Men kortla eller använda plywood har man ju alltid behövt göra...?
Det ändrar sig väl inte bara för att det blir pappgips igen?

Brukar snickra själv då har man ingen att skylla på om nåt skulle gå fel
 
nino skrev:
Men kortla eller använda plywood har man ju alltid behövt göra...?
Det ändrar sig väl inte bara för att det blir pappgips igen?

Brukar snickra själv då har man ingen att skylla på om nåt skulle gå fel
Läs tråden
 
ja det har jag ju gjort, är väl i stort sett du och jag som hållit igång den?
nu har jag skummat igen tråden igen och jag är inte alls med på vad du menar... är väl jag som är trög

Det jag hittade var att man bara behöver kortla för duschstång och dörrar så är det klart enl dig?
Jag skulle aldrig sätta upp ett badrumsskåp i enkelgips med kakel utan kortling eller plywood/osb bakom om det är i zon 2 men det verkar du tycka är ok? (fast det tror jag inte egentligen)
 
Det vi diskuterade var ju om det räcker med plyfa eller om man ska kottla också .

Och det vi kommit fram till är att det räcker med plyfa om man följer Våtväggens anvisningar,
Men problemet som har uppståt är att det är godkänt med kartonggips nu så alla kommer börja använda den igen iom att den är billigare och man slipper flera gipstyper.
Men Våtväggen är inte godkänd med Kartonggips och dom tänker inte prova den med kartonggips för att det är för dyrt.
Så problemet är att få rörisar och snickare att kommunicera så det blir en typgodkänd konstruktion.

Så utan kottlingar med kartonggips är det fel utfört.
 
Vilka regler menar du skulle ange att kortling är den enda metoden för att montera en badrumsmöbel utanför våtzon 1?
 
:eek: haha om du nu hade läst inläggen vet du att det är i våtzon 1 vi pratar om, i övriga zoner är inte samma krav.
 
Det rimliga är att använda våtrumsvägg i våtzon 1 och fortsätta med plyfa i resten av badrummet men byta till vanlig kartonggips...
 
enl. bbv/gvk ska infästning i våtzon 1 göra i massiv konstruktion eller Våtväggen (som vi kom fram till) och i övriga zoner enl. tätskiktstillverkare.så där är det ok med plywood
 
injonil skrev:
Det rimliga är att använda våtrumsvägg i våtzon 1 och fortsätta med plyfa i resten av badrummet men byta till vanlig kartonggips...
Men då är det 2 gips typer som gäller
 
Driver du med mig? Det behövs ingen våtrumsvägg utanför våtzon 1.
 
Nu är det inte något problem att använda 2 typer av gips i badrummet, men iom dom nya reglerna kommer nog dom flesta gå över till kartonggips iom att den är billigare, sen kommer nog byggvaruhusen fasa ut våtrumsgipsen när dom ser att den inte används så mycket.
 
injonil skrev:
Driver du med mig? Det behövs ingen våtrumsvägg utanför våtzon 1.
Har jag inte skrivit
 
Traume skrev:
Nu är det inte något problem att använda 2 typer av gips i badrummet, men iom dom nya reglerna kommer nog dom flesta gå över till kartonggips iom att den är billigare, sen kommer nog byggvaruhusen fasa ut våtrumsgipsen när dom ser att den inte används så mycket.
Ja, och sedan går världen under i steg 3.
 
injonil skrev:
Driver du med mig? Det behövs ingen våtrumsvägg utanför våtzon 1.
Du skrev att man använder våtrumsväggen i zon 1 ok (men då är det våtrumsgips som gäller)
Sen övergår till kartong gips på resten, alltså är det 2 gipstyper som behövs.
 
Ja, vad är problemet med det?

Edit: du behöver inte svara, jag lämnar denna diskussion, för mycket goddag yxskaft
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.