24 417 läst · 360 svar
24k läst
360 svar
Bärighet aluminium L-balk
Har du någon form av isolering med öppna celler så kan du räkna med att konstruktionen väger mångdubbelt efter några år. Finns någon tråd där ett lock till ett spabad vägdes efter några år och vikten hade tredubblats vill jag minnas.Huggedugge1 skrev:
Bernieberg skrev:
Ja, kör 70 mm EPS/frigolit som inte skall ta upp så mkt vätska.D Derbyboy skrev:
Det är tyvärr just EPS som tar upp mycket vatten. XPS och PIR tar upp mindre vatten. Med tydligen ganska mycket:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-lock-till-spabad.360624/page-2
Förhoppningsvis annorlunda med pool men jag är tveksam.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-lock-till-spabad.360624/page-2
Förhoppningsvis annorlunda med pool men jag är tveksam.
På kortsidan som borde ha en spännvidd på drygt fyra meter så har du lagt en regel hela vägen och sedan förstärkt den med två bitar. Det hjälper ju ingenting. Nedböjningen är ju i mitten, jag fattar faktiskt ingenting av hur du har tänkt med din konstruktion.
Hade du istället skruvmimmat 2 stycken 195 hela vägen så hade det varit bättre men inte ens då hade det blivit bra.
Hade du istället skruvmimmat 2 stycken 195 hela vägen så hade det varit bättre men inte ens då hade det blivit bra.
Redigerat:
XPS och EPS är inte detsamma. Men tillbaka till huvudfrågan. Vad jag förstår så tycker du att rör är att föredra. Var kan man få hjälp med böjning?D Derbyboy skrev:
Du har säkert rätt. Men… lösningen?D Derbyboy skrev:På kortsidan som borde ha en spännvidd på drygt fyra meter så har du lagt en regel hela vägen och sedan förstärkt den med två bitar. Det hjälper ju ingenting. Nedböjningen är ju i mitten, jag fattar faktiskt ingenting av hur du har tänkt med din konstruktion.
Hade du istället skruvmimmat 2 stycken 195 hela vägen så hade det varit bättre men inte ens då hade det blivit bra.
Nu sitter det dubbla 120*45 varav en är spänd för att lyfta upp öppna långsidan.Bernieberg skrev:
Jag har inga problem med att byta ut hela ramen men för att den skall fungera med en totalvikt på 1400 kg och inte svikta ner, vilka dimensioner och typ av stål behövs då?
Men har du använt EPS så får du nog räkna på en totalvikt kring 5-6 ton minst (läs tråden som jag länkade till) Är det inte väldigt dumt att behöva göra en tredje konstruktion? Du behöver ju veta den totala lasten för att välja rätt dimension på rör. Jag vet inte hur du kommit fram till 1400 kg men har du då räknat in att dyblöt trall väger väldigt mycket mer än torr.
Jag tycker fortfarande det rimligaste är att lägga ut en ramp
Jag tycker fortfarande det rimligaste är att lägga ut en ramp
För det första behöver du veta hur mycket konstruktionen faktiskt väger. Ju mer exakt värde, desto lättare går det att göra slutkonstruktionen..
Här behöver man ju dels veta materialets vikt, hur mycket extra vikt den kommer ta upp när den blir blöt (både trallen och isoleringen) samt eventuell snölast den kan tänkas utsättas för.
Sedan kan man beräkna hur mycket olika rör (jag tänker mig VKR/KKR) i den längden kan tänkas orka hålla uppe.
Eftersom du vill ha en så lätt konstruktion som möjligt vill man då även gå ner till minsta möjliga dimension, och då se till att överkröka detta med lika mycket som nedböjningen av belastningen på konstruktionen är.
Här kan det också vara värt att ta belastningscykler och materialets (stålets) åldring i beaktande eftersom en såhär pass stor spännvidd och vindrörelser kommer ge upphov till en del svaj i konstruktionen..
Min yrkeserfarenhet säger mig dock att om du använder dig av ett par VKR-rör (minst ett i den långsidan som hänger, men gärna ett på mitten också) i storleken 200x100x6,3 så hade jag krökt dem 5-8 mm i en jämn båge längs hela längden..
Tungt? Ja, som fan, men tyvärr är det "vad som krävs" på den här typen av spännvidd..
Edit: efter att ha sett Derbyboy's post om en totalvikt på 5-6 ton (vilket jag tycker låter ofantligt mycket) så skulle jag vilja säga att ska du ha den längden fritt upplagd som den är idag och med vikt nära det så måste du upp ännu mer i materialdimension.. 200x120x8 är nog absolut minimum av vad du behöver i det fallet. Garanterat två rör, och en överkrökning på 12-15 mm..
Här behöver man ju dels veta materialets vikt, hur mycket extra vikt den kommer ta upp när den blir blöt (både trallen och isoleringen) samt eventuell snölast den kan tänkas utsättas för.
Sedan kan man beräkna hur mycket olika rör (jag tänker mig VKR/KKR) i den längden kan tänkas orka hålla uppe.
Eftersom du vill ha en så lätt konstruktion som möjligt vill man då även gå ner till minsta möjliga dimension, och då se till att överkröka detta med lika mycket som nedböjningen av belastningen på konstruktionen är.
Här kan det också vara värt att ta belastningscykler och materialets (stålets) åldring i beaktande eftersom en såhär pass stor spännvidd och vindrörelser kommer ge upphov till en del svaj i konstruktionen..
Min yrkeserfarenhet säger mig dock att om du använder dig av ett par VKR-rör (minst ett i den långsidan som hänger, men gärna ett på mitten också) i storleken 200x100x6,3 så hade jag krökt dem 5-8 mm i en jämn båge längs hela längden..
Tungt? Ja, som fan, men tyvärr är det "vad som krävs" på den här typen av spännvidd..
Edit: efter att ha sett Derbyboy's post om en totalvikt på 5-6 ton (vilket jag tycker låter ofantligt mycket) så skulle jag vilja säga att ska du ha den längden fritt upplagd som den är idag och med vikt nära det så måste du upp ännu mer i materialdimension.. 200x120x8 är nog absolut minimum av vad du behöver i det fallet. Garanterat två rör, och en överkrökning på 12-15 mm..
Nej, glöm isoleringen. Möjligtvis mixade jag ihop benämningarna men den här isoleringen används i flytbryggor.D Derbyboy skrev:Men har du använt EPS så får du nog räkna på en totalvikt kring 5-6 ton minst (läs tråden som jag länkade till) Är det inte väldigt dumt att behöva göra en tredje konstruktion? Du behöver ju veta den totala lasten för att välja rätt dimension på rör. Jag vet inte hur du kommit fram till 1400 kg men har du då räknat in att dyblöt trall väger väldigt mycket mer än torr.
Jag tycker fortfarande det rimligaste är att lägga ut en ramp
Utgå från 1,450 kg i totalvikt.
Ett förkrökt rör får dessutom ett större motstånd mot nedböjning än ett som är rakt från början.. knepigt som fanD Derbyboy skrev:
Jag kan räkna på det
Och tillverka det
Men oftast går jag på min magkänsla när jag förkröker (och värmeriktar krokiga) rör.. Arbetslivserfarenhet, magkänsla och materialkännedom slår i många fall de mest avancerade beräkningar
Edit: Autocorrect is a bitch
Varifrån kommer den totalvikten?Huggedugge1 skrev:
Är det med snö?
Torr trall?
Spik och skruv?
Sen måste man också räkna in vikten av rören..
Edit: är tanken att man ska kunna gå på locket??