka mig.

Fördelen med högprofilplåtar är att de är gjorda för långa spännvidder och utomhusbruk. De klarar sig liksom på egen hand. Nackdelen är att anpassningen till det runtomkring kan bli lite knepig. Det gäller korrosion med tanke på det tryckimpregnerade träet och avslut och infästningar som inte är som ett vanligt tak.

Så övriga får gärna komma med kritik. Enkelheten i förslaget med kanthjul ska inte underskattas så länge konstruktionen håller i övrigt.
 
  • Handritad skiss av en byggkonstruktion med högprofilplåtar och trästöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av byggprojekt med plåt TP200 och korstid, inklusive hjul och infästningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
Huggedugge1
  • Laddar…
Skall fundera. Måste veta vilken ram jag skall använda.
 
Jag förklarar nog som en kratta, men de nya nedsänkta hjulen skall endast komplettera existerande lösning.
Syftey ärendast att kompensera nedhänget i slutet av avtäckningsprocessen, när bryggan närmar sig poolkanten.
Detta löser svajjet i bryggan, har du även svajj i trädäcket runt poolen, så får du fixa stödpelare mot marken under de nedsänkta hjulen.
 
  • Skiss av brygga nära poolkant med nedsänkta hjul för att kompensera svaj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
För att få så god bärighet som möjligt på balken vill du ju ha mesta möjliga massa så långt från vridcentrum som möjligt...

Detta kan man ju uppnå genom att ta ett vanligt rör och svetsa på ytterligare material på under- samt ovansidan..

Samt även då förböja/överkröka/förspänna balken i en båge uppåt..

Allt detta försvåras ju av att konstruktionen egentligen redan är färdig, men omöjligt är det ju inte..
 
Så att det inte blir missförstånd: är problemet att när pooltaket är delvis öppet så hänger den fria långsidan ned så mycket att det blir problem när man närmar sig helt öppet läge och takets långsida ska upp på kanten igen?

När taket är helt öppet eller helt stängt har det stöd längs alla fyra sidor och allt är bra?
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Så att det inte blir missförstånd: är problemet att när pooltaket är delvis öppet så hänger den fria långsidan ned så mycket att det blir problem när man närmar sig helt öppet läge och takets långsida ska upp på kanten igen?

När taket är helt öppet eller helt stängt har det stöd längs alla fyra sidor och allt är bra?
Nu är det väl bäst om @Huggedugge1 svarar, men om taket kommer över kanten på bortre sidan men inte på entresol-sidan så hänger i alla fall jag definitivt inte med på hur det går till.
 
E Erik Lindroos skrev:
Nu är det väl bäst om @Huggedugge1 svarar, men om taket kommer över kanten på bortre sidan men inte på entresol-sidan så hänger i alla fall jag definitivt inte med på hur det går till.
Nej det är sant, bör vara samma problem när man stänger. Inväntar facit :)
 
  • Gilla
Erik Lindroos
  • Laddar…
D
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
HEA-balk blir för tung.
IPE- svajar har vi konstaterat. Köpte 2 st 10 cm och fick boxa in dom med cortenplåt och måla. Svajar 3,5 cm...
Rör är det någon som rekommenderat.
U-balk...
Profilrör är väl det som jag hoppas på nu.
Fackverk är några andra som föreslagit men....

Oavsett lösning är maxhöjd 23,5 cm för att jag skall slippa höja "terrassen" som just har 23,5 cm fri höjd.
Har du alltså redan prövat med en IPE 10 med en långt på 840 cm?
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Nej det är sant, bör vara samma problem när man stänger. Inväntar facit :)
Men absolut bra med ett klargörande, särskilt om man tänker sig en lösning med kanthjul.
 
  • Gilla
o5kar
  • Laddar…
D
Ja då borde den ju även skrapa i på utvägen.
 
  • Gilla
o5kar
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Har du alltså redan prövat med en IPE 10 med en långt på 840 cm?
ja. Men cirka 850cm fritt. Till terrassen som däcket går under. Fick svetsa ihop två IPE-balkar på varandra och boxa in dom med 4 mm cortenplåt. Sviktar 3,5 cm trots det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.