Hej!
Här kommer en tråd om hur vi renoverade badrummet i fjol, hoppas det kan vara till hjälp för någon! Jag har försökt skriva kostnad, utförande samt plus- och minussaker för varje moment.
Totalt var badrummet ca 8 kvm. Det var från början ett badrum och en bastu. 2/3 av bastun fick ingå i det nya badrummet och 1/3 blev en garderob. Totalkostnaden blev ca 126 000 kr, och jag räknade med att jag la uppemot 60 arbetsdagar på det.
Utrivning
Arbetsmoment
Väggarna revs med kofot, mycket vilja och ny-startad-entusiams.
Jag använde sänksåg längs väggar för att få bort golv och tak utan att skada balkar eller vatten och vp-rör.
All isolering i golven var mustuggad till små bollar, ett riktigt skitjobb att få upp. Tror det blev 18 sopsäckar.
Kostnad
Köpte ett släp väl investerat
Kunde ha gjorts bättre
Jag kunde ha låtit bli att trampa igenom kökstaket två gånger...
Bilder
Så här såg det ut
Mycket jobb att rensa ut
Här kommer en tråd om hur vi renoverade badrummet i fjol, hoppas det kan vara till hjälp för någon! Jag har försökt skriva kostnad, utförande samt plus- och minussaker för varje moment.
Totalt var badrummet ca 8 kvm. Det var från början ett badrum och en bastu. 2/3 av bastun fick ingå i det nya badrummet och 1/3 blev en garderob. Totalkostnaden blev ca 126 000 kr, och jag räknade med att jag la uppemot 60 arbetsdagar på det.
Utrivning
Arbetsmoment
Väggarna revs med kofot, mycket vilja och ny-startad-entusiams.
Jag använde sänksåg längs väggar för att få bort golv och tak utan att skada balkar eller vatten och vp-rör.
All isolering i golven var mustuggad till små bollar, ett riktigt skitjobb att få upp. Tror det blev 18 sopsäckar.
Kostnad
Köpte ett släp väl investerat
Kunde ha gjorts bättre
Jag kunde ha låtit bli att trampa igenom kökstaket två gånger...
Bilder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här såg det ut
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket jobb att rensa ut
Den sprack ganska snart, men min sambo gillade att se att något hände på tavlan när allt verkade stå still uppe i badrummet:
Allt som skulle göras
Framsteg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt som skulle göras
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Framsteg
El, vatten och avlopp
Jag valde att dra 50 mm avlopp från badkaret och satte istället 70 mm i duschen. I värsta fall hade jag fått strypa utloppet från badkaret för att inte få för hög fart på vattnet som kan leda till att vattenlåset ”sugs ur”. Men det har gått bra. Anledningen är att vi har bara 190 mm höga bjälkar och jag skulle dessutom igenom en som var bredare (var 4:e bjälke är bredare). Jag ville inte göra för stort hål i dem. Jag förstärkte trots allt balkarna där jag gjorde hål och där de var jackade för avloppsrör i förra badrummet.
Avloppet till toaletten kunde jag dra ut om på kattvinden. Isoleringen fick flyttas så att avloppet är på varma sidan av isoleringen.
Det var svårt att böja 15 mm prisolrör (20 mm ytterdiameter) utan att köpa ganska dyra verktyg. De billiga på typ Jula är bara för 12 mm rör (15-16 mm ytterdiameter). Jag fick låna en av en vvsare i byn.
Material
Kostnad
Det mesta köptes in på Hornbach, belysningen på Elot. Elen är inkl nytt normskåp (hade gammalt proppskåp innan) med 3 jordfelsbrytare och två ur (timers) samt golvvärme. Inkl arbete från elektriker.
Nöjd över
Kunde ha gjorts bättre
Bilder
Toalettavlopp på kattvind
Förstärkning bjälkar
Kortlingar och ny isolering
Översikt golv
Skruvade golvspont genom avlopsrör...
Jag valde att dra 50 mm avlopp från badkaret och satte istället 70 mm i duschen. I värsta fall hade jag fått strypa utloppet från badkaret för att inte få för hög fart på vattnet som kan leda till att vattenlåset ”sugs ur”. Men det har gått bra. Anledningen är att vi har bara 190 mm höga bjälkar och jag skulle dessutom igenom en som var bredare (var 4:e bjälke är bredare). Jag ville inte göra för stort hål i dem. Jag förstärkte trots allt balkarna där jag gjorde hål och där de var jackade för avloppsrör i förra badrummet.
Avloppet till toaletten kunde jag dra ut om på kattvinden. Isoleringen fick flyttas så att avloppet är på varma sidan av isoleringen.
Det var svårt att böja 15 mm prisolrör (20 mm ytterdiameter) utan att köpa ganska dyra verktyg. De billiga på typ Jula är bara för 12 mm rör (15-16 mm ytterdiameter). Jag fick låna en av en vvsare i byn.
Material
- Vatett förgrening i rummet under badrummet (tvättstuga med golvbrunn).
- 15 mm prisolrör
- Hidealite: 8 st 1218 Multi 3,5W Vit 3000K, 2 st Jolly HV, 1 st RS dimmer 1-10LRE fv, 1 st Kron inf u klor fv
- T2 blå för golvvärme.
Kostnad
Det mesta köptes in på Hornbach, belysningen på Elot. Elen är inkl nytt normskåp (hade gammalt proppskåp innan) med 3 jordfelsbrytare och två ur (timers) samt golvvärme. Inkl arbete från elektriker.
- VVS: 15 000 kr
- El och belysning: 10 000 kr
Nöjd över
- Elen till handdukstorkarna går på en egen säkring i normskåpet. Jag har ett ur (timer) i skåpet och kan på så sätt styra vilka tider olika veckodagar som de ska vara påslagna.
- Passade på att trycka vp-rör genom golvisoleringen till fram- och baksidan på huset och fick på så sätt ny el ute. Även elen har ett eget ur, perfekt till julbelysningen!
- Satte en apparatdosa med ett tomt vp-rör bakom kaklet under fönstret. Om golvvärmen lägger av om 20 år så kan jag installera en radiator.
- Två lampknappar styr belysningen, en tänder spottarna i taket och en tänder belysning över badrumsskåpet och i de två nischerna. Till taket finns också en vriddimmer som bara styr dimningen, inte på eller av. Mycket praktiskt att bara slå till dubbelbrytaren när man vill ha ljus, och sen om man vill, snabbt kunna vrida på dimmern för att få dämpat ljus.
Kunde ha gjorts bättre
- Det var dumt att dra 15 mm rör till vasken. Med 12 mm rör så minskar mängden kallvatten som måste spolas ut innan man får varmvatten till 2/3. Istället för att spola 20 sekunder hade det blivit 13-14 sekunder. Vi hade först en blandare av typ Hafa Flow, men det rann rätt långsamt ur den. Efter någon månad bytte vi till en från Strand i rostfritt.
- Det är stor skillnad på dyr och billig flexslang för elkabel. Nästa gång köper jag dyr flexslang.
- Det var bökigt att få rätt djup på eldosorna i slutändan. Många förhöjningsringar och lim för att få det kant i kant med kaklet i slutändan. Nästa gång köper jag dosor som man kan vrida ut till rätt djup.
- Toaletten kom lite för långt ner. Nästa gång hade jag satt avloppet i golvet för att på så sätt kunna justera höjden på toastolen på slutet när golv, flytspackling och klinkers är på plats. (Det blev 40,5 cm efter att ha tänjt lite på rören, så det är OK.)
- Jag kunde ha köpt mycket mer rörbitar och sluppit handla vid fyra olika tillfälle.
Bilder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Toalettavlopp på kattvind
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstärkning bjälkar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kortlingar och ny isolering
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översikt golv
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvade golvspont genom avlopsrör...
Redigerat:
Golv, väggar och tak
Jag byggde helkortlad vägg (säkert vatten-väggen 2012) i större delen av badrummet. Jag använde våtrumsgips i hela badrummet utom i taket där jag använde vanligt pappersgips. Reglingen blev inte strikt 45 cc utan varierade mellan 20-60 cc, gamla bjälkar blev kombinerade med nya. (lite bredare än 45cc på något ställe där takhöjden är låg eller där det ändå går en tak-balk på diagonalen för kupan.)
Mot ytterväggar tog jag bort den byggplast som satt innanför isoleringen som diffusionsspärr och förlitarmig nu på badrummets tätskikt. Jag hade svårt att få hårda svar på vad som var rätt (behålla eller inte), fick många åsikter dock. Dubbla tätskikt kan ju inte vara bra, så jag tog bort den.
Mina golvbjälkar hade cc mellan 50 och 70 cm. De var väldigt vridna och ojämna i höjd. Vissa bjälkar hyvlades ner, andra byggde jag på. Sedan satte jag tvärbalkar (145x45 cm) på 30 cm cc. 50 tvärbalkar, 100 balkskor och 1000 skruv...
I taket satte jag vanligt kartonggips, lite snålt tyckte jag själv i efterhand när jag ändå höll på kunde jag ha satt humidboard där också. Jag snittade upp plasten i taket för att inte få ett ställe där fukt stannar mellan taket och plasten. Taket blir ju relativt tätt ändå. Dock tror jag att hel plast och humidboard kunde ha varit bättre. http://www.byggahus.se/forum/badrum/233916-mala-tak-i-badrum.html?perpage=15#post1990596
Där vägghängda toastolen skulle sitta satte jag dubbelt (limmat) byggplywood för att franska skruvarna skulle sitta som gjutna.
Kostnad
Kostnaden är exklusive fönster.
20 000 kr
Nöjd över
Kunde ha gjorts bättre
När jag skruvade golvet drog jag en skruv rätt ner i avloppet... Jag drog ur skruven, borrade upp 3 cm genom golvet så att jag såg röret. Tätade mellan röret och kortlingen så gott jag kunde. Nästa gång kommer jag att rita ut vartenda avloppsrör, vp-rör och vattenrör på golv och väggskivorna innan jag lägger dem på plats! (Jag vaknade mitt i natten och kom på vad som hänt. Jag hade lagt ny isolering i golvet och på så sätt täckt avloppsröret, så jag tänkte inte på det när jag satte golvet... I värsta, värsta fall går det ju att åtgärda genom taket i underliggande tvättstuga.
Bilder
Golvskivorna limmas på
Rör för all el till lampor, LED-lister, uttag, fläkt mm.
Helkottlad vägg med nisch
Klädd i våtrumsgips
Jag byggde helkortlad vägg (säkert vatten-väggen 2012) i större delen av badrummet. Jag använde våtrumsgips i hela badrummet utom i taket där jag använde vanligt pappersgips. Reglingen blev inte strikt 45 cc utan varierade mellan 20-60 cc, gamla bjälkar blev kombinerade med nya. (lite bredare än 45cc på något ställe där takhöjden är låg eller där det ändå går en tak-balk på diagonalen för kupan.)
Mot ytterväggar tog jag bort den byggplast som satt innanför isoleringen som diffusionsspärr och förlitarmig nu på badrummets tätskikt. Jag hade svårt att få hårda svar på vad som var rätt (behålla eller inte), fick många åsikter dock. Dubbla tätskikt kan ju inte vara bra, så jag tog bort den.
Mina golvbjälkar hade cc mellan 50 och 70 cm. De var väldigt vridna och ojämna i höjd. Vissa bjälkar hyvlades ner, andra byggde jag på. Sedan satte jag tvärbalkar (145x45 cm) på 30 cm cc. 50 tvärbalkar, 100 balkskor och 1000 skruv...
I taket satte jag vanligt kartonggips, lite snålt tyckte jag själv i efterhand när jag ändå höll på kunde jag ha satt humidboard där också. Jag snittade upp plasten i taket för att inte få ett ställe där fukt stannar mellan taket och plasten. Taket blir ju relativt tätt ändå. Dock tror jag att hel plast och humidboard kunde ha varit bättre. http://www.byggahus.se/forum/badrum/233916-mala-tak-i-badrum.html?perpage=15#post1990596
Där vägghängda toastolen skulle sitta satte jag dubbelt (limmat) byggplywood för att franska skruvarna skulle sitta som gjutna.
Kostnad
Kostnaden är exklusive fönster.
20 000 kr
Nöjd över
- Helkortlad vägg är rätt gött, alla skruvar har tagit bra under monteringen. Med det tog rätt mycket längre tid att sätta.
- Nischer vid badkar och dusch är suveräna! Jag har förberett för belysning med tändtråd från badrumsskåpsbelysningen.
- Tvättnedkast till tvättstugan under, sjukt bra! Jag städar undan min sambos klädhögar på golvet på 10
Kunde ha gjorts bättre
När jag skruvade golvet drog jag en skruv rätt ner i avloppet... Jag drog ur skruven, borrade upp 3 cm genom golvet så att jag såg röret. Tätade mellan röret och kortlingen så gott jag kunde. Nästa gång kommer jag att rita ut vartenda avloppsrör, vp-rör och vattenrör på golv och väggskivorna innan jag lägger dem på plats! (Jag vaknade mitt i natten och kom på vad som hänt. Jag hade lagt ny isolering i golvet och på så sätt täckt avloppsröret, så jag tänkte inte på det när jag satte golvet... I värsta, värsta fall går det ju att åtgärda genom taket i underliggande tvättstuga.
Bilder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvskivorna limmas på
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör för all el till lampor, LED-lister, uttag, fläkt mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Helkottlad vägg med nisch
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klädd i våtrumsgips
Golvlutning
Jag började med att gjuta in golvvärmen med flytspackel, jag flöt det helt slätt utan lutning. Sen byggde jag själva golvlutningen med golvbruk. Jag har postat lite om det här: http://www.byggahus.se/forum/badrum/231499-flytspackelteknik-2.html?perpage=15#post1963364
Jag byggde lutning mot de olika golvbrunnarna, och i duschen hade jag lutning 1:20 från 10 cm utanför duschdörrarna till 10 cm innanför. Inne i duschen har jag 1:50. (Resten av badrummet 1:100.)
Det blev lite bökigt eftersom jag ska ha en halvvägg innanför tätskiktet, och jag vill ju inte att det ska luta mot den.
Kostnad
5 000 kr
Nöjd över
Det blev riktigt bra till slut. Skönt att slippa gummilisten under duschdörrarna. (Listen som garanterat möglar efter 5-10 år). Eftersom den kraftigare lutningen (1:20) bara är under 20 cm (två plattor) känns det aldrig som om det lutar så mycket att man skulle kunna tappa balansen.
Kunde ha gjorts bättre
Nästa gång (har ett badrum till) kommer jag att göra ett tappert försök med flytspackel och sedan bara använda golvbruk för att bättra på om det behövs. Det var ett skitjobb och jag var lite för rädd för flytspacklet.
Mellan golvbrunsplattan och golvet fanns tydligen ett litet, litet hål kvar, det rann nog ner 1-2 liter flytspackel som la sig mellan golvet och taket under.
Bilder
Flytspacklade i sektioner
Byggde sarg längs väggar och där lutningen skulle ändras
När alla sargerna var klara var det förhållandevis lätt att fylla med golvbruk och släta av med olika långa brädor.
Jag började med att gjuta in golvvärmen med flytspackel, jag flöt det helt slätt utan lutning. Sen byggde jag själva golvlutningen med golvbruk. Jag har postat lite om det här: http://www.byggahus.se/forum/badrum/231499-flytspackelteknik-2.html?perpage=15#post1963364
Jag byggde lutning mot de olika golvbrunnarna, och i duschen hade jag lutning 1:20 från 10 cm utanför duschdörrarna till 10 cm innanför. Inne i duschen har jag 1:50. (Resten av badrummet 1:100.)
Det blev lite bökigt eftersom jag ska ha en halvvägg innanför tätskiktet, och jag vill ju inte att det ska luta mot den.
Kostnad
5 000 kr
Nöjd över
Det blev riktigt bra till slut. Skönt att slippa gummilisten under duschdörrarna. (Listen som garanterat möglar efter 5-10 år). Eftersom den kraftigare lutningen (1:20) bara är under 20 cm (två plattor) känns det aldrig som om det lutar så mycket att man skulle kunna tappa balansen.
Kunde ha gjorts bättre
Nästa gång (har ett badrum till) kommer jag att göra ett tappert försök med flytspackel och sedan bara använda golvbruk för att bättra på om det behövs. Det var ett skitjobb och jag var lite för rädd för flytspacklet.
Mellan golvbrunsplattan och golvet fanns tydligen ett litet, litet hål kvar, det rann nog ner 1-2 liter flytspackel som la sig mellan golvet och taket under.
Bilder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flytspacklade i sektioner
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggde sarg längs väggar och där lutningen skulle ändras
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När alla sargerna var klara var det förhållandevis lätt att fylla med golvbruk och släta av med olika långa brädor.
Tätskikt och plattsättning
Plattsättningen (15x45 plattor) tog betydligt längre tid än vad jag trodde. Som amatör, sjukt petig och inte kaklat på 5-10 år, så satte jag 10 plattor i timmen. Jag hade många skärningar och borrningar, nästan var tredje platta skulle skäras. Och i tiden räknar jag in att blanda fix, tvätta verktyg, skära om plattor som inte blev perfekta mm. Och då hade jag som sagt två sneväggar, 5 eldosor, 7 rör och 2 avlopp i väggarna, 39 bitar aluminiumlister (!), en halvvägg, ett runt tvättnedkast, två nischer och konstiga fönster.
Jag satte tätskikt på väggar först, kaklade sedan väggarna och sist satte jag tätskickt på golvet och la klinkers.
Material
Jag körde på LIP för att det kändes tryggt med 2-komponent överallt. Här är lite lärdomar som jag drog: http://www.byggahus.se/forum/badrum/232520-basta-pris-pa-lip-2.html?perpage=15#post1976617
Kostnad
Tätskikt och färg: 20 000 kr
Kakel, klinkers och alu hörn: 15 000 kr
Nöjd över
Jag räknade bra för att inte få för små delar av en platta på höjden eller bredden. Höjden golv till tak, golv till undersida av båda nischerna, till översida på båda nischerna, till undersida på de stående fönsterna och till det liggande fönstret samt överkant på fönsterna.
Kunde ha gjorts bättre
Bilder
Tog lång tid att kakla...
När väggarna var klara la jag tätskikt på golvet.
Fäster toalettställning
Plattsättningen (15x45 plattor) tog betydligt längre tid än vad jag trodde. Som amatör, sjukt petig och inte kaklat på 5-10 år, så satte jag 10 plattor i timmen. Jag hade många skärningar och borrningar, nästan var tredje platta skulle skäras. Och i tiden räknar jag in att blanda fix, tvätta verktyg, skära om plattor som inte blev perfekta mm. Och då hade jag som sagt två sneväggar, 5 eldosor, 7 rör och 2 avlopp i väggarna, 39 bitar aluminiumlister (!), en halvvägg, ett runt tvättnedkast, två nischer och konstiga fönster.
Jag satte tätskikt på väggar först, kaklade sedan väggarna och sist satte jag tätskickt på golvet och la klinkers.
Material
Jag körde på LIP för att det kändes tryggt med 2-komponent överallt. Här är lite lärdomar som jag drog: http://www.byggahus.se/forum/badrum/232520-basta-pris-pa-lip-2.html?perpage=15#post1976617
Kostnad
Tätskikt och färg: 20 000 kr
Kakel, klinkers och alu hörn: 15 000 kr
Nöjd över
Jag räknade bra för att inte få för små delar av en platta på höjden eller bredden. Höjden golv till tak, golv till undersida av båda nischerna, till översida på båda nischerna, till undersida på de stående fönsterna och till det liggande fönstret samt överkant på fönsterna.
Kunde ha gjorts bättre
- Tätskiktet korvade sig runt golvbrunnarna. Jag vet inte vad jag skulle gjort annorlunda: http://www.byggahus.se/forum/badrum/234010-tatskiktet-korvar-sig-runt-golvbrunnen.html
- Jag sågade alldeles för många plattor i en vattenkyld kakelsåg med diamantklinga. Efterhand som jag blev bättre på att använda kakelskäraren så blev det inte bara oändligt mycket snabbare och tystare, utan även bättre. Jag hade klarat mig med kakelskäraren och en stenskiva till vinkelslipen för att ta de få svåra skärningarna.
- Golvbrunnarna är i höjdled kant i kant med plattorna, eller på något ställe 0,5 mm över. Dumt, jag kunde bara satt dem 1 mm under klinkern.
- Efter att ha satt tätskikt på väggarna skulle jag ha lagt tid på att lägga papp på golvet, speciellt på den kantlisten av tätskikt som är nedvikt över golvet. Fix på den listen skapar förstås en kanal som vattnet kan vandra genom mellan väggen och golvet, så det var ett evigt städande och slutligen lång tid att skrapa rent resten av golvet.
- Jag körde LIP's fogimpregnering på golv och väggar, och den missfärgade fogen! Väldigt störigt, för hela syftet med den är ju att undvika missfärgningar...
- Jag körde aluminiumlister till alla hörn. De var väldigt svåra att jobba med jämfört med plast och nästan omöjligt att få riktigt snyggt. La många timmar med fil och smärgelduk. Dessutom, rapar man dem syns det eftersom den bara är målad på ytan jämfört med genomfärgad plast. Förhoppningsvis har jag igen det om 10-20 år då plasten kanske hade gulnat.
Bilder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tog lång tid att kakla...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När väggarna var klara la jag tätskikt på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fäster toalettställning
Installation och möblering
För första gången ett moment som faktiskt gick snabbare än beräknat.
Material
Vi körde 2 st FK701 Handduksvärmare (Smedbo) och en FK710 (Värmestång). Vi köpte Monteringssats för dold el-anslutning till dem, men det var sjukt svårt att få dem bra och täta. Monteringssatsens sätts direkt på en apparatdosa och ska sluta tätt mot den. Två problem, om monteringsdosan inte var på en halv millimeter i höjd med kaklet så blev det inte tätt! Blev lite silikon på ett ställe där satsen gick över två plattor som slog på >0,5 mm. Men då täcks det inte av täckplattan, den har i stort sätt ingen marginal. Konstigt, den kunde ju bara vara 2 mm djupare. Även i diameter hade den i stort sätt ingen marginal. Konstingt att det inte var 2 mm bredare. Det var väldigt svårt att skära kaklet så att hela hålet täcktes av monteringssatsen. Dosa + 1mm manschett för tätskiktet och sedan 1 mm marginal på hålet i kaklet. Det gick många plattor innan det blev perfekt och jag fick hål som täcktes av täckplattan.
Kostnad
40 000 kr
Nöjd över
Kunde ha gjorts bättre
Bilder
Bygger halvvägg
Skruvar upp handdukstorkare
Klär toalettstälningen
Fäster halvvägg
För första gången ett moment som faktiskt gick snabbare än beräknat.
Material
Vi körde 2 st FK701 Handduksvärmare (Smedbo) och en FK710 (Värmestång). Vi köpte Monteringssats för dold el-anslutning till dem, men det var sjukt svårt att få dem bra och täta. Monteringssatsens sätts direkt på en apparatdosa och ska sluta tätt mot den. Två problem, om monteringsdosan inte var på en halv millimeter i höjd med kaklet så blev det inte tätt! Blev lite silikon på ett ställe där satsen gick över två plattor som slog på >0,5 mm. Men då täcks det inte av täckplattan, den har i stort sätt ingen marginal. Konstigt, den kunde ju bara vara 2 mm djupare. Även i diameter hade den i stort sätt ingen marginal. Konstingt att det inte var 2 mm bredare. Det var väldigt svårt att skära kaklet så att hela hålet täcktes av monteringssatsen. Dosa + 1mm manschett för tätskiktet och sedan 1 mm marginal på hålet i kaklet. Det gick många plattor innan det blev perfekt och jag fick hål som täcktes av täckplattan.
Kostnad
40 000 kr
Nöjd över
- Duschblandare från Strand i rostfritt stål känns riktigt robust och stabil.
- Halvväggen är helt och hållet innanför tätskiktet. Två nischer i den för toapapper (och reserv-rulle) blev väldigt snyggt. Fick samma mosak i dem som i de stora nischerna i dusch och badkar.
- Halvväggen är limmad på plats och kan skäras loss när badkaret behöver bytas.
Kunde ha gjorts bättre
- Jag satte blandarfästena lite för fort. Jag insåg för sent att duschen även kunde ha fästs direkt på rören med en liten kåpa över varje rör. Kunde kanske varit snyggare.
- Det var omöjligt att få till ett snyggt, runt lock till tvättnedkastet utan svarv. Kanske gör jag om det någon dag.
- Halvväggen kom en cm för långt från toan, så att en klinker-fog blev synlig som inte hade behövt vara det
Bilder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygger halvvägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvar upp handdukstorkare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klär toalettstälningen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fäster halvvägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommod och spegelskåp. Bakom, till vänster om, spegelskåpet finns eluttag samt manövrering till golvvärmen. Stången till höger är en timer-reglerad eluppvärmd handdukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till höger om kommoden och direkt till höger när man kommer in finns duschen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till vänster om kommoden finns toaletten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvvägg med toarulle och extrarulle
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättnedkastet leder ner till en garderob i tvättstugan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badkar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Timer-reglerade handdukstorkar till hela familjen.
Administrator
· Skåne
· 7 878 inlägg
Wow, snyggt och gediget badrum och riktigt bra redogörelse för projektet. Vilken detaljrikedom, både i badrummet och i din redogörelse. Vet inte om jag är mest imponerad av tvättnedkastet eller alla detaljer i de inbyggda hyllorna.
Mycket väldokumenterat och det verkar vara genomgående hög kvalité på utförandet. Detaljerna med tvättkorgen samt nischerna för toalettrullehållaren blev grymt bra och jag gillar att toalettstolen är lite dold från övriga rummet. Lyxigt med 3 handdukstorkar också, det känns som en bra investering om man är många i familjen.
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Själv skulle jag nog göra det lite enklare för mig, d v à utan nischer, tvättnedkast, inbyggd WC och flera handdukstorkar.
Men all respekt till dig som orkar med det lilla extra.
Men all respekt till dig som orkar med det lilla extra.
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Grymt med lite Agil projektledning också!