R Rickard.lj skrev:
Bara att spackla med mera spackel . Sätt armering nu bara å prima rikiligt
Men jag hade gärna haft en 10mm till med isolering för att minimera värmeläck neråt. Så går det att lägga eps-cement på halvt härdad eps-betong?
Det står i instruktionerna att det inte ska vara nödvändigt med primer ovanpå eps:en om man lägger flyt inom 3 dagar. Men det kanske gör förläggningen av flyt lättare eller varför primer enligt dig?
 
F Fhony skrev:
Men jag hade gärna haft en 10mm till med isolering för att minimera värmeläck neråt. Så går det att lägga eps-cement på halvt härdad eps-betong?
Det står i instruktionerna att det inte ska vara nödvändigt med primer ovanpå eps:en om man lägger flyt inom 3 dagar. Men det kanske gör förläggningen av flyt lättare eller varför primer enligt dig?
Om du vill ha 10mm till med isolering så är de nog vanlig frigolit . Men då måste du köra en fiberduk å 3cm spackel på den ,,


Nej de stämmer att du inte behöver prima eps om det skall spacklas inom 3 dagar , men alltid kört primer ändå så inte eps suger ur fukten ur spacklet då de kan spricka ,, glöm ej armering bara
 
R Rickard.lj skrev:
Om du vill ha 10mm till med isolering så är de nog vanlig frigolit . Men då måste du köra en fiberduk å 3cm spackel på den ,,


Nej de stämmer att du inte behöver prima eps om det skall spacklas inom 3 dagar , men alltid kört primer ändå så inte eps suger ur fukten ur spacklet då de kan spricka ,, glöm ej armering bara
Jag körde på att bara fylla upp med mer flyt ist. Kändes för meckigt och tror eps-isoleringen duger till komfortvärme iaf.

Hur mycket ojämnhet kan man tolerera i flytspacklet? Jag fick några åsar som jag slipat ned en aning men det diffar kanske 2-3 mm på några ställen på golvet. Hur mycket kan man rädda med fixen?
Jag ska ha 60x60 klinkerplattor och tätskiktet är ett rollat. Kanske inte lika känsligt när man inte har folie på golvet va? Dalarna borde man väl bara kunna fylla med fix. Det blir ju stumt när det härdat.
 
Om du skall ha 60x60 så är de viktigt att de har ett slätt golv utan toppar å dalar , där dalarna är så bör du ta å lägga ett byggspackel så du inte får en glipa under vttenpasset, vad för tätskikt är de du skall rolla .? Inget sådant som är godkänt längre , förutom ett difisionsöppet som man använder i källare
 
R Rickard.lj skrev:
Om du skall ha 60x60 så är de viktigt att de har ett slätt golv utan toppar å dalar , där dalarna är så bör du ta å lägga ett byggspackel så du inte får en glipa under vttenpasset, vad för tätskikt är de du skall rolla .? Inget sådant som är godkänt längre , förutom ett difisionsöppet som man använder i källare
Det är ett diffusionsöppet från alfix. Jag har oisolerad platta på mark. Detta är bara en toalett. Jag har fattat det som att om jag ska göra ett badrum med dusch så är det folie i duschzonen och diffusionsöppet i testen av badrummet som gäller.

Vad för byggspackel rekommenderas? Det är nått man blandar och drar på som vanligt spackel antar jag?
Hur mycket bygger fixen? Jag tänker att även om det finns en liten dal på 2mm djup som är säg 10x100mm borde väl fixen fylla upp det och ge stöd under plattan. Så länge det inte är vid en skarv iaf.
 
T
Som sagt, det är mycket lättare att spackla ut svackor med ett byggspackel innan du tätskiktar plus att man vill ha ett helt plant och slätt golv när man lägger 60x60 cm klinker. Rekommenderar att du använder ett nivåsystem också.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Funkar denna?
https://www.bauhaus.se/maxirapid-kiilto-20-kg
Det är inte jättekinkigt att det ska vara samma tillverkare för detta eller? Kan jag ha på väggen också där jag har en ganska rejäl höjdskillnad mellan gipset på ett ställe.
Nivåsystem verkar ju käckt. Där nypa en sådan med.
Men hur många mm bygger fixen på höjden? Lurar på om jagåste höja tröskeln eller ej..
 
Nån mm bygger det
 
Då kan tröskeln sitta kvar. Hur mycket ska man lämna mellan klinker och vägg? Kaklet kommer ju täcka ungefär 10mm så det känns som det borde vara minst det avståndet för att göra det lite lättare för sig.
Är 3mm mellan 60x60 plattor en vettig fogbredd?
 
Är väl inte så noga, 5-10mm men så att väggplattan täcker iaf

Ja det tror jag blir bra, men använd ett nivåsystem
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
T
F Fhony skrev:
Då kan tröskeln sitta kvar. Hur mycket ska man lämna mellan klinker och vägg? Kaklet kommer ju täcka ungefär 10mm så det känns som det borde vara minst det avståndet för att göra det lite lättare för sig.
Är 3mm mellan 60x60 plattor en vettig fogbredd?
Nej, max 2mm är snyggast om det är en rektifierad platta det vill säga, alltså en rakskuren platta.
 
Kör på kilto du , kör dubbel strykning på plattorna så fäster de ordentligt
 
Bygger fixet fortfarande bara någon mm om jag använder en rundtadad 15-spackel? Det var vad som rekommenderades för 60x60 plattor.
Byggspackel gjorde sig fint på väggen men på golvet är det ju nu lite skrovligt. Inte så slätt och fint som flytspacklet. Kanske inte så farligt om man ska rolla tätskikt som jag, men det känns lite för grovt ifall man hade velat ha folie över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.