D Diablito skrev:
Har själv kört eps ovanpå cellplast, armeringsnät med slang för golvvärme ovanpå det och sedan flytspackel. Blir kanon. Särskilt som man kan skruva direkt i EPSen med lättbetongskruv om man vill fästa nät/slang så det inte flyter upp
Vad för temperatur har eps-cement när det härdar? Kollade produktblad för eps och xps cellplast. Maxtemperatur var 80 resp 75°C.
 
I mitt test så var det max 66 grader, 7cm cellplast och kanske 7cm eps, 10-15 grader omgivande temperatur
 
nino nino skrev:
I mitt test så var det max 66 grader, 7cm cellplast och kanske 7cm eps, 10-15 grader omgivande temperatur
Det var mer än jag förväntat mig. Hade tippat på ca 50grader.
Såg att pirisolering har högre temperaturtålighet. Tryckfastheten för pir verkar också duga samt att lambdavärdet är bättre. Lutar åt pir i botten med eps-cement ovanpå.
Hur tjockt lager eps-cement bör man minst ha i ett lager för att det ska vara stabilt?
 
F Fhony skrev:
Det var mer än jag förväntat mig. Hade tippat på ca 50grader.
Såg att pirisolering har högre temperaturtålighet. Tryckfastheten för pir verkar också duga samt att lambdavärdet är bättre. Lutar åt pir i botten med eps-cement ovanpå.
Hur tjockt lager eps-cement bör man minst ha i ett lager för att det ska vara stabilt?
50mm på hela konstruktionen, 30mm eps och 20mm flyt
Men ska du blanda så skulle jag nog minst ha 50-70mm eps, kan inte motivera utan det bara känns så :)

Hur stor yta har du?
 
nino nino skrev:
50mm på hela konstruktionen, 30mm eps och 20mm flyt
Men ska du blanda så skulle jag nog minst ha 50-70mm eps, kan inte motivera utan det bara känns så :)

Hur stor yta har du?
Det är inte stort alls. Mindre än 2kvm. Hur menar du blanda?
Ok så då tänker jag 30mm pir, 30mm eps-cement och 20mm flyt. Sedan kan jag måla tätskikt ovanpå det och slipper folie?
 
Är det så litet förstår jag inte varför du ska blanda pir och epscement?
1 säck är 50liter, det kommer alltså gå åt 2 säckar, lägger du 30mm pir så går det ungefär 1,2 säckar. Min erfarenhet är att man inte ska dela en säck.

Ja då kan du ha rollat, men "alla" föredrar att ha folie oavsett underlag. På stora byggen med kanske 50 badrum så skulle jag tro att man kanske rollar pga att man sparar pengar, i ett 2kvm utrymme nja...

Iof så kanske det blir dyrt för dig då det blir så små mängder och det inte finns hur små förpackningar som helst.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
nino nino skrev:
Är det så litet förstår jag inte varför du ska blanda pir och epscement?
1 säck är 50liter, det kommer alltså gå åt 2 säckar, lägger du 30mm pir så går det ungefär 1,2 säckar. Min erfarenhet är att man inte ska dela en säck.

Ja då kan du ha rollat, men "alla" föredrar att ha folie oavsett underlag. På stora byggen med kanske 50 badrum så skulle jag tro att man kanske rollar pga att man sparar pengar, i ett 2kvm utrymme nja...

Iof så kanske det blir dyrt för dig då det blir så små mängder och det inte finns hur små förpackningar som helst.
Nä det har absolut inget med ekonomisk vinnning att göra. En tusing hit eller dit är skitsamma. Men jag vill ha så god isolering nedåt som möjligt och lambdavärdet på pir är ju fyra ggr lägre än för eps-cement. Vill undvika att värma upp grunden till varje pris
 
Nej det är inte ens 1000, en säck kostar 200-220:-

Ja jag var ju i samma funderingar och blandade materialen.
Spontant känns 30mm eps lite lite...
Men det ska ju räcka enl tillverkaren.

Det som är viktigast för dig är då att skivan ligger precis plant med stöd under hela så du inte knäcker eps och pir om du går på det.
 
Hade en golvläggare här för att kolla på jobbet. Han rekommenderade vad han kallade "armerad frigolit" som isolering. Han hade med sig en bit i bilen. Verkade vara samma som jackon våtrumsskiva. Den är stenhård och borde vara lätt att stå och jobba på när man sätter gips osv utan att trampa sönder isoleringen. Våtrumsskiva Jackon 600X2500X12Mm - K-Rauta.
Han tyckte att man skulle borra hål i den på några ställen för att kunna släppa ut eventuell tillskjutande fukt.

Han sa att för tätskit skulle K2 med gummibas vara bra. men jag kan inte se att den är diffusionsöppen? Kan tätskikt vara det? Annars är det väl ingen mening med att ta hål i isoleringen om tätskitet ändå tätar upptill? Eller hur ska man tänka där?
Har även nu fått med mig att man ska ha en EJ åldersbeständig plast under EPScementen. Då finns det ju ingen anledning att prima på isoleringen iaf. Plasten är ett måste va? Det känns som att det blir lite "löst" när cementen inte fäster på underliggande material utan ligger som en fristående kaka ovanpå. Men det är som det ska antar jag.
 
F Fhony skrev:
Hade en golvläggare här för att kolla på jobbet. Han rekommenderade vad han kallade "armerad frigolit" som isolering. Han hade med sig en bit i bilen. Verkade vara samma som jackon våtrumsskiva. Den är stenhård och borde vara lätt att stå och jobba på när man sätter gips osv utan att trampa sönder isoleringen. Våtrumsskiva Jackon 600X2500X12Mm - K-Rauta.
Han tyckte att man skulle borra hål i den på några ställen för att kunna släppa ut eventuell tillskjutande fukt.

Han sa att för tätskit skulle K2 med gummibas vara bra. men jag kan inte se att den är diffusionsöppen? Kan tätskikt vara det? Annars är det väl ingen mening med att ta hål i isoleringen om tätskitet ändå tätar upptill? Eller hur ska man tänka där?
Har även nu fått med mig att man ska ha en EJ åldersbeständig plast under EPScementen. Då finns det ju ingen anledning att prima på isoleringen iaf. Plasten är ett måste va? Det känns som att det blir lite "löst" när cementen inte fäster på underliggande material utan ligger som en fristående kaka ovanpå. Men det är som det ska antar jag.
Golvläggare?
Skulle lyssna på någon som kan jobbet lite under den nivån…
 
F FDT skrev:
Golvläggare?
Skulle lyssna på någon som kan jobbet lite under den nivån…
?
Hans firma heter typ "Jannes golv och kakel". Du tror inte han vet vad han pratar om?
 
Kan ju vara nåt som funkar jättebra men jag har aldrig hört talas om det, jag skulle be om en konstruktionslösning på papper eller åtminstone och fråga om någon leverantör står bakom konstruktionen...
Är det hans eget påhitt, som kanske är utmärkt, så får ju han stå för det men om han gått i kk eller lagt ner av annan anledning så står du där.
Får du det på papper så kan du fråga ditt försäkringsbolag och kanske även hans bolag om det är en ok lösning
 
  • Gilla
FDT
  • Laddar…
Men vad är det som är så osannolikt med hans upplägg? Att borra några hål i xps:en har väl knappast någon större inverkan på isolerförmågan. Är diffusionsöppna tätskikt inget bra?
Jag får väl ringa Länsförsäkringar på måndag och fråga hur de tycker en oisolerad platta ska tätskiktas.
 
Hej igen.
Nu är jag igång med projektet på egenhand efter ett jäkla uppehåll pga sjukdom osv. Har lagt ut eps-cement precis och det blev väl ok men byggde lite kindre än jag hade hoppats på. 2 säckar gav mig bara mellan 4 och 5 cm. Hade hoppats på strax under 6. Kan jag åka och köpa en till säck imorgon och bara lägga ovanpå detta lagret? Härdningstiden till gångbart är någongång imorgon eftermiddag.
Eller blir jag tvungen att fylla upp med mer flytspackel istället?
 
F Fhony skrev:
Hej igen.
Nu är jag igång med projektet på egenhand efter ett jäkla uppehåll pga sjukdom osv. Har lagt ut eps-cement precis och det blev väl ok men byggde lite kindre än jag hade hoppats på. 2 säckar gav mig bara mellan 4 och 5 cm. Hade hoppats på strax under 6. Kan jag åka och köpa en till säck imorgon och bara lägga ovanpå detta lagret? Härdningstiden till gångbart är någongång imorgon eftermiddag.
Eller blir jag tvungen att fylla upp med mer flytspackel istället?
Bara att spackla med mera spackel . Sätt armering nu bara å prima rikiligt
 
  • Gilla
Fhony
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.