Det är kanske ingen lösning på ditt nuvarande problem eftersom du säkert vill modifiera din befintliga lösning och inte börja om på nytt, men jag skulle nog baserat ett tak på självbärande plåtar av typen TP200 (t.ex. https://www.xn--pltgrossisten-qfb.se/takplat/tp200-sjalvbarande/#tab-id-2). De finns i varianter som ska klara dina 8,4 m. Sedan kan man klä in plåtarna med trall, men undvika direktkontakt mellan impregnerat och plåten (lägga tjärpapp eller liknande emellan).
 
HEA-balk blir för tung.
IPE- svajar har vi konstaterat. Köpte 2 st 10 cm och fick boxa in dom med cortenplåt och måla. Svajar 3,5 cm...
Rör är det någon som rekommenderat.
U-balk...
Profilrör är väl det som jag hoppas på nu.
Fackverk är några andra som föreslagit men....

Oavsett lösning är maxhöjd 23,5 cm för att jag skall slippa höja "terrassen" som just har 23,5 cm fri höjd.
 
E Erik Lindroos skrev:
Det är kanske ingen lösning på ditt nuvarande problem eftersom du säkert vill modifiera din befintliga lösning och inte börja om på nytt, men jag skulle nog baserat ett tak på självbärande plåtar av typen TP200 (t.ex. [länk]). De finns i varianter som ska klara dina 8,4 m. Sedan kan man klä in plåtarna med trall, men undvika direktkontakt mellan impregnerat och plåten (lägga tjärpapp eller liknande emellan).
:) Min nuvarande lösning funkar inte och jag söker efter en lösning. Men en ny lösning som kanske funkar!

Vill gärna klä den med trall men blir lite fundersam över höjden. Måste lägga på 28mm i höjd för trallen och kanske 1 cm för hjulen.

Några frågor:
1. Skruvar man då fast trallen i plåten med någon lämplig skruv? (noterade kommentaren om tjärpapp.)
2. En fråga blir också isoleringen... Hur man får dit den....
3. För att minska vikten, kan jag då ta bort alla tryckta 120*45, om plåten är självbärande?
4. Och hur blir det med ramen på 840 cm som går över poolen som sviktar? Den lär väl svikta oavsett?
 
Tänker jag fel, eller ännu enklare, utan att tumma på synlig design vore att tänka tvärtom och skapa en löpbana under pooltäckningen i mitten. Kanske montera kortlingar mellan facken och ett långt plattjärn så det inte blir glipor.
Sedan sätter man en sån där kraftig hård rulle (eller stålrulle)som man drar upp båtar med på poolkanten, kanske måste det sticka ut beroende på markfrigång och låter pooltäckningen rulla på den. Den behöver inte ligga an hela tiden eller klara superhögbelastning, det räcker om hjulet höjer upp täckningen sista biten.
En oskalenlig skiss här, vet inte om iden framgår...
 
  • Handritad skiss som föreställer en idé för att rulla upp en pooltäckning med löpbana och rulle.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag tänker efter, det kanske räcker med en löpbana under täckningen den sista metern, så länge du gör banan svagt lutande så hjulet långsamt börjar ta över vikten och höjer bryggan precis över kanten.
 
  • Gilla
Huggedugge1 och 1 till
  • Laddar…
Något sådant jag också var inne på men bra idé att sätta det mesta av konstruktionen under däcket. Då blir det ”bara” stödhjulet som är synligt.
 
  • Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Nu skall vi se... Har gjort ett antal försök till "ritningar".... Men här är de två alternativen som jag kanske tror på men behöver verifierat via att beräkna konstruktionen.

[bild]
Tyvärr hjälper de streckade balkarna inte till så mycket, tror till och med det blir sämre då de adderar mer vikt utan att tillföra styvhet. Bärlinan blir inte styvare av detta utan ändarna på streckade balkarna följer bara med i nedböjningen utan att hålla emot något nämnvärt. Tror att du tänker dem lite som konsoler men de funkar inte så om alla balkar ligger horisontellt.

Det är bärlinan böjstyvhet du behöver lägga krutet på.
 
  • Ledsen
Huggedugge1
  • Laddar…
Hjulet kan oxå döljas under bryggan när den är uppdragen. Om bryggkanten inte ska landa för långt in från poolkanten. Här är en principskiss, på typ genomskärning. Sen streckade kilen är löpbanan Hjulet fångar upp bryggans lutande löpbana och trycker upp den precis över kanten. Inget syns från ovan.Sista biten så hade TS 5 banor som fördelade vikten, så kraften mot hjulet torde vara ringa...
 
åsså skissen
 
  • Enkel handritad skiss som visar en struktur med vågor nedanför, potentiellt en bro eller kajkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O o5kar skrev:
Hjulet kan oxå döljas under bryggan när den är uppdragen. Om bryggkanten inte ska landa för långt in från poolkanten. Här är en principskiss, på typ genomskärning. Sen streckade kilen är löpbanan Hjulet fångar upp bryggans lutande löpbana och trycker upp den precis över kanten. Inget syns från ovan.Sista biten så hade TS 5 banor som fördelade vikten, så kraften mot hjulet torde vara ringa...
Hjulen sitter på insidan av ramen så dom är dolda. Däremot går det bara att dölja dom tills axeln där fästpunkten är, vilket är 1,5cm fritt från ”golvet”.

Vi har funderat på att bygga upp en ”kulle” på rälsen som lyfter upp locket precis innan den skall gå över poolkanten. Dock så sviktar det rätt rejält i mitten av pooldäcket som du kanske såg på bilden så måste hitta ett sätt att få en stabil ram. (Vilket är en utmaning, vad jag förstår…)

Och den här gången vill jag veta att det blir rätt.
 
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
:) Min nuvarande lösning funkar inte och jag söker efter en lösning. Men en ny lösning som kanske funkar!

Vill gärna klä den med trall men blir lite fundersam över höjden. Måste lägga på 28mm i höjd för trallen och kanske 1 cm för hjulen.

Några frågor:
1. Skruvar man då fast trallen i plåten med någon lämplig skruv? (noterade kommentaren om tjärpapp.)
2. En fråga blir också isoleringen... Hur man får dit den....
3. För att minska vikten, kan jag då ta bort alla tryckta 120*45, om plåten är självbärande?
4. Och hur blir det med ramen på 840 cm som går över poolen som sviktar? Den lär väl svikta oavsett?
Ja, höjden är ju gränsfall att det går. Samtidigt är höjden din bästa vän när det gäller att motverka nedböjning. Motsvarande plåt på 153 mm totalhöjd har ungefär hälften stort tröghetsmoment I, och ger dubbla nedböjningen mot den 203 mm höga jag länkade till. Kanske använda 22 mm trall? Det är väldigt kort spännvidd mellan plåtåsarna.

Exakt vilken skruv som blir bäst har jag inte koll på, men plåtfirmorna lär veta. Sedan ska jag modifiera detta med just tjärpapp. Möjligen ska man använda något annat beroende på rostskyddet på plåten. Har sett olika uppgifter nu när jag googlat, och det var oklart om det var av funktionsmässiga eller estetiska skäl som vissa avrådde från "bitumenprodukter".

Isolering, missade den biten... Plåten är nog inte idealisk ur den synvinkeln. Även om det skulle finnas något som passar profilen så är det gott om köldbryggor. Beror väl på hur strikta krav man har.

Med rätt plåt ska du kunna ta bort de extra förstärkningarna, ja. Plåten ska vara självbärande och enligt tabellerna ska varianten med 1 mm plåttjocklek tåla mer än 100 kg/m^2.

Avslutningen av långsidan kräver också lite funderingar då den plåtkanten inte ska fladdra fritt. Jag skulle be en plåtslagare att bocka en L-profil av motsvarande plåtkvalitet som kan skruvas/nitas i profilplåten så det blir en triangulär längsgående låda som förstyvning. Sedan skulle jag sätta tunnare beklädnad av trä på utsidan (av estetiska skäl) och ta bort den grova balken som inte behövs.

Vilken är den största nedböjning du kan acceptera?
 
  • Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
E Erik Lindroos skrev:
Ja, höjden är ju gränsfall att det går. Samtidigt är höjden din bästa vän när det gäller att motverka nedböjning. Motsvarande plåt på 153 mm totalhöjd har ungefär hälften stort tröghetsmoment I, och ger dubbla nedböjningen mot den 203 mm höga jag länkade till. Kanske använda 22 mm trall? Det är väldigt kort spännvidd mellan plåtåsarna.

Exakt vilken skruv som blir bäst har jag inte koll på, men plåtfirmorna lär veta. Sedan ska jag modifiera detta med just tjärpapp. Möjligen ska man använda något annat beroende på rostskyddet på plåten. Har sett olika uppgifter nu när jag googlat, och det var oklart om det var av funktionsmässiga eller estetiska skäl som vissa avrådde från "bitumenprodukter".

Isolering, missade den biten... Plåten är nog inte idealisk ur den synvinkeln. Även om det skulle finnas något som passar profilen så är det gott om köldbryggor. Beror väl på hur strikta krav man har.

Med rätt plåt ska du kunna ta bort de extra förstärkningarna, ja. Plåten ska vara självbärande och enligt tabellerna ska varianten med 1 mm plåttjocklek tåla mer än 100 kg/m^2.

Avslutningen av långsidan kräver också lite funderingar då den plåtkanten inte ska fladdra fritt. Jag skulle be en plåtslagare att bocka en L-profil av motsvarande plåtkvalitet som kan skruvas/nitas i profilplåten så det blir en triangulär längsgående låda som förstyvning. Sedan skulle jag sätta tunnare beklädnad av trä på utsidan (av estetiska skäl) och ta bort den grova balken som inte behövs.

Vilken är den största nedböjning du kan acceptera?

Intressant! Nedböjningen kan nog variera medgång 14 mm och uppåt genom att höja hjulen. Men maxhöjden för att få in däcket under ”terrassen” är 23,5 cm. Sen blir det stökigt…
 
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Intressant! Nedböjningen kan nog variera medgång 14 mm och uppåt genom att höja hjulen. Men maxhöjden för att få in däcket under ”terrassen” är 23,5 cm. Sen blir det stökigt…
Om jag räknar rätt så blir nedböjningen p.g.a. plåtens egenvikt cirka 5 mm på 8,4 m spännvidd (TP200). Ganska oberoende av plåttjocklek. Sedan måste man ju lägga till trall, isolering och snö, och då är ju tjockare plåt bättre.

Som jämförelse till siffrorna som gavs tidigare för det rostfria fyrkants-"röret" med 6700000 mm^4 tröghetsmoment:
En plåt, 1 mm tjocklek, 854 mm bredd: tröghetmoment 8100000 mm^4
Plåttjocklek 1,5 mm: 12000000 mm^4.
En plåt är alltså styvare än röret, och du kommer fördela lasten (vad den nu blir totalt) på fem plåtar.
 
  • Älska
Huggedugge1
  • Laddar…
E Erik Lindroos skrev:
Om jag räknar rätt så blir nedböjningen p.g.a. plåtens egenvikt cirka 5 mm på 8,4 m spännvidd (TP200). Ganska oberoende av plåttjocklek. Sedan måste man ju lägga till trall, isolering och snö, och då är ju tjockare plåt bättre.

Som jämförelse till siffrorna som gavs tidigare för det rostfria fyrkants-"röret" med 6700000 mm^4 tröghetsmoment:
En plåt, 1 mm tjocklek, 854 mm bredd: tröghetmoment 8100000 mm^4
Plåttjocklek 1,5 mm: 12000000 mm^4.
En plåt är alltså styvare än röret, och du kommer fördela lasten (vad den nu blir totalt) på fem plåtar.
Helt underbart att få den här hjälpen!!! Supertack!!!

Men… vad skall jag använda som ram som inte sviktar? Stål? Corten? Dimension?
 
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Hjulen sitter på insidan av ramen så dom är dolda. Däremot går det bara att dölja dom tills axeln där fästpunkten är, vilket är 1,5cm fritt från ”golvet”.

Vi har funderat på att bygga upp en ”kulle” på rälsen som lyfter upp locket precis innan den skall gå över poolkanten. Dock så sviktar det rätt rejält i mitten av pooldäcket som du kanske såg på bilden så måste hitta ett sätt att få en stabil ram. (Vilket är en utmaning, vad jag förstår…)

Och den här gången vill jag veta att det blir rätt.

Jag ska inte tjata mera, men dina nuvarande hjul sitter väl i själva bryggan som rör sig?
Mitt föreslagna hjul skulle sitta fast i marken.
Min lutande räls får samma effekt som din tänkta puckel på markrälsen, men stör inte resten av funktionen.
-men jag kan ha missförstått problemet...
 
  • Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.