injonil skrev:
Ja, och sedan går världen under i steg 3.
Problemet är att få alla inblandade att fatta vilka konstruktioner som ska användas.
Snickarn kommer tro att det är ok med plyfa och röris att använda skruv.

När det är kottling alt. lim som gäller ( om man andvände kartong gips som nu är godkänd i våtzon 1)
 
Ja, det är iaf uppenbarligen svårt att få dig att förstå det hela! Over and out från mig.
 
Verkar vara svårare för dig.
 
I Min värld är det solklart att kartonggips kommer att användas och att man måste kottla i våtzon 1
alt. använda våtrumsgips (som jag tror kommer fasas ut på grund av pris)
 
Våtrumsväggen är förvisso inte testad med vanlig gips men så kommer iaf jag att bygga, om jag inte får andra order.
Vad säger Lolle om våtrumsvägg med pappgips? Problem?
 
Tror inte att det är någon skillnad på kartong eller våtgips säkert lika tät, men det blir inte en godkänd konstruktion.
 
I min värld är det alltid godkända konstruktioner som går först, annars för man ta ett eget ansvar för en konstruktion, vilket är onödig risk. Bättre följa det som redan är godkänt.
 
Håller med dig till fullo där.
Våtrumsväggen känns som undantaget som bekräftar regeln...
Hoppas på ett svar från Lolle
 
nino skrev:
Håller med dig till fullo där.
Våtrumsväggen känns som undantaget som bekräftar regeln...
Hoppas på ett svar från Lolle
Jag har svarat tidigare Nino. I praktiken håller jag med er båda och rent krasst skulle jag säga att våtrumsvägg 2012 skulle högst sannolikt fungera finemang med kartonggips också.

Däremot så har Traume rätt i att särskild konstruktionsdetalj bygger på att monteringsanvisning för våtrumsvägg 2012 följs, i denna finns endast våtrumsskiva/våtrumsgips omnämnt då det aldrig testades med kartonggips. Så rent krasst uppfylls inte kraven i branschreglerna om man använder övriga anvisningar från våtrumsvägg men monterar kartonggips.

Jag säger inte att det är omöjligt att det godkänns i framtiden men det är inte klart i nuläget.
 
  • Gilla
Traume
  • Laddar…
M matsss1 skrev:
Jag ska bygga vårt badrum själv och sitter i planeringsstadiet nu.

3. Jag har tänkt att bygga upp golvet såhär, uppifrån och ner:
-Klinker
-Fix
-Målat tätskikt
-Flytspackel (Minst 12mm över golvvärmen)
-Elektrisk golvvärme
-Armering
-Primer för flytspackel för att inte blöta ner spånskivan
-Vanlig spånskiva
-Bjälklag c/c 30
Verkar detta korrekt?
Hej. Bumpar en gammal tråd för att få lite råd och tips. Hade egentligen tänkt ta in plattsättare men efter en stunds rundringning så verkar det helt hopplöst att få hit någon det närmsta året. Hantverkarna verkar ha allt för goda tider just nu i min del av landet.
Jag får väl göra skiten själv tänker jag. Det är en liten gästtoalett och det är inget tätskikt där nu då det är byggt -83. Så det kan inte bli mycket värre iaf. Något fall är ju inte aktuellt heller.

Din lista på golvkonstruktion är snarlik den jag har tänkt mig. Enda skillnaden är att jag har flytande golv på 50mm cellplast.

Frågor:
-Det är ingen golvvärme där i dag. Finns det någon annan cellplast med bättre isolervärde man borde byta till för att minimera värmeförluster?
-Behövdes fukttrög skiva och är det krav på folie på golvet?
-Jag har inte riktigt hängt med på hur man gör med springan mellan golvspån och vägg när man flytspacklar? Dröser man bara ner spacklet längs sidorna på golvspånet eller lägger man någon remsa med uppvik mot kanterna?
 
surris
F Fhony skrev:
Hej. Bumpar en gammal tråd för att få lite råd och tips. Hade egentligen tänkt ta in plattsättare men efter en stunds rundringning så verkar det helt hopplöst att få hit någon det närmsta året. Hantverkarna verkar ha allt för goda tider just nu i min del av landet.
Jag får väl göra skiten själv tänker jag. Det är en liten gästtoalett och det är inget tätskikt där nu då det är byggt -83. Så det kan inte bli mycket värre iaf. Något fall är ju inte aktuellt heller.

Din lista på golvkonstruktion är snarlik den jag har tänkt mig. Enda skillnaden är att jag har flytande golv på 50mm cellplast.

Frågor:
-Det är ingen golvvärme där i dag. Finns det någon annan cellplast med bättre isolervärde man borde byta till för att minimera värmeförluster?
-Behövdes fukttrög skiva och är det krav på folie på golvet?
-Jag har inte riktigt hängt med på hur man gör med springan mellan golvspån och vägg när man flytspacklar? Dröser man bara ner spacklet längs sidorna på golvspånet eller lägger man någon remsa med uppvik mot kanterna?
1. Det finns PIR isolering

2. Vanlig golvspånskiva funkar eller golvgips. Tätskikt krävs på golvet med uppvik på väggar.

3. Det ska inte finnas någon springa mellan golv/vägg, så den bör du täta innan du flytspacklar annars kan det rinna ner flytspackel där du inte vill ha det. Flytspackel är väldigt lättflytande så den rinner gärna igenom otätheter.
 
  • Gilla
Fhony
  • Laddar…
surris surris skrev:
1. Det finns PIR isolering

2. Vanlig golvspånskiva funkar eller golvgips. Tätskikt krävs på golvet med uppvik på väggar.

3. Det ska inte finnas någon springa mellan golv/vägg, så den bör du täta innan du flytspacklar annars kan det rinna ner flytspackel där du inte vill ha det. Flytspackel är väldigt lättflytande så den rinner gärna igenom otätheter.
Är PIR bra i hållfasthet också? Finns ju XPS Cellplast med. Men i denna toalett kommer nästan ingenting stå på golvet ändå å det kanske är skitsamma.
Men det är alltså inget krav att det måste vara folietätskikt? Det går lika bra att måla tätskiktet eller?
Aha. Har inte lyckats se det i någon video. Det är alltid ett animerat badrum helt utan skarv mellan golv och vägg. Ska man använda samma sorts skumgummi som man har runt golvbrunnar i springan eller vad rekommenderas?
 
surris
F Fhony skrev:
Är PIR bra i hållfasthet också? Finns ju XPS Cellplast med. Men i denna toalett kommer nästan ingenting stå på golvet ändå å det kanske är skitsamma.
Men det är alltså inget krav att det måste vara folietätskikt? Det går lika bra att måla tätskiktet eller?
Aha. Har inte lyckats se det i någon video. Det är alltid ett animerat badrum helt utan skarv mellan golv och vägg. Ska man använda samma sorts skumgummi som man har runt golvbrunnar i springan eller vad rekommenderas?
Du behöver inte oroa dig, du ska inte köra med fordon därinne hoppas jag ;)

Har du massivkonstruktion kan du ha vätskebaserat tätskikt men inte om det är uppbyggt med skivmaterial som i ditt fall. Så nej enligt branschstandards är det inte ok med vätskebaserat tätskikt.

Vet inte hur springan ser ut eller hur stor den är men standard är att man ställer gipsskivan mot tex golvspånet så det blir tätt.
 
surris surris skrev:
Du behöver inte oroa dig, du ska inte köra med fordon därinne hoppas jag ;)

Har du massivkonstruktion kan du ha vätskebaserat tätskikt men inte om det är uppbyggt med skivmaterial som i ditt fall. Så nej enligt branschstandards är det inte ok med vätskebaserat tätskikt.

Vet inte hur springan ser ut eller hur stor den är men standard är att man ställer gipsskivan mot tex golvspånet så det blir tätt.
Ok, men det är inte besvärligt att få folien att fästa på flytspacklet då? Eller behöver man primea igen? Låter som att folie borde vara bäst anpassa för att sitta rätt på skiva utan golvvärme och armering osv.

Man vill väl ha några mm med luft mellan väggar och golvspån så det inte krasar för mycket när det rör sig efter säsongerna.
Men om jag byter isoleringen under golvspånet så kan man ju se till att den nya täcker hela utrymmet så kan spånskivan få behålla en liten luftspalt iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.